Nytt däck vill inte "fästa" i fälgen

Hej.

Försöker montera på ett par Continental GP5000 vikbara på mina fälgar men jag får dem inte att sitta.
Jag har prövat allt möjligt med såpvatten, buntband, massage osv.

I början ser de ut att sitta men när jag börjar pumpa så lyfter liksom däcket. Det är som att däckets kant liksom inte vill fastna i fälgen.

Fälgen är en ALEXRIMS RA 0.8 DISC som sitter original på min CUBE Attain Pro 2020.

När jag jämför med originaldäcken Continental ultrasport (som inte är vikbara) är det som att originaldäckens "kant" är kraftigare/hårdare.
Känns som att GP5000 inte passar till fälgen?

Någon som har svar?

Bengt-re

Aktiv medlem
Vissa icke TL fälgar passar dåligt med TL däck. Vet inte dock om så är ditt problem. Vet inte ens om det var TL varianten du hade köpt av däcken.

Pfaff

Aktiv medlem
”lyftar från fälgen” Är det när däcket väl är på plats?
En liten liten bild underlättar, tror jag.

Icke-vikbara kanttrådsdäck är hårdare, kanttråden i vikbara är kevlar. Som inte töjer sig.

Tack för svar. Fälgarna ska vara tubeless-kompatibla tror jag men hittar inte den infon nu. Men hur som helst sitter det däck med slang på original. Fälgen är en ALEXRIMS men heter på Cubes hemsida: CUBE RA 0.8 Aero Disc

IMG_20210518_181630661.jpg

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Den är inte så att du har slangen under kanttråden någonstans? Kan vi få en film när du pumpar så får vi se när det händer och hur det ser ut?

på bilden tycker jag bara det ser ut som ett opumpat däck.

edit: såg bättre när jag ökade ljusstyrkan 😅

edit2: det är inte så att ventilen är just utanför bild till vänster? Och att du inte tryckt in den så kanttråden faller ned på sidan om ventilen? (Spekulerar)

Manurhin2

Aktiv medlem
Om du kör slang så såpa däckkanten.
Ska du köra tubeless på sikt så vill du inte ha såpa under däcket och då finns speciell vätska.

Ja ventilen är precis utanför bild, det är där problemet är störst men har svårt även på andra ställen.
Vad är tekniken för att inte få slangen under kanttråden?

Svårt det här med landsvägscykel...

Nu ner i källaren och hämta riktig såpa :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Ja ventilen är precis utanför bild, det är där problemet är störst men har svårt även på andra ställen.

Misströsta inte. Vissa kombinationer finns bara för att pröva vår mentala styrka. När man är i ett flow så glömmer man lätt hur eländigt svårt det kan vara ibland. Karma brukar dock påminna en om man drabbats av högmod....

CHippe

Ny medlem

Rent allmänt tips som jag kör med. Jag brukar fylla slangen med luft väldigt lätt innan jag sätter på däckets sista kant för att slangen inte ska hamna i kläm.

Pfaff

Aktiv medlem

Med lite luft i slangen trycker du ventilen inåt i däcket så att däckkanten glider under.
Sen masserar du däcket hela vägen runt, kollar att inte slangen ligger under däckkanten.
Sen pumpar du till tryck enligt tycke och smak.
Där behövs inga spännband.

Med såpa så går det bättre, nu "bara" problem vid ventilen.
Har prövat att släppa ut luft och trycka in ventilen och massera med det känns som att det är för trångt vid sidan om ventilen för att däck-kanten ska kunna glida ner

OK, problem solved.

Där jag trodde att däcket skulle vara var alltså för långt in.
Jag studerade den där kanten som ska greppa tag i spåret i fälgen och listade ut det.

När jag pumpade mer och mer tryck poppade däcket ut till sin rätta position eftersom...

Alltid lär man sig nåt, tack alla för förslag :)

Batavus

Aktiv medlem
Klassiskt goda råd i den här tråden! Bra jobbat allihopa inklusive trådstartaren!
Ett råd till kan vara, att, om inte ventilen pekar rakt in mot mitten av hjulet, är det bara till att börja om. För det mesta slipper man de symtomen om man som sagt pumpar upp slangen litet lätt.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer