Nybörjarfrågor; Utför

Nybörjarfrågor; Utför
Hej, jag cyklade nedför i Åre för några dagar sedan och har lite frågor. (Åkte lift, är de DH då?)
Total nybörjare och fick en Slash 8 (xl) tilldelad i rätt storlek. Jag upplevde det som svårt att ta snäva svängar och fick inte alls någon känsla i kurvor. Jag fick nästan ta omtag för att ta mig runt vissa kurvor, gjorde mitt bästa för att luta ner cykeln.
Min totala frånvaro av teknik kan vara en av problemen men de finns stor risk att jag blir iväglurad fler gånger och vill mentalt förbereda mig för en mer angenäm upplevelse.
Ska jag ta en mindre storlek? Hyra något annat känns spontant som en bra idé. Den kändes för lång, kanske för hög också.

Tiden från att prova DH en gång och till att börja surfa i Köp/Sälj tog ungefär 7 minuter, är de något man bör tänka på som större åkare? Ska dämpare/broms tåla alla kroppsvikter?
198cm/110kg. Vill höra vad ni har för tankar; jänkarna verkar rekommendera trippla gafflar i adamantium med förstärkning i ramen.

maRRtin

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Du vill inte ha en mindre cykel med den längden.

Är det snabbare kurvor med berms så ska du sikta på att ligga högt i ingången av kurvan.
Blicken dit du ska.
Är det inte det, så försök att trycka ner cykeln och ha kroppen/höften ovanför cykeln.

Men ja, vissa riktigt tighta kurvor är svårt att ta sig runt, speciellt med dagens längre cyklar. Å andra sidan är dom mycket bättre på allt annat när man ska ner för ett berg.

Alla dämpare ska tåla dom flesta vikter, det justerar man med luft-tryck. Bromsar kan ju vara mer kritiskt om man är tung. 200mm skivor och fyrkolvsok typ SRAM Code, Shimano XT/Saint är att rekommendera.

Aron

Moderator
Nybörjarfrågor; Utför
Grattis till ett nytt intresse! Det handlar helt säkert till största delen om teknik och erfarenhet. På samma sätt som att få människor gör snygga slalomsvängar de första åken. Det finns massor av pedagogiska filmer på youtube som förklarar de olika teknikerna, man gör lite olika beroende på hur kurvan ser ut.

Fundadores

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Det är ju en lite märklig kurvteknik i bikepark. Dels kan det vara bra att göra en sk pre-turn. Dvs du svänger åt motsatt håll för att ta ut kurvan. Sen är det bra att gå in högt i kurvan (vilket pre-turn hjälper till med). Sen luta ner cykeln i kurvan så du inte svänger så mycket med styret. Och också viktigt att bromsa innan svängen. Finns en hel del klipp på youtube, det bästa är givetvis att gå en kurs. Jag tror inte cykeln är problemet även om en liten cykel är mer lättmanövrerad. En DH har ofta långa kedjestag, Slash har hyfsat korta så den borde vara bra för tighta svängar.

Edit: gör så gott jag kan men det är inte alltid jag lyckas. Kurs till trots så övning behövs.

mzi

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Alla tvåhjuliga fordon svänger genom att luta i farter över promenadfart. Så ju mer du lutar - innan du tappar grepp - desto brantare svänger du.

Nybörjarfrågor; Utför
Du vill inte ha en mindre cykel med den längden.

Är det snabbare kurvor med berms så ska du sikta på att ligga högt i ingången av kurvan.
Blicken dit du ska.
Är det inte det, så försök att trycka ner cykeln och ha kroppen/höften ovanför cykeln.

Men ja, vissa riktigt tighta kurvor är svårt att ta sig runt, speciellt med dagens längre cyklar. Å andra sidan är dom mycket bättre på allt annat när man ska ner för ett berg.

Alla dämpare ska tåla dom flesta vikter, det justerar man med luft-tryck. Bromsar kan ju vara mer kritiskt om man är tung. 200mm skivor och fyrkolvsok typ SRAM Code, Shimano XT/Saint är att rekommendera.
Ok, känns ekonomiskt mer försvarbart att köpa en cykel som kan användas på annat än en liftcentral. Men se till att den har rejälare bromsar. Bra poäng!

maRRtin

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Mina youtubestudier tyder på att cykeln skall luta och att cyklisten skall hållas med upprätt. Till skillnad mot motocross där man lutar ner allt?
Nja, lite samma sak där.
Screenshot_20220722-202834.png

s

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Att gå in högt i kurvorna ger en större svängradie men förutsätter då också högre fart för att inte välta inåt.

Balansen i längsled är viktig. För mycket vikt på bakhjulet och cykeln kommer understyra. Mer vikt på framhjulet gör både att det spårar bättre samtidigt som bakhjulet tillåts driva ut en smula och överstyra ekipaget.

Nybörjarfrågor; Utför
Att gå in högt i kurvorna ger en större svängradie men förutsätter då också högre fart för att inte välta inåt.

Balansen i längsled är viktig. För mycket vikt på bakhjulet och cykeln kommer understyra. Mer vikt på framhjulet gör både att det spårar bättre samtidigt som bakhjulet tillåts driva ut en smula och överstyra ekipaget.
När man vågade släppa på lite så kändes det direkt att dämparna vaknade till liv och man inte kände stenar och gupp på samma vis.
Men man har inte alls samma kudd-vadderade träd och madrasser att ramla på i cykelvärden insåg jag.

ADD

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Tvärt om mot crossbilden. Lägg märke till att de i båda fallen försöker ha huvudet lodrätt. När det börjar gå fort är det lätt att tappa orienteringen om huvudet har samma lutning som cykeln.
1658515124762.png

Dämpare och gaffel går delvis att justera map kroppsvikt och körstil.

maRRtin

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Ok, känns ekonomiskt mer försvarbart att köpa en cykel som kan användas på annat än en liftcentral. Men se till att den har rejälare bromsar. Bra poäng!
Ja, fördelen med en renodlad DH-rigg är att den är billigare. Nackdelen är att den inte går att göra så mycket annat med.
Alternativet är att köpa någon form av trail/all-mountain/enduro, lite beroende på vilken princip du vill ha mest fokus på. En lite biffigare trail-hoj typ Trek Fuel EX, YT Jeffsy, Stumpjumper o.s.v. är ganska ok på dom flesta platser utför och inte helt kass att cykla "vanligt" på.

En Slash, Enduro, Capra o.s.v. är i princip en downhill-hoj som går att trampa på, sjukt bra utför, men blir lite tröga och tråkiga när det inte går utför.
Ok, för att få ner kraften i sidan på däcken/dubben. Men generellt vid cykling skall man låta bli att ha fötterna på annat än pedal?
Ja, fötterna på pedalerna.
Här är bra vinkel!
Screenshot_20220722-204446.png

Höjdskräck

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Att luta cykeln mer än kroppen tycker jag är lite överkurs även om det är korrekt att frikoppla kroppen från cykeln. Utgångspunkten måste ju vara att ha en korrekt grundposition framför allt.

TS - Sök på detta på Youtube, bara att ha korrekt grundposition hjälper väldigt mkt. Förmodligen står du och vajar som en lyktstolpe över hojen.

Nybörjarfrågor; Utför
Det talas mycket om "modern geometri" vad jag förstår lite längre cyklar kanske 29" däck osv. Går det att sätta något generellt tak för årsmodell om man skall kolla Beg.?

Nybörjarfrågor; Utför
Att luta cykeln mer än kroppen tycker jag är lite överkurs även om det är korrekt att frikoppla kroppen från cykeln. Utgångspunkten måste ju vara att ha en korrekt grundposition framför allt.

TS - Sök på detta på Youtube, bara att ha korrekt grundposition hjälper väldigt mkt. Förmodligen står du och vajar som en lyktstolpe över hojen.
Detta kan vara förklaringen till varför cykeln kändes hög i kurvorna. Pluggar vidare på Youtube.

Fundadores

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Före 2018 är det lite andra grejor tycker jag. 27.5 är inget hinder tycker jag

Gamla DH hojar känns generellt mer ”moderna”. De har alltid haft ganska extrem geo. Köper du lite äldre modell kommer den vara mindre trots att det är en L eller XL storlek. Om du nu vill ha något som känns kortare så kanske det är bra. Det har hänt en hel del de senaste åren med endurocyklar tycker jag. När jag köpte en parkhoj blev det just en DH då de begagnade Enduro cyklar jag hittade till vettigt pris kändes väldigt daterade.

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Gamla DH hojar känns generellt mer ”moderna”. De har alltid haft ganska extrem geo. Köper du lite äldre modell kommer den vara mindre trots att det är en L eller XL storlek. Om du nu vill ha något som känns kortare så kanske det är bra. Det har hänt en hel del de senaste åren med endurocyklar tycker jag. När jag köpte en parkhoj blev det just en DH då de begagnade Enduro cyklar jag hittade till vettigt pris kändes väldigt daterade.
Jag tänkte mest på enduro som ts verkar inne på nu. DH vet jag inte hur de utvecklats de senaste 5 åren

Jag tyckte enduro kändes extremt högt när jag kom från aggro HT

Nybörjarfrågor; Utför
Ja en Slash borde absolut inte kännas hög, den är lång, låg och flack.
Vad var det som kändes högt? Dina ben är ju långa, är dom raka blir det högt. 😁
Jadu :D
efter 30 år av för små grejer så kanske en ren ovana när jag fick använda något som passade!
Jag hade spår av däck i röven, och märken på hjälmen av styret. Så får räkna med att jag provade alla möjliga positioner. Låren smakade mjölk, så förmodar att de var något böjda i alla fall.

Nybörjarfrågor; Utför
Jag tänkte mest på enduro som ts verkar inne på nu. DH vet jag inte hur de utvecklats de senaste 5 åren

Jag tyckte enduro kändes extremt högt när jag kom från aggro HT
Helt ärligt så förstår jag inte skillnaderna på alla olika modeller i fulldämpade-cykelsegmentet. Men de verkar vara en mix av hur mycket sten det är där man skall åka och hur mycket man är tvungen att trampa uppför. Men är de dubbla kronor på gaffeln; då luktar de DH?!

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Helt ärligt så förstår jag inte skillnaderna på alla olika modeller i fulldämpade-cykelsegmentet. Men de verkar vara en mix av hur mycket sten det är där man skall åka och hur mycket man är tvungen att trampa uppför. Men är de dubbla kronor på gaffeln; då luktar de DH?!
Ja, fast du kan sätta dubbelkrona på en enduro för park.
I princip kan du börja med med slaglängd. Enduro har typ 160 -170 fram och dh 200. Sen har du super Enduro i mellan

Rattnalle

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor; Utför
Cykla mer. Det tar ett tag att lista ut vad du gillar, vad som är rätt och vad som är cykel vs dig. Chansen att hitta exakt rätt cykel på första försöket är ganska liten.

Nybörjarfrågor; Utför
Cykla mer. Det tar ett tag att lista ut vad du gillar, vad som är rätt och vad som är cykel vs dig. Chansen att hitta exakt rätt cykel på första försöket är ganska liten.
Såklart, de blir till att testa lite olika modeller innan man hittar rätt. Men om man har möjlighet att ha egen cykel finns de ökade chanser att träna. Ett hopp, dropp eller några koner att cykla runt finns att tillgå mer lokalt.

Köp & Sälj

Topp