Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Vi har nääästan samma mått på kroppen. Jag har en något högre sadel. Din 54,5a är ju väldigt kort, jag kör med stora ramar och relativt korta styrstammar, 58cm ram och 100mm styrstam. Cykeln får mindre styrrörelse då vilket jag föredrar, kanske kan sägas bli lite understyrd?? Du kan bara svänga armarna framför dig med ett låtsat styre, en stooor rörelse blir som en kort ram och lång styrstam, liten rörelse blir som jag vill ha. Apropå ditt styre och loggan, när din cykel var ny och det var samtidigt som jag började med cykel på allvar så satt underdelen av styret parallellt med marken och då satt loggan "rätt". Som det satt på bilden du visade. På den tiden var det STARK rookievarning att vinkla upp styret... Ja jag sätter fortfarande mina styren parallellt...
Jag ser att du tittat på Cannondale SuperSix EVO. Jag har en sån, i HiModutförande, vilket betyder att den helt eller delvis är byggd med kolfiberrör med lite högre styvhet så man kan reducera materialtjockleken och därmed vikten. Det är en kanoncykel, EF Education tävlade på den i en del år före aerocyklar skulle börja marknadsföras. Men du ska veta att det ÄR en tävlingsram, kronröret ( som gaffeln går igenom ) är väldigt kort, så har du lite problem med ryggen å sånt så njaaa kanske nån annan?? Du kan ju mäta din nuvarande cykel å jämföra, på skoj? Nej, man bör inte ha hur många spacers som helst ( på en modern ram ) mellan styrlager och styrstam, max. 3cm. Du som inte tävlar kan ju förstås sätta på 5cm och ta bort en efter en när du blir starkare i ryggen. Då kan du kika vidare på SuperSixen... På min 58cm ram så har jag 94cm från golv till översida styre, å då har jag 16mm spacer. Jämför ditt mått golv-styröversida. Sitthöjd 78,4cm så det är nästan samma. Jag tycker du ställer bra frågor, märks att du är på... mvh borano20

nHz

Medlem
Kristoffer R sa:
Riktigt fin cykel, den kan du vara stolt över på gruppträningar!

Bra tråd också med goda råd.

Skall man vara krass och tråkig (hihi) är det ingen inneboende fart i kolfiberraketerna; luftmotståndet är den överlägset största faktorn och watten du trycker ur benen kommer de flesta till bakhjulet oavsett om det står DuraAce eller 600 på bakväxeln.

Däck har du redan köpt av skaplig sort.

Jag dristar mig att påstå att en välskött gammaldags drivlina och bra skötta och ansatta hjullager går lätt nog för att det inte skall vara en faktor heller.

Det som skulle kunna vara jobbigt för dig i en grupp är tunga hjul och att du kanske är långsam att växla; är det mycket tempoändringar i ”högre farter” är moderna växlar, lätta hjul och lätt cykel en gudagåva. :)

Så ut och cykla och skriv en RR. Stanna ibland och låt kroppen räta ut sig lite. Blir lätt stelt som nybörjare.
Tack.

Mitt mål är att inte överdriva det här (ännu). Jag vet att jag (min fysiska förmåga) är den bromsande faktorn i det hela så om jag köper något värsting-värsting så gör det förmodligen ingen skillnad förutom i plånboken.

Ja, det där med hjulen märkte jag ganska snart att det spelade roll. På min (stulna) MTB bytte jag ut ett set gamla och satte på lättare och det gjorde stor skillnad. Jag kan bara föreställa mig skillnaden på den här.

Det är nog tyvärr inte lika lätt att hitta hjul till den här cykeln. Det var någon som skrev om det i början av tråden och för att kunna köpa fräsare hjul som är lättare så behöver jag bredda bakgaffeln. Jag tror det är 7 kransar där bak och det är inte superlätt att hitta något bra beg.?

Min tanke är att om jag byter någon vital del på min nuvarande cykel kan ärva vidare den till min nästa cykel. Det blir lite som en investering. Typ.

Jag kommer nog inte bli snabbare men jag överväger att byta ut mina gamla SPD då jag känner att de glappar lite för mycket för att jag ska tycka att det är bekvämt. Jag har hittat en skruv som ser ut att vara till ev. en justering men jag är inte säker på att det minskar glappet eller om den bara spänner åt en fjäder som gör något annat. T ex om det finns en ”klicka i”- fjäder eller liknande?
Dessutom så snurrar de inte så lätt runt sin egna axel.

I vart fall så vill jag nog byta ut till ett par racer-pedaler och köpa nya skor. Jag pratade med en kollega igår och han hade precis gjort ett liknande byte. Han sa att det blev betydligt stabilare med SPD SL. För mig tror jag ultegra blir en bra nivå. Dessutom så kommer jag förhoppningsvis kunna flytta över dessa till nästa cykel. https://www.wiggle.se/shimano-ultegra-r8000-spd-sl-pedaler-i-kolfiber/

Ursäkta frågan, vad är en RR?

Ännu har jag inte stelnat till mer än att jag känner av ländryggen dagen efter. Man är ju inte 18 längre så det hör väl till. Det är egentligen inte så mycket och det gör inte ont men en liten stelhet känner jag nog. Sedan går det inte lika lätt att cykla till jobbet dagen efter men det borde bara vara ett bra tecken på att jag kört lagom hårt dagen innan.

nHz

Medlem
Freddie L sa:
Lyssna på Nisseson. Standover-height är ett ganska oviktigt mått på en modern cykel. Möjligen fungerade det bättre förr då äldre cyklar oftast hade ett helt rakt och parallellt med marken överrör, men nuförtiden finns det ju slopade ramar och böjda överrör så det fungerar sämre. Jag tycker att ”stack” och ”reach” är mer användbara mått när man ska internet-välja cykel.
Yes.

Tack, just nu handlar det mest om att försöka förstå allt. Vad är t ex rätt ”stack” och ”reach” för mig enligt alla tabeller?
Jag har nog tänkt att köpa cykeln (ligger en bit bort i framtiden) från min lokala affär men jag gillar att läsa på och lära mig nya saker så Internet och det här forumet är guld värt för mig (oss). Dessutom är ni alla här otroligt trevliga och hjälpsamma, tack så mycket.

Sedan är det lite som någon skrev tidigare, jag dräglar redan över kolfiber-grejerna. Men mitt cyklande, ha roligt och välmående är prioriterat före allt annat. Om jag märker att jag blir begränsad på något sätt så kommer jag förmodligen att uppgradera. Antingen enstaka komponenter eller hela cykeln. En sak i taget.

nHz

Medlem
bellasoda sa:
Det finns många bra och billiga Bluetooth-pulsband som går att koppla direkt till t ex mobilen. Själv kör jag med ett Suunto pulsband, funkar finfint.

Den högsta medelpulsen du håller under en runda är ju ett mått på hur hårt du tar ut dig.

Men om det är jobbigt och det bränner i låren då gör du rätt.

Ett tips kan ju vara att hitta en runda, eller en backe, eller något som du kör mycket och försöker att antingen köra snabbare eller med en högre ansträningsnivå.
Ja, jag försöker att ligga nära gränsen utan att kliva över den för ofta. Risken blir ju då att jag får pump och då brukar det ta lång tid innan jag är fräsch igen. Då är det bättre att ligga på nivån när det bara ”glöder” men ändå känns ansträngt. Oftast så verkar vägarna lösa det här ganska enkelt genom att jag tar det lugnare i nedförsbackarna. Jag behöver iaf inte ligga på så himla mycket.

Uppför så känner jag direkt i benen när jag ställer mig upp och försöker trycka på mer. Det tar inte många varv innan det brinner i benen. Jag tycker inte det finns någon vitts med att öka farten några meter när jag sedan behöver sätta mig och ta igen mig. Det blir lite plus minus noll och kanske lite mer minus då. Så jag tror jag ligger precis lagom för mig just nu.

Med ett pulsband kan jag enklare veta om jag ligger nära min gräns eller inte. Jag kan kanske också hitta någon sorts ”arbetspuls” (om det finns något sånt i den här världen) som jag kanske kan hålla en längre sträcka. Jag har tidigare kallat sånt här för mängdträning men det kanske kallas distansträning i det här sammanhanget?

borano20

Aktiv medlem
Hej.. För att förstöra din sömn i helgen. Steget MTB till stålracer = jättestort... Steget stålracer till modern kolfiberraket = ojojoj... Bor du nära Mälardalen så är du välkommen att prova.. mvh borano20

bellasoda

Aktiv medlem
nHz sa:
bellasoda sa:
Det finns många bra och billiga Bluetooth-pulsband som går att koppla direkt till t ex mobilen. Själv kör jag med ett Suunto pulsband, funkar finfint.

Den högsta medelpulsen du håller under en runda är ju ett mått på hur hårt du tar ut dig.

Men om det är jobbigt och det bränner i låren då gör du rätt.

Ett tips kan ju vara att hitta en runda, eller en backe, eller något som du kör mycket och försöker att antingen köra snabbare eller med en högre ansträningsnivå.
Ja, jag försöker att ligga nära gränsen utan att kliva över den för ofta. Risken blir ju då att jag får pump och då brukar det ta lång tid innan jag är fräsch igen. Då är det bättre att ligga på nivån när det bara ”glöder” men ändå känns ansträngt. Oftast så verkar vägarna lösa det här ganska enkelt genom att jag tar det lugnare i nedförsbackarna. Jag behöver iaf inte ligga på så himla mycket.

Uppför så känner jag direkt i benen när jag ställer mig upp och försöker trycka på mer. Det tar inte många varv innan det brinner i benen. Jag tycker inte det finns någon vitts med att öka farten några meter när jag sedan behöver sätta mig och ta igen mig. Det blir lite plus minus noll och kanske lite mer minus då. Så jag tror jag ligger precis lagom för mig just nu.

Med ett pulsband kan jag enklare veta om jag ligger nära min gräns eller inte. Jag kan kanske också hitta någon sorts ”arbetspuls” (om det finns något sånt i den här världen) som jag kanske kan hålla en längre sträcka. Jag har tidigare kallat sånt här för mängdträning men det kanske kallas distansträning i det här sammanhanget?
Det finns ju många bra träningsupplägg, med eller utan pulsband.

Egentligen är det väl inte jättebra ur träningssynpunkt att köra länge på en hög nivå, men det kan vara ett bra mått på hur bra form man är i.

Istället så är det nog bättre att dela upp så att lugna pass är lugna och hårda pass intervallbetonade. Intervaller kan förslagsvis vara mellan 1min - 10min och man kör så många man orkar. En kort intervall kan vara fullt ös uppför en backe och en lång intervall kan du gå efter pulsklocka.

Eller så kör man det man själv tycker är kul, för då kommer man ut och cyklar.

nHz

Medlem
borano20 sa:
Hej.. För att förstöra din sömn i helgen. Steget MTB till stålracer = jättestort... Steget stålracer till modern kolfiberraket = ojojoj... Bor du nära Mälardalen så är du välkommen att prova.. mvh borano20
*skrattar*
Jag har nog inte kommit så långt ännu att jag sparkar av mig täcket på nätterna över cyklarna men den natten är kanske närmare än jag tror...

Bengt-re

Aktiv medlem
nHz sa:
borano20 sa:
*skrattar*
Jag har nog inte kommit så långt ännu att jag sparkar av mig täcket på nätterna över cyklarna men den natten är kanske närmare än jag tror...
Akta dig - det bor en potentiell cykelnörd i oss alla.

me.I.am

Aktiv medlem
Snackar vi motionär så blir man inte snabbare på en "dyr" cykel, men det blir bra mycket roligare :)

Eld

Medlem
Bengt-re sa:
me.I.am sa:
Snackar vi motionär så blir man inte snabbare på en "dyr" cykel, men det blir bra mycket roligare :)

Åas blir man snabbare om det är roligare och fina cyklar är roligare....
Man blir snabbare om det är roligare eftersom man cyklar mer då. Det betyder att man faktiskt blir snabbare på en dyr cykel. ?

Fast om man tänkt lämna cykeln låst utomhus blir en dyr cykel väldigt långsam eftersom man får promenera hem.

nHz

Medlem
borano20 sa:
Hej.. Vi har nääästan samma mått på kroppen. Jag har en något högre sadel. Din 54,5a är ju väldigt kort, jag kör med stora ramar och relativt korta styrstammar, 58cm ram och 100mm styrstam. Cykeln får mindre styrrörelse då vilket jag föredrar, kanske kan sägas bli lite understyrd?? Du kan bara svänga armarna framför dig med ett låtsat styre, en stooor rörelse blir som en kort ram och lång styrstam, liten rörelse blir som jag vill ha. Apropå ditt styre och loggan, när din cykel var ny och det var samtidigt som jag började med cykel på allvar så satt underdelen av styret parallellt med marken och då satt loggan "rätt". Som det satt på bilden du visade. På den tiden var det STARK rookievarning att vinkla upp styret... Ja jag sätter fortfarande mina styren parallellt...
Jag ser att du tittat på Cannondale SuperSix EVO. Jag har en sån, i HiModutförande, vilket betyder att den helt eller delvis är byggd med kolfiberrör med lite högre styvhet så man kan reducera materialtjockleken och därmed vikten. Det är en kanoncykel, EF Education tävlade på den i en del år före aerocyklar skulle börja marknadsföras. Men du ska veta att det ÄR en tävlingsram, kronröret ( som gaffeln går igenom ) är väldigt kort, så har du lite problem med ryggen å sånt så njaaa kanske nån annan?? Du kan ju mäta din nuvarande cykel å jämföra, på skoj? Nej, man bör inte ha hur många spacers som helst ( på en modern ram ) mellan styrlager och styrstam, max. 3cm. Du som inte tävlar kan ju förstås sätta på 5cm och ta bort en efter en när du blir starkare i ryggen. Då kan du kika vidare på SuperSixen... På min 58cm ram så har jag 94cm från golv till översida styre, å då har jag 16mm spacer. Jämför ditt mått golv-styröversida. Sitthöjd 78,4cm så det är nästan samma. Jag tycker du ställer bra frågor, märks att du är på... mvh borano20
Ja, jag känner lite så, att cykeln är kort.
Det är förmodligen varför jag ser hjullagret framför styret hur jag än sitter och jag tror inre att en längre styrstam kommer att göra det bättre. Inte heller om jag sätter sadeln lägre bak även om det kanske ligger närmast till hands. Eller, så är det så att jag just nu sitter lite för upprätt och de här justeringarna blir precis rätt för mig. Jag har ju min kropp som den är och sedan behöver jag köpa grejer så jag kan sitta bra i sadeln. Köper jag en större ram så behöver jag förmodligen inte köpa en annan typ av sadelstolpe eller styrstam, det säger sig självt lite. Nu har jag den här cykeln och behöver anpassa den till mig så det blir nog några inköp framöver.

Jag var ute i helgen och försökte ställa in sadelhöjden men lyckades inte helt. När jag väl fick till höjden så behövde jag vinkla om den och när det stämde fick jag sänka den igen. Så där höll det på ett tag och jag fick inte riktigt till det. Jag kände däremot hur mycket lättare det gick att trampa när jag kom upp så lite som 0.5-1 cm. Jag kunde strecka ut benet på ett bättre sätt, även om jag inte vet om det blev ergonomiskt rätt. Jag får väl ha kvar insexnycklarna i bakfickan och fortsätta mitt justerande under nästa repa. Jag funderar på om sadeln är helt rätt för mig? Sätter jag mig längre bak på den så känns den bra men så fort jag kommer åt längre fram så tar det emot. Är utgångsläget/tanken att mitt ben ska vara helt sträckt när hälen är på trampan och sedan en liiiten vinkel i knäleden när klippen är i?

Ja, jag har sätt det där med styret och hur de bör sitta. Det finns nog en gammal och en nya skolan men jag tror också det beror på vilket typ syre och vilka bromshandtag som sitter på?
Jag kommer inte att justera ner styret igen även om det ser konstigt ut nu. Jag behåller det som det är satt nu och försöker få till sadeln rätt först.

Jag träffade en (ny) kompis i helgen som hade precis börjat cykla. Han hade gjort en ”fitting” hos handlaren och tyckte det blev bra. Det förvånade mig dock att det inte ingick när man köper en ny cykel. 2k för en inställning som tillkommer på priset, nja..
Däremot så har han sedan dess cyklat utan problem (ont eller skada) och han påtalade vikten om att göra det innan man blev för inkörd på sin nuvarande inställning. Man kan givetvis göra det här när som helst men ju förr desto bättre. Då blir det inte en så stor omställning.

Nej, jag kommer nog inte att tävla ännu.
Jag är i alldeles för dålig form för att kunna konkurrera med andra. Mitt prio 1 är att komma tillrätta med mitt BMI. Även om jag ligger på ”övervikt” när jag är i hygglig tävlingsform så ligger jag liiite för högt just nu. Sedan kommer allt annat. OM jag bestämmer mig för att byta cykel i framtiden så blir det en bekväm variant som går att cykla hyggligt snabbt på. Det behöver inte vara race-race (även om det är egentligen det jag vill ha) så räcker det med bara race. ;)

bellasoda

Aktiv medlem
nHz sa:
Jag var ute i helgen och försökte ställa in sadelhöjden men lyckades inte helt. När jag väl fick till höjden så behövde jag vinkla om den och när det stämde fick jag sänka den igen. Så där höll det på ett tag och jag fick inte riktigt till det. Jag kände däremot hur mycket lättare det gick att trampa när jag kom upp så lite som 0.5-1 cm. Jag kunde strecka ut benet på ett bättre sätt, även om jag inte vet om det blev ergonomiskt rätt. Jag får väl ha kvar insexnycklarna i bakfickan och fortsätta mitt justerande under nästa repa. Jag funderar på om sadeln är helt rätt för mig? Sätter jag mig längre bak på den så känns den bra men så fort jag kommer åt längre fram så tar det emot. Är utgångsläget/tanken att mitt ben ska vara helt sträckt när hälen är på trampan och sedan en liiiten vinkel i knäleden när klippen är i?
Det finns säkert olika skolor för det hela, men jag skulle låta sadeln vara helt horisontell. Då är det bara att höja sadelstolpen upp eller ner. Alla rekommendationer handlar mest om grundinställning, sen så får du flytta upp och ner själv efter hur det känns. Skulle det fortfarande kännas konstigt så får du leta efter en annan sadel.

Så hade jag gjort i alla fall, antagligen så finns det väl folk på forumet som resonerar annorlunda.

Behåll insexnycklar på rundan oavsett. Multiverktyg är bra att ha. :)

nHz

Medlem
Bengt-re sa:
nHz sa:
borano20 sa:
*skrattar*
Akta dig - det bor en potentiell cykelnörd i oss alla.
Hmmmm, efter ett samtal (och några öl) i helgen med en annan cykelintresserad så började det gro. Han menade på att en stål-cykel är okej men en i kolfiber är något helt annat. Han ville likna det med en Volvo vs Ferrari. Hur bråttom har man egentligen, är det inte pulsträningen man vill åt, ju tyngre desto bättre? ?

När jag körde i går satt jag och funderade på det optimala däcktrycket för underlaget (som var helt för j-igt) och hur mycket effekt jag gick miste om när jag kände hur ramen vek sig en aning när jag tog i… inte så bra tankar för min budget…

nHz

Medlem
Eld sa:
Bengt-re sa:
me.I.am sa:

Man blir snabbare om det är roligare eftersom man cyklar mer då. Det betyder att man faktiskt blir snabbare på en dyr cykel. ?

Fast om man tänkt lämna cykeln låst utomhus blir en dyr cykel väldigt långsam eftersom man får promenera hem.
Fast dyrare brukar väl i det här sammanhanget betyda lättare och kanske lite mer stabil?
Då blir svaret - lite snabbare men det är väl så marginellt att en pizza på fredagskvällen (alltså generellt dålig kost) är mer avgörande för snitthastigheten än vilka komponenter man använder.

Jag skulle nog vilja skriva – blir man glad av att öva/träna (i det här fallet cykla) så vill man göra det igen och med tiden blir man bättre/snabbare oavsett vilka grejer man använder. Börjar vi också lugnt och säkert och sedan succesivt ökar intensiteten så orkar vi hålla på längre (genom hela livet). Tyvärr delar inte alla barn och ungdomstränare den här meningen med mig men det är ett helt annat ämne och OT.

Min racer är för övrigt inlåst i huset i finrummet. Jag funderar t.o.m. sätta upp ett fäste på väggen så den inte är i vägen för dammsugaren. Dyrare cykel - lättare cykel - enklare infästning? ?

nHz

Medlem
bellasoda sa:
nHz sa:
Det finns säkert olika skolor för det hela, men jag skulle låta sadeln vara helt horisontell. Då är det bara att höja sadelstolpen upp eller ner. Alla rekommendationer handlar mest om grundinställning, sen så får du flytta upp och ner själv efter hur det känns. Skulle det fortfarande kännas konstigt så får du leta efter en annan sadel.

Så hade jag gjort i alla fall, antagligen så finns det väl folk på forumet som resonerar annorlunda.

Behåll insexnycklar på rundan oavsett. Multiverktyg är bra att ha. :)
Sadeln i profil ser ju ut som en banan. Menar du att jag ska lägga på (över hela sadeln med utstick både fram och bak) ett vattenpass och ställa in sadeln så den är helt parallell med marken och sedan bara justera in höjden?

Ja, jag har en liten sadelväska som jag fyllt med en slang, några insexnycklar, pump och däckjärn (i plast). Ska nog titta på ett bra multiverktyg senare men ännu har jag inte sett behovet. Däremot så ”klirrar” det i väskan nu när verktygen ligger löst och det är otroligt irriterande när jag bara vill ligga och lyssna på hur cykeln sjunger. Kom på nu att jag skulle kunna ta en gammal gummisnodd från en av de nya slangarna som jag satte i.

Jag ställde förresten in mina klipps igår. De var alldeles för löst ställda tidigare. Jag vred åt dem max och fick svårt att komma i. Sedan släppte jag en kvarts varv tills jag tyckte det blev bra. Det glappar inte längre och jag fortfarande vrida foten även om jag sitter fast. Kändes betydligt tryggare att dra och nu är det de lössittande skorna som tar watt. Även om jag drar åt hårt så behöver jag lyfta trampdynan 1 cm (i skon) innan pedalen flyttar på sig. Skorna är väldigt bekväma men kanske lite för rymliga...

moros

Aktiv medlem
nHz sa:
Även om jag drar åt hårt så behöver jag lyfta trampdynan 1 cm (i skon) innan pedalen flyttar på sig. Skorna är väldigt bekväma men kanske lite för rymliga...
Tänk på att en av nackdelarna med SPD är ju glappet i höjdled. Nu kan du såklart ha en sladdrig sko men med SPD kommer man alltid ha ett visst spel i höjd.

me.I.am

Aktiv medlem
Jag kör med SPD (racer), tycker fördelarna överväger. Tycker aldrig jag drar foten uppåt. I lägsta läget är foten lite nervikt, och på uppvägen så drar jag foten mer bakåt än uppåt, sett ur fotens perspektiv. Med reservation för att jag har fel teknik.

Vid spurt kan jag känna att det hade varit bra om det varit stumt uppåt dock. Tror faktiskt att det finns olika typer av klossar till SPD, en som är stum uppåt och bara löser ut åt sidorna. Har för mig att de har en annan färg också, svart? Nån annan kanske kan fylla i?

moros

Aktiv medlem
Jag kör också med SPD på min landsvägpendlaralltiallocykel och har kört spd i många år. Stor fördel i att kunna röra sig till fots som normalt folk :) Tänker mest så att TS inte försöker lägga tid på atr laga något som är inbyggt i systemet så att säga

bellasoda

Aktiv medlem
nHz sa:
Sadeln i profil ser ju ut som en banan. Menar du att jag ska lägga på (över hela sadeln med utstick både fram och bak) ett vattenpass och ställa in sadeln så den är helt parallell med marken och sedan bara justera in höjden?
För en ”bananformad” sadel så får man vara lite kreativ kanske. Jag tänker mig att åtminstone någon del mitt på sadeln är horisontell. I bak- och framkant kommer det naturligt slutta framåt då. Däremot så ska inte sadeln slutta bakåt, och inte heller vara märkbart lutad framåt. Det ser bättre ut om inte annat. ;-)

Sadel, styre och pedaler är dina enda kontaktpunkter med cykeln och med tiden kommer du hitta vad som passar dig. Du gör helt rätt som klurar på sånt här, för det är det viktigaste att styra upp.

me.I.am

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
me.I.am sa:

Jo det stämmer, iaf för mig, men ville inte krångla till det för TS. För egen del så cyklar jag mer p.g.a. rolig racer, typ snäppet över instegs, Cannondale CAAD10 Ultegra. Har även köpt en gravel, den är tråkigare (har den för vinter och semestercykling). Hade jag bara haft den så hade jag nog tröttnat, eller iaf cyklat mindre.

Men det är väldigt olika, en del har nog lika roligt på en "billig" cykel, tror jag, kanske, eller inte...

nHz

Medlem
moros sa:
Jag kör också med SPD på min landsvägpendlaralltiallocykel och har kört spd i många år. Stor fördel i att kunna röra sig till fots som normalt folk :) Tänker mest så att TS inte försöker lägga tid på atr laga något som är inbyggt i systemet så att säga
Ja, nu har jag spänt åt pedalerna ganska bra och efter det så verkar de sitta lite bättre. Så fort jag ställde mig upp så kändes det som jag skulle åka ur dem och innan jag gjorde det här så kändes de lösa på ett obehagligt sätt. Nu sitter jag fast bättre men jag kan fortfarande vrida ut hälarna en liten bit innan de släpper helt. Så ett litet glapp i sidled finns men inget i höjdled (om det går att förstå hur jag menar?).

Däremot så tror jag mina pedaler behöver servas. De snurrar inte så bra runt sin axel och tar jag i och försöker spinna dem så stannar pedalerna efter 1-2 varv. Det är alltså förmodligen läge för att plocka isär dem, rengöra och grisa upp dem igen. Vilket fett eller olja använder ni för liknade jobb?

Är det värt rengöringen eller ska jag byta, lite där står jag just nu. Vi har inte så långt kvar på träningstillfällena nu när det börjar bli mörkt ute så spinningen börjar närma sig. Är det värt att shoppa loss på REAn nu, köpa race-pedaler och sedan köra helt slut på mina SPD-dojor i spinningsalen under vintern innan det blir vår. Sedan kan jag köpa och köra racer på riktigt?

Jag är för att kunna gå i skorna så det lockar inte jättemycket med racer-pedaler. Däremot ser de lite snabbare ut och om de även sitter mer bestämt så kanske det är en vinst i känsla. Att vara ett med cykeln är det man strävar efter?

me.I.am sa:
Jag kör med SPD (racer), tycker fördelarna överväger. Tycker aldrig jag drar foten uppåt. I lägsta läget är foten lite nervikt, och på uppvägen så drar jag foten mer bakåt än uppåt, sett ur fotens perspektiv. Med reservation för att jag har fel teknik.

Vid spurt kan jag känna att det hade varit bra om det varit stumt uppåt dock. Tror faktiskt att det finns olika typer av klossar till SPD, en som är stum uppåt och bara löser ut åt sidorna. Har för mig att de har en annan färg också, svart? Nån annan kanske kan fylla i?
Jag funderade igår när jag var ute och jag har nog inte riktigt hittat min teknik ännu.
Ibland så trycker jag (nedåt) bara, ibland drar jag (uppåt) bara och ibland sparkar jag och drar (bakåt) samtidigt. Jag tycker den sistnämnda verkar effektiv men jag vet inte om det går så bra när jag ställer mig upp? Då känns det lättare/enklare att trycka nedåt eller dra upp pedalerna.

Jag tror jag har de pedalerna som är stumma uppåt men som kan lösa ut i sidled. Känns bra men jag tror materialet i mina skor tar några extra watt och jag inbillar mig att jag skulle kunna orka lite mer om jag inte hade så kassa/gamla grejer (skor och pedaler)... ;)

nHz

Medlem
bellasoda sa:
För en ”bananformad” sadel så får man vara lite kreativ kanske. Jag tänker mig att åtminstone någon del mitt på sadeln är horisontell. I bak- och framkant kommer det naturligt slutta framåt då. Däremot så ska inte sadeln slutta bakåt, och inte heller vara märkbart lutad framåt. Det ser bättre ut om inte annat. ;-)

Sadel, styre och pedaler är dina enda kontaktpunkter med cykeln och med tiden kommer du hitta vad som passar dig. Du gör helt rätt som klurar på sånt här, för det är det viktigaste att styra upp.
Jag gjorde som du skrev och jag tror faktiskt att jag fick till en bra inställning som fungerade.
Jag hade cykeln inne, lade vattenpasset på sadeln och tittade på bubblan. När sadeln var precis våg så kändes den främre delen av sadeln alldeles för mycket så jag sänkte ner den ett snäpp. Då blev det bättre. Ser bra ut också.

Några justeringar sedan sist:
Vevlager-sadel = 75.5 cm
Pedal-sadel = 91.5 cm
Vevlängd = 170 mm

Med den här sadeln och pedalerna så kan jag nog inte göra bättre justeringar just nu. Jag sitter fortfarande lite för långt fram över pedalerna men jag hittar inga bra sadelstolpar som löser problemet…

Sedan tror jag att jag hänger lite väl mycket på styret stundtals. Jag vet inte om jag försöker skjuta tillbaka mig eller om jag bara sitter lite fel ändå? När jag kom hem efter 45km igår så hade jag ont i nacken. Jag var i vart fall väldigt trött där. Förmodligen ovana.

bellasoda

Aktiv medlem
nHz sa:
Däremot så tror jag mina pedaler behöver servas. De snurrar inte så bra runt sin axel och tar jag i och försöker spinna dem så stannar pedalerna efter 1-2 varv.

Känns bra men jag tror materialet i mina skor tar några extra watt och jag inbillar mig att jag skulle kunna orka lite mer om jag inte hade så kassa/gamla grejer (skor och pedaler)... ;)
Det är ganska normalt att pedalerna inte snurrar flera varv av sig självt. Det ska ju inte rassla, hacka och krasa när du snurra på dem förstås.

Jag cyklar en del landsväg med både stabila kolfiber lvg-skor och riktigt sladdriga SPD-skor. Det är klart att det är roligare att trycka till med stabila skor, men det är ju lika jobbigt att leverera lika många watt, så man "förlorar" inga watt på att cykla runt med sladdriga skor.

T ex om du är ute och cyklar 1 timme med 250W snittwatt så kommer du inte kunna hålla 270W med nya pedaler och samma ansträngningsnivå. Däremot så kanske du kan spurta 100W hårdare under 10s med nya pedaler (ingen aning, jag bara gissar), men det kommer också att vara mycket jobbigare.

Om du verkligen vill köpa gratis watt så köp ett par aerodynamiskt utformade skoöverdrag istället. ;)

bellasoda

Aktiv medlem
nHz sa:
Sedan tror jag att jag hänger lite väl mycket på styret stundtals. Jag vet inte om jag försöker skjuta tillbaka mig eller om jag bara sitter lite fel ändå? När jag kom hem efter 45km igår så hade jag ont i nacken. Jag var i vart fall väldigt trött där. Förmodligen ovana.
Det är ganska normalt skulle jag säga. Du har nog eventuellt en lite för aggressiv position, som kan avhjälpas med att få upp styret i höjdled. Men nacken kommer att vänja sig och kännas bättre för var gång.

Många proffs (och icke-proffs) har en position som är väldigt framåtlutad. För att belasta armarna mindre så behöver man då använda sin bålstyrka mer och eventuellt köra gymträning på sidan av.

Men det är sånt som blir bättre och bättre ju mer du kör. Försök att inte köra för långt bara och öka succesivt i sträcka så brukar det inte vara ett problem.

nHz

Medlem
me.I.am sa:
Bengt-re sa:
me.I.am sa:

Jo det stämmer, iaf för mig, men ville inte krångla till det för TS. För egen del så cyklar jag mer p.g.a. rolig racer, typ snäppet över instegs, Cannondale CAAD10 Ultegra. Har även köpt en gravel, den är tråkigare (har den för vinter och semestercykling). Hade jag bara haft den så hade jag nog tröttnat, eller iaf cyklat mindre.

Men det är väldigt olika, en del har nog lika roligt på en "billig" cykel, tror jag, kanske, eller inte...
Om inte annat så blev jag frånåkt så det bara visslade om det igår. ?

Det var under de sista km som ett team kom ikapp mig. Vi hade tagit olika vägar dit men jag tror de hade ungefär lika många km i kroppen som jag (jag känner till vart de brukar träna). Jag låg iaf och kämpade själv i en uppförsbacke när jag trodde en lastbil skulle köra om. Så var såklart inte fallet utan först kom en svart cykel (tror jag det var för jag hann inte riktigt se) förbi mig med en stående cyklist på den. Precis efter så kom nummer 2 och de försvann fort som attan. J-ar vad de var starka…

En stund efter dem kom nästa 5 cyklister och de hade ett bättre tempo så jag iaf kunde se dem en bit. Det var lite fascinerande att se hur de låg bakom varandra och höll sig nästan diagonalt över hela vägen för att hitta minsta möjliga luftmotstånd. En hade tid att hälsa på mig. Men jag hann inte uppfatta det just när de gick om så jag sa inget…

De två första cyklarna lät och såg dyra ut och jag hoppas för min skull ett det vara den snabba elitgruppen som jag blev frånåkt av. För, om det var nybörjarna har jag en bit kvar att träna ikapp innan jag kan joina dem på ett pass. Jag kände hornen på väg ut men benen sa ifrån. Det går snabbt att få pump när man redan ligger på gränsen. Jag fick lugnt acceptera min nivå och se dem fortsätta.

Igår höll jag ett snitt strax över 26 km/h under 45 km men de andra måste ju ligga kring 35-40 (45?) med den farten? Jissus.

Apropå stabilare cyklar så hann jag (faktiskt, trotts deras fart) iaktta de som tryckte på som in i norden att ramarna verkade inte vika sig ett smack. Det såg riktigt stabilt ut för dem.

Under hela mitt pass så kände jag ofta hur min ram (eller kanske var det hela cykel) var mjuk på något sätt. Både när jag försökte gå på i uppförsbackarna men även utför då jag växlade och ville öka mer. Det var inte direkt obehagligt men ändå något jag reagerade på. Jag tror speciellt det kändes när jag gick ner i bockarna (om man skriver så?). Alltså längst ner på styret. Då blev cykeln väldigt vinglig och mjuk i hela cykeln. Här kan det kanske finnas en potentiell läcka och en uppgraderingsmöjlighet? Är det här den stora skillnaden är mellan en stål-racer och en kolfiber-racer (förutom vikten)?

Det är inte så att jag måste uppgradera min cykeln nu bara för att jag blev frånåkt av ett gäng snabba cyklister med fina cyklar. Min fråga är lite mer allmänt ställd. Okej, visst hade det varit roligt med vassa grejer men jag är fortfarande den svagaste länken här så… Än så länge håller jag på och lära mig hur både jag och cykeln fungerar. Var och en för sig men även tillsammans.

bellasoda

Aktiv medlem
nHz sa:
Igår höll jag ett snitt strax över 26 km/h under 45 km men de andra måste ju ligga kring 35-40 (45?) med den farten? Jissus.

Under hela mitt pass så kände jag ofta hur min ram (eller kanske var det hela cykel) var mjuk på något sätt. Är det här den stora skillnaden är mellan en stål-racer och en kolfiber-racer (förutom vikten)?
26km/h i 45km är riktigt bra jobbat! :)

En gruppcykling med starka åkare kanske håller en snitthastighet på 35km/h under en träningsrunda. Du stötte säkert på dem under ett intervallpass och mitt under en intervall är det inte ovanligt om de håller en bit över 40km/h, även om det går uppför.

En stålracer är naturligt mycket flexigare än kolfiber, vissa tycker det är behagligt under långa rundor. För stående cykling och när man trycker på ordentligt så känns det oftast roligare om all kraft går rakt in i bakhjulet istället. Det finns en del aluminiumcyklar som också är styva, och vissa lättvikts-kolfibercyklar som är veka. Men generellt så är kolfibercyklar riktigt, riktigt styva. Och lätta. Det är dessutom lättare att forma kolfiber till mer aerodynamiska former.

Resultatet blir att en aero-kolfiberhoj kanske väger 2-3 kg mindre än en cykel i stål (varav ramen står för 1kg viktminskning), har mindre frontalarea och dessutom styvare. Den blir framförallt mycket roligare att cykla på, och för samma ansträngning kanske du ökar 1-2km/h i snitthastighet på en given runda.

Så skillnaden i hastighet är väldigt liten, den stora vinsten är att det blir roligare att cykla.

Som du säkert såg så kan man tjäna mycket på att ligga bakom någon annan. Uppskattningsvis så behöver man bara ta i 70% så mycket när man "ligger på rulle", så du har mycket att tjäna om du övar på att cykla med andra.

nHz

Medlem
bellasoda sa:
nHz sa:
Det är ganska normalt skulle jag säga. Du har nog eventuellt en lite för aggressiv position, som kan avhjälpas med att få upp styret i höjdled. Men nacken kommer att vänja sig och kännas bättre för var gång.

Många proffs (och icke-proffs) har en position som är väldigt framåtlutad. För att belasta armarna mindre så behöver man då använda sin bålstyrka mer och eventuellt köra gymträning på sidan av.

Men det är sånt som blir bättre och bättre ju mer du kör. Försök att inte köra för långt bara och öka succesivt i sträcka så brukar det inte vara ett problem.
Tack.

Ja, nu när jag börjar få till sadeln så kanske jag ska ge mig på styret också.

Igår körde jag nog det hittills längsta passet och jag ska försöka korta ner dem fram över. Nu vet jag att kroppen och orken håller för minst 45 km och jag behöver inte göra det snart igen. Så här i början är det viktigt att jag skyndar långsamt så jag inte skadar mig och som du skriver behöver kroppen vänja sig och bli starkare (igen). Jag känner en viss stelhet i benen idag och som skrivet i nacken men ingenting i ryggen eller någon annanstans. Vi har en del trappor på jobbet och det känns att jag använde benen igår. :)

nHz

Medlem
bellasoda sa:
nHz sa:

Under hela mitt pass så kände jag ofta hur min ram (eller kanske var det hela cykel) var mjuk på något sätt. Är det här den stora skillnaden är mellan en stål-racer och en kolfiber-racer (förutom vikten)?
26km/h i 45km är riktigt bra jobbat! :)

En gruppcykling med starka åkare kanske håller en snitthastighet på 35km/h under en träningsrunda. Du stötte säkert på dem under ett intervallpass och mitt under en intervall är det inte ovanligt om de håller en bit över 40km/h, även om det går uppför.

En stålracer är naturligt mycket flexigare än kolfiber, vissa tycker det är behagligt under långa rundor. För stående cykling och när man trycker på ordentligt så känns det oftast roligare om all kraft går rakt in i bakhjulet istället. Det finns en del aluminiumcyklar som också är styva, och vissa lättvikts-kolfibercyklar som är veka. Men generellt så är kolfibercyklar riktigt, riktigt styva. Och lätta. Det är dessutom lättare att forma kolfiber till mer aerodynamiska former.

Resultatet blir att en aero-kolfiberhoj kanske väger 2-3 kg mindre än en cykel i stål (varav ramen står för 1kg viktminskning), har mindre frontalarea och dessutom styvare. Den blir framförallt mycket roligare att cykla på, och för samma ansträngning kanske du ökar 1-2km/h i snitthastighet på en given runda.

Så skillnaden i hastighet är väldigt liten, den stora vinsten är att det blir roligare att cykla.

Som du säkert såg så kan man tjäna mycket på att ligga bakom någon annan. Uppskattningsvis så behöver man bara ta i 70% så mycket när man "ligger på rulle", så du har mycket att tjäna om du övar på att cykla med andra.
Tack, tycker du verkligen det?
Visserligen brände det en del (lagom) i låren men inte trodde jag att det skulle räcka för positiv feedback här. Kul. Det kanske duger som nybörjare?

Ja, jag hoppas på det. Det var just de två första som körde stenhårt och bara försvann. De andra 5 kom lite på efterkälken och hade ett betydligare lugnare tempo. Jag såg att både den som låg sist och den som låg näst sist bara rullade stundtals. Klart man kan hålla en högre snittfart när man kan vila mellan varven.

Om jag har hört rätt så brukar de dela upp teamet i tre grupper. Snabb, medel och långsam. Eftersom jag inte såg några andra framför så förmodar jag att det här var den snabba gruppen. Sedan vet jag också att just på onsdagarna är de lite mer nördiga cyklisterna med och det kanske gjorde sitt till tempot. Jaja, snabba var de iaf och det skulle vara roligt om jag orkade hänga på någon gång…

Jag trodde nog att det gav mer än så att byta från stål till kolfiber?
Om cykeln blir lite lättare och hårdare så trodde jag nog att det skulle göra mer än ”bara” 1-2 km/h. Eller så kanske det inte är ”bara” utan ganska mycket i dessa sammanhang?
Vad är det som gör att de låter så annorlunda?

Även om jag cyklat 5-6 pass har jag inte riktigt hittat växlarna ännu. Jag är alltså inte redo för att cykla tillsammans med andra i grupp (vinklar för mycket). Sakta med säkert kommer jag framåt och jag tror nog en uppgradering av växlarna kommer att ske inom kort. Jag märker fördelen med att kunna växla enkelt i backarna när spaken sitter på styret isf på ramen. Jag kommer också att inhandla en till flaskhållare. Jag vill dock inte förstöra retro-stuket med massa nytt jox.

bellasoda

Aktiv medlem
nHz sa:
Tack, tycker du verkligen det?
Visserligen brände det en del (lagom) i låren men inte trodde jag att det skulle räcka för positiv feedback här. Kul. Det kanske duger som nybörjare?
Absolut! :)

Är du ute och kör i 26km/h i nästan två timmar så är du inte ute och slöar utan jobbar aktivt och är dessutom ute riktigt länge. Det är såna pass som har effekt, så det är bara att fortsätta ge dig ut och utvecklas! :)

nHz sa:
Ja, jag hoppas på det. Det var just de två första som körde stenhårt och bara försvann. De andra 5 kom lite på efterkälken och hade ett betydligare lugnare tempo. Jag såg att både den som låg sist och den som låg näst sist bara rullade stundtals. Klart man kan hålla en högre snittfart när man kan vila mellan varven.

Om jag har hört rätt så brukar de dela upp teamet i tre grupper. Snabb, medel och långsam. Eftersom jag inte såg några andra framför så förmodar jag att det här var den snabba gruppen. Sedan vet jag också att just på onsdagarna är de lite mer nördiga cyklisterna med och det kanske gjorde sitt till tempot. Jaja, snabba var de iaf och det skulle vara roligt om jag orkade hänga på någon gång…

Jag trodde nog att det gav mer än så att byta från stål till kolfiber?
Om cykeln blir lite lättare och hårdare så trodde jag nog att det skulle göra mer än ”bara” 1-2 km/h. Eller så kanske det inte är ”bara” utan ganska mycket i dessa sammanhang?
Vad är det som gör att de låter så annorlunda?

Även om jag cyklat 5-6 pass har jag inte riktigt hittat växlarna ännu. Jag är alltså inte redo för att cykla tillsammans med andra i grupp (vinklar för mycket). Sakta med säkert kommer jag framåt och jag tror nog en uppgradering av växlarna kommer att ske inom kort. Jag märker fördelen med att kunna växla enkelt i backarna när spaken sitter på styret isf på ramen. Jag kommer också att inhandla en till flaskhållare. Jag vill dock inte förstöra retro-stuket med massa nytt jox.
Du gör helt rätt som funderar på vilka delar i materialet eller annat som kan begränsa dig. Samtidigt märker du vad i cyklingen du tycker är roligt och vad du vill lära dig mer om. Risken finns att du vill köpa en ny cykel inom ett år och då är det bra att du vet vad du vill ha. :)

Vart i landet befinner du dig förresten?

nHz

Medlem
bellasoda sa:
Är du ute och kör i 26km/h i nästan två timmar så är du inte ute och slöar utan jobbar aktivt och är dessutom ute riktigt länge. Det är såna pass som har effekt, så det är bara att fortsätta ge dig ut och utvecklas! :)

Du gör helt rätt som funderar på vilka delar i materialet eller annat som kan begränsa dig. Samtidigt märker du vad i cyklingen du tycker är roligt och vad du vill lära dig mer om. Risken finns att du vill köpa en ny cykel inom ett år och då är det bra att du vet vad du vill ha. :)

Jo, jag ligger på hela tiden men inte så pass mycket att jag behöver stanna och vila.
Jag ligger nog ganska nära min gräns till syra men jag aktar mig för att kliva över den. Jag försöker att trampa även i nedförsbackarna men inte lika hårt som uppför. Någonstans behöver jag kunna återhämta mig emellanåt och då kryper jag ihop på cykeln och bara rullar. Jag gör förmodligen helt fel i min teknik men det känns bra iaf. Ner i bocken, pedalerna parallellt, in med armbågarna och knäna…

Om jag är effektiv, jo det skulle nog jag tycka att jag är. Jag latar inte i onödan iaf. Det här beror säkert på vilket typ av pass jag kör. Hur länge brukar ett normalt cykelpass pågå och hur långt brukar man cykla?
Intervallpass brukar för mig vara lite mer krävande och kanske inte pågår lika länge som ett ”distanspass”. Eller vad kallar man de olika typerna av träningspassen?

Jag känner succesivt att jag blir stabilare men för mig krävs det nog lite mer träning för att kunna byta positioner på styret utan att vingla för mycket, speciellt under hårdare belastning.
Det här låter nog väldigt rookie men så är det för mig. Samma sak är det när jag växlar eller dricker vatten. När jag växlar så märker jag att jag kanske stannar upp en smula och gör en försiktig växling. Detta kan såklart bero på mitt uråldriga system med växelreglagen på ramen och att jag behöver hitta rätt position på spaken för att rätt växel ska i. När jag cyklar till jobbet har jag en annan cykel och där har jag en betydligt mer upprätt position för att kunna dricka bekvämt. På den här racen är det ju nästan som att ligga på mage och dricka - skitsvårt. Det är inte så att jag ramlar av vägen men det finns alltid en liten tendens till vingel att jag behöver koncentrera mig. När jag är själv så spelar det kanske inte så stor roll men om jag skulle cykla i en klunga så tror jag det är superviktigt att kunna hålla sitt spår. Iaf inte vingla.

Även om ett pass är runt 2h så tror jag det är ganska överkomligt för mig i ansträngningsnivå att börja där. Jag känner fortfarande av träningen sedan i onsdags och jag vill försöka planera lite bättre mellan de olika passen så jag orkar i längden. Det finns nog annars en risk att det här spårar ur, jag kör järnet och sedan lägger jag av. Jag har absolut inte ont någonstans men jag känner mig lite stel eller snarare så känns det som jag har lite pump. Jag har heller inte så ont av sadeln efter det senaste passet. Jag tror jag fick till en bra inställning sist och det känns inte alls i sittbenen/bäckenet. Känns riktigt bra faktiskt. :)

Mitt första mål med cyklingen var att komma ut och motionera utomhus (när det är fint väder).
För att kunna göra det ville jag hitta några olika varv/rundor/pass som jag kunde återkomma till under min nuvarande tid som nybörjare på cykel. Jag tänkte att det blir lite lättare om jag kände igen mig från gång till gång. Jag nu vet vart några av backarna finns och jag vet när jag kan återhämta mig. Sedan har jag också kört med bil på dessa sträckor (i andra sammanhang) och jag har länge funderat hur lång tid det skulle ta att cykla sträckorna. Jag har tre pass nu som jag känner till och jag vill utforska två (eller tre) till innan hösten kommer. Jag tror de kommande passen är lite längre så det kanske blir i ett liiite lugnare tempo. Då har jag fem rundor som jag kan sticka ut och träna på. Fördelen med det här är att jag kan planera min träning och jag vet också hur lång tid den kommer att ta. Om kroppen känner sig fräsch och om jag har 3h övers så tar jag en av dem och har jag endast 45 min så tar jag ett annat. Jag kommer förhoppningsvis också lära mig när jag behöver (i god tid) äta och när jag behöver dricka då jag tränar. Under 2h klarar jag mig nog bra på vatten men blir det längre turer än så behöver jag nog ta med mig en Snickers eller så. Just nu blir det vatten i nedförsbackarna.

Så länge jag är själv när jag tränar så har jag inget att jämföra med. Det hjälper min ekonomi på ett bra sätt men direkt om jag börjar träna med andra kommer jag nog att snegla på deras grejer och fundera över vilka förbättringar jag behöver göra. På min nuvarande cykel kan jag nog inte göra så mycket förutom att göra det lite mer bekvämt i min sittställning. Om jag vill öka prestandan på cykeln så behöver jag nog köpa en annan ram. Jag har sneglat på att byta hjul till min nuvarande men det finns inte så många med 7-delat, tyvärr. Så om jag inte hittar det ligger mitt fortsatta fokus på att få det så behagligt och bekvämt som möjligt under tiden jag cyklar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Låter som du gör helt rätt. Och att samla lite mil och timmar i sadeln är alltid klokt. Dels blir du starkare och snabbare samt lär dig att hantera cykeln mer obehindrat även med en hand och i knepigare situationer - byta plats på vattenflaskorna kan vara en knepig övning utan att vingla eller tappa flaskor...

nHz

Medlem
Jag höjde styret 1cm till gårdagens pass och det gjorde gott för sittställningen. Jag kom lite högre upp och den främre hjulaxeln börjar närma sig styret nu men jag är fortfarande en bit framför. Eventuellt behöver jag byta styrstammen så jag kommer lite mer rakt över med blicken. För det är väl där jag borde vara (utgångsläge)?

Själva styret är okej men jag behöver nog göra något åt styrlindan då den blev ganska hal när svetten började rinna. Jag gillar inte riktigt att bromshandtagen pekar lite uppåt efter omställningen och det är på gränsen till en säkerhetsfråga. För när jag är nere i bockarna så når jag inte riktigt upp till dem, utan jag behöver komma in i böjen för att nå med pekfingrarna och det är inte tillräckligt bra. Om jag hänger ovanför på bromshandtagen är det inga problem men det känns inte riktigt säkert ändå. Så när jag ändå ska byta styrlindan så kanske jag ska ändra om allt. Hur mäter jag mig fram till vad som blir rätt (styrstam och styre) för mig? Bör t ex styret vara lika brett som min axelbredd?

Mina SPD-pedaler fungerar bra men skorna behöver bytas. De börjar falla sönder och snart är det nog hål i dem. Får se om jag köper nyss system eller hur jag gör, jag har inte helt bestämt mig ännu. Det är ju REA fortfarande så det går kanske att hitta ett kap?

Sadeln verkar sitta ganska bra nu. Jag har inte fått ont och jag känner inte att jag glider av den som tidigare. Jag kan möjligen spara ett halvkilo genom att byta ut den till en nyare modell men det tar jag nog senare. Det är även ganska svårt att köpa på nätet. Samma sak gäller nog skorna.

Igår hörde jag kedjan gnälla lite. Tidigare har jag gjort rent den med WD40 och sedan torkat av allt överflödigt mer en trasa. På min MC har jag en kedjespray som jag sprutar på men jag antar att det ska vara lite finare medel till de här grejerna?

Det blev 42 km och jag håller ungefär samma snitt (26 km/h). Nu har jag en rutt till i samlingen som jag kan ta fram när jag vill, det är bra. Det var dock lite klurigt hur jag skulle passera en del av korsningarna. Ibland känns det lite farligt att cykla bredvid bilarna och ibland såg jag gångvägar som hade en förbindelse med andra sidan. Tyvärr var det ganska dåligt skyltat för att jag skulle hitta rätt på första försöket. När jag väl var på cykel/gångvägen var det nära olyckor vid flera tillfällen då gångtrafikanter med hörlurar inte hörde min signal. Det här är ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Jag kanske helt enkelt behöver hitta andra sträckor?

nHz

Medlem
Bengt-re sa:
Låter som du gör helt rätt. Och att samla lite mil och timmar i sadeln är alltid klokt. Dels blir du starkare och snabbare samt lär dig att hantera cykeln mer obehindrat även med en hand och i knepigare situationer - byta plats på vattenflaskorna kan vara en knepig övning utan att vingla eller tappa flaskor...
Jo, jag försöker samla mil. Det väl väl det enda sättet att lära sig på.

Byta vattenflaskorna med en hand... njaa, det tror jag inte jag klarar om jag står stilla med båda föterna på marken ;)

Däremot så gick det bättre att växla och dricka vatten utan att vingla alltför mycket. Känns bättre och bättre. Roligt.

nHz

Medlem
Tänkte på en sak nu inför hösten och vintern. Jag har ju inte hunnit samla på mig några extra saker ännu. Är det något speciellt jag behöver köpa för att kunna fortsätta min träning även när det börjar bli mörkt och kallt?

Bengt-re

Aktiv medlem
nHz sa:
Tänkte på en sak nu inför hösten och vintern. Jag har ju inte hunnit samla på mig några extra saker ännu. Är det något speciellt jag behöver köpa för att kunna fortsätta min träning även när det börjar bli mörkt och kallt?
Reflexväst, lampor, benvärmare, armvärmare, kanske vinterskor.

Drosa

Aktiv medlem
Varma långbyxor och en jacka skulle jag gå för och skoöverdrag samt en buff för nacke och eller huvudet. Och varma handskar naturligtvis.

nisseson

Aktiv medlem
nHz sa:
Jag höjde styret 1cm till gårdagens pass och det gjorde gott för sittställningen. Jag kom lite högre upp och den främre hjulaxeln börjar närma sig styret nu men jag är fortfarande en bit framför. Eventuellt behöver jag byta styrstammen så jag kommer lite mer rakt över med blicken. För det är väl där jag borde vara (utgångsläge)?
Inte nödvändigtvis. Det viktigaste är att det lagom komfortabelt för dig. Främre hjulaxeln är tydligt framför styret när jag sitter rätt på min landsvägscykel, jag ser tom. någon centimeter av hjulet bakom axeln. Detta när jag har händerna uppe på styret. På bromshandtagen blir effekten då så klart än starkare. .

GoranS

Aktiv medlem
nHz sa:
Bengt-re sa:

Byta vattenflaskorna med en hand... njaa, det tror jag inte jag klarar om jag står stilla med båda föterna på marken ;)

Däremot så gick det bättre att växla och dricka vatten utan att vingla alltför mycket. Känns bättre och bättre. Roligt.
Platsbyte på vattenflaskor brukar jag möjligen ägna mig åt om den främre flaskan är tom. Då görs det enkelt genom att ta ur främre flaskan med ens handen, föra över den till den andra handen som man lutar mot styret, flytta fram den bakre flaskan med den första handen och slutligen tar flaskan från andra handen och sätter den i bakre stället. Alternativt kan man mellanlagra den tomma flaskan genom att hålla fast pipen med tänderna (inga problem när den är tom).

Går dock rätt bra att gå upp bakre flaskan för att dricka också så byte är ju strikt taget inte nödvändigt.

Senast ändrad:

nHz

Medlem
Bengt-re sa:
nHz sa:
Tack, reflexvästen hade jag glömt bort helt. Jag tänkte kanske att det skulle fungera bra med reflexband men en väst är nog bättre.

Lamporna har jag beställt sedan tidigare då mina andra satt kvar på cykeln som blev stulen.

Benvärmare eller långbrallor?
Vinterskor eller överdragsskydd?

nHz

Medlem
nisseson sa:
nHz sa:
Inte nödvändigtvis. Det viktigaste är att det lagom komfortabelt för dig. Främre hjulaxeln är tydligt framför styret när jag sitter rätt på min landsvägscykel, jag ser tom. någon centimeter av hjulet bakom axeln. Detta när jag har händerna uppe på styret. På bromshandtagen blir effekten då så klart än starkare. .
Det kanske var någon gammal tumregel som jag hört sedan tidigare. Dessutom kanske den inte gällde för racer utan MTB. Jag har för mig att någon sa vid ett tillfälle att framaxeln skulle täckas av styret, då var det lagom. Sedan kunde man såklart justera in lite mer personliga avstånd. Jag tycker nog att jag sitter ganska bekvämt redan nu men en bike-fit skulle nog säga annat. Jag funderar på att göra en sådan, då behöver jag inte gissa så himla mycket. Kostar dock en del pengar men fördelen är väl att allt blir rätt från början och jag ju förr jag gör det desto mindre riskerar jag att göra illa mig. Nu cyklar jag iofs inga jättemängder och i höst är inte risken så stor för skada men om jag fortsätter såhär och det är felinställt så kanske det kommer problem med tiden?
Det gör inte ont just nu men en förslitningsskada känner man sällan direkt.

nHz

Medlem
Drosa sa:
Varma långbyxor och en jacka skulle jag gå för och skoöverdrag samt en buff för nacke och eller huvudet. Och varma handskar naturligtvis.
Buff, bra tack. Den har jag sedan tidigare från alla skidåkning.

nHz

Medlem
GoranS sa:
nHz sa:
Bengt-re sa:

Byta vattenflaskorna med en hand... njaa, det tror jag inte jag klarar om jag står stilla med båda fötterna på marken ;)

Platsbyte på vattenflaskor brukar jag möjligen ägna mig åt om den främre flaskan är tom. Då görs det enkelt genom att ta ur främre flaskan med ens handen, föra över den till den andra handen som man lutar mot styret, flytta fram den bakre flaskan med den första handen och slutligen tar flaskan från andra handen och sätter den i bakre stället. Alternativt kan man mellanlagra den tomma flaskan genom att hålla fast pipen med tänderna (inga problem när den är tom).

Går dock rätt bra att gå upp bakre flaskan för att dricka också så byte är ju strikt taget inte nödvändigt.
Jag pratade med en kompis på fikat idag och han berättade om deras träningsgrupper och hur de tränar. Veckoträningen ligger på ca. 4-5-6 mil och på helgen kanske de drar iväg på 9-11 mil eller liknande. De har några olika indelningar i grupper så att de flesta kunde hänga med. Kändes bra att veta hur andra tränar, då kan jag förbereda mig bättre och vet mer vad som förväntas av mig om jag skulle vara med i en klubb eller ett team. Man vill ju inte banga på första försöket.
Jag har en bra sträcka på ca. 9 mil (4.5 bort och 4.5 hem) som jag vill testa en helg innan det blir för kallt. Jag antar att man får ta en fika vid vändningen?

Skifta flaskor
Okej, jag tänkte på ett annat sätt. Det där borde jag klara av.

Jag kanske överdriver en smula när jag skriver att jag vinglar men faktum är den att skillnaden att gå från MTB och till bockstyre gör en del förändring. Antingen så hänger jag för mycket på styret eller så är jag bara ovan vid fattningen/greppet. Under första rundan kunde jag faktiskt inte titta ner i diket utan att vingla till. Nu kan jag faktiskt titta bakom mig utan att köra av vägen. Det är ju ett kliv i rätt riktning.

Tack för tipset, jag ska prova att byta vattenflaskorna men först behöver jag sätta dit en hållare till. ;)

bellasoda

Aktiv medlem
nHz sa:
Bengt-re sa:
nHz sa:
Tack, reflexvästen hade jag glömt bort helt. Jag tänkte kanske att det skulle fungera bra med reflexband men en väst är nog bättre.

Lamporna har jag beställt sedan tidigare då mina andra satt kvar på cykeln som blev stulen.

Benvärmare eller långbrallor?
Vinterskor eller överdragsskydd?
En billig lösning istället för vinterskor är fryspåsar över strumporna (och inuti skorna). Vattentäta vinterskor är givetvis bäst, men viktigast är att skydda tårna mot vinddraget på ett eller annat sätt. De flesta cykelskor är ju ventilerade framtill, vilket skapar krav på lite uppfinningsrikedom.

Är det 5 plusgrader och regn kan man med fördel spara cyklingen till en dag utan regn. 5 minusgrader och snö är mycket varmare än 5 plusgrader och regn för övrigt, det finns inget som kyler så mycket som att cykla runt genomblöt.

Drosa

Aktiv medlem
Ett billigt tips till är att ta ett par gamla raggsockor som man klipper hål i för spurtklossarna och använda som skoöverdrag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer