Nybörjare söker gravel

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel
Hej,

Som rubriken lyder söker jag en gravel bike, har läst en mängd trådar om ämnet på detta forum. Men då prisbild och tillgång verkar ha ändrats fort känns det som mycket av informationen jag hittar är för gammal och jag får börja leta på en ny tråd igen.

Söker primärt en cykel för åter runt pendling(så att kunna ha dubbdäck är ett måste) genom stan, men vill även kunna köra grusvägar osv med den.
Har kollat mycket på trådarna här om White gx ltd-2x10-22 https://www.xxl.se/white-gx-ltd-2x10-22/p/1179896_1_style , och den låter bra (minus kass montering o skeva däck.

MEN nu ligger den ute för 13999kr och jag undrar om det finns något mer prisvärt i den prisklassen, gärna inte över iallafall(om det inte är VÄLDIGT bra för priset). Är 186cm och cyklar 1.5mil/dag (nu på nått riktigt skräp som knappt håller ihop), och jag skulle som ovan nämnt gärna testa köra lite grusväg för skojs skull/bikepacking med den.

Vettigt alternativ?

Tack på förhand, hoppas nån kan få denna nybörjares huvud att sluta snurra och bli redo för affär!
 
Senast ändrad:

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
cuben är i mitt tycke för tungt drevad för solocykling, har för korta skärmar för pendling och fel placering av bakre bromsoket för att mekaniska skivbromsar ska funka på vintern (vatten tränger in i höljet och fryser). whiten ser bättre ut, men har kanske lite för smala däck för grusvägar av blandad kvalitet.

om det inte måste vara bockstyre finns det många prisvärda hybrider, t ex kona dew deluxe. rakt styre kan vara minst lika aero som bockstyre om en tränar in en ihopkrupen position, sätter inre barends eller tempopinnar. rakt styre kan också anses ha fördelar när det är halt.
 

darkforce

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
cuben är i mitt tycke för tungt drevad för solocykling, har för korta skärmar för pendling och fel placering av bakre bromsoket för att mekaniska skivbromsar ska funka på vintern (vatten tränger in i höljet och fryser). whiten ser bättre ut, men har kanske lite för smala däck för grusvägar av blandad kvalitet.

om det inte måste vara bockstyre finns det många prisvärda hybrider, t ex kona dew deluxe. rakt styre kan vara minst lika aero som bockstyre om en tränar in en ihopkrupen position, sätter inre barends eller tempopinnar. rakt styre kan också anses ha fördelar när det är halt.
för tungt drevad?? 50-34 fram med 11-34 bak hur fasen kan den va för tungt utväxlad?? är ingen hillclimb tävling som ska köras skulle snarare säga whiten har snudd på för lätt utväxling för pendling däremot är cuben lite väl hög vikt på jämfört med whiten
 

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel
ok, så inget generellt problem med just märket Cube? Gillar att kunna cykla lite snabbare..
Samma fråga med alternativet nedan, den kostar precis lika mycket som white nu.
Cyklar ju på vintern, så då kanske hydrauliskt är att föredra?

 

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel
cuben är i mitt tycke för tungt drevad för solocykling, har för korta skärmar för pendling och fel placering av bakre bromsoket för att mekaniska skivbromsar ska funka på vintern (vatten tränger in i höljet och fryser). whiten ser bättre ut, men har kanske lite för smala däck för grusvägar av blandad kvalitet.

om det inte måste vara bockstyre finns det många prisvärda hybrider, t ex kona dew deluxe. rakt styre kan vara minst lika aero som bockstyre om en tränar in en ihopkrupen position, sätter inre barends eller tempopinnar. rakt styre kan också anses ha fördelar när det är halt.
Har du några fler förslag än Kona dew? Gillar inte utseendet:P Ghost Roadrage är i samma prisklass som white, är den något att ha? 10kg + hydrauliska bromsar? Nått annat att kolla efter? Tar gärna så många förslag ni orkar:)
 

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel
Tack, ska ta en titt på dem!
Ser alla intressanta ut, hur mycket vikt skulle ni lägga på hydrauliska, eller semihydrauliska bromsar? Första kommentaren antyder att mekaniska bromsar kan få problem med att de fryser? Skulle du säga att det är någon av dem som sticker ut(som du själv skulle välja)? Jobbar även på ett ställe där punktering är ett stor problem, någon av dem med förutsättningar för däck som e tåliga för sådant?
 

Grimpeur

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Ser alla intressanta ut, hur mycket vikt skulle ni lägga på hydrauliska, eller semihydrauliska bromsar? Första kommentaren antyder att mekaniska bromsar kan få problem med att de fryser? Skulle du säga att det är någon av dem som sticker ut(som du själv skulle välja)? Jobbar även på ett ställe där punktering är ett stor problem, någon av dem med förutsättningar för däck som e tåliga för sådant?
Jag har aldrig haft problem med mekaniska bromsar. Jag har förvarar mina cyklar inomhus nattetid. Misstänkter att det kan vara en bidragande orsak. Kör man lite grövre däck så är det mycket ovanligt att man får punka. Annars så rekommenderas bra tryck i däcken så man inte får genomslagspunka och koll på vägen så man inte kör över trasig flaska eller annat glas.
 

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel
Jag har aldrig haft problem med mekaniska bromsar. Jag har förvarar mina cyklar inomhus nattetid. Misstänkter att det kan vara en bidragande orsak. Kör man lite grövre däck så är det mycket ovanligt att man får punka. Annars så rekommenderas bra tryck i däcken så man inte får genomslagspunka och koll på vägen så man inte kör över trasig flaska eller annat glas.
ok, bra att veta. Har en återvinningsstation av bildäck bredvid jobbet (små ståltrådar överallt), annars brukar jag klara mig med. Lutar åt Nishiki allroad, aldrig haft en bra cykel, så räknar med att vara som ett barn på julafton oavsett val. Men det är mycket pengar så har någon kritik mot det valet så tar jag gärna emot de:)
 

Grimpeur

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
ok, bra att veta. Har en återvinningsstation av bildäck bredvid jobbet (små ståltrådar överallt), annars brukar jag klara mig med. Lutar åt Nishiki allroad, aldrig haft en bra cykel, så räknar med att vara som ett barn på julafton oavsett val. Men det är mycket pengar så har någon kritik mot det valet så tar jag gärna emot de:)
Det ser ut att var en jättefin cykel. Jag har haft två Nishiki cyklar i mitt liv. Varit ruggigt nöjd med båda. Den första köpte jag 1985. Om du normalt cyklar 1.5 mil per dag TOR jobbet så skulle jag inte cykla en cykel med bockastyre. Bockastyre är bra för att minska luftmotstånd men rätt kass för att hålla balans på isiga vägar och att köra i stadstrafik.
 

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel
Det ser ut att var en jättefin cykel. Jag har haft två Nishiki cyklar i mitt liv. Varit ruggigt nöjd med båda. Den första köpte jag 1985. Om du normalt cyklar 1.5 mil per dag TOR jobbet så skulle jag inte cykla en cykel med bockastyre. Bockastyre är bra för att minska luftmotstånd men rätt kass för att hålla balans på isiga vägar och att köra i stadstrafik.
Har sökt lite efter raka styren på gravel bikes nu, men finns inte så mycket vad jag kan se, har du några förslag?
 

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Kolla även på gravels på bike discount. De hade några Cube kring din prisklass. Jag tycker det funkar med bockstyre året runt. Extremdagar med oplogad modd/mkt snö är inge kul med bockstyre men det händer inte så ofta där jag själv bor (Sthlm).
 

Alstersjo

Ny medlem
Nybörjare söker gravel
Jag har en Nishiki Allroad som jag är väldigt nöjd med. Har slängt på pahekthållare och skärmar på den och använder den från allt till jobbpendling genom stan, grusvägscykling, landsvägsträning och hänger ibland med på socialturer med 5-6 mil landsväg. Funkar för allt detta bra för mig skulle jag säga. För pendlingen framförallt då jag har mycket backigt uppskattar jag att ha 2 klingor fram.
 

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel
Kolla även på gravels på bike discount. De hade några Cube kring din prisklass. Jag tycker det funkar med bockstyre året runt. Extremdagar med oplogad modd/mkt snö är inge kul med bockstyre men det händer inte så ofta där jag själv bor (Sthlm).
Denna tyckte jag såg intressant ut. Behöver med slänga dit skärmar och packethållare/väskor. Men Allroad ligger högt på listan med som sagt.
 

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel
En självklarhet med två kedjedrev, i alla fall i min bok. Varför välja bort möjligheten till fler växlar och få större slitage på kedja och drivlina?

Skulle vara för vikten då, möjligen.. 😉
Nishiki Allroad och Cube Nulane Race FE har vad jag ser 10x2 o 11x2, det innebär att de har framväxel antar jag? Vad tycker ni om alternativen då? Prisvärda? Nån favorit?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Nishiki Allroad och Cube Nulane Race FE har vad jag ser 10x2 o 11x2, det innebär att de har framväxel antar jag?
Ja
Vad tycker ni om alternativen då? Prisvärda? Nån favorit?
Det är du som skall betala och använda cykeln
Du bör därför köpa den som passar dig bäst och som du tycker bäst om.,m

Personligen skulle jag inte välja en renodlad pendlare/gravel med 50/34 eller 11-34 kassett, vare sig 10 eller 11-delat. Jag skulle hellre kolla på GRX med 46/30 alt 48/31 och 12-27 (10-delad) eller 12-32 (11-delad)
Men det är jag det.
 

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel
Ja

Det är du som skall betala och använda cykeln
Du bör därför köpa den som passar dig bäst och som du tycker bäst om.,m

Personligen skulle jag inte välja en renodlad pendlare/gravel med 50/34 eller 11-34 kassett, vare sig 10 eller 11-delat. Jag skulle hellre kolla på GRX med 46/30 alt 48/31 och 12-27 (10-delad) eller 12-32 (11-delad)
Men det är jag det.
Absolut, men när man letar färg frågar man målaren:) Vad är nackdelar med ren gravel och utväxlingen du föreslagit? Har noll erfarenhet att cykla med det och är inte ens säker på vad som skiljer dem. Har under efterforskningar hör på happy blivit bra sugen på att dra ut o köra lite grus o små stigar/vägar med.. men kommer pendla varje dag, gör det redan.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Absolut, men när man letar färg frågar man målaren:) Vad är nackdelar med ren gravel och utväxlingen du föreslagit? Har noll erfarenhet att cykla med det och är inte ens säker på vad som skiljer dem. Har under efterforskningar hör på happy blivit bra sugen på att dra ut o köra lite grus o små stigar/vägar med.. men kommer pendla varje dag, gör det redan.

Jag kör 50-36 fram och 11-28 bak (sjudelat) och har aldrig saknat en lättare växel. Det är en monstercross och jag kör i princip allt med den.

Men det är jag, det.

Edit: På landsväg upplever jag emellanåt ett för stort hopp mellan dreven, så det kan vara bra att ha 10- eller 11-delat för att få det mer tätstegat. Går du ned på 48-34 eller nåt liknande fram kommer du inte behöva större drev på kassetten än mellan 28 och 32 tänder.
 
Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Att hänga upp sig på kassetten är helt irrelevant och kan ju omöjligen få en att välja bort en viss modell? Visst, sitter man med en fet budget och kan välja och vraka och kanske även konfigurera sin modell ner i detalj så kan man unna sig sån lyx. Annars byter man vid behov. Att tipsa någon, framförallt en nybörjare, om att leta efter cyklar som kommer konfade med en 11-delad 12-32 kassett är som att leta efter en nål i en höstack.

Fram är en annan grej, då det är dyrare att korrigera. Jag hade också hellre valt en 46/30 fram om jag hade kunnat, men återigen, det begränsar utbudet något. Om det är det enda "felet" på cykeln är att den har 50/34 så hade jag inte låtit det styra om de viktigare bitarna är på plats. Jag har pendlat och tourat alldeles utmärkt på 50/34-11/34
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Jag kör 50-36 fram och 11-28 bak (sjudelat) och har aldrig saknat en lättare växel. Det är en monstercross och jag kör i princip allt med den.

Men det är jag, det.
Jag kör 34 fram och 11-42 bak och har ofta saknat en lättare växel. Men då bor jag inte i Skåne heller och använder cykeln för pendling, transport och grus, inte för LVG.

Vem i helvete trampar ur 50x11 på en dylik cykel? Är det bara för att vara tuff som man "måste" ha så sjukt hög utväxling på en pendelcykel, eller har jag missat nåt? :rolleyes:
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Har du något exempel på cykel? Men det är i huvudsak fler växlar? Inte lättare eller trögare i topp o botten?

Nej, tyvärr inga tips på modeller. Jag pysslar bara med gamla grejer i stål och det är nog inte aktuellt för dig som tänker skaffa nåt färdigt.

Men om jag ska tipsa om utväxling är min upplevelse är att jag extremt sällan behöver de allra lättaste växlarna. Eller också har jag en jävla benstyrka.. 😂
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Jag kör 34 fram och 11-42 bak och har ofta saknat en lättare växel. Men då bor jag inte i Skåne heller och använder cykeln för pendling, transport och grus, inte för LVG.

Vem i helvete trampar ur 50x11 på en dylik cykel? Är det bara för att vara tuff som man "måste" ha så sjukt hög utväxling på en pendelcykel, eller har jag missat nåt? :rolleyes:

Jag använder sällan 50-11, men ofta 50-13 på grus. Största och minsta drevet är ju ändå nödväxlar. 11 tänder är för övrigt segt som sirap och lite problematiskt, upplever jag. På LVG har jag 12 tänder som minsta drev = bättre.
 

Makten

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Jag använder sällan 50-11, men ofta 50-13 på grus. Största och minsta drevet är ju ändå nödväxlar. 11 tänder är för övrigt segt som sirap och lite problematiskt, upplever jag. På LVG har jag 12 tänder som minsta drev = bättre.
Jag vet att 11T är på gränsen till vettigt på grund av usel verkningsgrad. Men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara viktigt vid pendling eller grusvägscykling, om man nu inte har några tävlingsambitioner. Två framdrev hade inte skadat på min egen cykel men då hade jag valt 32-44 eller nåt sånt. Hur ofta finns det ett behov av att trampa fortare än ~40 på grusväg?

Folk får naturligtvis ha vad de vill. Jag är bara en aning förvånad över att det är så vanligt att rekommendera skithög utväxling på icke LVG-cyklar, som de flesta antagligen inte har nån nytta av. Om trådskaparen dessutom enligt egen utsago är "nybörjare" så lär knappast 50T fram behövas. Misstänker att det ligger viss konservatism bakom. Att det "ska" vara hög utväxling på en cykel med bockstyre, oavsett vad den används till. :sneaky:

Edit: Det är fantastiskt skönt med lätta klätterväxlar när man seg i benen ska ta sig upp för nån jävla skitbacke utan att bli genomsvettig under sina vardagsbestyr. 😄
 

aben

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Jag vet att 11T är på gränsen till vettigt på grund av usel verkningsgrad. Men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara viktigt vid pendling eller grusvägscykling, om man nu inte har några tävlingsambitioner. Två framdrev hade inte skadat på min egen cykel men då hade jag valt 32-44 eller nåt sånt. Hur ofta finns det ett behov av att trampa fortare än ~40 på grusväg?

Folk får naturligtvis ha vad de vill. Jag är bara en aning förvånad över att det är så vanligt att rekommendera skithög utväxling på icke LVG-cyklar, som de flesta antagligen inte har nån nytta av. Om trådskaparen dessutom enligt egen utsago är "nybörjare" så lär knappast 50T fram behövas. Misstänker att det ligger viss konservatism bakom. Att det "ska" vara hög utväxling på en cykel med bockstyre, oavsett vad den används till. :sneaky:

Edit: Det är fantastiskt skönt med lätta klätterväxlar när man seg i benen ska ta sig upp för nån jävla skitbacke utan att bli genomsvettig under sina vardagsbestyr. 😄
Du får ta med hjulstorlek i ekvationen också, 50T med 26" blir som 45T med 28" som jag själv tycker är ganska lagom, då ligger jag normalt i mitten av kassetten men jag trampar förstås oftast med relativt låg kadens.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Jag vet att 11T är på gränsen till vettigt på grund av usel verkningsgrad. Men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara viktigt vid pendling eller grusvägscykling, om man nu inte har några tävlingsambitioner. Två framdrev hade inte skadat på min egen cykel men då hade jag valt 32-44 eller nåt sånt. Hur ofta finns det ett behov av att trampa fortare än ~40 på grusväg?

Folk får naturligtvis ha vad de vill. Jag är bara en aning förvånad över att det är så vanligt att rekommendera skithög utväxling på icke LVG-cyklar, som de flesta antagligen inte har nån nytta av. Om trådskaparen dessutom enligt egen utsago är "nybörjare" så lär knappast 50T fram behövas. Misstänker att det ligger viss konservatism bakom. Att det "ska" vara hög utväxling på en cykel med bockstyre, oavsett vad den används till. :sneaky:

Edit: Det är fantastiskt skönt med lätta klätterväxlar när man seg i benen ska ta sig upp för nån jävla skitbacke utan att bli genomsvettig under sina vardagsbestyr. 😄

Jo, sant, men 50t fram är inte en särskilt hög utväxling upplever jag. Jag körde 48-38 fram och 11-28 bak tidigare och då saknade jag faktiskt tyngre växlar på grus. Det finns ju nedförsbackar också.. 😉
 

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel
Cassette:Shimano 105 CS-HG700, 11-34T och Crankset: Shimano GRX FC-RX600, 46x30T, är det alltså lite väl långsamt? Blir inte riktigt klok på alla kombos. Gillar att kunna köra fort, brukar inte finlira med mina 3 växlar nu:P
 

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Nishiki Allroad och Cube Nulane Race FE har vad jag ser 10x2 o 11x2, det innebär att de har framväxel antar jag? Vad tycker ni om alternativen då? Prisvärda? Nån favorit?

Den här såg vettig ut, fanns i lite olika färger, vet ej om de fanns i lager. Stänkskärmar kostar typ 300kr o de kan man montera själv.
 

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel

Den här såg vettig ut, fanns i lite olika färger, vet ej om de fanns i lager. Stänkskärmar kostar typ 300kr o de kan man montera själv.
Jämfört med

?
Men verkar som happyride folket tycker utväxlingen e låg på dem?

Som sagt vill ju gärna kunna köra lite snabbt
 

moros

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Kassetten är ju återigen det minsta problemet. Så länge man är inom rangen för vad bakväxeln klarar så är det ju bara att byta. För vanlig relativt platt cykling även på grus är ju 30-34 som lättaste växel kanske lite väl lätt, då är det kanske skönare med tätare steg. Men 34 kan vara skönt med tung packning och trötta ben
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Kassetten är ju återigen det minsta problemet. Så länge man är inom rangen för vad bakväxeln klarar så är det ju bara att byta. För vanlig relativt platt cykling även på grus är ju 30-34 som lättaste växel kanske lite väl lätt, då är det kanske skönare med tätare steg. Men 34 kan vara skönt med tung packning och trötta ben
Instämmer föregående skribent.
 

Bonzo

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Så vad menar ni man kan byta? Och hur vet man vad man ska ha istället?
Jag vågar gissa att du kommer vara nöjd väldigt länge oavsett vilken kassett som sitter på i dagsläget. När nuvarande kassett är utsliten och behöver bytas kanske du vet om du trivts med utväxlingen eller om du önskar ändra på något.
Kassetten är en slitdel precis som däck, kedja och framdrev och kostar inga stora pengar den dagen den ska bytas ut.
 

Köp & Sälj

Topp