Nytt bakhjul/hub eller renovera?

frostyman

Medlem
Tjena! Ny på forumet, och jag tänkte höra om det går att få lite råd..
Köpte en Crescent för några år sedan, närmare bestämt en Lodur, 27.5 tum

Precis en sådan som finns att se i denna länk. https://www.cykelkraft.se/crescent-lodur-27-5

När pandemin stängde alla gym blev det så att cykeln blev träningsredskapet så det har blivit några mil under senaste två åren. Köpte på mig lite verktyg och tänkte göra lite underhåll och senast så plockade jag loss bakre kassetten för att smörja navet och såg då att den ena konan hade tydliga gropar.

Lokala cykelhandlaren sa att konorna var svåra att få tag i numera, och sålde mig en solid axel som jag kunde ta konor och lager ifrån. Visade sig att det var till ett framnav då det var M9. Mycket frustrerande, så jag fick bygga ihop hjulet igen för att kunna cykla vidare medan jag försökte finna prylar på nätet. Men igår så började även huben att krångla då den liksom hakade upp sig när jag slutade trampa. Så nu får cykeln stå tills jag fått tag i nya grejer.

Originalhjulet heter TEC TXCP225 och har en M10 QR-axel.. Längden på axeln är 145mm, och inpassningen i ramen är 135mm. Invändiga fälgbredden är 19mm och den yttre 25mm.

Alternativen är att jag
- Hittar en ny kona, lagerkulor och en ny hub
- Köper ett komplett nav som jag får bygga ihop med befintlig fälg/ekrar/bromsskiva.
Exempel https://www.erlan.se/shimano-fhm800...for-centerlock-infastning-p-17799-c-2923.aspx Denna verkar vara ungefär samma mått som det jag har nu, men att mäta offset på min nuvarande fälg är inte helt jättelätt.
- Köper ett helt nytt bakhjul. (Eller ett set med bak/framhjul)

Sista alternativet låter ju enklast. Montera däck/bromsskiva och kör.
..men utbudet av 27.5"-fälgar med QR och centerlock verkar inte vara jättestort. Har jag missat något måntro?

Tacksam för alla tankar och idéer :)

Batavus

Aktiv medlem
Hej! Vilken otur att få strul med cykeln i dessa tider! Vad säger Crescent själva? info@cycleurope.se
Det tycks mig som om de inte har till äldre cyklar, men specificerar inte.
Alternativ 2 tycks mig annars bäst.

Senast ändrad:

Argos

Aktiv medlem

frostyman

Medlem

DanielS

Aktiv medlem
Tack för inlägget. Tolkar jag beskrivningen rätt när jag läser att själva quickreleasemekanismen och axel ingår?
Dock så verkar fälgen vara 6mm bredare. Men det kanske inte spelar så stor roll?
Nytt bakhjul är nog enklast, att byta nav och rikta hjulet kräver en del tid och tålamod och är inte det lättaste man kan ge sig på i mekväg. Skulle gissa att det kostar minst ungefär samma som att köpa ett nytt hjul om man ska betala någon att göra det.

Bättre med lite bredare fälg. QR medföljer enligt beskrivning, och brukar följa med hjul. Annars funkar ju den du redan har. Axeln sitter ju "fastskruvad" så följer alltid med qr-hjul

GurraG

Aktiv medlem
Eftersom det tydligen gäller en M10-axel kan jag inte bistå. Har en hel del delar (axlar, konor, mm) till 10mm-axlar men inget till M10.

frostyman

Medlem
Tack för alla svar. Lösningen blev en kombi av flera av alternativen. Köpte ett komplett bakhjul hos den lokala cykelhandlaren så att jag kunde fortsätta cykla, men beställde nytt XT-nav som jag nu mekat dit på min gamla fälg. Var lite krångligt, men med lite youtubande och en portion tålamod så blev det rätt bra. Körde en tremilarunda utan några konstigheter.

Batavus

Aktiv medlem
Kul! Tack för att du berättade hur du gjort och hur det gått!
Ganska ofta får man inte veta om råden var bra eller som vanligt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer