Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Jag har hittat en gammal men riktigt fin racer och vill börja cykla igen. Det är en Miyata Seven Twelve.

Rikta fäljarna
När jag tittade närmare på den så insåg jag att jag behövde rikta fälgarna. Det är nu gjort.

Nya bromsbelägg
Jag passade samtidigt på att köpa nya bromsbelägg för de som sitter på är ganska torra.

Nya däck och slangar
För ett litet tag sedan startade jag en tråd om vilka däck jag skulle köpa till cykel. Nu är det beställt och jag väntar på leverans.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3593821

Styrlinda
Jag passade även på att beställa en ny linda till styret då jag tror den som sitter på är orginal. Jag hag ingen aning om hur jag lindar på den men det finns väl Youtube för sånt. ;)

Pedaler
Jag har ett par gamla SPD pedaler (från min MTB) och ett par nya skor till dessa. Är det okej att skruva på dem eller är det tabu på något sätt? Idag sitter det andra (race) pedaler på men då har jag inga skor som passar. Går iofs att köpa…

Brallor
Det går naturligtvis att köpa hur mycket saker som helst men för att komma igång så behöver jag även ett par nya brallor då alla mina par från spinningen gett upp. Jag fick höra (av en kollega) att jag skulle köpa hängselbyxor för att inte bli kall om korsryggen. Något här jag behöver tänka på?

Sadel
Nästan ”hand i hand” med brallorna så kommer även en sadel förmodligen köpas in. Hur får jag tag i rätt typ för mitt arsel?

Jag har även ev. hittat en träningsgrupp som jag ev. kommer att hänga på. Vet dock inte om jag får godkänt för min gamla cykel?
När jag hämtade ut fäljarna (som var på riktning) på den lokala affären så var det samling utanför. Jissus vilka cyklar de hade. Prisnivån var långt över min, tror ni det är okej iaf att jag kommer dig och försöker mig på?

Kom ihåg nu att jag är ny på race och vill känna efter om jag tycker att det är roligt. Jag har tränat och tävlat i andra idrotter på ganska hög nivå men då ganska långt ifrån cykel. Vidare, om så blir fallet så kan jag kanske uppgradera till mer avancerade grejer/cykel.

Hoppas någon här kan hjälpa mig att komma vidare.

(Edit, länk till däckvalet)
 
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
nHz sa:
Jag har hittat en gammal men riktigt fin racer och vill börja cykla igen. Det är en Miyata Seven Twelve.

Rikta fäljarna
När jag tittade närmare på den så insåg jag att jag behövde rikta fälgarna. Det är nu gjort.

Nya bromsbelägg
Jag passade samtidigt på att köpa nya bromsbelägg för de som sitter på är ganska torra.

Nya däck och slangar
För ett litet tag sedan startade jag en tråd om vilka däck jag skulle köpa till cykel. Nu är det beställt och jag väntar på leverans.

Styrlinda
Jag passade även på att beställa en ny linda till styret då jag tror den som sitter på är orginal. Jag hag ingen aning om hur jag lindar på den men det finns väl Youtube för sånt. ;)

Pedaler
Jag har ett par gamla SPD pedaler (från min MTB) och ett par nya skor till dessa. Är det okej att skruva på dem eller är det tabu på något sätt? Idag sitter det andra (race) pedaler på men då har jag inga skor som passar. Går iofs att köpa…

Brallor
Det går naturligtvis att köpa hur mycket saker som helst men för att komma igång så behöver jag även ett par nya brallor då alla mina par från spinningen gett upp. Jag fick höra (av en kollega) att jag skulle köpa hängselbyxor för att inte bli kall om korsryggen. Något här jag behöver tänka på?

Sadel
Nästan ”hand i hand” med brallorna så kommer även en sadel förmodligen köpas in. Hur får jag tag i rätt typ för mitt arsel?

Jag har även ev. hittat en träningsgrupp som jag ev. kommer att hänga på. Vet dock inte om jag får godkänt för min gamla cykel?
När jag hämtade ut fäljarna (som var på riktning) på den lokala affären så var det samling utanför. Jissus vilka cyklar de hade. Prisnivån var långt över min, tror ni det är okej iaf att jag kommer dig och försöker mig på?

Kom ihåg nu att jag är ny på race och vill känna efter om jag tycker att det är roligt. Jag har tränat och tävlat i andra idrotter på ganska hög nivå men då ganska långt ifrån cykel. Vidare, om så blir fallet så kan jag kanske uppgradera till mer avancerade grejer/cykel.

Hoppas någon här kan hjälpa mig att komma vidare.
SPD fungerar utmärkt för ändamålet - inga problem.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Förstår inte frågan? Du har ju koll, ut och cykla med dig nu! Och ha så roligt!

Mtb-skor fungerar till en början. Hur du lindar finns på nätet. Hängselbyxor föredras av de flesta, köp gärna i butik så du får rätt storlek (cykelbyxor är inte per definition kompressionsplagg som en del fått för sig). Sadel får du prova dig fram tyvärr, om du mäter bredd på sittbenen (googla) kan du snäva in utbudet.

Landsvägscyklister är nog oftast rätt sociala varelser, de tar oftast emot en ny medlem i flocken. Så åk och hälsa på dem du.

Dina första rundor får du känna dig fram, försök finjustera din sittställning, lyssna på kroppen.
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Freddie L sa:
Förstår inte frågan? Du har ju koll, ut och cykla med dig nu! Och ha så roligt!

Mtb-skor fungerar till en början. Hur du lindar finns på nätet. Hängselbyxor föredras av de flesta, köp gärna i butik så du får rätt storlek (cykelbyxor är inte per definition kompressionsplagg som en del fått för sig). Sadel får du prova dig fram tyvärr, om du mäter bredd på sittbenen (googla) kan du snäva in utbudet.

Landsvägscyklister är nog oftast rätt sociala varelser, de tar oftast emot en ny medlem i flocken. Så åk och hälsa på dem du.

Dina första rundor får du känna dig fram, försök finjustera din sittställning, lyssna på kroppen.
Tack.

Vilken fråga är det som du tycker är otydlig?

Jag vet inte riktigt om jag har så bra koll men tack.
Ja jag ser fram emot att få komma ut på vägarna och jag hoppas det blir lika roligt som det pirrar i magen. Jag tänkte börja lite försiktigt på egen hand och cykla runt kvarteret eller liknande. Jag har hittat en fin runda som är några mil. Vilka tempon brukar grupperna hålla sig i, 30-40-50?

Den här träningsgruppen verkar vara riktigt trevliga. Nu har jag inte pratat med alla eftersom jag var på väg hem med bilen men av det jag hörde så verkade det vara en god ton i sällskapet. Många hälsade när jag kom ut med mina nyriktade fäljar. Jag tror de är ihopkopplade med affären där jag handlar.

Jag trodde det fanns någon sån där gel-sadel man kunde sitta på och fick se vilket mått jag har på sittbenen. Typ som i golf när man för en ”custom fitting”. Men menar du att jag kommer att behöver köpa flera olika sadlar framöver?

Vad behöver jag för att logga min träning så jag får koll på om jag bli bättre och så?
 

Botis

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Fin gammal racer!

Min första racer var också en retrohoj med ramväxlar. En tråkig sak med ramväxlar är att det kan vara lite klurigt att kombinera att vara både ny på att använda dem och på att vara ny på gruppcykling, men om du bara tänker på att växla såpass mycket att du känner dig trygg med det innan du ger dig in gruppcykling så går det ju såklart bra ändå. Det har ju trots att cyklats med sådana växlar i rätt stora klungor tidigare :)
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Botis sa:
Fin gammal racer!

Min första racer var också en retrohoj med ramväxlar. En tråkig sak med ramväxlar är att det kan vara lite klurigt att kombinera att vara både ny på att använda dem och på att vara ny på gruppcykling, men om du bara tänker på att växla såpass mycket att du känner dig trygg med det innan du ger dig in gruppcykling så går det ju såklart bra ändå. Det har ju trots att cyklats med sådana växlar i rätt stora klungor tidigare :)
Jo, jag inser också att det kan bli lite meckigt att börja gruppcykla för första gången med ramväxel men om jag bara övar upp färdigheterna innan så tror jag inte det ska bli några problem. Jag har en bra kontakt som kanske är villig att lära upp mig.

Jag ser också fördelen med att växla på handtagen så vi får väl se hur långt det här räcker. Är det här något som går att bygga om?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
nHz sa:
Freddie L sa:
Förstår inte frågan? Du har ju koll, ut och cykla med dig nu! Och ha så roligt!

Mtb-skor fungerar till en början. Hur du lindar finns på nätet. Hängselbyxor föredras av de flesta, köp gärna i butik så du får rätt storlek (cykelbyxor är inte per definition kompressionsplagg som en del fått för sig). Sadel får du prova dig fram tyvärr, om du mäter bredd på sittbenen (googla) kan du snäva in utbudet.

Landsvägscyklister är nog oftast rätt sociala varelser, de tar oftast emot en ny medlem i flocken. Så åk och hälsa på dem du.

Dina första rundor får du känna dig fram, försök finjustera din sittställning, lyssna på kroppen.
Tack.

Vilken fråga är det som du tycker är otydlig?

Jag vet inte riktigt om jag har så bra koll men tack.
Ja jag ser fram emot att få komma ut på vägarna och jag hoppas det blir lika roligt som det pirrar i magen. Jag tänkte börja lite försiktigt på egen hand och cykla runt kvarteret eller liknande. Jag har hittat en fin runda som är några mil. Vilka tempon brukar grupperna hålla sig i, 30-40-50?

Den här träningsgruppen verkar vara riktigt trevliga. Nu har jag inte pratat med alla eftersom jag var på väg hem med bilen men av det jag hörde så verkade det vara en god ton i sällskapet. Många hälsade när jag kom ut med mina nyriktade fäljar. Jag tror de är ihopkopplade med affären där jag handlar.

Jag trodde det fanns någon sån där gel-sadel man kunde sitta på och fick se vilket mått jag har på sittbenen. Typ som i golf när man för en ”custom fitting”. Men menar du att jag kommer att behöver köpa flera olika sadlar framöver?

Vad behöver jag för att logga min träning så jag får koll på om jag bli bättre och så?
En cykel gps är trevlig, men även mobil fungerar. Kör med strava bara till att börja med, det ger bra med information!

Snittfart solo som nybörjare brukar vara 20-26km/h. Med lite vana så kommer det att gå fortare. Gruppcykling går normalt sätt snabbare, men öva först så att du är duktig på att hantera cykeln innan du cyklar i större klungor - har du möjlighet att cykla med en erfaren cyklist så kan han lära dig de grundläggande färdigheterna för att cykla i klunga.

Lycka till och kom ut - det är kul att cykla!
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Jag hittade ett ganska enkelt sätt på hur man kan kontrollera hur brett höftbenet är. Enklare än man tror ibland. Man kan förmodligen också bara gå och sätta sig i en sandlåda.. Sedan leta sadel.

Hittade även ett bra sätt att linda styret. Tre olika sätt.
 

Salabaladala

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
nHz sa:
Men menar du att jag kommer att behöver köpa flera olika sadlar framöver?
Har du oturen att naturen gett dig ett ovanligt format arsle så kan det vara så att du behöver testa dig fram lite innan du hittar en där du sitter som handen i handsken, men inte nödvändigtvis. Jag sitter hur bekvämt som helst på sadeln som kom med räcern. Du märker ganska snart om den är fel för dig.
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Jag hittade lite karting i morse och satte mig på den. Jag hade ett hårt bord under och när jag reste mig så såg jag tydligt vart sittbenet är.

Jag funderar över hur måttsättningen är på sadlarna. När jag t ex tittar på Wiggle så anger de 145 mm. Är det hela sadelns bredd eller är det mellan tryckpunkterna?

Jag tittade även på några videoklipp på Youtube och där säger de att jag ska lägga på 25-30mm på mitt mått. Blir lite förvirrad...
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Var inne i affären idag och fick röven uppmätt. Inte så långt ifrån min egna mätning. 125-130mm + lite extra på sadeln blev typ 152 mm.

Fick då veta att det var sadelns bredd som visades på sajten och man lägger vanligtvis till 20-30mm på sittbensmåttet. Nu gäller bara att hitta en sadel...

Köpte ett snyggt set bib-shorts och tröja.
 
Senast ändrad:

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Idag kom ett paket. Det skickas väldigt mycket luft när man köper icke vikbara däck. Allt var med och jag tycker det gick snabbt.

Ganska stor skillnad på däcken. Både på höjden och bredden. Hoppas det blir mindre störigt nu.

20190810_212710.jpg


20190810_212846.jpg


20190810_212913.jpg
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Hoppas att du köpte ett verktyg för att tighta ventilkäglor om du köpte conti slangar.

Hur breda däck var det där btw?
 

Bilagor

Drosa

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Är det bara jag som tycker att det ser ut som att de däcken verkar för breda för att passa i en gammal stålracerram?
 
Senast ändrad:

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Bengt-re sa:
Drosa sa:
Är det bara jag som tycker att det ser ut som att de däcken verkar för breda för att passa i en gammal stålracerram?
Tänkte det samma. Därav jag frågade om bredden.
23 fram och 25 bak. Enligt rekommendation från tråden ovan.

Den på bilden kan vara däcket som är 25. Jag kollade för övrigt med killen i affären (I efterhand då jag redan hade beställt på nätet) och han trodde det skulle gå bra med 25 på både fram och bak. Vi får väl se när jag monterar...
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
nHz sa:
Bengt-re sa:
Hoppas att du köpte ett verktyg för att tighta ventilkäglor om du köpte conti slangar.

Hur breda däck var det där btw?
Nej, en sån här lägg inte köpt. Hur använder jag den?
Äh. Conti slangar har i perioder levererats med löst dragna inkråm i ventilerna och hade behövt dras åt lite. Det är nog ingen fara.

Men ett verktyg för att dra åt ventilkäglor kan vara bra att ha.
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Bengt-re sa:
nHz sa:
Bengt-re sa:
Hoppas att du köpte ett verktyg för att tighta ventilkäglor om du köpte conti slangar.

Hur breda däck var det där btw?
Nej, en sån här lägg inte köpt. Hur använder jag den?
Äh. Conti slangar har i perioder levererats med löst dragna inkråm i ventilerna och hade behövt dras åt lite. Det är nog ingen fara.

Men ett verktyg för att dra åt ventilkäglor kan vara bra att ha.
ventilkäglor, är pluppen som man öppna eller stänger när man pumpar eller tömmer längst ut på själva ventilen?
 

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Du verkar ha fått bra svar här. Ut och kör, och ha roligt. På Strava ser du en massa folk som kör sex till åtta mil flera gånger i veckan, men det är bara att skita i. Kör två mil, stanna och fika och kör sen hem. Det är fan mer än dina kollegor gör efter jobbet. Ha det bäst!
 

ooms

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
nHz sa:
Bengt-re sa:
nHz sa:
Bengt-re sa:
Hoppas att du köpte ett verktyg för att tighta ventilkäglor om du köpte conti slangar.

Hur breda däck var det där btw?
Nej, en sån här lägg inte köpt. Hur använder jag den?
Äh. Conti slangar har i perioder levererats med löst dragna inkråm i ventilerna och hade behövt dras åt lite. Det är nog ingen fara.

Men ett verktyg för att dra åt ventilkäglor kan vara bra att ha.
ventilkäglor, är pluppen som man öppna eller stänger när man pumpar eller tömmer längst ut på själva ventilen?
Det är en del av ventilkäglan, men ventilkäglan är mer än så. Det är den del som visas i övre högra hörnet nedan. Vissa slangar har fasta ventilkäglor, medan vissa (t.ex. Conti) har löstagbara. Då gäller de att de är ordentligt åtdragna, t.ex. med verktyget bengt-re visar eller den lilla "nyckeln" i bilden nedan.
IMG_0581.JPG
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Om man nu inte har specialverktyget så kan man känna att den sitter åtdragen ordentligt med en liten men greppig tång, om man har händiga och flinka fingrar.
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
ooms sa:
nHz sa:
Bengt-re sa:
nHz sa:
Bengt-re sa:
Hoppas att du köpte ett verktyg för att tighta ventilkäglor om du köpte conti slangar.

Hur breda däck var det där btw?
Nej, en sån här lägg inte köpt. Hur använder jag den?
Äh. Conti slangar har i perioder levererats med löst dragna inkråm i ventilerna och hade behövt dras åt lite. Det är nog ingen fara.

Men ett verktyg för att dra åt ventilkäglor kan vara bra att ha.
ventilkäglor, är pluppen som man öppna eller stänger när man pumpar eller tömmer längst ut på själva ventilen?
Det är en del av ventilkäglan, men ventilkäglan är mer än så. Det är den del som visas i övre högra hörnet nedan. Vissa slangar har fasta ventilkäglor, medan vissa (t.ex. Conti) har löstagbara. Då gäller de att de är ordentligt åtdragna, t.ex. med verktyget bengt-re visar eller den lilla "nyckeln" i bilden nedan.
Tack snälla för hjälpen att förstå. Jag blir nästan tårögd för hur många som verkligen hjälper mig att komma igång. Det är många nya tesmer och annat som jag behöver lära mig. Tack så mycket.

Så det är typ samma nyckel som man använder till bildäcken för att (som vi/jag säger) ta ur ventilen. Väntilkäglor är det rätta namnet på den prylen som sitter där i?
 

stralle

Ny medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
nHz sa:
ooms sa:
nHz sa:
Bengt-re sa:
nHz sa:
Bengt-re sa:
Hoppas att du köpte ett verktyg för att tighta ventilkäglor om du köpte conti slangar.

Hur breda däck var det där btw?
Nej, en sån här lägg inte köpt. Hur använder jag den?
Äh. Conti slangar har i perioder levererats med löst dragna inkråm i ventilerna och hade behövt dras åt lite. Det är nog ingen fara.

Men ett verktyg för att dra åt ventilkäglor kan vara bra att ha.
ventilkäglor, är pluppen som man öppna eller stänger när man pumpar eller tömmer längst ut på själva ventilen?
Det är en del av ventilkäglan, men ventilkäglan är mer än så. Det är den del som visas i övre högra hörnet nedan. Vissa slangar har fasta ventilkäglor, medan vissa (t.ex. Conti) har löstagbara. Då gäller de att de är ordentligt åtdragna, t.ex. med verktyget bengt-re visar eller den lilla "nyckeln" i bilden nedan.
Tack snälla för hjälpen att förstå. Jag blir nästan tårögd för hur många som verkligen hjälper mig att komma igång. Det är många nya tesmer och annat som jag behöver lära mig. Tack så mycket.

Så det är typ samma nyckel som man använder till bildäcken för att (som vi/jag säger) ta ur ventilen. Väntilkäglor är det rätta namnet på den prylen som sitter där i?
Lössittande ventilkäglor är bara ett problem om du har en pump vars munstycke skruvas på ventilen. Då finns risk att käglan följer med pumpen när munstycket skruvas loss och all luft kommer åka ur slangen.

Använder du annan typ av pump så finns ingen anledning till åtgärd.
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Lite om mig...

Jag var en gång i tiden elittränad i en helt annan idrott men när barnen kom och jag började arbeta (på riktigt) så fick jag prioritera om i mitt liv.

Cykling är något jag tidigare endast haft som ett transportmedel till och från jobb eller skola och det närmaste träningen jag har varit var när jag var spinningledare på WorldClass under några år när jag pluggade. Iofs körde vi även lite MTB under somrarna om det får räknas i denna "lära-mig-racer" tråd.

Det här med landsväg är något jag funderat på ett tag och nu när jag fick en fin gamnal racer så ville jag testa. Cykeln är nog inte den vassaste men den kanske duger åt mig för att komma igång? Drn är iaf i ett väldigt fint skick. Vi får väl se vart det bär av i framtiden.

Jag har en nära kompis som kör Vasan och en annan som kör Vätten. En tredje som cyklar 8 mil (totalt t&r) till och från jobbet 4 dagar/veckan. Det kanske inte så mycket i detta sällskap men jag har iaf några runt mig att träna/snacka med. Jag är lite ganska analytiskt lagd och material är roligt. Men hellre rätt för mig än dyrt/dyrast.

Jag har även hittat ett lokalt "team" (kopplat till affären där jag handlar) som jag anmält mitt intresse till. Jag känner ägarna sedan tidigare och de tyckte det var roligt att jag visat mitt intresse. De tränar 2 gånger/vecka tillsammans och de verkar prioritera säkerhet och sällskap. Det är några äldre och några yngre i gruppen så det är nog en bra blandning. Vid ett tillfälle stötte jag på "teamet" utanför affären då de hade samling (inflr en träning) och såg då att deras cyklar inte var så mycket retro. Bara supersnabba kolfiber... typ.

Mitt första mål är att få ner min vilopuls och sänka stressnivån så det här med att börja cykla är starkt kopplat till hälsa och välmående mer än mot att vinna tävlingar. Känner jag mig själv så blir jag nog en cyklist med mycket vilja men som på äldre motionärsdagar fått lite sunt förnuft (hoppas jag).

En gång elit, alltid elit - i mitt huvud. Snart så lär jag mig nog att anpassa nivån så även kroppen hänger med och orkar...

Idag regnar det så jag vill försöka få dit de nya däcken och linda om styret på min nya bekantskap. Sedan är det lite småfix med ungarnas cyklar inför skolstarten. Eget garage är mysigt.
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Nu är de nya slangarna och däcken monterade. Jag skruvade även dit de nya bromsbeläggen.

Jisses vilken cykel.
Jag testade den för första gången idag och det är en väldigt stor skillnad mot MTB. Konstigt vore det väl annars. Det jag menar är att det blir en liten omställning nu. En annan intressant sak är att alla inställningar på cykeln passade mig perfekt. Om sadeln är rätt får tiden utvisa.

Det var lite ovant att se så smalt däck framför mig och förmodligen har jag inte pumpat det tillräckligt hårt ännu men det är betydligt stötigare än en Crescent 3-växlad, *skrattar*.

Annars så passar 23 fram och 25 bak utan problem. Det går nog in betydligt bredare om jag skulle behöva det. Grymma däck för övrigt, kanongrepp.

Alla växlarna fungerade fint och det känns som ett litet "klick" i spaken när den hamnar rätt. Kändes bra även om det förmodligen är lättare att växla modernt i styret.

Det här blev den första cykeln någonsin som får stå inne i finrummet. De andra står i garaget. Sååå roligt och jag så glad att jag äntligen fått varslet ur.

Snygging
20190811_145926.jpg


Fina bromsar
20190811_142711.jpg


(Stavning med telefon?)
 
Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Bakbromsen ska justeras med spaken i det nedre läget, för att du sen ska kunna fälla upp den och få av hjulet. Samma gäller fram. Dvs släpp vajern igen, fäll ner, ställ in, spänn :)
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
marr sa:
Bakbromsen ska justeras med spaken i det nedre läget, för att du sen ska kunna fälla upp den och få av hjulet. Samma gäller fram. Dvs släpp vajern igen, fäll ner, ställ in, spänn :)
Tack, nu har jag tryckt ner spännaren/spaken efter monteringen. Missade det på både fram och bakbromsen vid fototillfället. Smart pryl.
20190811_160816.jpg
 
Senast ändrad:

borano20

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Hej.. Nej du ska nog inte räkna med någon uppgradering av cykeln du har. Växel-bromshandtag-framväxel-bakväxel-vajrar är ett självklart inköp, dessutom måste du bredda bakgaffeln, dvs där bakhjulet sitter. Den är nog 126mm mellan de muttrar på baknavet som ligger mot ramen inifrån. Idag är det 130mm. det finns meckar som gör jobbet men jag vet inte vad det kostar. Till slut måste du ha ett nytt baknav eller ett helt bakhjul. Gissar att du har 7 drev ibak idag, nu är det 11 eller 12. Du ser att pengarna rasslar iväg. Kör med cykeln i år, å gillar du det å det gör du nog om du är van att träna så ska du se att du kommer att dregla över kolfiberkatalogerna nån gång nästa år.. Vad det gäller gruppkörning så visa lite framfötter, visa att du är med å drar där framme, inte bara att hänga andras bakhjul. Då får du lite respekt å det skadar inte. Kallas psykodopning, funkar bra. Det är bara att säga "Nä, nu orkar inte jag längre" när orken tryter å antingen falla tillbaks i klungan eller släppa helt å rulla hem. Men släppa kommer du nog inte å göra, du har väl lite pannben kvar?? mvh borano20
 

RockyRider

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Jag har som sagt samma cykel och den funkar perfekt för långa pass på dåliga asfaltsvägar. Skön komfort i de ramarna. Jag har kört min på ett motionslopp över 100 km med 38 i snitt så det går att köra hyfsat fort med den. Då hade jag ramväxlar men har satt på modernare växelreglage sedan dess. Hittade reglage för 7 delat hos en cykelhandlare billigt. Kolla om det ligger passande hos nån cykelhandlare. Det är en bra och billig uppgradering. Bifogar en bild på min Miyata.
 

Bilagor

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
nHz sa:
marr sa:
Bakbromsen ska justeras med spaken i det nedre läget, för att du sen ska kunna fälla upp den och få av hjulet. Samma gäller fram. Dvs släpp vajern igen, fäll ner, ställ in, spänn :)
Tack, nu har jag tryckt ner spännaren/spaken efter monteringen. Missade det på både fram och bakbromsen vid fototillfället. Smart pryl.
Ah, gött :)
 

Drosa

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Jag är glad att jag hade fel angående däcken. Det blev ju kanonbra det! Sedan en fråga angående hojen. Vart har du fått tag på den? Ser ju helt ny ut. Längst in i gömmorna hos den lokale cykelaffären?

Sedan ett litet påpekande angående styret- vinkla det så nedersta delen av bocken är parallel eller pekar något nedåt så blir det bättre och bekvämare när du håller där nere.

Hursomhelst en fin hoj! Kul att se lite retro bland alla plastraketer. ??
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Bengt-re sa:
Hoppas att du köpte ett verktyg för att tighta ventilkäglor om du köpte conti slangar.
Tack.
Den ligger nu i "favoriterna" och kommer att beställas vid nästa tillfälle. Jag tror den är bra att ha med sig eller iaf hemma i verkstaden.
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
borano20 sa:
Hej.. Nej du ska nog inte räkna med någon uppgradering av cykeln du har. Växel-bromshandtag-framväxel-bakväxel-vajrar är ett självklart inköp, dessutom måste du bredda bakgaffeln, dvs där bakhjulet sitter. Den är nog 126mm mellan de muttrar på baknavet som ligger mot ramen inifrån. Idag är det 130mm. det finns meckar som gör jobbet men jag vet inte vad det kostar. Till slut måste du ha ett nytt baknav eller ett helt bakhjul. Gissar att du har 7 drev ibak idag, nu är det 11 eller 12. Du ser att pengarna rasslar iväg. Kör med cykeln i år, å gillar du det å det gör du nog om du är van att träna så ska du se att du kommer att dregla över kolfiberkatalogerna nån gång nästa år.. Vad det gäller gruppkörning så visa lite framfötter, visa att du är med å drar där framme, inte bara att hänga andras bakhjul. Då får du lite respekt å det skadar inte. Kallas psykodopning, funkar bra. Det är bara att säga "Nä, nu orkar inte jag längre" när orken tryter å antingen falla tillbaks i klungan eller släppa helt å rulla hem. Men släppa kommer du nog inte å göra, du har väl lite pannben kvar?? mvh borano20
Tack.

Jag förstår att cykeln ligger några år efter de modernaste men om jag ska ha den till att ”komma igång” med, ”känna mig själv på pulsen” och för att komma igång så tror jag den räcker gott. Förhoppningsvis så klarar jag mig på de turer jag planerat att cykla själv innan jag börjar cykla med andra.

Jag vill först veta på vilken nivå jag ligger på just nu. Sedan kan jag planera och lägga in träningen efter det. Annars finns det nog en stor risk att jag kör in min hårdhudade panna helt genom väggen och fastnar där = inte bra.
Min tanke är att det här ska vara roligt och en tävling mot mig själv på en lagom nivå. Jag hatar att förlora (speciell mot mig själv) och jag vet redan nu att det här kommer att bli en utmaning för mig.

borano20 sa:
Växel-bromshandtag-framväxel-bakväxel-vajrar är ett självklart inköp
Jag såg faktisk nyss en annons nyss på ett ”shifters” för en 7-växlad här i KS. Jag vet inte om det passar men det skulle kunna vara en ganska smidig uppgradering, så länge. Då behöver jag inte släppa styret när jag växlar (och sedan kan ingen annan se när jag planerar att rycka) ? .

borano20 sa:
du se att du kommer att dregla över kolfiberkatalogerna nån gång nästa år
Jo, tack. Jag har hört när kolfibercyklarna susar förbi och iväg. Det låter snabbt och härligt. Jag har en granne på min gata som cyklar en hel del och när han och hans polare cyklar förbi utanför så låter det annorlunda. Men det låter ganska dyrt också.

Tack för tipsen inför gruppcyklingen.
Jag kommer nog att ligga lite i "bakvattnet" till en början för att lära mig hur det går till. Sedan vill jag nog ligga där framme och dra ibland när det blir min tur.
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Drosa sa:
Ett litet påpekande angående styret- vinkla det så nedersta delen av bocken är parallel eller pekar något nedåt så blir det bättre och bekvämare när du håller där nere.

Hursomhelst en fin hoj! Kul att se lite retro bland alla plastraketer. ??
Hur menar du med styret?
Menar du att jag behöver vrida upp styret så att den övre delen (innan böjen) är mer parallell med marken?
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Igår letade jag genom hela huset men kunde inte hitta min Shimano-SPD-dojor.
Jag hittade mina förra/gamla men de var så slitna (och slut) att de åkte i sopporna direkt. Jag kan nästan svära på att jag har ett par nya någonstans men vetti tusan vart. Efter många renoveringar har grejerna flyttats runt och till slut så har jag väl ställt dem på en bra plats som jag glömt bort. Då försvinner grejerna som man vill ha mest nu men som inte riktigt behövdes just då. Typiskt.

Så nu sitter jag med ett par riktigt gamla och gnissliga SPD pedaler men inga skor. Sedan sitter det på en variant av race-pedal men jag tror inte att de nya skorna/sulorna/clipsen passar i dem. Min plan och tanke är att cykla racer resten av den tiden som finns kvar nu av sommaren/hösten och sedan hoppa in i spinningsalen igen (ska f.ö. bli väldigt spännande att efter många år som instruktör få vara elev igen). Sedan när våren kommer igen så är nog min kondition lite bättre och kanske, kanske ska jag se om jag kan hitta en MTB också. Jag är nämligen lite sugen på att köra Vasan. Vi åker mycket skidor och vi älskar att vara i fjällvärlden så varför inte också testa att cykla där?

Men det här med MTB är lite sekundärt just nu eftersom jag håller på och vill komma igång med racer. Jag tar upp det här eftersom jag behöver köpa nya dojor. SPD eller race, som verkar vara en ganska vanlig fråga. Jag ser egentligen bara en nackdel med SPD och de verkar vara lite lösare och kanske lite ”långsammare” än race-pedaler. Jag tror dock inte att det kommer att spela någon roll för mig. Eller är de långsammare också? Kommer jag att bli utskrattad? Är det nästan samma sak som att dra på sig cross-stövlar och köra roadracing?

Min tanke är att köra på SPD som jag kan använda till allt. Dvs. racer, spinning och MTB. Eller tänker jag fel?
 

Drosa

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
nHz sa:
Drosa sa:
Ett litet påpekande angående styret- vinkla det så nedersta delen av bocken är parallel eller pekar något nedåt så blir det bättre och bekvämare när du håller där nere.

Hursomhelst en fin hoj! Kul att se lite retro bland alla plastraketer. ??
Hur menar du med styret?
Menar du att jag behöver vrida upp styret så att den övre delen (innan böjen) är mer parallell med marken?
Hur förklara? Vinkla styret så att handtagen kommer lite uppåt. Då ser du att den nedersta delen av styret pekar neråt mot backen. Tja, någonting ditåt.
 

nisseson

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Bäst när det gäller "styret" är att justera handtagen och styret fritt från varandra tycker jag. Inte nödvändigtvis så att sättet som dessa råkar vara monterat på när du får tag i cykel passar dig bäst. Du kanske vill vrida ner styret men upp med handtagen t.ex. Visst, detta krävar viss omlindning av styrlinda, men det är det värt.
 

Drosa

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
nisseson sa:
Bäst när det gäller "styret" är att justera handtagen och styret fritt från varandra tycker jag. Inte nödvändigtvis så att sättet som dessa råkar vara monterat på när du får tag i cykel passar dig bäst. Du kanske vill vrida ner styret men upp med handtagen t.ex. Visst, detta krävar viss omlindning av styrlinda, men det är det värt.
Du har rätt i sak. Jag skrev ej om det då det verkar vara en liten justering som krävs och det verkar lite overkill att justera handtagen. Men bara TS kan veta vad som känns bäst och hur han vill ha det.
 

ooms

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Drosa sa:
nHz sa:
Drosa sa:
Ett litet påpekande angående styret- vinkla det så nedersta delen av bocken är parallel eller pekar något nedåt så blir det bättre och bekvämare när du håller där nere.

Hursomhelst en fin hoj! Kul att se lite retro bland alla plastraketer. ??
Hur menar du med styret?
Menar du att jag behöver vrida upp styret så att den övre delen (innan böjen) är mer parallell med marken?
Hur förklara? Vinkla styret så att handtagen kommer lite uppåt. Då ser du att den nedersta delen av styret pekar neråt mot backen. Tja, någonting ditåt.
Jag har nånstans läst en rekommendation att när man ser cykeln fr sidan bör styränden peka mot baknavet ungefär. Det brukar bli bra åtminstone med moderna styren.
 

bellasoda

Aktiv medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
nHz sa:
Jag ser egentligen bara en nackdel med SPD och de verkar vara lite lösare och kanske lite ”långsammare” än race-pedaler. Jag tror dock inte att det kommer att spela någon roll för mig. Eller är de långsammare också? Kommer jag att bli utskrattad? Är det nästan samma sak som att dra på sig cross-stövlar och köra roadracing?

Min tanke är att köra på SPD som jag kan använda till allt. Dvs. racer, spinning och MTB. Eller tänker jag fel?
Ingen dum idé alls att köra SPD som system för allt. Det är hyfsat många ”elitmotionärer” som kör landsväg med SPD, så det behöver du inte känna dig dum över.
 

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
Tack för all input med styret.
Jag vill ta några vändor med hojen först så jag får känna på't. Sedan så får vi se vad som händer. Det jag kan se nu som det sitter så är märket på styret i mitten och det verkar sitta som tänkt. Det är alltså inte snett eller liknande. Skulle jag vrida/rotera det uppåt så kommer loggan också att peka uppåt.
20190813_214806.jpg
 
Senast ändrad:

nHz

Medlem
Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång
bellasoda sa:
nHz sa:
Jag ser egentligen bara en nackdel med SPD och de verkar vara lite lösare och kanske lite ”långsammare” än race-pedaler. Jag tror dock inte att det kommer att spela någon roll för mig. Kommer jag att bli utskrattad? Är det nästan samma sak som att dra på sig cross-stövlar och köra roadracing?

Min tanke är att köra på SPD som jag kan använda till allt. Dvs. racer, spinning och MTB. Eller tänker jag fel?
Ingen dum idé alls att köra SPD som system för allt. Det är hyfsat många ”elitmotionärer” som kör landsväg med SPD, så det behöver du inte känna dig dum över.
Tack, tänkte kolla lite ikväll och se om jag kan hitta ett par snygga/snabba/bra. Jag tror det blir svårt att köpa skor på nätet så det blir nog även en vända till min lokala cykelaffär också. SPD it is.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer