Nytt däck passar inte, Crescent-skräp!

Jaha, så var det dags igen. Det har inte varit annat än problem med min Crescent Elder sedan jag köpte den i somras. Värsta skitcykeln rent ut sagt, särskilt med tanke på vad skräpet kostade. Och sportson kunde inte ens ställa in växlarna ordentligt, varken vid leverans eller vid reklamationsservicen. Skickade ett email till crescent kundservice i början när cykeln varken laddade eller drev som den skulle, men de behagade inte ens svara. Det fixade i alla fall sportson till sist med en programvaruppdatering, som ju också är för dåligt att man som användare inte kan göra själv.

Nu bytte jag till dubbdäck idag, och då får backdäcket inte plats. Det tar i både skärmen och lampsladden till bakljuset precis vid vevhuset.
Dubbdäcket är så klart av samma dimension som originaldäcket 40-622.
Detta är ju heller ingenting som går att fixa till med mindre än att man får bygga om cykeln. Det är ju ramen som sätter avståendet mellan vevhuset och bakhjulets nav.

Jaja, det är väl bara att reklamera cykeln igen då. Eller har ni några oväntade tips på lösning?

Dubbdäck tar större plats. Köp ett smalare?

Jag har köpt originalstorlek, och det är inte bredden som är problemet, utan diametern.
Jag kollade cykelns manual och det står ingenting om däckstorlek i den. Man kan ju tycka att om de designat cykeln med så små marginaler att bara vissa däck av originalstorlek, men inte andra, får plats, då borde det stå något om det i manualen, och alldeles särskilt vilka däck eller vilken dimension man ska köpa. Men icke.

Juhlin

Aktiv medlem
Kan hålla med att det är något frustrerande att Crescent säljer cyklar med skräpdäck, gäller ju sannolikt förvisso de flesta märken i budgetsegmentet men i just fallet Crescent har jag upplevt samma sak.

Frugans damtralla behövde nya däck då originalen var torra som fnöske.

När jag beställde delar till min egen cykel sprang jag ut och kikade och på däcket stod det 42-622
Kändes lite fett för ändamålet så jag slog till på ett par 40-622 från Teraveil för runt 600:- stycket

Väl påkrängt behövde jag justera skärmar och däcken är tydligt större.

Krängde på ett av de gamla och mätte upp, inte en millimeter över 34-35mm på skjutmåttet....

Senast ändrad:

1888

Aktiv medlem
Ja? Men specifika däckproblem för en specifik cykel, som är en elcykel bör väl ligga i rätt forumdel?

Jovisst, men min tanke var att det kan hjälpa "nya" medlemmar att inte blint lita på storleken
som står på däcken då det kan variera rätt mycket. El eller inte.
Men men, bara en tanke.

aben

Aktiv medlem
Cykeln ifråga, notera monteringen av bakskärmen och det är Crescents egna produktbild:

Elder-10-vxl.jpg

Edit. Reklamera blir svårt men utifrån bilden kan jag hålla med om det ser ut att vara väl lite utrymme framåt vid kedjestagen för däcket.

Senast ändrad:

darkforce

Aktiv medlem
ett 40-622 kan variera mellan märke o märke de beror på hur tillverkaren mäter o vid vilket däcktryck man mäter
sen mäter dubbdäck vad stommen är inte mönstret så ett 35-622 dubbdäck mäter ungefär samma size samma som ett 40-622 sommardäck

Jahapp, då kan vi konstatera att det var varken fel på mig eller på däcket. Det är fel på cykeln.

Och det bevisas av det faktum att Crescent har fulfixat cykeln redan från början.

Jag insåg att jag borde kunna skapa lite mer marginal mellan däcket och kabeln till bakljuset där den går igenom skärmen vid vevhuset, genom att flytta skärmens infästning i vevhuset en aning, och på så vis tvinga skärmen att gå i en vidare båge. Sagt och gjort. Bort med skruven, och vad finner jag då!? Just det, Crescent har redan fulfixat cykeln. De har karvat upp hålet för infästningen så det kommer längre ner på skärmen, och så har de monterat skärmen i spänn så den går i en vidare båge. Så när jag släpper på skruven - sproing så sprätte skärmen ner.
Nåja, jag borrade upp ännu ett nytt hål under det Crescent karvat upp, och skruvade fast skärmen där, väl uppspänd i en vidare båge. Och nu går däcket fritt med 1mm marginal som minst. Ja, jo, dom där små gummisnopparna som finns på alla nya däck tar i på 1/3 av däckets omkrets, men de är ju snart borta.
När jag mätte upp däcken, det nya dubbdäcket jämfört med det gamla original, så fick jag en skillnad på 2mm på höjden (radien), mindre än 2mm var alltså marginalen med originaldäcket. Så klart med reservation för att min uppmätning var allt annat än exakt.
Diametern på dessa däck skall vara 700mm nominellt, alltså en radie på 350mm. Bägge däcken var större än så, ca 705-708mm mätte jag till. alltså en radie på upp till 354mm. När jag mätte avståndet på cykeln från skärmens insida till navcentrum fick jag 355mm. Som påtalats i tråden kan det skilja en del på olika däck och även runt däcket då däcken inte är perfekt runda. Så det är ju alldeles för lite marginal i konstruktionen, eller om det är dålig kvalitet vid tillverkningen, det kan man ju inte veta. I vilket fall tar i så fall marginalen vid konstruktion inte höjd för variationen vid produktion. Men dåligt är det vilket som.
Tydligt är att Crescent är ett lågkvalitetsmärke. Men för en cykel som kostar 30 papp så ska det fasiken inte vara sämre än Biltemas grejer.
Jag trodde ändå att jag köpte kvalitet av en seriös tillverkare, men det har jag ju bittert fått erfara att det gjorde jag inte.
Jaja, nu sitter däcket där i alla fall, och förhoppningsvis kommer det funka nästa gång jag byter också.
Det som oroar mig är att det räcker att enda liten sten följer med däcket runt för att komma i kläm och slita sönder elkabeln till baklyset. Det är ju så cykeln är konstruerad. Tyvärr.
Får nog ta och överväga att flytta ut kabeln så den går på utsidan skärmen istället. Det är ju faktiskt bättre på alla sätt och vis, utom möjligen det estetiska. Men då ligger den i all fall inte i däcksprutet och så blir det vettig marginal till däcket också. Så får det nog bli någon dag.
Crescent no more!

Uppmätt storlek på däcken är större än vad de borde enligt märkningen. Vilket innebär att det är fel på cykeln. Har jag uppfattat det rätt?
Är inte däcket en del av cykeln om det sitter på cykeln när man köper den?
Om däcket som sitter på cykeln är större än märkningen, är det då inte fel på cykeln?
Eller vad menar du?
Vore också intressant om du kan bekräfta att du alltså menar att om alla marginaler på cykeln är 0 mm, eller du kanske till och med menar 0 um, så är det inget fel på cykeln?

För egen del så är jag rätt övertygad om att det för cykeldäck och kanske även hjulutrymme på cyklar finns en standardiserad tolerans, och att den toleransen helt säkert är mer än 3-4mm.
Så, ja, när däck som de på min cykel inte får plats, då är det fel på cykeln. Det står dig helt fritt att tycka tvärtom, om du fortfarande propsar på det.

När man läser på lite om cykeldäck upptäcker man att det finns ganska stora variationer i vad som anges som storlek, och hur stora däcken faktiskt är. Det gäller framförallt däckbredd, men även diameter.

Schwalbe anger sitt 40-622, som är märkt 700mm, till 707mm. Men det framgår inte vid vilket däcktryck.
Deras 55-622 har max diameter 744mm, det är 4,4cm större än nominellt mått!

Men man skall också tänka på att min cykel liksom alla dessa däck sägs vara 28" och 28" är 711mm
Så det är väl absolut så att man på en 28" cykel kan förvänta sig att däck som är mindre än 711 mm skall få plats!?
Eller vad säger du, @ADD?

Senast ändrad:

Juhlin

Aktiv medlem
Uppmätt storlek på däcken är större än vad de borde enligt märkningen. Vilket innebär att det är fel på cykeln. Har jag uppfattat det rätt?
Ja, skulle man jämföra en sådan avvikelse mot motsvarigheten i andra mer seriösa brancher misstänker jag att utfallet skulle i de flesta fall vara att cykeln är defekt och utanför spec.

Tycker du att det skulle vara helt okej att Volvo levererar med 225/50/17 däck, vilka vid uppmätning visar sig vara 210/40/17 och att orginalmonterade dimensionen från ett annat fabrikat som levererar i korrekt dimension skrapar i hjulhusen?

Är det då däcktillverkaren det är fel på för att den levererat i korrekt dimension?

Det är ju du som slutkund som blir blåst på konfekten, crescent monterar något jävla skitfabrikat med felmärkta däck och tjänar pengar på att underleverera och snedvrida prisbilden jämförbara cykelmodeller.

Det är ena jävla fasoner faktiskt.

d_anders

Aktiv medlem
Det står väl redan men:
Däcken tillverkas med en viss innerdiameter för att passa på fälgen (tex 622mm). Sen anges däckets bredd (som dock även beror på fälgens innerbredd). Ju större bredd desto större däck. Därför kommer ett brett däck kunna vara klart större än 700mm i yttermått. Dubbarna gör att dubbdäck generellt sett blir ännu större.

Sen tycker jag dock att det är märkligt att tillverka en elcykel som verkar vara så begränsad i vilka däck som går in.

aben

Aktiv medlem
Om 355 mm är korrekt mätt håller jag helt klart med om att det är ett konkret fel på cykeln, det är alldeles för lite för den typen av cykel.

Såg att du själv försökte fixa, kommer du även försöka reklamera cykeln?

Senast ändrad:
Det står väl redan men:
Däcken tillverkas med en viss innerdiameter för att passa på fälgen (tex 622mm). Sen anges däckets bredd (som dock även beror på fälgens innerbredd). Ju större bredd desto större däck. Därför kommer ett brett däck kunna vara klart större än 700mm i yttermått. Dubbarna gör att dubbdäck generellt sett blir ännu större.

Sen tycker jag dock att det är märkligt att tillverka en elcykel som verkar vara så begränsad i vilka däck som går in.

Som jag nämnt så är mina dubbdäck alltså samma dimension som originaldäcken. Samma bredd 40mm, samma innerdiameter 622mm och samma ytterdiameter 700mm, nominella mått enligt specifikation och märkning på däcken. Men verkliga mått kan, som jag nämnde i tidigare inlägg, skilja en hel del från de nominella måtten enligt specifikation, men det har ju inget att göra med om det är ett dubbdäck eller inte. Däremot tycks det generellt vara så att bredare däck avviker mer från det nominella 700mm måttet. Men det är ju inte heller något "måste", utan beror helt på hur däcket är konstruerat. Ett bredare däck skulle kunna göras med lägre däcksida för att få samma yttermått när det är trycksatt. Så är ju regel på bilar, lågprofildäck, att däcket är bredare gör inte att däcket får större ytterdiameter.
I alla fall, mina dubbdäck skall alltså, nominellt, inte avvika från originaldäcken i storlek, och i praktiken gör de knappt det heller, jag mätte upp en skillnad på endast 2mm. Men det var tillräckligt för att skapa problem på cykeln. Lite hårdare pumpade originaldäck så kanske det blivit problem där också.

Om 355 mm är korrekt mätt håller jag helt klart med om att det är ett konkret fel på cykeln, det är alldeles för lite för den typen av cykel.

Såg att du själv försökte fixa, kommer du även försöka reklamera cykeln?

Det är korrekt mätt, och dubbel och trippelkollat ;)
Egentligen tycker jag att cykeln borde reklameras, och bytas ut. Men jag har inga illusioner om att en sådan reklamation skulle gå igenom. Det lär bara bli tusen bortförklaringar och jag kommer tvingas vara utan cykel under längre perioder, så, nej, man får väl lära sig att Crescent är dyrt skräp, och hålla sig borta från skiten framöver. Kanske möjligen dristar mig till att ta upp problemet med Sportson och se vad de säger. Det skulle ju vara helt osannolikt otroligt om de sa - Jaha, du har fått en sådan, det är ett känt problem, vi byter ut den cykeln. 😄 Lär inte hända. Men jag kan ju uttrycka mitt missnöje i alla fall. Men jag tror de skiter i vilket. De kunde ju som sagt var inte ens justera växlarna korrekt.
Så jag nöjer mig med de justeringar jag gjort, med den möjliga förändringen att jag drar ut kabeln utanpå skärmen och kanske kapar skärmen några cm upp, så kan man lägga den ca 5mm närmre vevhuset då crescent svetsat på en mutter där som skärmen fästs in i som bygger så mycket ungefär. Då blir den muttern "högsta" punkten istället, och då tror jag marginalen bör vara tillräckligt "för all framtid".

aben

Aktiv medlem
Det är korrekt mätt, och dubbel och trippelkollat ;)
Egentligen tycker jag att cykeln borde reklameras, och bytas ut. Men jag har inga illusioner om att en sådan reklamation skulle gå igenom. Det lär bara bli tusen bortförklaringar och jag kommer tvingas vara utan cykel under längre perioder, så, nej, man får väl lära sig att Crescent är dyrt skräp, och hålla sig borta från skiten framöver. Kanske möjligen dristar mig till att ta upp problemet med Sportson och se vad de säger. Det skulle ju vara helt osannolikt otroligt om de sa - Jaha, du har fått en sådan, det är ett känt problem, vi byter ut den cykeln. 😄 Lär inte hända. Men jag kan ju uttrycka mitt missnöje i alla fall. Men jag tror de skiter i vilket. De kunde ju som sagt var inte ens justera växlarna korrekt.
Så jag nöjer mig med de justeringar jag gjort, med den möjliga förändringen att jag drar ut kabeln utanpå skärmen och kanske kapar skärmen några cm upp, så kan man lägga den ca 5mm närmre vevhuset då crescent svetsat på en mutter där som skärmen fästs in i som bygger så mycket ungefär. Då blir den muttern "högsta" punkten istället, och då tror jag marginalen bör vara tillräckligt "för all framtid".
Trist, i synnerhet när det gäller en så dyr sak men tur att det går att lösa hjälpligt åtminstone. Jag tycker reklamera är värt ett försök.

darkforce

Aktiv medlem
crescent var ett bra märke fram till tidigt 90 tal sen började man som alla andra ta kinatillverkat av div tvivelaktiga kvalisorter o branda med sitt namn

ADD

Aktiv medlem
är man läser på lite om cykeldäck upptäcker man att det finns ganska stora variationer i vad som anges som storlek, och hur stora däcken faktiskt är. Det gäller framförallt däckbredd, men även diameter.

Schwalbe anger sitt 40-622, som är märkt 700mm, till 707mm. Men det framgår inte vid vilket däcktryck.

Men man skall också tänka på att min cykel liksom alla dessa däck sägs vara 28" och 28" är 711mm
Så det är väl absolut så att man på en 28" cykel kan förvänta sig att däck som är mindre än 711 mm skall få plats!?
Som andra redan påpekat anger det måttet monteringsdiametern på fälgen. Ytterdiametern påverkas av däckbredden. Ju bredare däck desto större diameter, de följer varandra. Att förvänta sig att en cykeltillverkare skall provmontera alla däck av den dimension de specat för cykeln och informera kunderna om vilka som passar det är att hoppas för mycket. Och ja, det kan skilja mycket mellan olika tillverkare trots att märkningen är densamma. Det har inte med cykelns kvalitet att göra. Om så vore skulle många fler sitta i samma båt.

Du har redan löst problemet på egen hand. Varför inte vara nöjd med det.

ADD

Aktiv medlem
Är inte däcket en del av cykeln om det sitter på cykeln när man köper den?
Om däcket som sitter på cykeln är större än märkningen, är det då inte fel på cykeln?
Eller vad menar du?
Vore också intressant om du kan bekräfta att du alltså menar att om alla marginaler på cykeln är 0 mm, eller du kanske till och med menar 0 um, så är det inget fel på cykeln?

För egen del så är jag rätt övertygad om att det för cykeldäck och kanske även hjulutrymme på cyklar finns en standardiserad tolerans, och att den toleransen helt säkert är mer än 3-4mm.
Så, ja, när däck som de på min cykel inte får plats, då är det fel på cykeln. Det står dig helt fritt att tycka tvärtom, om du fortfarande propsar på det.

Ja, skulle man jämföra en sådan avvikelse mot motsvarigheten i andra mer seriösa brancher misstänker jag att utfallet skulle i de flesta fall vara att cykeln är defekt och utanför spec.

Tycker du att det skulle vara helt okej att Volvo levererar med 225/50/17 däck, vilka vid uppmätning visar sig vara 210/40/17 och att orginalmonterade dimensionen från ett annat fabrikat som levererar i korrekt dimension skrapar i hjulhusen?

Är det då däcktillverkaren det är fel på för att den levererat i korrekt dimension?

Det är ju du som slutkund som blir blåst på konfekten, crescent monterar något jävla skitfabrikat med felmärkta däck och tjänar pengar på att underleverera och snedvrida prisbilden jämförbara cykelmodeller.

Det är ena jävla fasoner faktiskt.
Stämmer bra. Cykelbranschen är långt ifrån lika reglerad av standarder och lagkrav som t ex bilindustrin och dess underleverantörer. Därför förekommer diverse avvikelser. Både på cyklar och däck. Då återstår bara att gilla läget.

Att montering av ett billigare däck skulle snedvrida prisbilden för jämförbara modeller är tveksamt. Skiljer inte många % av totalpriset med olika däck när cykeln kostar 30k. Dessutom har cykeltillverkare betydligt bättre pris än oss.

När man läser på lite om cykeldäck upptäcker man att det finns ganska stora variationer i vad som anges som storlek, och hur stora däcken faktiskt är. Det gäller framförallt däckbredd, men även diameter.

Du svarade inte på mina frågor, @ADD
Du tycker alltså inte att man skall kunna förvänta sig att ett däck mindre än 28" storlek skall få plats på en 28" cykel, med marginal?

Stämmer bra. Cykelbranschen är långt ifrån lika reglerad av standarder och lagkrav som t ex bilindustrin och dess underleverantörer. Därför förekommer diverse avvikelser. Både på cyklar och däck. Då återstår bara att gilla läget.
Det är nog snarare du som har en övertro på bildäcksbranschen och lagstiftningen kring den. Det är för övrigt exakt samma organisation som sätter upp riktlinjerna för bildäck som för cykeldäck, ETRTO. Pratade faktiskt med en av dess tidigare styrelsemedlemmar för en liten stund sedan.
De toleranser på cykeldäck som jag uppmärksammat nu, ligger i paritet med toleranser på bildäck, enligt information från denne f.d. ETRTO styrelsemedlemmen, och hen vet helt säkert vad hen talar om.
Om det nu är så stora skillnader på cykeldäcksdiametrar som du tycks vilja göra gällande, så är det ju lite märkligt att det inte dräller av inlägg här på forumet och på internet om problem att hitta rätt cykeldäck till rätt cykelmärke. Men så är inte fallet. De allra flesta cyklar funkar utmärkt med däck av alla märken, bara man valt rätt dimension.
Istället är faktum det att det inte är någon större skillnad på min cykels originaldäck och det nya dubbdäcket. Jag mätte upp en skillnad på 2mm. Även originaldäcket sitter extremt tajt, och som du vet om du läst inläggen, så har till och med Crescent ful-modifierat cykeln för att däcket skall få plats. Så dina inlägg om att "gilla läget", visar bara på en oförmåga, eller ovilja, från dig, att medge läget, snarare än från mig eller någon annan att gilla det. Och om du vet att jag fixat problemet så vet du också att jag skrivit att jag inte kommer reklamera saken. Så ditt ifrågasättande om att jag skall nöja mig med det visar ännu en gång bara på din oförmåga att ta till dig vad jag redan har skrivit. Trist.

aben

Aktiv medlem
@cykelthomas Det man kan göra är att byta till ett något mindre hjul, med 650b (27,5") får du precis rätt avstånd mellan däck och ram/skärm. Fast det kostar såklart lite och något Crescent borde stå för isåfall tycker jag. Skulle inte förvåna mig om ramen egentligen är gjord för den dimensionen men Cycleurope gjort en fuling och klämt in 28" för att de tror det säljer bättre här i Sverige.

Fotnot. Man brukar ha åtminstone två centimeter mellan skärm och däck på en standardcykel, den variation i höjd för olika fabrikat på däck i samma dimension ligger väl inom den marginalen. Det här är ingen 90-tals landsvägscykel

Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
Just ETRTO har väl väldigt exakta mått. Det är ju därför (nästan) alla 622-däck passar på (nästan) alla 622-fälgar.
Men "700" eller "700C" är väl inte ETRTO. Det måttet kan man som bäst använda för att anta att däcket i fråga är ett 622-däck.

Sen håller jag med om att din cykel verkar ha haft för lite marginal för det däck som satt monterat från början.
Håller också med om att det är irriterande att däck från olika tillverkare (eller till och med samma tillverkare) med samma angivna bredd enligt ETRTO-mått inte har samma faktiskt bredd.

Jämförelse med bildäck är dock knepig. Cykeldäck antar ju ett nästan cirkulär tvärsnitt. Därför ökar ju, som nämnts ovan, hjulets totalradie med bredare däck. Ett däcks verkliga bredd (och höjd) påverkas också av fälgens bredd.

ADD

Aktiv medlem
Du svarade inte på mina frågor, @ADD
Du tycker alltså inte att man skall kunna förvänta sig att ett däck mindre än 28" storlek skall få plats på en 28" cykel, med marginal?
Självklart kan man förvänta sig det. Vi pratar kanske om lite sätt att mäta på bara. Min gamla 28" vardagscykel har 635 däck t ex.

@cykelthomas Det man kan göra är att byta till ett något mindre hjul, med 650b (27,5") får du precis rätt avstånd mellan däck och ram/skärm. Fast det kostar såklart lite och något Crescent borde stå för isåfall tycker jag. Skulle inte förvåna mig om ramen egentligen är gjord för den dimensionen men Cycleurope gjort en fuling och klämt in 28" för att de tror det säljer bättre här i Sverige.

Fotnot. Man brukar ha åtminstone två centimeter mellan skärm och däck på en standardcykel, den variation i höjd för olika fabrikat på däck i samma dimension ligger väl inom den marginalen. Det här är ingen 90-tals landsvägscykel
Det är så klart en idé. Det ger då lite extra styrke-hjälp från elmotorn, men samtidigt slutar den hjälpa till vid något lägre hastighet. Man bör väl då rimligen också byta fram, för att inte få en cykel som känns som den "cyklar i ständig uppförsbacke" ;)
Kanske det går att justera elsystemet för en annan hjuldimension, för den som har programvaran för det. För det är ju inget man kan göra som ägare.

Köp & Sälj

Topp