Nytt styre till Peugeot P10 från början av 80-talet

olaola

Medlem
Godkväll!

Jag har en Peugeot p10 från början av 80-talet som jag cyklar en del på. Jag tycker styret känns för smalt. Har ni tips på styre att byta till så att den ändå fortsätter vara lite tidstypisk. Eller ska jag bara välja första bästa som känns bra? Alla tips är välkomna :)

Naugas

Aktiv medlem
Hmm, det är väl 25 millimeters styre på de där...? Och 22 millimeters styrstam. Räkna med att köpa en annan styrstam också (standard 22,2 mm instick med 26 eller 25,4 mm styrfäste) och ägna lite tid med smärgelduk på den för att få den 22 mm.

olaola

Medlem
Bra input med de olika diametrarna! Ska mäta!

Synd att de gamla fransmännen var så jädra tunna över axlarna annars kunde jag letat styre från gamla franska räsersen.

olaola

Medlem
Nu har jag äntligen mätt!

Diametern över där man fäster styret är ca 25,3 mm
Diametern över styrstammen är ca 22,2 mm

Sedan vet jag inte hur man mäter bredden på styret men jag mätte centrumrör till centrumrör rakt över ca där bromsarna sitter. Där var det även bredast. Då fick jag ca 37 cm

Förslag? :)

LarsM

Medlem
Jag har ett styre från den tiden liggande. Fiamme Italy "London".
Bredd 41,5 cm vid bromshandtagen, 40,5 cm i bocken. 25,8 mm vid fästpunkten.
Passar det så kan du få det.

olaola

Medlem
Jag fick ett styre av LarsM. Mitt styre var strax över 25,3 mm vid fästpunkten. Det jag fick av lars är strax under 26.

Tror ni jag kan slipa ner det lite försiktigt eller måste jag leta annat styre eller styrstam? Hur skulle ni göra?

Update: Att fila ner någon av ändarna ska man nog inte göra. Jag har läst på lite och det verkar bara vara farligt. Så gör inte det :) Rekommendationen verkar vara att byta ut gamla styrstammar ändå. Nån som håller med?

Senast ändrad:

Drosa

Aktiv medlem
Köpa en ny styrstam vore väl det enklaste och bästa? Planet x har för billig peng.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer