(Nybörjare) Växelvajer fram gick av, Ultegra R8000 - Laga själv, tips sökes

qube

Medlem
Den gick av framme vid växelhandtaget och jag tror mig veta hur jag skulle stoppa in en ny.

Så till mina frågor:

Kan man köpa en ny vajer endast och bara föra i den framifrån genom växelhandtaget? Provade lite med den gamla växelvajern och det var inga problem att mata in den en bit. Vad kostar en sådan vajer och vad heter den? Finns det olika? Behöver ingen extra dyr Ultegra vajer, någonting enkelt duger bra för mej.

Förstår att man gärna byter vajerröret(?) också, men är för lat för att linda om allt osv. Bara jag får det att funka rimligt är jag nöjd, så byter jag allt någon annan gång när jag ändå vill byta styrlinda tex. Eller är det en dålig idé?

Något annat jag bör tänka på? Just nu kör fixie så tänkte köpa vajer och få det funka imorgon :)

Mvh

moros

Aktiv medlem
Den gick av framme vid växelhandtaget och jag tror mig veta hur jag skulle stoppa in en ny.

Så till mina frågor:

Kan man köpa en ny vajer endast och bara föra i den framifrån genom växelhandtaget? Provade lite med den gamla växelvajern och det var inga problem att mata in den en bit. Vad kostar en sådan vajer och vad heter den? Finns det olika? Behöver ingen extra dyr Ultegra vajer, någonting enkelt duger bra för mej.

Förstår att man gärna byter vajerröret(?) också, men är för lat för att linda om allt osv. Bara jag får det att funka rimligt är jag nöjd, så byter jag allt någon annan gång när jag ändå vill byta styrlinda tex. Eller är det en dålig idé?

Något annat jag bör tänka på? Just nu kör fixie så tänkte köpa vajer och få det funka imorgon :)

Mvh
Så länge inte annat är lastgammalt så byt bara vajer nu. Byt vajrar och hölje både bak och fram sen i en större operation.

Gå in i en välsorterad cykelaffär om du har, de säljer ofta styckvis, köp en "dyr" det handlar ändå bara om tiors skillnad kanske om man inte köper hölje. Kanske en femtiolapp för en optislickvajer? Säger du att du skall ha till shimano blir det rätt. Finns bara en sort.

Tänk på att man vill gärna ha en bra vajertång att klippa den med så den inte fransar sig. Se till att du får en ändhylsa att klämma på också.

Senast ändrad:

qube

Medlem
Så länge inte annat är lastgammalt så byt bara vajer nu. Byt vajrar och hölje både bak och fram sen i en större operation.

Gå in i en välsorterad cykelaffär om du har, de säljer ofta styckvis, köp en "dyr" det handlar ändå bara om tiors skillnad kanske om man inte köper hölje. Kanske en femtiolapp för en optislickvajer? Säger du att du skall ha till shimano blir det rätt. Finns bara en sort.

Tänk på att man vill gärna ha en bra vajertång att klippa den med så den inte fransar sig. Se till att du får en ändhylsa att klämma på också.
Aaa grymt, exakt vad jag behövde veta! Tusen tack!

d_anders

Aktiv medlem
Köp helst en vajer som endast är för lvg. De som fungerar även för mtb riskerar att fransa upp sig i och med att man måste klippa av dem innan man drar dem genom höljet.

izar

Aktiv medlem
Byt även vajerhöljet vid växeln när du ändå håller på.

moros

Aktiv medlem
Köp helst en vajer som endast är för lvg. De som fungerar även för mtb riskerar att fransa upp sig i och med att man måste klippa av dem innan man drar dem genom höljet.
Du tänker på bromsvajer, växelvajer för Shimano är samma för mtb/lvg

Pqz

Aktiv medlem
Det där med att klippa wire är viktigt, och en vanlig avbitare funkar inte, utan krävs specialverktyg. Finns bra och billigt på tex Biltema och väl värt om man mekar själv.

qube

Medlem
Menar ni att jag inte klarar mig med den här?

Min verktygslåda är inte så stor 😆

Bilagor

• IMG_20220519_113715.jpg
    IMG_20220519_113715.jpg
    452.9 KB · Besök: 12

Pfaff

Aktiv medlem
Menar ni att jag inte klarar mig med den här?

Min verktygslåda är inte så stor 😆

Om den är vass kan det gå bra, risken är att vajern kommer att spreta med vassa kardeler.
Men om du tvinner vajeränden åt rätt håll går det säkert att trä på ett ändskydd.
Höljet blir aldrig bra med en avbitare.

Stumpy

Aktiv medlem
Dra igenom vajern innan du kapar, så kommer det funka även med en vanlig sidavbitare. Det som blir problem är om du behöver dra ut den och sedan igenom höljet igen, men då köper du helst en ny vajer ändå.
Köp minst två vajrar när du ändå handlar. Sånt skall man ha i sin reservdelslåda.

qube

Medlem
Dra igenom vajern innan du kapar, så kommer det funka även med en vanlig sidavbitare. Det som blir problem är om du behöver dra ut den och sedan igenom höljet igen, men då köper du helst en ny vajer ändå.
Köp minst två vajrar när du ändå handlar. Sånt skall man ha i sin reservdelslåda.
Bra tips! Hur vanligt är det att dom går av egentligen? Tror denna gick av tråd för tråd alldeles vid 90° böjen i växelhandtaget, då växling blev osyncad km för km innan den brast.

Antar att det var orginalvajer och cykeln är ca. 3 år gammal.

Stumpy

Aktiv medlem
Finns naturligtvis instruktioner på tuben om hur man byter.
Det trixiga kan vara att få vajern in i höljet, när det redan sitter på plats med ändhylsa och styret lindat. Lirka försiktigt, så du inte plattar till änden på hylsan.

qube

Medlem
Finns naturligtvis instruktioner på tuben om hur man byter.
Det trixiga kan vara att få vajern in i höljet, när det redan sitter på plats med ändhylsa och styret lindat. Lirka försiktigt, så du inte plattar till änden på hylsan.
Provade med den gamla kabeln som jag klippte med min sidavbitare och det gick fint säkert en 30-40 cm iallafall.

Kommer säkert återkomma i denna tråd senare idag när jag stött på någon oväntad patrull i vanlig ordning 😄

Stumpy

Aktiv medlem
Bra tips! Hur vanligt är det att dom går av egentligen? Tror denna gick av tråd för tråd alldeles vid 90° böjen i växelhandtaget, då växling blev osyncad km för km innan den brast.

Några hundra mil brukar de hålla. Byt helst innan de går av, eftersom det kan bli pilligt med vajerdelar i reglaget.

qube

Medlem
Några hundra mil brukar de hålla. Byt helst innan de går av, eftersom det kan bli pilligt med vajerdelar i reglaget.
Oj jäklar, så lite alltså. Ja, jag har inte hittat vart den stora metallpluppen på ena änden tog vägen. Jag hoppas den inte sitter fast i växelhandtaget, så detta inte blir ett större projekt är önskat.

qube

Medlem
Nu blir det dock till att leta LIDL mekställ 399 kr som jag såg tips om i en annan tråd. Kan fortfarande cykla på lilla klingan och minsta drevet 😂 (Äger ingen bil).

Stumpy

Aktiv medlem
Oj jäklar, så lite alltså. Ja, jag har inte hittat vart den stora metallpluppen på ena änden tog vägen. Jag hoppas den inte sitter fast i växelhandtaget, så detta inte blir ett större projekt är önskat.
Ligger det kvar vajerdelar, så blir det pilligt. Det sitter en plastlucka med en skruv på undersidan av reglaget som man kan ta bort för att komma åt bättre.

qube

Medlem
Som vanligt går inget enkelt när jag ska laga nått, men brukar få lära mig en del på köpet 😆

Ser ut som det fattas själva hylsan som änden av vajern ska ligga i. Jämför med bilder på framväxelreglaget.

Vart kan den tagit vägen? Inuti? Kan man köpa en lös? Hur löser jag detta 😂

Bilagor

• IMG_20220519_133423.jpg
    IMG_20220519_133423.jpg
    468.6 KB · Besök: 19
  • IMG_20220519_133433.jpg
    IMG_20220519_133433.jpg
    285.3 KB · Besök: 20

qube

Medlem
Verkar som jag bara kan klicka ner en växel, sen går det inget mer. Kanske något som gått sönder i växeln. Man ska väl kunna klicka alla 11:a växlar även utan vajer?

DarkMatter

Aktiv medlem
Verkar som jag bara kan klicka ner en växel, sen går det inget mer. Kanske något som gått sönder i växeln. Man ska väl kunna klicka alla 11:a växlar även utan vajer?
Ja, det bör gå att klicka hela vägen, åt båda hållen.
Man måste växla ner till "lägsta" (mest utsläppta) läget för att kunna sätta i bromsvajern.

Om det inte går att växla, var försiktig. Ifall något har fastnat i reglaget kan det ta skada av växelförsök.
I detta fall måste först eventueltl skräp avlägsnas. Det har jag dock ingen erfarenhet.

qube

Medlem
Nyaste teorin är att pluppen på gamla vajern sitter kvar i växeln och gör så jag inte kan växla ner helt. Så blir att skruva bort allt nu :)

qube

Medlem
Ja, det bör gå att klicka hela vägen, åt båda hållen.
Man måste växla ner till "lägsta" (mest utsläppta) läget för att kunna sätta i bromsvajern.

Om det inte går att växla, var försiktig. Ifall något har fastnat i reglaget kan det ta skada av växelförsök.
I detta fall måste först eventueltl skräp avlägsnas. Det har jag dock ingen erfarenhet.
Ja precis, så lär det vara. Tack

Bengt-re

Aktiv medlem

Jag brukar byta varje år. De håller inte så många hundra mil innan de går av. Alltid i handtaget där den böjs. Det är mycket klokt att byta i tid för beroende på hur den går av kan man hamna i läge att man måste ta av reglaget för att få bort det gamla eländet. Byt årligen är mitt råd!

qube

Medlem
Ja blir svårt att mata fram en växel när det är ut så här 😂

Bilagor

• IMG_20220519_141437.jpg
    IMG_20220519_141437.jpg
    405 KB · Besök: 55

qube

Medlem
Spelat rent med vatten i blomsprutan, gjort rent, haft i lite PURE cykelfett och torkat bort överflöd. Nu hoppas jag på de bästa!

Var bara en skruv för att komma in i reglaget.

Bilagor

• IMG_20220519_142653.jpg
    IMG_20220519_142653.jpg
    385.6 KB · Besök: 30
  • IMG_20220519_142705.jpg
    IMG_20220519_142705.jpg
    1.1 MB · Besök: 32

ejma

Aktiv medlem
Jag brukar byta varje år. De håller inte så många hundra mil innan de går av. Alltid i handtaget där den böjs. Det är mycket klokt att byta i tid för beroende på hur den går av kan man hamna i läge att man måste ta av reglaget för att få bort det gamla eländet. Byt årligen är mitt råd!
Beror på hur mycket och i vilka förhållanden cykeln används. Har dura ace vajer i mina gamla st6700 och de brukar i vilket fall räcka 1500 mil och då byts de pga dåligt glid, inte utmattning. Ändbussningar håller en del smuts borta från höljet.

Bengt-re

Aktiv medlem
Beror på hur mycket och i vilka förhållanden cykeln används. Har dura ace vajer i mina gamla st6700 och de brukar i vilket fall räcka 1500 mil och då byts de pga dåligt glid, inte utmattning. Ändbussningar håller en del smuts borta från höljet.
På pendlaren med tvättlinor håller vajrarna jättelänge. På båda cyklarna med under lindan dragning av vajern håller det mycket mycket kortare

me.I.am

Aktiv medlem

Och då även höljet?

Little Stereo

Aktiv medlem

Är det Shimanoväxlar är det vanligt, de har oavsett modeller käkat vajer de senaste 10 åren. Går alltid av på sammaställe framme i växelreglaget. Viktigt att kolla att det inte finns skräp kvar från vajern som gick av, annars kommer den fungera dåligt eller itne alls.

qube

Medlem
Efter många om och men så är cykeln ordnad och nytvättad nu!

Mek-stället från Lidl var även kanon det!

Å stort tack till alla som hjälpt till idag! 😄👍👍

Bilagor

• received_508651064303664~2.jpeg
    received_508651064303664~2.jpeg
    71.3 KB · Besök: 32

Pfaff

Aktiv medlem

Det är nog olika. Jag har aldrig råkat ut för vajerbrott.
Peppar peppar…

Lingon

Aktiv medlem
Ett tips om du använder strava, du kan regisrera komponenter på cykeln och ha koll på hur långt de gått. Byt växelvajer efter 500 mil. Det är mycket enklare än om vajern gått av inne i reglaget.
När mina gått av har det alltid varit vid 6-700 mil.

qube

Medlem
Ett tips om du använder strava, du kan regisrera komponenter på cykeln och ha koll på hur långt de gått. Byt växelvajer efter 500 mil. Det är mycket enklare än om vajern gått av inne i reglaget.
När mina gått av har det alltid varit vid 6-700 mil.
Oh, bra tips! :) Tack

Köp & Sälj

Topp