Nytt spacerkit, hur mycket bör översta spacern nå över styrröret?

D i U

Aktiv medlem
Jag har pimpat upp min gamla bronson litegrann med nya stemspacers, tidigare satt de några spacers i olika ytterdiameter som såg fult ut och som jag fått ha som nödlösning. Längst uppe har jag haft ca 2,5 mm mellan spacer och ner till gaffelröret vilket har funkat fint för lagerspänningen men med det nya ringarna blir det 5mm. Något problem? Översta spacern som är 10mm ligger ca 5mm på röret och resterande 5mm ovanpå.
F4984989-4838-4053-89DA-C3DA6CAB9477.jpeg

jolov

Aktiv medlem
Det där är ett metall-styrrör. Du behöver inga spacers då :) är bara för kokos det är rekommenderat

(5mm över spelar ingen roll det heller)

glitch

Aktiv medlem
Det där är ett metall-styrrör. Du behöver inga spacers då :) är bara för kokos det är rekommenderat

(5mm över spelar ingen roll det heller)

Ska alltid ligga spacers, i nödfall räcker det med att stammem går några mm över men då bör åtminstone skruvarna på stammen sitta längre ned än överkant på styrröret så klämkraften kommer mitt på röret.

nisseson

Aktiv medlem
Ska alltid ligga spacers, i nödfall räcker det med att stammem går några mm över men då bör åtminstone skruvarna på stammen sitta längre ned än överkant på styrröret så klämkraften kommer mitt på röret.
Är det verkligen "nödfall" utan spacers? Jag har alltid kapat gaffelrör så att styrstammen slutar 2-3mm över gaffelröret, så man kan spänna topcapen direkt "mot stammen". Men jag är öppen till att det kanske finns orsaker till att det inte är optimalt?

D i U

Aktiv medlem
Är det verkligen "nödfall" utan spacers? Jag har alltid kapat gaffelrör så att styrstammen slutar 2-3mm över gaffelröret, så man kan spänna topcapen direkt "mot stammen". Men jag är öppen till att det kanske finns orsaker till att det inte är optimalt?

Jag gjorde också så förr.

glitch

Aktiv medlem

Beror ju lite på hur mycket gods av stammen som är kvar ovanför översta spännskruven så att det klämmer runt styrröret.
Men kapar man så tight blir det lätt knas om man ska byta stam någon gång. För egen del säljer jag cyklar / ramar / gafflar relativt ofta så jag jar alltid gott om justermån kvar. Lite fulare, men det gör det lättare vid försäljning.

Elektro_71

Aktiv medlem

Det är inte mekaniskt sunt. Styrröret skall gå hela stammens klämlängd - vill du kunna justera lagerspänningen behöver du en spacer ovan stammen - kapar du väl räcker 5mm. Är du lite sämre på att mäta/kapa så 10mm.

Sen att det ofta fungerar ändå med för kort styrrör betyder inte att det är rätt, klokt eller lämpligt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det är inte mekaniskt sunt. Styrröret skall gå hela stammens klämlängd - vill du kunna justera lagerspänningen behöver du en spacer ovan stammen - kapar du väl räcker 5mm. Är du lite sämre på att mäta/kapa så 10mm.

Sen att det ofta fungerar ändå med för kort styrrör betyder inte att det är rätt, klokt eller lämpligt.
Att ha stammen överst och någon mm plats för top cap är inga som helst problem.

jolov

Aktiv medlem

Vilken del anser du vara "mekanisk osunt" då man lämnar 2mm mellanrum i toppen av en styrstam som är 40mm-ish och bara dras med 4-5Nm?

Jonrun

Aktiv medlem
15-20cm uppstick är bra så brudarna sitter stadigt på styret då man inte har pakethållare att skjutsa på längre 👌👌👌

Usch vilket osmakligt, barnsligt och kvinnoförtryckande inlägg!! Ber så hemskt mycket om ursäkt. Hoppas inte Jonas Gardell ser detta inlägg och lipar ut i media att killar oxå minsann kan gilla detta :/

Mvh

Jonrun

Aktiv medlem
Jag har pimpat upp min gamla bronson litegrann med nya stemspacers, tidigare satt de några spacers i olika ytterdiameter som såg fult ut och som jag fått ha som nödlösning. Längst uppe har jag haft ca 2,5 mm mellan spacer och ner till gaffelröret vilket har funkat fint för lagerspänningen men med det nya ringarna blir det 5mm. Något problem? Översta spacern som är 10mm ligger ca 5mm på röret och resterande 5mm ovanpå. Visa bilaga 425199
Blir bra det där så länge du är nöjd :)

Stumpy

Aktiv medlem
Funktionsmässigt kommer det vara bra, men jag hade antingen kapat röret lite till och/eller ersatt spacern ovan stammen med en svart.

Kneecap

Aktiv medlem
15-20cm uppstick är bra så brudarna sitter stadigt på styret då man inte har pakethållare att skjutsa på längre 👌👌👌

Usch vilket osmakligt, barnsligt och kvinnoförtryckande inlägg!! Ber så hemskt mycket om ursäkt. Hoppas inte Jonas Gardell ser detta inlägg och lipar ut i media att killar oxå minsann kan gilla detta :/

Mvh

Tjena!

Finns ett bild lång tillbaka i tiden på en decimeterhög spacerstack. Nästa bild så ser man inte spacerstacken men det är en väldigt glad happyit sittandes ovanpå styret.
På två hjul mässan 2006 tror jag det var.

Valhalla_

Aktiv medlem

Att ha stammen överst och någon mm plats för top cap är inga som helst problem.

Måste även fylla i med vad Park Tool säger i frågan.

" The stem or spacers should be slightly above the top of the steerer tube (approximately 3mm). "
Här tycker jag de gör en liten tankevurpa, inte behöver styrröret gå upp till 3 mm under kanten på översta spacern om man har en sådan ovanför stammen. Är den rent hypotetiskt 20 mm hög räcker det ju att ha ett instick i spacern på kanske 3 mm så den hålls på plats när man drar ihop allt. Det enda som begränsar detta mått är väl i princip starnutens position och att skruven inte blir för kort och därmed inte går tillräckligt i ingrepp.

Park tool säger även följande:
"When dealing with a carbon steerer tube, it is critical to have the steerer tube go all the way through the stem, in order to reduce stress on the end of the steerer tube. It is then necessary to have a spacer on top of the stem. "

Dvs det blir extra viktigt med CF styrrör. Tänka sig, det hade jag inte en aning om, även om det nu låter rätt självklart förstås. Men så har jag aldrig ägnat en tanke åt att köpa gaffel med CF styrrör heller..

1593081176645.png

Senast ändrad:

Mayhem

Aktiv medlem
Nej. Det ser förjävligt ut utan. Det är oseriöst och mekaniskt osunt.
Mnja, beror ju på vilka komponenter det handlar om. Har man en integrerad aerocockpit blir det fult som fan och för mig helt otänkbart att ha spacer ovanpå. Med en traditionell styrstam däremot kapar jag så att det blir lagom med en 5 mm spacer om jag har möjlighet till det.

Woodknocker

Aktiv medlem
Tjena!

Det har ju inget att göra med vad det är för material på spacers. Det är ju styrröret som tar kraften. Jag är helt säker på att ett styrrör i kolfiber hade klarat det utan problem.
Tjena.

Trams, inget kolfiberrör i världen som är 15 cm pallar någonting. Det knäcks som en spröd kvist.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena.

Trams, inget kolfiberrör i världen som är 15 cm pallar någonting. Det knäcks som en spröd kvist.

Tjena!

Vindsurfingmasten som ligger i min sommarstuga borde alltså vara pulveriserad?

Nu vet jag att det var ett styrrör i alu, men tanke på att det var en downhillhoj. Men jag skulle utan problem göra om det med ett styrrör i kolfiber, med kolfiberspacers.

_mg_1376.jpg

Woodknocker

Aktiv medlem
Ni kan inte på fullaste allvar mena att detta inte är ett problem??! Det är väl ändå en av få saker som vi kan enas om? Sen kan vi gnabbas om kolfibers tålighet i allmänhet men gällande styrröret känns det som att det råder enighet kring detta.

Kneecap

Aktiv medlem
Ni kan inte på fullaste allvar mena att detta inte är ett problem??! Det är väl ändå en av få saker som vi kan enas om? Sen kan vi gnabbas om kolfibers tålighet i allmänhet men gällande styrröret känns det som att det råder enighet kring detta.

Tjena!

Har du sett hur tjockt ett styrrör i kolfiber är i materialet?
Jag har tre cyklar med styrrör i kolfiber och känner ingen oro överhuvudtaget.
Jag har provat med trasiga gafflar hur mycket styrrören tål och det är riktigt extrema krafter.

Woodknocker

Aktiv medlem

Tjena!

Har du sett hur tjockt ett styrrör i kolfiber är i materialet?
Jag har tre cyklar med styrrör i kolfiber och känner ingen oro överhuvudtaget.
Jag har provat med trasiga gafflar hur mycket styrrören tål och det är riktigt extrema krafter.
Mitt kolrör är lika tjockt som mitt alurör. Skulle ändå valt att aldrig ha mer än några centimeter över när det kommer till kolfiberrör. Och det är på grund av att det just är ett problem gällande kolfiberrör, ett problem som människor har haft med sina kolfiberrör.

Man skakar av sig lite "kunskap" här dagligen.

Kneecap

Aktiv medlem
Mitt kolrör är lika tjockt som mitt alurör. Skulle ändå valt att aldrig ha mer än några centimeter över när det kommer till kolfiberrör. Och det är på grund av att det just är ett problem gällande kolfiberrör, ett problem som människor har haft med sina kolfiberrör.

Man skakar av sig lite "kunskap" här dagligen.

Tjena!

Har du läst artikeln själv? Han skriver ju rätt tydligt att den största merparten av skadorna beror på idioter som inte borde röra en insexnyckel.
Ett styrör som sticker 15cm ovanför stammen har inga påfrestningar alls. Verkligen inga alls.

Woodknocker

Aktiv medlem
Tjena!

Har du läst artikeln själv? Han skriver ju rätt tydligt att den största merparten av skadorna beror på idioter som inte borde röra en insexnyckel.
Ett styrör som sticker 15cm ovanför stammen har inga påfrestningar alls. Verkligen inga alls.
Tjena!
Nej ovanför är inte lika stora problem som spacers under. DET är fortfarande dåligt för då förlitar du dig enbart på röret och knäcks det. Eller ska du ha en plug som är 15cm? Och ett längre rör är fortfarande dåligt.

Sitter någon och dillar om att detta är helt problemfritt talar den emot bättre vetande, i vart fall talar hen emot majoritetens erfarenhet och det kan faktiskt leda till riktigt onödiga grejer!

1. Pluggen finns av en anledning!!
2. Ett längre rör är helt enkelt skörare.

Livsfarliga råd.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!
Nej ovanför är inte lika stora problem som spacers under. DET är fortfarande dåligt för då förlitar du dig enbart på röret och knäcks det. Eller ska du ha en plug som är 15cm? Och ett längre rör är fortfarande dåligt.

Sitter någon och dillar om att detta är helt problemfritt talar den emot bättre vetande, i vart fall talar hen emot majoritetens erfarenhet och det kan faktiskt leda till riktigt onödiga grejer!

1. Pluggen finns av en anledning!!
2. Ett längre rör är helt enkelt skörare.

Livsfarliga råd.

Tjena!

Som sagt, idioter. Pluggen gör rätt liten nytta om man drar åt styrstammen med rätt moment. Speciellt om man gör rätt och har styrstammen några mm under toppen på styrröret. Under är bara att be om problem.

Men så som jag satt på bilden så var all påfrestning rakt nedåt, dvs det hållet som röret är absolut starkast.

Topp