Nytt bakhjul 27,5 boost

Croixdefer

Ny medlem
Nytt bakhjul 27,5 boost
Hej,

Skrotade frihjulsmekanismen i mitt Novatec-nav i helgen. Original på Vitus Sentier VRX 2018. Fälgen har fått sina smällar den också och varken kan eller hinner byta endast navet.

Boost 12x148, 6-håls skiva, shimano body (ej micro spline). Kör 27,5x2,6 däck.

Håller gärna nere priset så gott som möjligt och ser gärna att jag kan rulla till helgen igen.

Tror jag har 27mm innerbredd idag. Funkar att gå ned till 25?

Är detta något att ha?

Tacksamt tips på ny kassett när jag ändå är igång. Kör en sådan idag, som var restad nu.

Tar tacksamt emot tips

Tack på förhand!

Nytt bakhjul 27,5 boost
För 2,6” däck rekommenderas 30 mm innerbredd på fälg, eller mer, med 25 mm så blir inte däckprofilen “optimal”. För jämförelse så är 23-25 mm ib vanligt på gravelcyklar med däckbredd 45-55 mm. Köp hellre 30 mm och uppgradera sedan framhjulet till detsamma vid senare tillfälle.

Ny kassett ja, tyvärr är 11-växlat Deore, SLX och XT slut på lager även hos de stora tyska web shopparna. Det samma gäller för matchande SRAM och SunRace kassetter.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nytt bakhjul 27,5 boost
kassett finns i sverige iaf:
Finns nog deore och XT kvar med.
Precis, jag byggde just hjul själv och hittade allt i Tyskland, förutom kassett, som blev från en svensk firma.

Btw, byggde också för 2.6", bra härlig storlek du. Tog i35 jag men i30 hade ju funkat lika bra det. Många däck numera är gjorda för bredare fälg, speciellt bredare däck :) (Maxxis har ju sitt "Wide Trail", som är gjorda för 30-35)

Croixdefer

Ny medlem
Nytt bakhjul 27,5 boost
Tack för tipsen!

Noterade att det var cl på det länkade hjulet, men det ingick en adapter så ansåg att det fick duga.

Illavarslande med bredden dock.. Finns några tips på hjul med 30mm bredd? Jag hittar inga i prisklassen 2000+- och vill helst inte betala mer än så. Tanken är att byta till en 29tummare framöver och då blir detta hjul överflödigt.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nytt bakhjul 27,5 boost

Croixdefer

Ny medlem
Nytt bakhjul 27,5 boost
Tack för svaren!

Klickade hem ett Bontrager Line Comp 30 till överkomligt pris. 29mm innerbredd får funka och inget strul med adapter för skivan.

Förhoppningsvis håller det till dess att det börjar trilla in lite cyklar i lager igen.

Topp