Nytt baknav - Hur långa ekrar??? Ibis 942

c-oma

Ny medlem
Halloj

Ska byta baknav på mitt Ibis 942 hjul/fälg. Har köpt mig ett DT Swiss 350 boost-nav och har tänkt mig Sapim CX-ray ekrar. Fälgen har ERD 598,6 enl Ibis. Enligt både DT:s spoke calc och Sapims ska jag ha 291mm ekrar på vänstra sidan och 290mm på höger. Det som gör mig osäker är att gamla Novatec?-navet har 58mm cc mellan ekerhålen rakt över och nya 350 navet har 52mm. Gamla ekrarna mäter 292mm resp 294mm. Vilket torde innebära att ekrarna jag nu behöver borde vara längre än de gamla!? Någon med koll som kan hjälpa en hjulbyggarrookie att reda ut detta så jag kan beställa rätt grejer!?

Klavikel

Aktiv medlem
Den ERD du skriver stämmer ej med vad ibis själva anger.

När du räknar på ekerlängd i ekerkalkylatorn så behöver du vara noga med att ange mått med punktkomma INTE decimalkomma.

Tänk även på att 942:an har ekerhål som är off-settade samt att ekerinfästning I ett boost-nav är förskjuten jämfört med non-boost nav.

Läs på här för mer info.
https://www.ibiscycles.com/wheels/

Infogar även en skärmdump från deras sida.

Screenshot_20180305-214236.jpg

Senast ändrad:

c-oma

Ny medlem
Klavikel sa:
Den ERD du skriver stämmer ej med vad ibis själva anger.

När du räknar på ekerlängd i ekerkalkylatorn så behöver du vara noga med att ange mått med punktkomma INTE decimalkomma.

Tänk även på att 942:an har ekerhål som är off-settade samt att ekerinfästning I ett boost-nav är förskjuten jämfört med non-boost nav.

Läs på här för mer info.
https://www.ibiscycles.com/wheels/

Infogar även en skärmdump från deras sida.

Tack för du tar dig tid! Märkligt. Jag har en bild som även den är från Ibis sida och där står det 598,6.
182E0AD6-080E-46A6-A898-51469B39D22E.jpeg

Ska kolla lite närmare på de du funnit.

BjornR

Aktiv medlem
ERD är diametern på fälgens botten men problemet är att nippeln behöver 2mm längre eker för att nå. Därför är ERD ett jobbigt mått då det riktiga måttet är fälgen men vissa företag väljer att mäta ERD för nippeln vilket är helt fel egentligen. Ett annat mått som säger vilken diameter som är rätt behöver industrin komma fram till.

602 kan mycket väl stämma. Mät själv annars?

c-oma

Ny medlem
BjornR sa:
ERD är diametern på fälgens botten men problemet är att nippeln behöver 2mm längre eker för att nå. Därför är ERD ett jobbigt mått då det riktiga måttet är fälgen men vissa företag väljer att mäta ERD för nippeln vilket är helt fel egentligen. Ett annat mått som säger vilken diameter som är rätt behöver industrin komma fram till.

602 kan mycket väl stämma. Mät själv annars?
Okej bra info! Då låter det som att både 598,6 och 602 kan stämma. Det mindre måttet är fälgens botten vilket är rimligt då innermåttet på fälgen är 595. 598,6 plus ca 2mm innebär ju att 602 också är rätt.

Får dock inte till det riktigt ändå tycker jag... Jäkla snårig djungel detta. Lägger jag in ERD på 602mm så vill calc att jag ska ha 293mm på vänster och 292mm på höger. Borde rimligen vara så att jag ska ha 3mm längre ekrar på höger sida iomed att hålbilden i 350 navet är 6mm mindre än på gamla navet.

Hade tänkt lämna hela uppdraget till LBS men det blev för jobbigt för dom så dom ville jag ska fixa delarna själv så monterar dom ihop skräpet sen.

Klavikel

Aktiv medlem
Hur vet du navmåtten?
Har du mätt själv eller matar du bara in navet i DT's kalkylator och använder måtten som kommer upp där?

Prova att mäta med skjutmått och se om du kommer fram till samma mått när du mäter själv eller vice versa.

Konstigt det där med skärmdumparna, de måste ha glömt hur de mätte. Säkert som björn skrev att dom mätt en gång med fälgbotten samt andra gången inkl. nippel.

Kolla på DTs hemsida hur du mäter navet. Pitch circle diameter samt flange distance. Kan även bli avvikelser om man anger olika längd om man bygger med längre/kortare nipplar.

Om det står olika på ibis hemsida så tänker jag rent spontant att det är DT's sida man ska gå på. Kolla hur dom rekommenderar att man mäter ERD och gå på det.
Se till att du får till alla måtten rätt, köp sen ekrar.
Sen är det bara att kolla hjulbyggevideos på Youtube dricka öl o ha kul..

Jag har byggt 4 hjulpar och det finns några fällor att trampa i när det gäller att få till ekerlängd.

Konstigt nog så var det när jag byggde mitt senaste hjul som jag hade som mest problem. Då det rent logiskt borde gått som lättast ?

Senast ändrad:

c-oma

Ny medlem
Klavikel sa:
Hur gick det? Hunnit med några fler mätningar? Köpt ekrar?
Halloj

Jag mätte navet med skjutmått och fick samma mått som DT uppger så de råder det inga tvivel om.
Ja efter många om o men beställde jag igår 292mm ekrar till båda sidorna och hoppas det ska bli rätt. Nästa helg vet jag... Orkar egentligen inte kladda med ekringen själv men ingen av LBSerna vill göra de (!?!?!?!?) så de blir väl inte mycket annat att välja på än en låda kortburk o youtube... Tack för hjälpen!

Klavikel

Aktiv medlem
Härligt ?
Trist att din lbs verkar ohjälpsam (okunnig?)
Troligen därför de inte vill hjälpa till.

För din del är det ett ypperligt tillfälle att lära dig bygga hjul.
Första gången är värst, bästa tipset är att göra det långsamt och kolla videos för att bygga på Youtube och sen ha kul.

Kan du bygga ihop dem själv så kan du även rikta och spänna upp dom själv så...
Du behöver aldrig någonsin gå till lbs för dina hjul igen.
Lycka till ?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer