Nybörjarfrågor och köpråd/tips mtb

AEracing

Ny medlem
Hej!

Jag har tänkt att köpa mig en mtb. Jag har en budget på 10000kr men jag kan tänka mig upp till 12000kr om man får något som känns vettigare.
Jag har idag in cykelcross från Focus som jag kör lite allt möjligt med men den känns inte jättekul när det blir nåt annat än landsväg, grusvägar eller motionsspår.
Jag kommer antagligen att köra väldigt blandat med den, men troligtvis en del på mindre stigar samt kanske även "leka" lite med den. Tänker på småhopp, drop och köra på bakhjulet mm.

Jag har insett att med min budget så är det en HT som gäller.
Kallas cykeln som jag vill ha stigcykel/Trail?
Visste inte om det tidigare men det finns ju klassificeringar på mtb. Måste man upp i högre klasser för att kunna leka med cykeln som jag skriver?
Är klassificeringen mest en rekommendation för hur cykeln är tänkt att användas eller har det med säkerheten att göra?

Jag har en lokal återförsäljare av Cube som jag var in till för ett tag sedan. Det enda han hade i in prisklass var en Cube Analog 2022. Den har klassificering 3 och på deras hemsida står det såhär:

CLASSIFICATION: CATEGORY 3​

Meant for riding on ways like:

• tarmac roads and bicycle routes
  • ways paved by gravel, sand or similar materials (e.g. re road, dirt road)
  • paved and non paved hiking trails where roots, thresholds, rocks and drops are more often
In doing so the wheels have constant contact to the ground or lose contact for a split of a moment due to small uneven terrain like roots (-> no jumps, no riding on one wheel neither front or rear, no braking that causes the rear wheel to lift up)

Hade mer eller mindre bestämt mig för denna cykel men nu har jag börjat fundera på om det kanske är vettigare att kika på nätet efter en annan cykel.
Har ni några förslag på vettiga cyklar i min prisklass?

Kan detta vara nåt för mig?

Jag är 189cm lång så jag gissar att det är en L eller XL som är aktuell.

Mvh Alexander

SocialGimp

Aktiv medlem
Rockrider AM 100 säger alla att det är bra skit för lite pengar. Decathlon uppdaterar sin lagerstatus ganska ofta så man kan ju ha koll dagligen för att se när det kommer in ngn i lagom storlek.

Canyon Stoic 2 brukar rekommenderas oxå men även här är det slut i lager. Går att slå på bevakning på Canyons hemsida.

MagerValp

Aktiv medlem
Det är tyvärr inte helt lätt att hitta något som matchar dina önskemål för den prislappen. Det du hittat är iofs rätt okej cyklar, men det är mer XC-stuk och gjorda för enklare stigar. Tänker du köra lite brötigare och hoppa och ha dig så vill du nog ha lite kraftigare grejer och då sticker tyvärr priset lätt iväg en del. SocialGimps tips om Rockrider AM 100 och Canyon Stoic ligger mer i linje med det du letar efter.

AEracing

Ny medlem
Tycker att det lite svårt att definiera vad som klassas som enklare stigar..
Vad gäller hopp så är det kanske mer att det kan vara drop där jag åker än att kommer att hoppa i hopp.

På Canyon står det såhär om klass 3:

Denna kategori täcker även kraven i kategori 1-2. Dessutom omfattar den användning i tuffare, icke-asfalterad terräng. Detta inkluderar enstaka hopp upp till en maximal höjd på 60 cm. Hopp av denna omfattning kan orsaka olyckor vid landning för oerfarna cyklister vilket kan leda till personskador. Mountainbikes av typen Hardtail och heldämpade cyklar med kort slaglängd ingår i denna kategori.

Är Cube cykeln nåt att ha eller ska jag ha lite is i magen och försöka få tag på tex en Stoic eller Rockrider istället?

MagerValp

Aktiv medlem
Cuben har brant gaffelvinkel och en tunn liten gaffel med bara 100 mm slaglängd, så nej, jag tror det rimmar rätt illa med den sortens cykling du tänker dig. Sen kan man förstås köra stökigt med den, men du får ingen hjälp av cykeln.

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Tycker att det lite svårt att definiera vad som klassas som enklare stigar..
Vad gäller hopp så är det kanske mer att det kan vara drop där jag åker än att kommer att hoppa i hopp.

På Canyon står det såhär om klass 3:

Denna kategori täcker även kraven i kategori 1-2. Dessutom omfattar den användning i tuffare, icke-asfalterad terräng. Detta inkluderar enstaka hopp upp till en maximal höjd på 60 cm. Hopp av denna omfattning kan orsaka olyckor vid landning för oerfarna cyklister vilket kan leda till personskador. Mountainbikes av typen Hardtail och heldämpade cyklar med kort slaglängd ingår i denna kategori.

Är Cube cykeln nåt att ha eller ska jag ha lite is i magen och försöka få tag på tex en Stoic eller Rockrider istället?
Stoicen är dessutom klassad som kategori 4 enligt Canyon.

kais01

Aktiv medlem
hopp och drops? det låter som en hardtail bara är ett sätt att slösa bort pengar i väntan på det du egentligen vill ha.

fetare däck på din nuvarande kommande säsong, sedan spara vidare till en fs. under tiden kan det t o m dyka upp en beggad sådan till din budget.

inte alls osannolikt faktiskt.

SocialGimp

Aktiv medlem
hopp och drops? det låter som en hardtail bara är ett sätt att slösa bort pengar i väntan på det du egentligen vill ha.

fetare däck på din nuvarande kommande säsong, sedan spara vidare till en fs. under tiden kan det t o m dyka upp en beggad sådan till din budget.

Det är klart att det är roligare att hoppa o droppa på en FS men jag har just nu en Roscoe till låns och kan meddela att det går alldeles utmärkt att hoppa o droppa på den. Det är t o m kul!

AEracing

Ny medlem

Hehe, det är ju inga RedBull tävlingar jag ska iväg på med cykeln om man säger så. :)
Jag är ute efter en "allroundcykel" som man kan vara hyffsat orädd om, om man säger så.
Kommer antagligen att cykla mycket mindre stigar med rötter och stenar, och vill jag cykla på bakjulet och göra stoppies eller mindre hopp så vill jag inte behöva oroa mig för att cykeln ska gå sönder...

Blev lite fundersam när jag läste på Cube´s hemsida om deras klass 3. Därav mina frågor.
Eller är detta mest en rekommendation för hur cykeln är tänkt att användas.

Absolut skulle det ju vara kul med en FS, men då är det nog begagnatmarknaden jag får kika på känns det som.

MagerValp

Aktiv medlem
Det är klart att det är roligare att hoppa o droppa på en FS men jag har just nu en Roscoe till låns och kan meddela att det går alldeles utmärkt att hoppa o droppa på den. Det är t o m kul!
Säger samma, som nybörjare gillar jag dessutom den omedelbara och hårda feedbacken när man gör fel.

AEracing

Ny medlem
Ni som har lite koll på läget..
Vad skulle ni säga är en ok/vettig gaffelvinkel samt räcker det med 100mm slaglängd?
Pratade med en kollega som cyklar en del och han tyckte att 100mm slag räckte gott i områdena häromkring.
Han tipsade om en Cannondale Trail 3 SL 2021.

stigmarodören

Aktiv medlem
Gillar geon på min Orbea Laufey, känns rätt allround men mer åt Trail än XC.
65.5° HTA och 75° STA med 140mm slag.

Stoic är ganska lik, lite längre dock. Fått intrycket att det är lättare att cykla grus med aggressiv geo än det är att cykla brant nedför med XC geo.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ni som har lite koll på läget..
Vad skulle ni säga är en ok/vettig gaffelvinkel samt räcker det med 100mm slaglängd?
Pratade med en kollega som cyklar en del och han tyckte att 100mm slag räckte gott i områdena häromkring.
Han tipsade om en Cannondale Trail 3 SL 2021.
100 mm fjädringsväg o 68 graders gaffelvinkel är mer XC än vad namnet ger sken åt, alt är det en föråldrad geo. T o m min gamla Nucleus som jag har i Spanien har brantare gaffelvinkel. Duger säkert på grusvägar o lättare stigar. Men för hopp o lek så finns det roligare cyklar.

Edit. Hyfsad reach o kort kedjestag ser väl ok ut ändå, så det är väl inte ett stolpskott i varje fall. Har inte kikat på komponenterna.

johan.kling

Ny medlem
Jag kör en Cannondale trail 3 2020 i Hellas o har kul med den. Är väl inte svinmånga som kör hardtail där men det funkar fint för mig. Har dock uppgraderat med dropper, bredare styre, nytt drev, nya däck. Däck o dropper känns väl rätt standard att uppgradera. Den har 68 grader gaffelvinkel o jag skulle inte vilja ha mer. Neråt 65-66 börjar det bli flackt och kan nog kallas trail/enduro-hardtail om det nu finns nåt sånt ("riktiga" trail/enduro-cyklar är heldämpade) - 70 grader är ju klassiskt gammeldags XC

Cyklarna du funderar på är ju ganska lika varandra. Jag valde min mest för att det var det jag fick tag på 2020. Den är ok men tycker man får mer för pengarna med vitusen eller grand canyon (min fru har en grand canyon - bättre hjul, bättre bromsar, bättre växelrange för samma pris). Meridan ser fin ut också, kanske allra roligast till stig? Cube analog känns ju rätt tråkig imo men fungerar nog ypperligt för blandad cykling. Framförallt är hjulen på min Cannondale bara 23 mm och bakhubben är en konstig standard så det är svårt att uppgradera. Tycker nog du ska ha åtminstone 25mm fälgar (allra helst 30 men det lär du inte få i den här prisklassen).

Jag tror knappast du behöver mer än 100mm om du ska cykla blandat och en del grusväg - snarare så att jag tror det blir tungt o slött med mer. Kolla vad dom kör för banor på OS med 100mm slag o 68-70 grader gaffel, ibland väljer dom t.o.m. hardtails.

Du behöver inte vara rädd för att cykeln inte är säker eller klarar det du vill köra om du inte ska kör stora hopp eller downhill. Det kanske är ett problem om du går till Biltema men knappast i den här prisklassen. Det handlar bara om att dom lämpar sig lite olika bra för olika saker. Men alla cyklar du funderar på är i ungefär samma segment. Det är xc-hardtails som är mer eller mindre "trailiga" i geometrin.

SocialGimp

Aktiv medlem
Bara som en jämförelse så har både Scott Spark RC o Spesh Epic gaffelvinklar en bit under 68 grader och dom är ju renodlade XC. Betyder ju inte att det är dåligt och dom är kapabla cyklar men inte är det "trail" inte.

CCS

Aktiv medlem
Tycker nog du ska ha åtminstone 25mm fälgar (allra helst 30 men det lär du inte få i den här prisklassen).
Jodå, Canyon Stoic 2 levereras med både 30-fälgar och findäck för strax över 10 tusen.

Screenshot_20220131-173253-600.png

johan.kling

Ny medlem
Sammanfattningsvis: Vill du ha något för teknisk stig som är bra nerför för att vara hardtail (eller om du tror dig vilja det när du cyklat några månader - många kör mer tekniskt efter ett tag än dom kanske trodde att dom skulle klara) så är canyon stoic, Merida big trail, Orbea Laufey och nukeproof scout (lite dyrare dock) bra alternativ. Dom kommer klara det mesta men generellt sett kanske vara lite längre, tyngre o trögare än övriga uppför och på grus. Jag hade tex aldrig kört däcken som stoic kommer med på sommarhalvåret - för trögrullade (däremot har jag exakt samma uppsättning som senhöst/vinter-däck)

Jag tror nog dom flesta här kanske tycker det är "roligare" cyklar än vanliga xc. Cube analog lär ju vara bättre om du vill cykla snabbt på cykelvasan eller grusväg dock.

Jag hade gått på någon av dom förstnämnda om fart och flås känns rätt ointressant. Känns fart och flås intressant ibland så hade jag nog helst tagit grand canyon, Marin bobcat eller vitus nucleus av ovan nämnda. Alla bra, kapabla cyklar med modern geo.

Är du typen som stannar på varje krön och lever för nerför och för att utmana dig med hopp,dropp och rock gardens så är det absolut någon av dom första du ska ha. Kör du hårda svettiga pass på varierade vägar/stigar utan att stanna o snacka - då är det inte någon av dom du ska ha. Typ, generellt sett.

Spara bara pengar till dropperpost om det inte ingår (finns bra runt 1500:-), och på dom flesta bör man uppgradera däcken om man inte bara vill cykla i finväder (runt en tusing)

Med det i åtanke så bara köp en du gillar - antingen blir den stående eller så blir du hooked och då har du bytt typ alla delar alternativt hela cykeln om ett år :p

Senast ändrad:

AEracing

Ny medlem
Sammanfattningsvis: Vill du ha något för teknisk stig som är bra nerför för att vara hardtail (eller om du tror dig vilja det när du cyklat några månader - många kör mer tekniskt efter ett tag än dom kanske trodde att dom skulle klara) så är canyon stoic, Merida big trail, Orbea Laufey och nukeproof scout (lite dyrare dock) bra alternativ. Dom kommer klara det mesta men generellt sett kanske vara lite längre, tyngre o trögare än övriga uppför och på grus. Jag hade tex aldrig kört däcken som stoic kommer med på sommarhalvåret - för trögrullade (däremot har jag exakt samma uppsättning som senhöst/vinter-däck)

Jag tror nog dom flesta här kanske tycker det är "roligare" cyklar än vanliga xc. Cube analog lär ju vara bättre om du vill cykla snabbt på cykelvasan eller grusväg dock.

Jag hade gått på någon av dom förstnämnda om fart och flås känns rätt ointressant. Känns fart och flås intressant ibland så hade jag nog helst tagit grand canyon, Marin bobcat eller vitus nucleus av ovan nämnda. Alla bra, kapabla cyklar med modern geo.

Är du typen som stannar på varje krön och lever för nerför och för att utmana dig med hopp,dropp och rock gardens så är det absolut någon av dom första du ska ha. Kör du hårda svettiga pass på varierade vägar/stigar utan att stanna o snacka - då är det inte någon av dom du ska ha. Typ, generellt sett.

Spara bara pengar till dropperpost om det inte ingår (finns bra runt 1500:-), och på dom flesta bör man uppgradera däcken om man inte bara vill cykla i finväder (runt en tusing)

Med det i åtanke så bara köp en du gillar - antingen blir den stående eller så blir du hooked och då har du bytt typ alla delar alternativt hela cykeln om ett år :p
Tack för ett utförligt svar!
Tror att det var precis ett sånt här svar som jag behövde.

Cykeln kommer att användas en del till och från stigarna också så då är det kanske vettigare att satsa på nåt i stil med Grand Canyon.

Topp