Nybörjare söker gravel

HerrGris

Medlem
Nybörjare söker gravel
Vad jag menar är att inte låta utväxlingen styra utan köp den cykel som du överlag tycker verkar vara bäst. Vet du inte idag vad du själv vill ha för utväxling så kör du på det som cykeln levereras med helt enkelt.
Ok, låter bra! Någon tanke om vilket av alternativen jag tjatat om som verkar bäst/mest prisvärd? Eller om det är nått skit me dem jag borde veta. Låtar nog mest ut cuben, tror jag kmr föredra rakt styre. Är Nulane värd jämtemot Nuroad, ? Vore trevligt med hydralbroms antar jag, vintercyklar ju.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Jag vet att 11T är på gränsen till vettigt på grund av usel verkningsgrad. Men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara viktigt vid pendling eller grusvägscykling, om man nu inte har några tävlingsambitioner. Två framdrev hade inte skadat på min egen cykel men då hade jag valt 32-44 eller nåt sånt. Hur ofta finns det ett behov av att trampa fortare än ~40 på grusväg?

Folk får naturligtvis ha vad de vill. Jag är bara en aning förvånad över att det är så vanligt att rekommendera skithög utväxling på icke LVG-cyklar, som de flesta antagligen inte har nån nytta av. Om trådskaparen dessutom enligt egen utsago är "nybörjare" så lär knappast 50T fram behövas. Misstänker att det ligger viss konservatism bakom. Att det "ska" vara hög utväxling på en cykel med bockstyre, oavsett vad den används till. :sneaky:

Edit: Det är fantastiskt skönt med lätta klätterväxlar när man seg i benen ska ta sig upp för nån jävla skitbacke utan att bli genomsvettig under sina vardagsbestyr. 😄
Instämmer.
På min gruscykel kör jag 46-34 (alt 46-30 för berg och packning) fram och 11-36 bak (billiga standardkassetter. Grus sliter) utan att nånsin ha saknat en större utväxling. Men har inte heller problem att hålla kring 95-100 i kadens.
Utför rullar jag. Vila behövs också.
 

moros

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Ok, låter bra! Någon tanke om vilket av alternativen jag tjatat om som verkar bäst/mest prisvärd? Eller om det är nått skit me dem jag borde veta. Låtar nog mest ut cuben, tror jag kmr föredra rakt styre. Är Nulane värd jämtemot Nuroad, ? Vore trevligt med hydralbroms antar jag, vintercyklar ju.
Det är ju en svår jämförelse eftersom det ändå skiljer 4500:- i pris. För det får du en dyrare komponentgrupp med hydraulisk broms och 11-delat istället för 10-delat. Även lampor och dynamohjul (tror jag men svårt att se, inte specat). Den mer rättvisa jämförelsen är väl med https://www.bike-discount.de/en/cube-nulane-pro-grey-n-black istället. Samma pris och utrustning som Nuroad men "offrar" bockstyre och får hydraulisk broms.

Nästa steg upp för att kunna jämföra blir https://www.bike-discount.de/en/cube-nuroad-ex-flashstone-n-orange då du får samma utrstning ungefär som på den dyrare Nulanen fast 1x klinga istället. I grunden så skall du nog bestämma dig för om du vill ha bock eller inte. Sen får man göra sina val av cykel och budget efter det.
 

-Andy-

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Ok, låter bra! Någon tanke om vilket av alternativen jag tjatat om som verkar bäst/mest prisvärd? Eller om det är nått skit me dem jag borde veta. Låtar nog mest ut cuben, tror jag kmr föredra rakt styre. Är Nulane värd jämtemot Nuroad, ? Vore trevligt med hydralbroms antar jag, vintercyklar ju.

En gravel med rakt styre är väl i princip en helstel MTB? Har du testat bockstyre?
Efter att ha cyklat MTB i 15 år var jag själv skeptisk till landsvägscyklar och gravelcyklar just p.g.a. styret, men oj vad överraskad jag blev när jag väl testade.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
när man letar färg frågar man målaren
Än en gång: Det är du som skall bli nöjd. Du bör inte låta "målaren" välja vilken nyans du skall ha.

Vad är nackdelar med ren gravel och utväxlingen du föreslagit?
Som andra redan har skrivit går kassetten att byta, men det är en slitdel som ändå kommer att behöva bytas så om den inte känns helt fel kan du vänta tills den är utsliten
Men det är tyvärr inte ovanligt att "nybörjare" som skaffar cykel med tung utväxling bara använder några få av dem och/eller hamnar på onödigt låg kadens (kadens = trampvarv/minut). Man brukar säga att för de allra flesta mår benen bäst med en kadens på 85-95.
För att jmf olika utvx kan du kolla här


Jag kör 50-36 fram och 11-28 bak (sjudelat) och har aldrig saknat en lättare växel. Det är en monstercross och jag kör i princip allt med den.
Då är du endera väldigt stark eller så kör du med onödigt(?) låg kadens i åtminstone backarna

Jag använder sällan 50-11, men ofta 50-13 på grus.
Så i praktiken är din kassett 6-delad!
En jmf mellan den utväxling jag föredrar på min gruscykel och 50-36 med 11-28 bak (sjudelat)
 

dogday

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Jag tycker att du ska fundera på om bockstyre är ett problem. För mig tog det ~1 minut att lära mig hur det funkade och 1 timma att bli bekväm. Gissar att detsamma gäller dig om du inte har några fysiska, psykologiska eller kognitiva hinder.

Skulle du bara pendla 7,5 km enkel väg på evig ishalka hade det varit en sak, men om du vill kunna ha möjlighet att cykla längre, bekvämare och till mindre möda känns en "gravel" med rakt styre som ett felköp att ångra friskt om ett halvår. Speciellt som du visonerar bikepacking, vilket jag tänker mig är dagssträckor längre än 4 mil längre än 2 dagar. Visst går det att förbättra flatbar med tempopinnar och dylikt, men då löser du (på ett estetiskt tveksamt vis) ett problem du köpt i onödan.

Vh åretruntpendlare som hittills använt vintermonstret med flatbar och tvåtumsdubbdäck 2–3 dagar den här vintersäsongen, annars bockis med dubb fram. Visst, i centrala Stockholm. Kanske är kompisen i nån mil utanför Östersund som enbart kör bockis och dubbla dubbdäck ett bättre exempel, beroende på vart du bor.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Då är du endera väldigt stark eller så kör du med onödigt(?) låg kadens i åtminstone backarna


Så i praktiken är din kassett 6-delad!
En jmf mellan den utväxling jag föredrar på min gruscykel och 50-36 med 11-28 bak (sjudelat)

Jag väljer… stark. Vet i fan om jag är skapt som en nors eller bara begåvats med ovanligt kraftiga benmuskler, men jag använder inte ens lilla klingan om det inte handlar om svinbranta backar (oftast i skogen).

I praktiken är kassetten faktiskt femdelad, använder ytterst sällan de yttersta dreven.
 
Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Jag skaffade en cykel med 2x8 drivlina och rakt styre för att pendla på och även för en del nöjesturer.
Inom ett år efter införskaffandet hade jag "uppgraderat" till bockstyre och 2x10. Uppgraderingarna hängde delvis ihop tekniskt men båda kom från ett behov (eller ett villhov). Skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka.

Gick också från en 11-34 kasett till 12-28 för att jag aldrig använde 50/11 och för att få tätare steg.
Jag använder nog inte 50/12 heller i om jag ska vara ärlig (inte ens nedför Västerbron). Realistiskt borde jag nog byta vevparti till 48-34 eller kanske 46-32 eller nåt.

Men! Byta kassett och vevparti är någorlunda billigt (och kassetten slits som sagt) men de andra ändringarna var knappast prisvärda så se till att få rätt styre och växelgrupp från början.
 

darkforce

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
du ska välja det du själv känner dej bekväm med själv trivs ja bra med olika styrtyper har allt från rakt till bock o bullhorn på mina cyklar o hydrauliska o mekaniska skivbromsar har båda sina för och nackdelar ja har båda o trivs med dessa lika mycke

om man tar nackdelar så det som dödar hydrauliska på vintern e salt saltet kryper in i kolvarnas tätningar o käkar sönder dessa så de bli småläckage med skrikande bromsar som följd kvittar om de e billiga eller dyra saltet e lika elakt medans mekaniska oftast e strulet med att bakre vajen vanligvis sitter i korkad vinkel så fukt o väta rinner in i höljet o bakbromsen fryser

fördel med hydrauliska dom har mer stabil modulation o rätt distinkt broms medans mekaniska e lite mer flytande o känslan e lite svampigare om man går direkt från en cykel med hydrauliska o kastbyter till en med mekaniska
 

K

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
en bergamont. Är scotts budgetmärke (ofta med syncros grejer på). Prisvärda i min mening.

Gravel med rakt styre (aka hybrid) så hade jag sparat lite mer pengar och köpt en scott metrix.

Sen avseende kassett så är det en icke fråga just nu, köp den cykel du vill ha med de komponenter du vill ha. När drivlinan sen är sliten så ta en funderare kring att beställa ersättningsgrejer med annan utväxling. Troligen har det som sitter på funkat relativt väl…
 

jonja

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Tycker inte bergamont 4 är nån bra vinterpendlare. Trånga gafflar. Gick inte att montera 45 stänkor så 37 maxbredd på sommarn. 37 dubbdäck gick in med nöd och näppe, efter att ha dragit ut stänkorna allt som gick, först tog det i. Ingen marginal då för packad snö. Dum/billig design av kedjestagen ger dålig hälfrigång. Behövs inte mkt innan man sliter bort färgen från det mest utstickande stället.
 

DanielS

Aktiv medlem
Nybörjare söker gravel
Köpte ny gravel för några månader sedan efter att varit utan sedan den förra blev stulen. Jag kollade på White-cykeln och även Cube i några olika varianter men ingen av dom hade någon "vill ha"-faktor för mig. Blev en Canyon Grizl istället som jag är mycket nöjd med, dock lite mer pengar för samma komponenter jämfört med t ex white.

Jag rekommenderar helt klart hydraulisk skivbroms om man har budgeten. Väljer man en cykel med mekanisk skivbroms skulle jag definitivt vilja provcykla innan. Jag har dåliga erfarenheter av mekaniska skivbromsar och bockstyre-reglage, speciellt bromsstyrkan med händerna uppe på bromshandtagen.

Pendling i saltslask görs dock inte på denna cykeln utan det har jag en billigare hybrid till.

Btw, utväxlingen på min grizl är 46/30 fram och 11-34 bak vilket jag tycker är en perfekt kompromiss för grusvägscykling och pendling, men då ska det väl tilläggas att jag gillar relativt hög kadens. Vid cykling i mer kuperad terräng än sthlm skulle jag gärna ha lägre utväxling än 34/28 på min lvg också.
 
Topp