Nygammal Pumptrack/Dirtjump i Strängnäs!

Cykelmongo

Medlem
Halloj!

Nu är det som så att jag lyckats få möjligheten att hjälpa den lokala cykelklubben med en uppdatering och renovering av den 10-ish år gamla Dirt jump-banan och även vidareutveckla den befintliga teknikbanan/pumptracken.

Så nu förstår ni att vi är ute efter inputs! Har ni någon bana som ligger er extra varmt om hjärtat?
Vad är bra med just den?
Vad ska en rolig pump/dirt track innehålla?
Är det något annat tips eller trix som du sitter på och kan dela med dig av?

Detta område kommer att vara öppet för allmänheten dygnet runt, så det kommer inte bli dödsgap-hopp eller 10-meter step-ups a la Audi Nines även om det är dyngfränt. ?

Kul! Har bara glada hejarop att komma med ?
Som flerbarnsfar så är det alltid önskvärt med iaf en relativt barnvänlig/nybörjarvänlig slinga, eller hopplinje.

Det skall finnas en utvecklingspotential i banan, dvs man kan börja med enkla hopp och sedan avancera till lite större.
Entusiastbyggda banor kan ibland se bra ut men det finns inget flow, då är dom värdelösa.

Titta på övre delen på grävet i Flottsbro, alla kan köra där, enkla fina hopp.
Kolla även teknik/ pumtrack banorna ute i Bergs gård i Trosa, gör ett studie besök och provkör.

Det skall finnas en utvecklingspotential i banan, dvs man kan börja med enkla hopp och sedan avancera till lite större.
Entusiastbyggda banor kan ibland se bra ut men det finns inget flow, då är dom värdelösa.

Titta på övre delen på grävet i Flottsbro, alla kan köra där, enkla fina hopp.
Kolla även teknik/ pumtrack banorna ute i Bergs gård i Trosa, gör ett studie besök och provkör.
Bergs gård pumptrack är bra för nybörjare men kurvorna är för låga för att utvecklas och hålla hög fart. Kan kika på t.ex älvsjö bmx bana eller velosolutions pumptracks i asfalt. Svårt att bygga branta kurvor i grus, men gör en skillnad för erfarna åkare.

Wow!
Många bra svar redan!

Jag har hunnit med en del ställen under semestern, mest små och enkla banor men med helt ok flow så där är jag med på tåget.

I Älvsjö har jag förstått att vissa kurvor är belagda med marksten, kan det vara ett alternativ till asfalt? Vi har trots allt både Benders och Starka i byn. :)

I Skövde, på Billingen, har de två pumptracks. Jag har kört den ena och den tyckte jag var bra och utvecklande. Kanske det finns nån här på forat som kan ge en recension på dem båda?

I Skövde, på Billingen, har de två pumptracks. Jag har kört den ena och den tyckte jag var bra och utvecklande. Kanske det finns nån här på forat som kan ge en recension på dem båda?
Är där ofta, väldigt bra byggda, lagom branta och tajta kurvor, varierat med olika spårval och möjligheter att dubbla vissa sektioner.

Tillbaka
Topp