Nybörjarfråga kring Canyon Neuron AI 6.0 2019. Kedjan "hackar".

Mtb 4ever

Ny medlem
Hej.
Jag har en nybörjarfråga. Har min första MTB, en Canyon Neuron AI 6.0 2019.
När jag cyklar nu är det som om kedjan hackar eller hoppar lite mitt i trampet. Den hoppar inte av helt på något sätt utan bara hackar till.
Vad kan det bero på? Kedjan, kasetten??
Vad gör man åt det?

DanielS

Aktiv medlem
Kan bero på många olika saker, t ex:
* Feljusterade växlar
* Kedja och/eller kassett börjar bli slitna
* Framdrev slitna
* Böjt växelöra

Enklast och billigast att börja med är att kontrollera att växlarna är rätt justerade.

Mtb 4ever

Ny medlem
Kan bero på många olika saker, t ex:
* Feljusterade växlar
* Kedja och/eller kassett börjar bli slitna
* Framdrev slitna
* Böjt växelöra

Enklast och billigast att börja med är att kontrollera att växlarna är rätt justerade.
Tack. Jag misstänker att växelörat kan vara orsaken för det är inte rigtigt rakt. Kan komma sig av att cykeln låg i en sittlifr i Sälen så det tryckes in lite grann. Hur rakt ska det vara? Kan man böja tillbaka det?

Hej.
Jag har en nybörjarfråga. Har min första MTB, en Canyon Neuron AI 6.0 2019.
När jag cyklar nu är det som om kedjan hackar eller hoppar lite mitt i trampet. Den hoppar inte av helt på något sätt utan bara hackar till.
Vad kan det bero på? Kedjan, kasetten??
Vad gör man åt det?
Kolla kedjan så att inte en länk håller på att gå sönder/lossna för då känns det som ett hack när man trampar.

DanielS

Aktiv medlem
Tack. Jag misstänker att växelörat kan vara orsaken för det är inte rigtigt rakt. Kan komma sig av att cykeln låg i en sittlifr i Sälen så det tryckes in lite grann. Hur rakt ska det vara? Kan man böja tillbaka det?
Det ska vara rakt i förhållande till kassetten. Normalt helt rakt om man tar loss det och lägger det på ett bord. Men även om det ser rakt ut så kan det vara skadat.

Typiskt är att om växelörat är problemet så går det att få några växlar att fungera, men det går inte att få till det över hela kassetten.

Finns speciella verktyg för att rikta växelöron, men det går att göra hjälpligt med en insex-nyckel i skruven där växel-föraren sitter fast eller med två skiftnycklar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer