Nytt kedjedrev och kedja till Crescent Världsmästarcykeln?

Henrik J

Ny medlem
Cykel:
Crescent Världmästarcykeln
Shimano Positron 400 (5 växlar)
Kedjedrev 48T

Hej,

Kedjan slinter en tagg eller två när jag trycker hårt på pedalen i uppförsbacke, nu har kedjan börjat hoppa helt.

Är helt grön på cykelunderhåll men har bestämt mig för att lära mig en gång för alla.

Nu efter att ha tittat på en del Youtube videor så verkar kedjedrevet slitet, samt behöver kedjan bytas. Kedjan verkar inte sitta i kuggarna ordentligt och lämnar lite utrymme.
Kasseten verkar okej?

Nu är frågan vilket kedjedrev kan ska köpa? Jag har räknat till 48 taggar. Behöver tips på en bra kedja också.

Hur får jag av vevarmen? Bulten gick av med en 14mm hylsnyckel, men vevarmen sitter kvar hårt.

Alla tips är mycket uppskattade!

Bilagor

• IMG_0569.JPG
    IMG_0569.JPG
    679.2 KB · Besök: 15
  • IMG_0570.JPG
    IMG_0570.JPG
    545 KB · Besök: 16
  • IMG_0571.JPG
    IMG_0571.JPG
    615.6 KB · Besök: 14
  • IMG_0573.JPG
    IMG_0573.JPG
    607.6 KB · Besök: 15
  • IMG_0574.JPG
    IMG_0574.JPG
    582.7 KB · Besök: 17
Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Problemet med "Världsmestercykeln" är att det inte är en modell utan bara en klibba som Crescent la på varenda cykel sedan artonhundrafrösihjäl.
Men du har sannolikt BSA-standard på vevpartiet så det ska gå att hitta nytt, den befintliga klingan är nog hopsvettat med vevarmen.
Kedja köper du hos cykelhandlare.

Jag har ett vevparti i bra skick. Från en positronutrustad Crescent med fem växlar. Det kan du köpa billigt om du vill.

Ska bara lägga till att kedjan du har är en Shimano Uni-Glide II, och de finns inte att få tag i längre. Efterföljarna är något smalare och egentligen till för frihjulskransar med 6-8 klingor/drev.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer