Nybörjare utan korsband, hur mycket är lagom att cykla?

Tobbegubben

Ny medlem
Hej alla.

Jag funderar på en sak. För ca 2 månader sedan drog jag av främre korsbanset på ett innebandy pass.
Eftersom jag var rätt aktiv med löpning får det ligga på is nu när jag har 3 månaders rehab framför mig.

Köpte en rajser förra veckan och det jag undrar är hur långt är lagom att börja cykla nu i början?
Har en vinnarskalle och det var det som gjorde att jag skadade knäet. Gick in för löpningen och innebandyn lite för hårt och vilade rent för sällan.
Så jag vill inte råka ut för något liknande med cykeln utan vill cykla så pass mycket utan att det skall göra ont.

Så ni får gärna dela era åsikter..

hm

Aktiv medlem
Cykla inte så det gör ont.

Använd lätta växlar och veva på snabbare, då trivs knäna bättre.

Muntis

Aktiv medlem
Svårt att säga. Jag cyklade Vättern två månader efter att jag drog av mitt. Jag vet inte om jag kan rekommendera det men det var inga problem för mig. Läkaren var med på det. Glöm bara inte att lyssna på din kropp.

Gubbstark

Ny medlem
Cykling är utmärkt träning (vid korsbandsskada). Börja försiktigt och öka på dosen och ansträngningen successivt. Svullnad och smärta är tecken på överansträngning. Rehabövningarna är viktiga. Lyssna på sjukgymnasten, slarva inte med övningarna. Skadan är permanent och ökar risken för artros i knät. Bästa medicinen mot detta är starka muskler.

Octagon

Aktiv medlem
Läs på om kadens. Som nybörjare använder du garanterat för tunga växlar, inte bra för knäna. Och låt bli att få ont när du är långt hemifrån och måste hem igen.

Tobbegubben

Ny medlem
Kör rehab varannan dag. Tränar benen, bål, höfter och ryggen.
Vill som sagt gärna springa i framtiden och då tyckte hon att det var lämpligt att träna mer än benen.
Hon sade att cykling var bra träning men det skulle inte påverka rehabilitering.
Är lite där jag blev fundersam.
Hon har sagt att jag måste ha en dags vila mellan träningen. Det jag menar om jag är på gymmet och rehab tränar mån och ons. Kan jag då inte ut och ta en cykeltur på tisdagen?

hm

Aktiv medlem
Äh du har köpt en cykel nu, lägg ner det där med att springa.
Köp en till istl :)

Tobbegubben

Ny medlem
hm skrev:
-------------------------------------------------------
> Äh du har köpt en cykel nu, lägg ner det där
> med att springa.
> Köp en till istl :)

Ja det kanske jag skulle gjort p g a knäet. Men att springa ger ändå bättre kondition än vad cykling gör..

Luzen

Aktiv medlem
Det viktigaste är inte hur mycket du cyklar utan att se till att trampa lätt.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Börja lugnt och låt för tusan inte vinnarskallen ta över. Se början som ren rehab och öka dosen och farten stegvis. Cyklingen är kanonbra träning. Jag har själv rehabbat en korsbandsskada via cykling. Tyvärr har jag cyklat och sprungit lite för mycket med ett risigt knä som nu är närmast kroniskt inflammerat ned snedslitet brosk och bakercysta som resultat.

Lagom är nog bäst...

martintin

Ny medlem
Tobbegubben skrev:
-----------------------------------------------
> Ja det kanske jag skulle gjort p g a knäet. Men
> att springa ger ändå bättre kondition än vad
> cykling gör..

Hur tänker du här ?

Tobbegubben

Ny medlem
martintin skrev:
-------------------------------------------------------
> Tobbegubben skrev:
> -----------------------------------------------
> > Ja det kanske jag skulle gjort p g a knäet.
> Men
> > att springa ger ändå bättre kondition än
> vad
> > cykling gör..
>
>
> Hur tänker du här ?

Det är bara min egna synpunkt.
Maxa 1h löpning mot 1h cykling så förbränner du fler kalorier på löpningen.
Rätta mig gärna om jag har fel..

AxelSthlm

Aktiv medlem
Du har nog rätt om gränsen för träning är och förblir en timme.
Men du är snart fast i träsket som oss andra och harvar på i fem, sex timmar istället, du ska se att du blir trött! :)

Hoppas knät blir bra och som sagt, lyssna på kroppen.

DRQ96

Medlem
Jag opererade korsbandet för ett par år sen som en del i en komplicerad knäskada.

Både före och efter operationen så cyklade jag en hel del. Hög kadens är bra.

På flera amerikanska knäkliniker är cykling 1h/dag minimum under ACL rehab. Tillsammans med closed-loop övningar för benstyrka.

perfa

Medlem
Passa dig för att bli övertänd å börja stå och bryta dig uppför backar bara annars är cyklingen perfekt, om några månader är du starkare i benen än nån gång förut.

Hellre långt å lugnt än kort å hårt

skägganders

Ny medlem
håller med ovanstående, började med spinning-cykel två veckor efter att jag opererat mitt korsband så varva det med styrka/rehab

det enda jag vill tillägga är att du ska tjata till dej ett nytt korsband, verkligen
jag hann träna upp min benstyrka rätt rejält innan jag fick min operation (över ett år) men jag litade ändå inte på knät och kunde inte springa längre sträckor (läs över 500 meter) utan att få ont

lycka till

Botis

Medlem
+1 ang att operera korsbandet ifall du tänker leva ett aktivt liv. Jag drog av korsbandet, men läkarna misstog det för sträckta ledband. Det gjorde att jag gick ca 1,5 år efter "friskförklaringen" och undrade varför knät var för sladdrigt (gav liksom vika vilket gav ny svullnad) för att spela innebandy och liknande aktiviteter, jogg gick dock bra. Till sist så gick jag till en ny läkare som då direkt märkte att korsbandet var av och jag fick operation eftersom jag gillar diverse fysiska aktiviteter.

Nu ett antal år efter operation har jag inga men kvar, bortsett från lite rädsla för t ex innebandy som lever kvar från när knät var instabilt. Jag har dock spelat innebandy, åkt slalom, sprungit, cyklat, åkt längdskidor etc och allt går toppen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer