Nybörjarfrågor.

Skrymt

Ny medlem
Nybörjarfrågor.
Jag är en glad amatör som tänkt ta ut 40-årskrisen i förskott genom att köra Vätternrundan nu i år så förra året köpte jag mig en racer (känns ju märkligt att kalla den det då den sällaan håller sådan fart) passande skor och ett par bibs. Jag har kört med vanlig undertröja fram tills nu men tänkt uppgradera till en riktig därför avsedd tröja, framförallt för att få ryggfickorna. Men om jag drar på mig bibsen utan att ha en tröja under, vilket jag kört med hittills eftersom jag haft reflexväst och många gånger jacka över, så skaver det nå djävulskt. Hur löser ni vana cyklister detta? Tejpar ni bröstvårtorna, härdar ni ut eller har jag bara köpt kassa byxor?

Eftersom jag skall köra rundan och lyckats få en tid där jag kör natten så behöver jag bra lampor. Kitet jag har nu håller vettigt lyse i typ 4 tim vilket jag klarat mig på hittills men jag tror jag behöver uppgradera detta. Några bra tips på detta?

Bengt-re

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor.
Jag är en glad amatör som tänkt ta ut 40-årskrisen i förskott genom att köra Vätternrundan nu i år så förra året köpte jag mig en racer (känns ju märkligt att kalla den det då den sällaan håller sådan fart) passande skor och ett par bibs. Jag har kört med vanlig undertröja fram tills nu men tänkt uppgradera till en riktig därför avsedd tröja, framförallt för att få ryggfickorna. Men om jag drar på mig bibsen utan att ha en tröja under, vilket jag kört med hittills eftersom jag haft reflexväst och många gånger jacka över, så skaver det nå djävulskt. Hur löser ni vana cyklister detta? Tejpar ni bröstvårtorna, härdar ni ut eller har jag bara köpt kassa byxor?

Eftersom jag skall köra rundan och lyckats få en tid där jag kör natten så behöver jag bra lampor. Kitet jag har nu håller vettigt lyse i typ 4 tim vilket jag klarat mig på hittills men jag tror jag behöver uppgradera detta. Några bra tips på detta?
Köp bättre bibs? Jag minns träningskläder på 80-talet som gav blödande bröstvårtor - inte upplevt det sedan dess trots att jag är ömhudad.

Pfaff

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor.
varsågod. kan man undvika ett såpass krångligt och opraktiskt plagg är det bra. att det fått fäste är en gåta, men det ser ju lite bättre ut om man har mage.
Nåja, vitsen är att brallorna inte sitter åt om livet samt hålls på plats o inte glider ner under färden.
Eller?

Välj bara inte för liten storlek. Det kan bli en smärtsam upplevelse.

kais01

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor.
skrymt, happyride och den här tråden är inte din privata helpdesk, utan ett forum för cykelintresserade, men där även humor har en viktig plats. en av de bättre att bidra med båda är miss lycka.

att ta en kisspaus med bibs är inte humor.

Skrymt

Ny medlem
Nybörjarfrågor.
skrymt, happyride och den här tråden är inte din privata helpdesk, utan ett forum för cykelintresserade, men där även humor har en viktig plats. en av de bättre att bidra med båda är miss lycka.

att ta en kisspaus med bibs är inte humor.
Du har gjort 4 inlägg på denna tråden, inte ett av dem har på något sätt bidragit till ett svar på frågan. Jag förstår att du och jag har olika uppfattningar om hur ordningen skall vara på sådana här trådar, är det så att det här är ett helt omodererat forum där lite vad som helst funkar så är jag uppenbarligen på fel ställe för råd och tips. Men hade jag velat ha dåliga skämt och irrelevanta åsikter hade jag hållit mig till Familjeliv...

Drosa

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor.
Nu tycker jag att det blev lite tråkigt här när man inte ens kan skämta det lilla minsta utan någon blir sur. Eller krängt månne? Den här tråden är precis som det brukar vara på happy. 😀😀😀
20200216_200759.jpg

kais01

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor.
Du har gjort 4 inlägg på denna tråden, inte ett av dem har på något sätt bidragit till ett svar på frågan. Jag förstår att du och jag har olika uppfattningar om hur ordningen skall vara på sådana här trådar, är det så att det här är ett helt omodererat forum där lite vad som helst funkar så är jag uppenbarligen på fel ställe för råd och tips. Men hade jag velat ha dåliga skämt och irrelevanta åsikter hade jag hållit mig till Familjeliv...
vi försöker alla hjälpa till.

du bör ha nåtts av en fundering vid det här laget att du köpt dåliga bibs. min åsikt är tydlig, att skrota bibs, av som jag faktiskt tycker seriöst goda skäl. resårer gör ett helt tillfredsställande jobb att hålla hängsellösa byxor uppe.

andra här gillar bibs bättre och föreslår dig på delvis indirekt sätt att skaffa andra och bättre bibs, att använda när du inte ska ha något annat under.

rättrogna kör bibs utan kalsonger vilket lämpligtvis gör fler par i garderoben aktuella oavsett.

av mig kan du få tipset att göra hjulen rundare och livet gladare genom att omfamna happykänslan, det behövs inte ens omeprazol. och sedan sy in en vänligare tygbit just motsvarande bröstvårtorna.

-Andy-

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor.
Köp nya bibs. Ingen av de bibs jag har ägt och använt genom åren har skavt mot huden varma sommardagar då undertröja är för varmt.

Hängsellösa cykelbyxor ser jag ingen som helst poäng med. Känns lite som ovala hjul. Visst, de kanske fungerar, men bibs är såååååå mycket bättre. Hela grejen med hänglserna är att hålla byxorna på plats på ett skonsamt sätt.

Gano

Medlem
Nybörjarfrågor.
Jag köpte ett helställ, ett Castelli RoS (Rain or Shine) och jag tycker det sitter rent fantastiskt. Det är inga hängslen utan byxorna sitter ihop med cykeltröjan, och det går att göra om till kortärmat med en dragkedja. Svindyrt dock, ca 4000, hittade det för 2900 på deporvillage, köpte direkt. Det finns ju sommarhelställ också, men de är mer aeroinriktade. Sedan kör jag merinoull under, det "märks" inte så mycket som bomull. Bomull är strävt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor.
Har undertröja oavsett hur varmt det är, tycker det är mycket skönare än tröjans tyg, framförallt när det är svettigt.

pirx

Medlem
Nybörjarfrågor.
Jag har helt vanliga korta tights. Hur långt måste man egentligen cykla för att de ska åka ner?? Jag cyklar iofs sällan mer än 90min.

Jacke89

Medlem
Nybörjarfrågor.
Har ägt iofs endast castelli bibs och har aldrig upplevt obehag och då har jag piercingar i båda tuttarna.

Du är väldigt känslig eller köpt kassa byxor.

När startar du? Jag har startat runt 12 på natten min lampa höll väl 2-3 timmar innan den dog. Klarade mig fint då det endå ljusnar den tiden.

Havoc 5

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor.
Hej Skrymt.
Om du får en massa skav av dina bibs så har du nog råkat ut för en dålig sort eller storlek.
Att tejpa bröstvårtorna är iallafall inget problem jag råkat ut för.
Faktum är att själva hängslet sitter vid sidan av själva vårtgården om man valt rätt bralla, iallafall på mina strutar.
Tycker själv att det sällan är fel med en underställströja men det brukar gå bra även utan då jag legat på latsidan i tvättstugan.

Den här ”omognaden” du retar upp dej på är bara den såkallade ”Happyjargongen”.
Den kan vara lite knepig i början men man vänjer sej och efter ettag börjar man tycka om den (utom då man har en svag dag).

Välkommen hit och lycka till med din svid.
Vad hängslen beträffar är de en självklarhet såvida man inte vill köra runt och se ut som en postlåda.
Det finns fler ”regler” (utom för randonneurer) men det kommer du till sen...👍

bellasoda

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor.
Hej Skrymt!

Grattis till att redan upptäckt vad som tagit vissa personer flera år att inse. Brist på moderering, dåliga skämt och irrelevanta kommentarer är nästan obligatoriskt. Vad har du själv bidragit med, förutom en helt saklig trådstart? Var är dina irrelevanta kommentarer?

Jag använder själv crafts underställslinne under bibsen, den funkar även under varma dagar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer