Nyhet? Fjärrstyrd broms på barncykel.

kais01

Aktiv medlem
kom i flödet i dag. kanske redan är gammalt, men tycker iden verkar ha sina poänger.

60 välplacerade euro:)?

A900578B-4D51-4351-A2A0-F9AED0054740.png
E02108CF-842F-405F-9D0D-D6D5C26C8D02.png

n3wton

Aktiv medlem

kais01

Aktiv medlem
den verkar för all del lite bombad, eftersom om man läser på lite står det att den är tänkt att låsa bakhjulet. men det kan ju vara skribenten som missupfattat.

tänkte annars mojängen kunde vara bra när man lär ut cykling i ett backigare område.

Laan84

Aktiv medlem
den verkar för all del lite bombad, eftersom om man läser på lite står det att den är tänkt att låsa bakhjulet. men det kan ju vara skribenten som missupfattat.

tänkte annars mojängen kunde vara bra när man lär ut cykling i ett backigare område.
Syftet är nog att hindra barn från stora backar eller att åka rakt ut på vägar.

n3wton

Aktiv medlem
Om barnet utsätts för risken att åka ut på en bilväg, och det enda som hindrar olycka är att en förälder ska trycka på en fjärrstyrd plastknapp så tycker jag synd om det barnet.

Men det är klart, ska man behöva lägga tid på att hjälpa och vara delaktig i barnets utveckling hinner man inte kolla Insta hela tiden.

Freddie L

Aktiv medlem
Mina barn visade tendenser att vilja dra iväg långt och snabbt när de fick uppleva friheten på två hjul. Jag och min fru såg till att det stannade vid tendenser genom helt vanlig barnuppfostran.
Jag hade däremot i min närhet en familj där förälder fick springa ifatt och fysiskt bromsa barnen (ja, två åt gången) för att de inte skulle köra rakt ut över större väg.
Vi hade inte haft nytta av en sån produkt, men den andra familjen skulle säkert köpt två direkt.
Bor man på en alptopp kan den säkert fylla en funktion däremot.

Freddie L

Aktiv medlem
Den andra familjen kanske också hade haft nytta av "helt vanlig barnuppfostran"?😊
Man ska vara försiktig med sådana antaganden, det är nog inte alltid så enkelt som det kan verka utifrån. Men jo, tanken slog mig också… ;-) Jag hade tagit springcyklarna ifrån barnen om de inte lyssnade på/klarade såna grundläggande men avgörande säkerhetsinstruktioner.

n3wton

Aktiv medlem
Man ska vara försiktig med sådana antaganden, det är nog inte alltid så enkelt som det kan verka utifrån. Men jo, tanken slog mig också… ;-) Jag hade tagit springcyklarna ifrån barnen om de inte lyssnade på/klarade såna grundläggande men avgörande säkerhetsinstruktioner.
Exakt, där är ju en lämpligare åtgärd kan jag tycka.😊

jonte987

Aktiv medlem
Barnen på gatan lär sig att bilarna ska akta dem...det flög inte under 70 talet på landet och det flyger med mina barn

Murdock

Aktiv medlem
Många i denna tråd missar nog minoriteten som denna innovation kanske utvecklades för i början, individer med funktionsnedsättning.

kais01

Aktiv medlem
oavsett det har vissa även sas normalfungerande barn variationer i sitt konsekvenstänk. både mellan individer och för den enskilde över tid eller i olika situationer.

var själv inte bland de vildare, men minns när jag kanske i fyraårsåldern satte fart med kälke rakt mot ett träd. min pappa som bara råkade dyka upp, förmodligen för att hämta mig,fick kasta sig fram och hindra kollisionen🛷🛷🛷

Hep

Aktiv medlem
Min första tanke när jag läste om prylen var ungefär som många andras: "Vad är det för trams, det där jävla curlandet får väl ha någon gräns, vad är det för fel på vanlig uppfostran, jag hade minsann ingen sån broms och titta så bra det blev" och en del andra liknande saker.

Sedan tänkte jag ett steg till, vilket inte hör till vanligheterna. Jag tänkte på mina två söner på fem och sju år, som båda gillar att cykla och har bra kroppskontroll. Fast båda har ju autism, vilket gör att jag hittills hållit mig på tomten med cyklandet. En an deras utmaningar är att de har väldigt svårt att lära sig utan att ha testat och gjort fel först. Gärna rätt många gånger. Även en "nära ögat"-upplevelse kan funka som inlärning, men en rent teoretisk förklaring om vad man får och inte får brukar inte hjälpa ett dugg.

För oss kanske det vore bra med en sån nödbroms på bakhjulet, så att vi skulle kunna börja träna på att cykla på cykelbanor och liknande ställen. Förhoppningsvis skulle det rätt obehagliga föräldrabromsandet funka som ett ryck i kopplet på en hund, att de undviker att göra fel efter ett tag.

Frågan är väl om jag skulle våga lita på knappen. Bara vetskapen om att lägga barnens säkerhet i händerna på något kickstarterprojekt (tillsammans med minnet av volvobilen som brakade rakt in i lastbilen på deras demo) kanske gör mig sömnlös.

simson

Aktiv medlem
Polaren hade nån fjärrkontroll(som slog av tändningen)
på en minifyrhjuling för att hans grabbar gärna lämnade gården annars men som nån nämnde tidigare så känns lite läskigt med autobroms på en cykel…

dabac

Aktiv medlem
Hjälpte en kollega att bygga en grej med samma funktion med delar från ett billarm/lås. En dörrsolenoid som drog i en lagom dålig fälgbroms på bakhjulet. Det var också för ett barn med vissa extra utmaningar, och som ibland bara drog iväg. Med föräldrar som var måttligt till obefintligt atletiska så tillät bromsen föräldrarna att hinna ikapp barnet innan ungen försvann runt hörnet, över horisonten, eller vad det nu var som först bröt siktlinjen.
Arrangemanget fungerade, men byggtiden hade blivit så lång att barnet i princip hade hunnit bli moget nog att cykla utan innan det var klart.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer