Nytt växelöra ny Bakväxel ändå fel

Amdyg1111

Ny medlem
Då var det dags för mig att ta hjälp från happys experter gällande växlar och skit (alla har väl fått nog av dessa trådar), men här kommer min.

Följande har hänt: fick tag i en Scott scale 710, 27,5, 142mm ram. Köpte ny bakaxel och nytt öra samt ett par syncros xr 10 hjul med shimano body. Denna skulle monteras ihop till sonen. Åkte hem. Byggde ihop den med xt bakväxel, kassett och resten. Började justera växlar och såg snabbt att det inte gick att få upp den på största drevet bak (36t).

justerade som jag brukar med ändskruvar hit och dit och spänna vajrar m.m. men fick det inte att fungera. Bakväxeln gick ändå inte upp. Bakväxeln kunde inte nå så långt som största drevet var placerat. Flyttade kassetten med distanser ut mot bakväxeln med följd att kedjan tar i baktriangeln och fastnar. Går alltså inte att justera med hjälp av distanser (provat olika tjocklek). Provade flera olika bakväxlar (xt, deore, slx och nu senast sram nx 11-del) med samma problem hela tiden. Ingen Bakväxel når in till största drevet. Ramen är ej sned (kolfiber), örat är rakt och korrekt monterat och av rätt modell vad jag kan läsa mig till och köptes hos Scott återförsäljare.

Det enda jag kan komma på är att växelörat är monterat för långt ut men det ser exakt lika ut som på en bekants exakt lika cykel. Hon kör 10 del xt som lixom jag har haft monterat exakt lika.

Så, kom igen! Sätt mig på på skampålen och delge mig vad jag har missat. Efter 2h härlig gubbenduro på Lugnet idag kan inget kränka mig om det visar sig vara ett rookiemisstag.
IMG_20200926_212229.jpg
IMG_20200926_212211.jpg
IMG_20200925_183208.jpg

jolov

Aktiv medlem
Är inte det där en hängare för direct mount?
säger jag enbart baserat på att det står "DM" på växelörat :)

edit: tittar man på andra scott öron så verkar det finnas flera olika modeller. däribland för DM och vanlig växel

Amdyg1111

Ny medlem
Ok, lite kränkt blev jag. Med all rätt! Diskuterade med butiken att jag inte skulle ha ett direct mount då de visste vilken bakaxel som skulle monteras. Antog att det var rätt växelöra eftersom det typ är Dalarnas "bästa" butik. Assumption is the Mother of all f***-ups. Tack för hjälpen!

jonte987

Aktiv medlem
På rd-m8000 är det väl bara att pilla av en länk? Sen är det slut tramsat med dm så skaffa några ikke dm while the getting is good

Amdyg1111

Ny medlem
beställer nytt öra. Allt blev ju så uppenbart nu helt plötsligt. Hur kunde jag ha missat!? Kul för grabben att kunna använda alla växlar, bra träning att bara köra på näst högsta iof.

Amdyg1111

Ny medlem
Fick tag i 11 del sram nx som jag tänkte köra och det är ju ingen länk på den som går att ta bort. Det är ju bara shimano som du säger.

Valhalla_

Aktiv medlem
Fick tag i 11 del sram nx som jag tänkte köra och det är ju ingen länk på den som går att ta bort. Det är ju bara shimano som du säger.
Men du köpte alltså inte en my xt växel? Jag fattade det så i alla fall men jag kanske har fel. Gjorde du det så kan du skruva loss länken och använda den

Amdyg1111

Ny medlem
Nej då, köpte ingen ny bakväxel till ramen utan hade lite 10-delade växlar liggandes hemma sen tidigare. Fattade inte hur jag kunde missa att det var ett DM öra. Då hade jag ju plockat av länken som sagt. Nåväl, nu blir det 11 del nx med rätt öra.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag har samma ram till grabben, kom med XT dm, men eftersom man ska pilla med allt beställde jag nytt öra för icke dm. Så jag har en fin XT 10s för dm över om du vill lösa det den vägen? Symbolisk peng + frakt.

Amdyg1111

Ny medlem
Har tillräckligt med bakväxlar som ligger hemma till olika projekt. Väntar in ett nytt växelöra och kör med 10 växlar på 11 del så länge. 😀 Tack ändå!

Freddie L

Aktiv medlem
Precis så är det, jag såg min chans att bli av med en från högen! ;-) Jag gjorde ju samma val som dig, bättre att ha samma standard för infästning av växeln.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer