Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång

nHz

Medlem
Tack för tipsen.

Jag tolkar det här som att jag betalar för att få en lättare cykeln när jag köper något dyrare och kanske inte så mycket mer kvalité?

Iaf inte så pass mycket som priset oftast indikerar på i vissa fall. Jag funderade lite på det här när jag var i affären och köpte nya pedaler. Jag blev rek. 105 på min cykel och kände kanske att det skulle vara en form av flaskhals (lite överdrivet). Att om jag har Ultegra på allt annat och sedan sätter dit 105-komponenter så kanske jag inte blir lika vass i backarna. Vid en lite klokare eftertanke så kanske inte de här 20 g gör så värst mycket för mig som inte är supercyklist och inte tävlar på det sättet. Fortfarande är det sk. statisk vikt. Jag tror att jag ska upp på en mycket högre nivå (som cyklist) för att verkligen dra nytta av en så pass liten minskad vikt som ett par pedaler. Däremot så kokar det ihop så att många byten till samma nivå av komponenter som t ex 105 kommer att göra cykeln blir märkbart tyngre.

Jag kan tänka mig att just hjulen (ja, däck, fälgar och ekrar) kan nog påverka mest på cykelns egenskaper.
Speciellt om de är styvare/hårdare och lättare. Det som slog mig mest och varför jag började fundera över det här var att jag hittade ett set zipp-hjul som beg. skulle kosta 15k. För mig som är nybörjare kändes det som ett himla överpris för ett set hjul och jag tänkte genast över tillverkningskostnaden kontra priset. Sedan tänkte jag hur mycket det här skulle ge i cykelglädje för mig när jag är ute på landsvägarna och bränner fett (typ).

Naven väger ju en del och likaså kan förmodligen lagerna i dessa spela en större roll/rull?

Kan det vara så att ett set liknande hjul kan göra lika stor skillnad som när jag bytte från stålracern till min nuvarande cykel i kolfiber?

Freddie L

Aktiv medlem
Viktskillnad mellan just Ultegra och 105 brukar vara retsamt liten generellt, ev större på vissa komponenter. Jag har inte koll exakt på vad som gäller för sista serierna, men det kan du googla lätt. Om vikten är viktig får du kanske börja kolla utanför Shimano-familjen. Det finns ju andra tillverkare av komponenter du kan kombinera med din grupp, kolla tex Speedplay-pedaler och Rotor-vevparti. För pedal, vevarm och sko är INTE statisk vikt, det är roterande.

Vad gäller hjul. Lika stor skillnad som när du bytte stål till kolfiber kommer du inte få eller uppleva. Men det beror på så mycket. Vilka hjul har du idag? Vill du ha lättare hjul, bättre aero, styvare hjul, eller räcker det om hjulen känns/ser snabbare ut? En dålig parameter för att identifiera ”bättre” hjul är pris och märke. Du kan säkert hitta bättre hjul för dig än ett par 15k Zipp för mindre pengar, fast kanske är det Zipparna som gör dig gladast. Du ser, massor av saker du måste klura på för att göra rätt köp. Så ta semestern till att läsa in dig och så håller du koll på köp och sälj i vinter (ev Black Friday och andra reor).

nHz

Medlem
Vad gäller hjul. Lika stor skillnad som när du bytte stål till kolfiber kommer du inte få eller uppleva. Men det beror på så mycket. Vilka hjul har du idag? Vill du ha lättare hjul, bättre aero, styvare hjul, eller räcker det om hjulen känns/ser snabbare ut? En dålig parameter för att identifiera ”bättre” hjul är pris och märke. Du kan säkert hitta bättre hjul för dig än ett par 15k Zipp för mindre pengar, fast kanske är det Zipparna som gör dig gladast. Du ser, massor av saker du måste klura på för att göra rätt köp. Så ta semestern till att läsa in dig och så håller du koll på köp och sälj i vinter (ev Black Friday och andra reor).
Idag har jag ett set DT swiss ETRTO (4.0) med Vittoria rubino pro (23-622) på.

Jag vill så klart att cykeln ska gå så snabbt och lätt som möjligt men som vanligt begränsar plånboken intresset. Jag menar, jag behöver kanske inte köpa värstingpedalerna när mina nuvarande 105:or fungerar okej för mig. Viktskillnaden är inte försvarbar för mig. Skulle det vara en markant skillnad i kvalitet så kan jag överväga priset men så är det inte väl inte i det här fallet (?). Jag tävlar inte och cyklar endast i nuläget för motion med trevligt sällskap (jo, jag cyklar ensam också).

Något jag märkte på turen i morse var att det där ljudet jag skrivit om tidigare kommit tillbaka efter att jag tagit bort bakhjulet (rengöring). Kan det vara så att hjulet är lite för svagt för mig? För när jag verkligen trycker på i backarna så tar bakbromsen i en aning. Otroligt frustrerande ljud att höra bromsen när man inte alls vill att den ska ligga ann. Eller är det bara för mig att skruva åt axeln lite hårdare? (moment?)

Som svar på din fråga. Jag skulle aldrig köpa en pryl bara för syns skull. Jag kanske skulle kunna välja en som låter bättre än något annat men jag köper den inte om den inte hjälper mig med min utveckling. Jag tycker vissa cyklar låter snabba (som små raketer) när de susar men jag har ingen aning om varför de låter som de gör. Kan det vara hjulen? Kostar endast ljudet extra (förstå mig rätt) så är det för mig inte värt det. Då cyklar jag hellre ljudlöst och lyssnar på fåglarna. :)

Jag letar nog efter ett par hjul (eller endast fälgar, nav och ekrar) som är bättre (kanske lite styvare och lättare) än mina nuvarande. Låter de bra så är det en bonus.

nHz

Medlem
Jag pratade med en annan cyklist igår och vi kom in på hjuldiskussionen. Han menade på att det finns olika hjul som är konstruerade för olika cyklisters vikt. Jag letar i specarna men hittar inget sånt. ja gkanske letade på fel stället?

Han pratade även om olika typer av ekrar, på olika sidor av hjulen och sånt. Inte grekiska för mig men kanske på en annan nivå är vad jag behöver i nuläget?
Jag antar att det är här den svaga länken är för mitt "missljud"? Hur ska jag tänk gällande vikten/belastningen på hjulen?

KjellF

Aktiv medlem
Många av de bättre hjulen har en maxvikt på 110 - 120 kg för cykel + cyklist + övrigt på cykeln. Hamnar du under är det inga problem. Om det blir betydligt mer bör du köpa tyngre hjul och/eller hålla lite koll på hjulen, de borde bli vinda innan något går helt sönder.

HåkanC

Aktiv medlem
Använder du fortf 23mm däck, som du skrev i #183, kan du oavsett din vikt byta till bredare. Allra helst till bredast möjliga som får plats i din ram+gaffel, men det bör förstås vara minst lika bra däck som dina nuvarande
Bra däck som många gillar är Continental GP 5000, de finns i 23 - 32 mm bredd
Troligen kan det samtidigt vara bra att byta slangarna till bra 60-75g med passande långa ventiler
eller

nHz

Medlem
Använder du fortf 23mm däck, som du skrev i #183, kan du oavsett din vikt byta till bredare. Allra helst till bredast möjliga som får plats i din ram+gaffel, men det bör förstås vara minst lika bra däck som dina nuvarande
Bra däck som många gillar är Continental GP 5000, de finns i 23 - 32 mm bredd
Troligen kan det samtidigt vara bra att byta slangarna till bra 60-75g med passande långa ventiler
eller
Ja, det är fortfarande samma hjul och däck som sitter på cykeln men är osäker på hur breda jag kan få plats med? Är det bara att ta fram skjutmåttet och mäta och sedan går det typ att maxa bredden på däcket efter måttet -1 mm?

1642709166220.png

Hemma har jag även Grand Prix Continental 23 mm.
https://www.bike-discount.de/de/continental-grand-prix-23-622mm

nHz

Medlem
Många av de bättre hjulen har en maxvikt på 110 - 120 kg för cykel + cyklist + övrigt på cykeln. Hamnar du under är det inga problem. Om det blir betydligt mer bör du köpa tyngre hjul och/eller hålla lite koll på hjulen, de borde bli vinda innan något går helt sönder.
Jag har nog en vikt på ca. 88-90 kg + utrustning så jag hoppas jag kommer under 110 inkl. allt.

HåkanC

Aktiv medlem
Är det bara att ta fram skjutmåttet och mäta och sedan går det typ att maxa bredden på däcket efter måttet -1 mm?
Ja, men mät istf att gå efter siffrorna på däcket. Mät både nuvarande däcks verkliga bredd + hur mkt "luft" det är runt det.
Men mät noggrant, jag kan förstås inte garantera ngt så här över nätet.

Läs mer om bredare däck här: How Wide is Right for Me?

Bengt-re

Aktiv medlem
Ja, det är fortfarande samma hjul och däck som sitter på cykeln men är osäker på hur breda jag kan få plats med? Är det bara att ta fram skjutmåttet och mäta och sedan går det typ att maxa bredden på däcket efter måttet -1 mm?

Visa bilaga 534345

Hemma har jag även Grand Prix Continental 23 mm.
https://www.bike-discount.de/de/continental-grand-prix-23-622mm
Jag brukar inte gå under 4mm i frigång.... lite flex, lite grus så minskar ju marginalen. Skönt om däcket inte tar i ramen vid ett ekerbrott.

Skruff

Aktiv medlem
Jag har hittat en gammal men riktigt fin racer och vill börja cykla igen. Det är en Miyata Seven Twelve.

Rikta fäljarna
När jag tittade närmare på den så insåg jag att jag behövde rikta fälgarna. Det är nu gjort.

Nya bromsbelägg
Jag passade samtidigt på att köpa nya bromsbelägg för de som sitter på är ganska torra.

Nya däck och slangar
För ett litet tag sedan startade jag en tråd om vilka däck jag skulle köpa till cykel. Nu är det beställt och jag väntar på leverans.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3593821

Styrlinda
Jag passade även på att beställa en ny linda till styret då jag tror den som sitter på är orginal. Jag hag ingen aning om hur jag lindar på den men det finns väl Youtube för sånt. ;)

Pedaler
Jag har ett par gamla SPD pedaler (från min MTB) och ett par nya skor till dessa. Är det okej att skruva på dem eller är det tabu på något sätt? Idag sitter det andra (race) pedaler på men då har jag inga skor som passar. Går iofs att köpa…

Brallor
Det går naturligtvis att köpa hur mycket saker som helst men för att komma igång så behöver jag även ett par nya brallor då alla mina par från spinningen gett upp. Jag fick höra (av en kollega) att jag skulle köpa hängselbyxor för att inte bli kall om korsryggen. Något här jag behöver tänka på?

Sadel
Nästan ”hand i hand” med brallorna så kommer även en sadel förmodligen köpas in. Hur får jag tag i rätt typ för mitt arsel?

Jag har även ev. hittat en träningsgrupp som jag ev. kommer att hänga på. Vet dock inte om jag får godkänt för min gamla cykel?
När jag hämtade ut fäljarna (som var på riktning) på den lokala affären så var det samling utanför. Jissus vilka cyklar de hade. Prisnivån var långt över min, tror ni det är okej iaf att jag kommer dig och försöker mig på?

Kom ihåg nu att jag är ny på race och vill känna efter om jag tycker att det är roligt. Jag har tränat och tävlat i andra idrotter på ganska hög nivå men då ganska långt ifrån cykel. Vidare, om så blir fallet så kan jag kanske uppgradera till mer avancerade grejer/cykel.

Hoppas någon här kan hjälpa mig att komma vidare.

(Edit, länk till däckvalet)
Herregud, det viktigaste är att hjulen snurrar & den som sitter på har trevligt. Jag har aldrig lagt mer än 2500 kr på en cykel men jag har cyklat bra många mil för det. En kompis träffade en gång en kille som cyklade runt i Europa på en cykel med trasigt sadelstag. Han hade stoppat ned träpinnen från en kvast och körde på det 😂

Hitta en grupp du trivs med, oroa dig inte för hojen, den låter toppen. Skulle någon ha något emot den så ska du hitta en trevligare grupp.

nHz

Medlem
Herregud, det viktigaste är att hjulen snurrar & den som sitter på har trevligt. Jag har aldrig lagt mer än 2500 kr på en cykel men jag har cyklat bra många mil för det. En kompis träffade en gång en kille som cyklade runt i Europa på en cykel med trasigt sadelstag. Han hade stoppat ned träpinnen från en kvast och körde på det 😂

Hitta en grupp du trivs med, oroa dig inte för hojen, den låter toppen. Skulle någon ha något emot den så ska du hitta en trevligare grupp.
Jag har köpt en Specialized Tarmac och cyklar inte längre på den du refererar till.

nHz

Medlem
Efter några vändor i Zwift så fick jag en fin "tatuering" på vaden. Jag konstaterade snabbt att kedjan behövde göras ordentligt ren och jag åkte till lokala affären för att köpa lite grejer.

Egentligen behövde jag bara köpa en kedjelåsverktyg så jag kunde få av kedjan men det slutade med att jag även köpte ett verktyg för att kolla den generella statusen på slitage av kedjan, nya däck-avkrängs-verktyg, Kedjevax, Muck off drivetrain cleaner.

Jag tog av kedjan och hela drivpaketet och grovrengjorde allt med wd-40. Riktigt grisigt och förmodligen något jag skulle gjort för länge sedan. Jag använde en 0.5l PET-flaska och stoppade ner kedjan i den. Kedjan var så stel att jag knappt kunde få ner den i flaskan. Sedan fyllde jag på med lite wd-40 (doftar gott) och skakade runt skiten.

När jag sköljt av allt med varmvatten och torkat kedjan så stoppade ner den i PET-flaskan igen. Fyllde på med lite Muc Off drivetrain cleaner och skakade runt. Sedan lät jag den stå i ca. 15 min medans jag torkade rent de andra grejerna. När jag tittade på flaskan så var innehållet riktigt svart och jag kunde inte se igenom flaskan. Galet skitigt och jag som precis gjort rent den med wd-40??

Okej, tänkte jag och sköljde rent kedjan igen för att ännu en gång stoppa ner den i flaskan. Jag hällde på nytt med rengöringsmedlet och lät den stå och dra. Efter 20 min och lite skakande så såg det mycket bättre ut. Nu kunde jag fortfarande se den gulgröna färgen av medlet och kedjan hade blivit så pass rörlig så att den fick plats på botten av flaskan. Galet skitig kedja och jag skäms lite för att skriva om det, förlåt. Tråden handlar om nybörjargrejer så därför tar jag upp det. :D
Jag kollade längden på kedjan och det där verktyget (kedjeslitageindiktaor) var ganska smidigt. 0.75 så det är snart dags att byta och jag gör det nog till sommaren.

Den här Muc Off drivetrain cleaner, hur farlig är den egentligen att använda?

När jag meckade med drivpaketet så var det väl inga egentliga bekymmer att hitta rätt igen när jag skulle bygga ihop det men jag stötte på en grej. När jag plockade bort trissorna bak så blandade jag såklart ihop dem och läste sedan att det var något jag behövde undvika. Dessutom så upptäckte jag att skruvarna som håller dem på plats är olika långa. Den ena trissan är keramisk och den andra inte. Den keramiska roterar väldigt segt medans den andra med kullager snurrar fint. Shimano Ultegra.
1. Ska den keramiska sitta i den övre eller i den undre?
2. Behöver jag byta och isf till vad (finns ju mängder med olika modeller)?

Jag surfade en del ang. vax eller olja och det verkar råda en del olika meningar om det här. En kompis jag tränar annat med använder bara vax då kedjan verkar hålla under en längre tid. Han är stark och cyklar mycket oftare och snabbare än jag. Han sköljer av cykeln efter varje pass (dag) och vaxar den igen. De flesta på GCN verkar använda olja. Från affären så fick jag vax i en flaska som kommer ifrån Squirt. Just nu blir den mest inomhusträning på min trainer så vax kanske är att föredra? Jag har ju olja också men behöver inga fler "tatueringar".

Jag tänker att när jag byter kedja så kanske jag behöver se över hela drivpaketet. Jag kör med 28/11 (CS-6700) bak 52/36 fram nu. Vad är en vanlig utväxling som ni rek. till en nybörjare?

DanielS

Aktiv medlem
Shimano har utmärkta instruktioner för de flesta komponenter, tex:

Om trissorna ser bra ut behöver man inte byta ut dom. Sägs också att man kan spara någon watt med speciella trissor men inget en amatör behöver bekymra sig om.

Gillar inte vax, speciellt inte inomhus, små vaxklumpar flyger av kedjan och fastnar på väggar och golv. Kanske funkar i garaget men inte i lgh. Rasslar dessutom mer än olja för mig, men många verkar oerhört nöjda med vax så det funkar säkert det också.

Som utväxling skulle jag rekommendera 50/34 fram och 11-34 bak men det brukar ju många här håna och kalla mtb-utväxling. Jag gillar dock att hålla rel hög kadens och cyklar sällan snabbare än 40km/h. Funkar din nuvarande utväxling bra eller är det vid något tillfälle du saknar en växel?

Pfaff

Aktiv medlem
Efter några vändor i Zwift så fick jag en fin "tatuering" på vaden. Jag konstaterade snabbt att kedjan behövde göras ordentligt ren och jag åkte till lokala affären för att köpa lite grejer.

Egentligen behövde jag bara köpa en kedjelåsverktyg så jag kunde få av kedjan men det slutade med att jag även köpte ett verktyg för att kolla den generella statusen på slitage av kedjan, nya däck-avkrängs-verktyg, Kedjevax, Muck off drivetrain cleaner.

Jag tog av kedjan och hela drivpaketet och grovrengjorde allt med wd-40. Riktigt grisigt och förmodligen något jag skulle gjort för länge sedan. Jag använde en 0.5l PET-flaska och stoppade ner kedjan i den. Kedjan var så stel att jag knappt kunde få ner den i flaskan. Sedan fyllde jag på med lite wd-40 (doftar gott) och skakade runt skiten.

När jag sköljt av allt med varmvatten och torkat kedjan så stoppade ner den i PET-flaskan igen. Fyllde på med lite Muc Off drivetrain cleaner och skakade runt. Sedan lät jag den stå i ca. 15 min medans jag torkade rent de andra grejerna. När jag tittade på flaskan så var innehållet riktigt svart och jag kunde inte se igenom flaskan. Galet skitigt och jag som precis gjort rent den med wd-40??

Okej, tänkte jag och sköljde rent kedjan igen för att ännu en gång stoppa ner den i flaskan. Jag hällde på nytt med rengöringsmedlet och lät den stå och dra. Efter 20 min och lite skakande så såg det mycket bättre ut. Nu kunde jag fortfarande se den gulgröna färgen av medlet och kedjan hade blivit så pass rörlig så att den fick plats på botten av flaskan. Galet skitig kedja och jag skäms lite för att skriva om det, förlåt. Tråden handlar om nybörjargrejer så därför tar jag upp det. :D
Jag kollade längden på kedjan och det där verktyget (kedjeslitageindiktaor) var ganska smidigt. 0.75 så det är snart dags att byta och jag gör det nog till sommaren.

Den här Muc Off drivetrain cleaner, hur farlig är den egentligen att använda?

När jag meckade med drivpaketet så var det väl inga egentliga bekymmer att hitta rätt igen när jag skulle bygga ihop det men jag stötte på en grej. När jag plockade bort trissorna bak så blandade jag såklart ihop dem och läste sedan att det var något jag behövde undvika. Dessutom så upptäckte jag att skruvarna som håller dem på plats är olika långa. Den ena trissan är keramisk och den andra inte. Den keramiska roterar väldigt segt medans den andra med kullager snurrar fint. Shimano Ultegra.
1. Ska den keramiska sitta i den övre eller i den undre?
2. Behöver jag byta och isf till vad (finns ju mängder med olika modeller)?

Jag surfade en del ang. vax eller olja och det verkar råda en del olika meningar om det här. En kompis jag tränar annat med använder bara vax då kedjan verkar hålla under en längre tid. Han är stark och cyklar mycket oftare och snabbare än jag. Han sköljer av cykeln efter varje pass (dag) och vaxar den igen. De flesta på GCN verkar använda olja. Från affären så fick jag vax i en flaska som kommer ifrån Squirt. Just nu blir den mest inomhusträning på min trainer så vax kanske är att föredra? Jag har ju olja också men behöver inga fler "tatueringar".

Jag tänker att när jag byter kedja så kanske jag behöver se över hela drivpaketet. Jag kör med 28/11 (CS-6700) bak 52/36 fram nu. Vad är en vanlig utväxling som ni rek. till en nybörjare?

En lösning av vanlig grön (eller gul, beroende på var du bor. Det är samma sak) såpa funkar hur bra som helst som kedjerengöring. Trekvarts liter kostar 15 spänn på Willys, säkert billigare än Mucoff. Och tveklöst miljövänligare.
Smörj får du hitta själv, det är en fråga om tro vilken som är bäst. 😎

Edit, en sån här grunka (även de finns i lite olika utföranden på flera ställen) https://www.clasohlson.com/se/Kedjetvätt/p/Pr318675000 tillsammans med såpvatten underlättar rengöring väsentligt. Se bara till att torka och smörja kedjan efter användning.

Senast ändrad:

nHz

Medlem
Shimano har utmärkta instruktioner för de flesta komponenter, tex:

Om trissorna ser bra ut behöver man inte byta ut dom. Sägs också att man kan spara någon watt med speciella trissor men inget en amatör behöver bekymra sig om.

Gillar inte vax, speciellt inte inomhus, små vaxklumpar flyger av kedjan och fastnar på väggar och golv. Kanske funkar i garaget men inte i lgh. Rasslar dessutom mer än olja för mig, men många verkar oerhört nöjda med vax så det funkar säkert det också.

Som utväxling skulle jag rekommendera 50/34 fram och 11-34 bak men det brukar ju många här håna och kalla mtb-utväxling. Jag gillar dock att hålla rel hög kadens och cyklar sällan snabbare än 40km/h. Funkar din nuvarande utväxling bra eller är det vid något tillfälle du saknar en växel?
Tack, jag var tidigare inne på den pdf-en men hittade ingen information om vart det keramiska hjulet skulle sitta. Däremot hittade jag en sprängskiss i en shop som visade ganska tydligt vilken som ska sitta vart.

Här nedan ser vi tydligt vilket som är keramiskt och vilket som har vanligt kullager.

Shimano_Y53M24400_b.jpg

Stumpy

Aktiv medlem
Det står väl "guide pulley" (övre) resp "tension pully" (nedre) på trissorna?
Se till att få rätt rotationsriktning också. Brukar finnas pilar.

nHz

Medlem
Det står väl "guide pulley" (övre) resp "tension pully" (nedre) på trissorna?
Se till att få rätt rotationsriktning också. Brukar finnas pilar.
Finns endast pilar på den ena och ingen av dem har någon indikation på var den ska sitta (uppe eller nere). Men nu är inte det här ett problem längre. Jag tycker sprängskissen från den tyska sidan visar tydligt. Nu är det iofs en XT och jag har en ultegra men jag gissar att de ska sitta på samma ställe.

nHz

Medlem
Nä...

Men vill man ha så vill man. Allt behöver inte motiveras rationellt.
Jo, visst, men jag är nog inte en sån person (ännu) som måste köpa prylar som inte motsvarar priset (i watt). Typ.

Om de skulle ge massor tillbaka så kan priset vara motiverat men nu efter några Youtube klipp senare så förstår jag att de inte är så väldigt stor skillnad (så länge de är rena och hela). 2000:- för ~1 watt... nja.. på den nivån är jag inte.

nHz

Medlem
En lösning av vanlig grön (eller gul, beroende på var du bor. Det är samma sak) såpa funkar hur bra som helst som kedjerengöring. Trekvarts liter kostar 15 spänn på Willys, säkert billigare än Mucoff. Och tveklöst miljövänligare.
Smörj får du hitta själv, det är en fråga om tro vilken som är bäst. 😎

Edit, en sån här grunka (även de finns i lite olika utföranden på flera ställen) https://www.clasohlson.com/se/Kedjetvätt/p/Pr318675000 tillsammans med såpvatten underlättar rengöring väsentligt. Se bara till att torka och smörja kedjan efter användning.
Tack, ska testa när min "MucOff" flaska är slut.

nHz

Medlem
Jag brukar inte gå under 4mm i frigång.... lite flex, lite grus så minskar ju marginalen. Skönt om däcket inte tar i ramen vid ett ekerbrott.
Det är lite svårt att komma åt med skjutmåttet men jag kollade nu på morgonen och det är ca. 31.8 mm mellan. Eftersom ramen är lite oval där jag mäter så kommer jag inte helt åt så låt oss säga att det är 31 mm Däcket som jag har på nu (Vittoria) är 23 mm när jag mäter och ett 28 mm däck blir nog lite tajt även om det får plats? Vad tror ni?

aben

Aktiv medlem
Det är lite svårt att komma åt med skjutmåttet men jag kollade nu på morgonen och det är ca. 31.8 mm mellan. Eftersom ramen är lite oval där jag mäter så kommer jag inte helt åt så låt oss säga att det är 31 mm Däcket som jag har på nu (Vittoria) är 23 mm när jag mäter och ett 28 mm däck blir nog lite tajt även om det får plats? Vad tror ni?
Om man inte har ett däck att prova med är det enklast och säkrast att använda en tolk, alltså ett föremål som har samma bredd som däcket du vill ha in (28 mm) och se hur det ryms i ramen. Missa inte att höjden på däcket också kan ställa till det.

Senast ändrad:

nHz

Medlem
Jisses, snacka om skillnad före och efter.

Innan jag satte dit den alleles nyrengjorda kedjan så skakade jag den i luften och kunde höra hur alla "lagrena" rasslade. Dessutom var den alldeles mjuk, rörligt och följsam. Galet stor skillnad och då har jag ändå trott att jag hållt den ren och smörjd tidigare.

Jag hade satt dit den med kedjelåstången som underlättade otroligt mycket. Jag velade en del om jag skulle lägga på det nyinköpta vaxet eller "extra dry oil". Efter lite läsning (och några Youtube klipp senare) så valde jag oljan. Jag inte gillar när det låter och valet blev ganska enkelt.

Om jag fortsätter med det här ny och håller kedjan ren (på riktigt) så tror jag det egentligen är det bästa alternativet. Dessutom sitter jag på trainern en del nu när det är snö och halt ute och då är det bra om det låter mindre. Blir trivsammare för hela familjen *skrattar*. Ett litet tips här är att ställa trainern på yogamattan så blir det väldigt mycket tystare.

Jag är iaf riktigt glad över att jag köpte det där rengörningsmedlet. Även om det finns andra alternativ så tror jag det här är en bra start. Nästa inköp blir nog en sån där litet plastlåda så jag kan göra rent efter varje runda.

HåkanC

Aktiv medlem
Om jag fortsätter med det här ny och håller kedjan ren (på riktigt) så tror jag det egentligen är det bästa alternativet. Dessutom sitter jag på trainern en del nu när det är snö och halt ute och då är det bra om det låter mindre.
Var ngnstans sitter du och trampar på din trainer?
Det kan nämligen skvätta från kedjan, särskilt när den är nysmord och det droppar inte endast nedåt!

Bengt-re

Aktiv medlem
Det låter tight onekligen. Hjul rör sig lite och de kan ta med sig lite smuts också.

Dessutom så blir däck lite bredare efter att ha stått pumpade ett tag och exakt bredd beror på fälgbredd, märke på däck och så vidare. Gamla gp4ks2 kunde vara flera mm bredare än nominellt.

nHz

Medlem
Det låter tight onekligen. Hjul rör sig lite och de kan ta med sig lite smuts också.

Dessutom så blir däck lite bredare efter att ha stått pumpade ett tag och exakt bredd beror på fälgbredd, märke på däck och så vidare. Gamla gp4ks2 kunde vara flera mm bredare än nominellt.
Men hur mycket skulle det hjälpa mot skrapet om jag byter från 23 till 25?
Jag har båda hemm i 23 och knske är Grand Prix lite mer förlåtande än Vittoria? Jag tänker att de kanske hjälper en del om de är mjukare och mer fäljsamma? Kanske pumpa till 90 isf 100?

Det enklaste är väl kanske om jag går ner lite i vikt men så snabbt går det inte om man vill göra det på rätt sätt. Väger typ 90 nu och gissar att både hockeyn och rugbyn hade en annan prioritering med avseende på det här. Jag Simmar en del också och gissar att jag skulle gynnas även där av att gå ner till 80-85.

nHz

Medlem
Var ngnstans sitter du och trampar på din trainer?
Det kan nämligen skvätta från kedjan, särskilt när den är nysmord och det droppar inte endast nedåt!
Jag riggar upp allt inne på mitt hemmakontor men jag får tyvärr ta bort hojen mellan gångerna då jag inte har hela våning för mig själv. Jag kör på en vanlig väldigt enkel "wheel-on" trainer så det är ganska smidigt att bara rulla iväg cykeln efteråt.

Jag har läst på lite mer i ämnet och det lutar just nu åt att jag kanske köper en ny trainer som är direktdriven men har inte fattat beslutet om vilken jag vill köpa. Jag velar också mellan en gravel eller en direktdriven trainer och även om det är några kronor till för en cykel så tror jag det kanske kan vara värt det i längden?

Fördelen hemma är att jag har ett höj-och-sänkbart skrivbord med stora skärmar så det är ganska bra miljö. Jag tror nog att jag kommer att köpa en längre matta som kan ligga under hela cykeln. Det är inte skitkul att sitta inne men nu när det är så pass halt ute finns det inte så många alternativ. Den lokala klubben har "privata" sessioner i Zwift och jag funderar på att gå med där snart.

Jag har en matta under trainern och på väggen bakom så har jag lagt upp ett skydd. Tidigare så körde jag med den skitiga kedjan och drivpaketet men har inte sett några fläckar ännu. Jag har inte kunnat träna nu efter servicen så jag vet inte hur det nya kommer att bli. Jag har iofs torkat av kedjan och rullarna i omgångar så det borde inte finnas så mycket olja som kan droppa eller skvätta. Borde endast finnas en liten oljefilm kvar nu. Det är iaf målet.

Drivpaketet är iaf något tystare nu när det är ordentligt rengjort och jag är glad över att jag gjorde rent i flera omgångar direkt efter varann. Efter att jag monterade allt så kontrollerade jag slitaget på kedjan med en tolk och såg nu att den gick ner till 75% så det är nog dags att köpa en ny snart?
Jag har kontrollerat kassetten och framdreven och de verkar vara i bra skick så än är det ingen fara på taket. Jag tänker att jag beställer det här nu så kan jag sätta på nytt när jag ska ut och cykla på riktigt igen och det leder mig vidare på en fråga. Jag har ett 10-växlat system från Ultegra och funderar på vilken kassett och kedja jag ska köpa. Jag vill såklart fortsätta på samma spår men det verkar finnas några olika alternativ på kedjorna. Shimano CH-6600 och CH-6701, vad är egentligen skillnaden? Är det värt att köpa ett annat märke som kanske är lite mer slittålig och lättare?

d_anders

Aktiv medlem
Shimano gör bra grejer inklusive kedjor och kassetter. Man kan överväga 11-delad kedja då de sägs hålla längre

nHz

Medlem

Om vi tittar på bilden så ser vi ganska tydliga spår av slitage på insidorna. Jag tror fälgen är för vek och gissar att ett nytt och lite bredare däck inte kommer att lösa problemet? I de branta uppförsbackarna så låter det ganska mycket och jag får dra av på belastningen/trycket för att få det att sluta låta.

0auvjPvRi2fq5Y6c97F9FPpppn_FjOrTNWwWePgs-n0r0KnHPqKyOPXa5Hdi58TW_MW_d5ozO4-cx_daoG23Y4WBhEWq-bKuqWC_hezI2sBttfI4HeAXr4q6bOdOw2AQzXdVZEzcAovpjC-iSeeyKc-mtE8T69JUOMH4T0zkQZwr-ae68hqIGNBhGMJSsQqzQlWgfpMpUdWgy4TYPWCH_g038BT4VjtG7msBI098pk_2BWoe30R76x0Ox7dOEykGJNmJrqzRTAV-rvWDwNMVtvQioXsRDdZHMZXrctpNFRsOW8XTnyjoO-rBvEkyQSzVlHKXPb9OMD6Oihu_Btt_m1plqlx_Q2aN206MH65driC3SgcYuT54gXBNTizmEgMIIJM6sH5TNIBQKGXpEoOel9prf5IL2S4JCe54t1xaGewjWxS-uM-NP1CxgvdwX8YWnvygqqQS-fxjMZgjrCi7EUWZZ_li8ul03fFniy0w5Jh2wN3X0VfSuZBNsjye2vmv6Z56IaPYNFlVONZC159urqb2jQpNYQb-KdKTdetBSmbL5eKi9iEwO3ET94H_r_4CPt4V2MhzM65lhOok796Crg596GmMSCLgmmHDD-t4Kn-pf8X2ZaXagNkyUPIR_F2rnnG3cOVAunH5L4x0cyURz0xJd0yOcID_AsydCPB6QDKMTWqSYmUMUDKo14m6Iq2in5CoDTaxQeXU49152NoMZSMY=w687-h914-no

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Jag hade bytt kedja vid 0.75.

När det gäller skav mot ramen borde det inte ske om du har ett mjukt hjul som böjer sig. Vinklar du cyklen mycket när du bryter dig upp för backar? Håll cykeln så neutralt och rakt utan att luta den så går kraften till att ta dig framåt istället för att böja ramen.

nHz

Medlem
Shimano gör bra grejer inklusive kedjor och kassetter. Man kan överväga 11-delad kedja då de sägs hålla längre
Varför skulle en 11-delad kedja vara bättre? Vad är t ex skillnaden mellan den och min 10-delade?

Såg nu när jag servade så är det en sram kedja som sitter på cykeln, kan det spela någon roll för mitt system?

aben

Aktiv medlem
Varför skulle en 11-delad kedja vara bättre? Vad är t ex skillnaden mellan den och min 10-delade?

Såg nu när jag servade så är det en sram kedja som sitter på cykeln, kan det spela någon roll för mitt system?
Vilken modell av SRAM är det? Deras billigare kedjor brukar inte hålla särskilt länge, åtminstone inte de för färre drev.

HåkanC

Aktiv medlem
Den är smalare och många upplever dem även som "smidigare" och bättre
Samma sak med 11-delat, då rekommenderar många 12-delade kedjor

Om jag kommer ihåg rätt var det många med 10-delat SRAM som tycket det fungerade bättre med 10-delade shimanokedjor.

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Innan jag satte dit den alleles nyrengjorda kedjan så skakade jag den i luften och kunde höra hur alla "lagrena" rasslade. Dessutom var den alldeles mjuk, rörligt och följsam. Galet stor skillnad och då har jag ändå trott att jag hållt den ren och smörjd tidigare.

Jag hade satt dit den med kedjelåstången som underlättade otroligt mycket. Jag velade en del om jag skulle lägga på det nyinköpta vaxet eller "extra dry oil". Efter lite läsning (och några Youtube klipp senare) så valde jag oljan. Jag inte gillar när det låter och valet blev ganska enkelt.

Om jag fortsätter med det här ny och håller kedjan ren (på riktigt) så tror jag det egentligen är det bästa alternativet. Dessutom sitter jag på trainern en del nu när det är snö och halt ute och då är det bra om det låter mindre. Blir trivsammare för hela familjen *skrattar*. Ett litet tips här är att ställa trainern på yogamattan så blir det väldigt mycket tystare.

Jag är iaf riktigt glad över att jag köpte det där rengörningsmedlet. Även om det finns andra alternativ så tror jag det här är en bra start. Nästa inköp blir nog en sån där litet plastlåda så jag kan göra rent efter varje runda.
Det är verkligen stor skillnad på ren och smutsig kedja. Känslan är som vanligt nästan lika viktig som funktionen.

Jag gör alltid rent mina i lacknafta. Tycker att det är bättre och billigare än sån där Muc-Off. Så fort det står ”bike” på en produkt blir den automatiskt dyrare. Samma princip som för segelgrejer.

Pfaff

Aktiv medlem
Och då var vi där igen. Finns en rätt lång tråd om kedjeunderhåll...
IMHO är kedjor förbrukningsvara i paritet med bromsklossar.
Håll rent och smörj men det verkar vara lätt att gå till överdrift.
Ett tips är att hänga cykeln på en vägg och undvika all form för cykling. Då håller kedjan jättelänge.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Kanske finns det en medelväg mellan att det är svårt att få ner kedjan i en pet-flaska för att den är så stel och hänga cykeln på väggen. 🤷🏻

nHz

Medlem
I affären fick jag rådet (av en fd. elitcyklist) att köra med fotogen eller diesel men nafta fungerar förmodligen lika bra. Problemet för mig då när jag var i affären var att jag ville prova vax och då fick jag höra att det var viktigt att allt är superrent (så bra som jag kan/orkar). Det var då som ägare "lurade" mig att köpa Muc Off. Nu blev det olja iaf så det här hade kvittat. *skrattar*

Jag känner de här herrarna i affären och jag hade förmodligen gått på den här smörjan tids nog iaf så varför inte börja med den och sedan testa de här andra vätskorna som ni alla rekommenderar. Om inget annat så köpte jag en bra behållare att ha den kommande nya "häx"-blandning i.

Jag lurar på att köpa två nya kedjor när jag ändå handlar. Då kan jag alltid ha en nytvättad och smord på gång. Jag använder chain lock på min nuvarande och tycker det är smidigt med tången som jag köpte. Eller så får det bli "söndags-servicen" som "löser" (hehe) det. För, att tro att jag skulle orka göra rent efter varje pass är nog att hoppas lite för mycket. iaf att göra rent den så pass grundligt som jag vill få den i superfint skick. Hur gör ni?

Den här kedjan passar väl bra?
CN-HG901 Cykelkedja 11-delad inkl. kedjelås

Jag är väldigt tacksam för all er feedback och hjälp.

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
I affären fick jag rådet (av en fd. elitcyklist) att köra med fotogen eller diesel men nafta fungerar förmodligen lika bra. Problemet för mig då när jag var i affären var att jag ville prova vax och då fick jag höra att det var viktigt att allt är superrent (så bra som jag kan/orkar). Det var då som ägare "lurade" mig att köpa Muc Off. Nu blev det olja iaf så det här hade kvittat. *skrattar*

Jag känner de här herrarna i affären och jag hade förmodligen gått på den här smörjan tids nog iaf så varför inte börja med den och sedan testa de här andra vätskorna som ni alla rekommenderar. Om inget annat så köpte jag en bra behållare att ha den kommande nya "häx"-blandning i.

Jag lurar på att köpa två nya kedjor när jag ändå handlar. Då kan jag alltid ha en nytvättad och smord på gång. Jag använder chain lock på min nuvarande och tycker det är smidigt med tången som jag köpte. Eller så får det bli "söndags-servicen" som "löser" (hehe) det. För, att tro att jag skulle orka göra rent efter varje pass är nog att hoppas lite för mycket. iaf att göra rent den så pass grundligt som jag vill få den i superfint skick. Hur gör ni?

Den här kedjan passar väl bra?
CN-HG901 Cykelkedja 11-delad inkl. kedjelås

Jag är väldigt tacksam för all er feedback och hjälp.
Jag tror att det var @Bengt-re som så klokt konstaterade att kedjevård är religion. Jag skulle aldrig, verkligen aldrig, orka göra rent efter varje tur.

nHz

Medlem
Vilken modell av SRAM är det? Deras billigare kedjor brukar inte hålla särskilt länge, åtminstone inte de för färre drev.
Det står SRAM PC 1031 på den.

Det som stör mig mest är nog hur den är byggd. Länkarna ligger ju hur som helst och det är både rättvända och felvända. Jag förstår att det inte har någon påverkan på kvaliteten och processen vid montering men ändå.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer