Nybörjare som köpt min första cykel på länge

at0m1c

Ny medlem
Jag tänkte börja cykla några gånger i veckan för att förbättra min kondition och hälsa.

Jag köpte denna: https://www.spobik.se/produkt/merida-silex-200-2019/
La även till stänkskydd och pakethållare.

Tyckte den var trevlig att cykla på och ingen större skillnad mellan den och en annan i 20k prisklassen. Den för 20k hade dock en annan typ av bromsar som fungerar bättre på vintern.

Har jag gjort ett dumt val eller vad tycker ni? :)

GoranS

Aktiv medlem
Om du är nöjd med den och du tycker det är tillräckligt roligt att ge dig ut och cykla på den för att du ska uppnå ditt mål om bättre kondition och hälsa känns det som du har valt en bra cykel gör dig.

Om du redan köpt den skulle jag i dina kläder trampa på och ha kul. Efter ett tag kanske du märker saker som du tycker kunde varit annorlunda/bättre. Ta med dig detta till den gång du vill skaffa nästa cykel. Att gå och fundera på ett val som redan är gjort har jag svårt att se att det skulle leda till så mkt gott.

at0m1c

Ny medlem
Om du är nöjd med den och du tycker det är tillräckligt roligt att ge dig ut och cykla på den för att du ska uppnå ditt mål om bättre kondition och hälsa känns det som du har valt en bra cykel gör dig.

Om du redan köpt den skulle jag i dina kläder trampa på och ha kul. Efter ett tag kanske du märker saker som du tycker kunde varit annorlunda/bättre. Ta med dig detta till den gång du vill skaffa nästa cykel. Att gå och fundera på ett val som redan är gjort har jag svårt att se att det skulle leda till så mkt gott.
Japp, tyckte det såg kul ut med cyclocross så tänkte att det är en hälsosam och samtidigt kul hobby.

Pfaff

Aktiv medlem
Den för 20k hade dock en annan typ av bromsar som fungerar bättre på vintern.
Beror lite på var du bor, tycks vara mest ett stockholmsproblem att bromsvajrarna fryser i vinterns saltslask därstädes.
I djupa södern och höga norr verkar det fungera bra med mekaniska skivor.
Rulla på du, och mycket nöje!

at0m1c

Ny medlem
Beror lite på var du bor, tycks vara mest ett stockholmsproblem att bromsvajrarna fryser i vinterns saltslask därstädes.
Står att det är hydrauliska skivbromsar. Befinner mig i Småland, tropisk värme här just nu.

Tackar :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Beror ju även på hur oken sitter i baktriangeln. Men vad tusan - jag har sämsta möjlig placering och får det att fungera för det mesta. Så det går även om det kan kräva lite omsorg för att få det att fungera i saltslask

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer