Min första tanke när jag läste om prylen var ungefär som många andras: "Vad är det för trams, det där jävla curlandet får väl ha någon gräns, vad är det för fel på vanlig uppfostran, jag hade minsann ingen sån broms och titta så bra det blev" och en del andra liknande saker.
Sedan tänkte jag ett steg till, vilket inte hör till vanligheterna. Jag tänkte på mina två söner på fem och sju år, som båda gillar att cykla och har bra kroppskontroll. Fast båda har ju autism, vilket gör att jag hittills hållit mig på tomten med cyklandet. En an deras utmaningar är att de har väldigt svårt att lära sig utan att ha testat och gjort fel först. Gärna rätt många gånger. Även en "nära ögat"-upplevelse kan funka som inlärning, men en rent teoretisk förklaring om vad man får och inte får brukar inte hjälpa ett dugg.
För oss kanske det vore bra med en sån nödbroms på bakhjulet, så att vi skulle kunna börja träna på att cykla på cykelbanor och liknande ställen. Förhoppningsvis skulle det rätt obehagliga föräldrabromsandet funka som ett ryck i kopplet på en hund, att de undviker att göra fel efter ett tag.
Frågan är väl om jag skulle våga lita på knappen. Bara vetskapen om att lägga barnens säkerhet i händerna på något kickstarterprojekt (tillsammans med minnet av volvobilen som brakade rakt in i lastbilen på deras demo) kanske gör mig sömnlös.