"nyfrälst" åkare, är fotokromatiska glasögon ivägen i skogen?

Ajax

Medlem
Tänkte jag skulle återuppta mitt cyklande. Då mina ögon är notoriskt vindkänsliga så tänkte jag investera i ett par vettiga glasögon. Kommer mestadels cykla xc/trail och jag har ju läst en hel del om hur överförtjusta alla är i glasögon med fotokromatiska linser. Men hur är det egentligen med såna i skogen? Hinner de ändras tillräckligt fort eller tycker ni de är störande mörka i skogen?
Vad finns det för andra vettiga linser för just MTB i skogen? Kan väl tänka mig max 1500 spänn, men jag är inte svårflörtad och brukar ha en tendens att skarva min budget.

moros

Aktiv medlem
Oakley Prizm Trail brukar folk här säga är det bästa. Själv kör jag på billigare, är inte så knusslig, tycker det funkar bra med en ljus lins överlag i skogen. Eller en helt klar lins om det verkligen är tokmulet eller mörkt. Finns en tråd för ett par veckor sedan där folk vrider och vänder på fysikaliska fenomen gällande kontraster mm. Finns även en tråd som är rätt färsk gällande fotokromatiskt. Sök på några av dessa termer i sökfunktionen så hittar du en del info

Spacekitty

Aktiv medlem
Dom fotokromatiska upplever jag som för mörka i skogen. Prizm Low Light (för mindre solig dag) och Prizm Trail (mer solig dag) släpper igenom mer ljus.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Hur snabbt ändrar sig en fast mörk lins eller en fast klar lins? Jag lovar att den fotokromatiska ändrar sig snabbare.
De brukar ha ett minimumvärde så när det är helt mörkt vill man gärna ha en helt klar lins men annars tycker jag de är fit and forget.

matte w

Aktiv medlem
Har kört på fotokromatiska bådelvg å mtb. Funkar toppen! Bötjust ut mina äldre shimano mot ett par siroko,Så bra.
Kör på sådana!
mw

marr

Moderator
Forumvärd
Ja gillar julbos varianter. De ljusa, de som går från 1-3 i deras skala.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Har ett par oakleys som är genomskinliga och blir mörkare när det blir ljusare. Funkar toppen.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Kör Northtugs fotokromatiska. Ljusa från början och sedan halvmörka när solen slår igenom. Riktigt bra på att styra undan vind och samtidigt välventilerade.
Är du beroende av ljuset så köp ett par vanliga ist

Freddie L

Aktiv medlem
Har kört ljusa fotokromatiska i många år. De fungerar ok, men vid snabba övergångar från ljust till mörkt upplever jag att det tar lite för lång tid för dem att ljusna. Inte lika stort problem åt andra hållet, även om lagget finns då också. Det lär tydligen skilja mellan tillverkare (jag tror jag hade Shimano?), så hitta gärna några som ska vara ”snabba”. Sedan jag hade sönder mina för några år sedan har jag kört med några olika vanliga (valda efter väder) och faktiskt inte saknat de fotokromatiska.
Nästa dyra glajjor jag skaffar kommer inte bli nya fotokromatiska, utan ett par Oakley med Prizm Trail. Fantastiska, det lilla jag provat.

Oskar

Aktiv medlem
Inte många dagar på året (här i Sverige) man har ngn större nytta av ett par fotokromatiska, tycker jag. Oakley Prizm Trail är däremot helt fenomenala.

Putteman

Medlem
Jag har aldrig testat fotokromatiska. Men vill bara instämma i kören att Oakley Prizm Trail tycker jag är guds gåva till stigcyklisten. Kör Prizm Road på vägen och Prizm Trail i skogen.

Haft en massa andra glasögon innan, men dom äääär så bra som alla säger. Är ju rätt ljusa, men aldrig tyckt att dom är för ljusa heller. Jag ser fantastiskt bra i dom helt enkelt. Det bästa betyget är väl att jag har knappt inte ägnat glasögonen en tanke sedan jag skaffat Prizm, innan så stod jag alltid och valde mellan olika glas beroende på väder osv, men nu är det liksom självklart.

Hitta en modell som passar ditt ansikte bara. Jag kör EVzero och är jättenöjd, lätta och sköna, men det där är ju väldigt individuellt.

Ajax

Medlem
Tack för svaren allihopa :) Lutar mot ett par Prizm Trail. Vad finns det för motsvarigheter hos Julbo och Rudy Project? Mest så man kan jaga lite bra priser.

Makten

Aktiv medlem
Jag har aldrig testat fotokromatiska. Men vill bara instämma i kören att Oakley Prizm Trail tycker jag är guds gåva till stigcyklisten. Kör Prizm Road på vägen och Prizm Trail i skogen.

Haft en massa andra glasögon innan, men dom äääär så bra som alla säger. Är ju rätt ljusa, men aldrig tyckt att dom är för ljusa heller. Jag ser fantastiskt bra i dom helt enkelt. Det bästa betyget är väl att jag har knappt inte ägnat glasögonen en tanke sedan jag skaffat Prizm, innan så stod jag alltid och valde mellan olika glas beroende på väder osv, men nu är det liksom självklart.

Hitta en modell som passar ditt ansikte bara. Jag kör EVzero och är jättenöjd, lätta och sköna, men det där är ju väldigt individuellt.
+1

Ibland på nån solig dag tänker jag att man kanske skulle ta nåt mörkare, men det blir alltid för mörkt så fort man kommer in i skogen under trädkronorna. Prizm trail funkar i princip alltid, utom när solen gått ner. Då är de för mörka.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag köpte fotokromatiska för långa randolopp. I skogen ser jag mindre nytta.
Instämmer. Testat säkert 15 par brillor. Fotokromatiska till LVG är ju bra. Annars helklara eller ljusgula brukar jag använda. Har inte provat Prizm Trail dock, de kanske vore nåt för skogen om de bara passar i hjälmen (slim fit skalmar)

Om jag förstått det rätt så finns det olika typer av linser inom prizm trail, beroende på vilket ljusgenomsläpp man vill ha?

Edit: Nä det var nog bara jag som misstolkade deras lista.

Senast ändrad:

etnica

Aktiv medlem
fotokromatiska är kasst i skog där det snabbt växlar mellan mörkt och ljust imho. Glasen hinner inte justera sig.
Kör prizm trail nuförtiden funkar utmärkt.

Lite tidigt på säsongen att börja noja sig för glasögon kan jag tycka dock. Cyklar helst utan så länge det går. :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Alltid brillor! 😀

Prizm Trail verkar bra, det finns ju massa olika bågar. Får prova nån gång i en välsorterad butik vilka som passar bäst.

feeblesmith

Aktiv medlem
Jag kör nog 70% fotokromatiska och hade jag bara haft ett par hade det definitivt varit fotokromatiska. De är perfekta för tidig kväll då solen ligger lågt och bländar i början av rundan för att sedan gå ner och det blir mörkt lagom till man kommer hem, typiskt den cyklingen jag kan göra efter jobbet större delen av året.
Att de inte justerar sig blixtsnabbt upplever jag inte som något problem egentligen, justeringen i ton skall jämföras med att ta av och på sig andra glasögon då de blir för mörka, då är fotokromatiska mer praktiska och håller sig generellt i bättre skick med mindre repor då det är huvudsakligen hantering och förvaring som har tendens att slita på linser.
Övriga 30% är jämt fördelade på prizm trail, prizm lowlight, copper polarized och prizm tungsten där nog de sista 2 är absoluta favoriter även när jag inte cyklar.

lashol

Medlem
Köpte ett par såna här på Deachtlon, funkar faktiskt riktigt bra i skogen!
Screenshot_20200503_082946_com.android.chrome.jpg

Schoobang

Aktiv medlem
Det har sagts tidigare i tråden och gäller för mig också. Fotokromatiska linser blir inte ljusa tillräckligt snabbt när man kommer med fart in i ett mörkt skogsparti. Kan bli lite scary. Prizm trail och prizm trail torch funkar båda jättebra för mig. Icke-torch marginellt bättre vid skitväder.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer