Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.

HugSeal

Ny medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Hej. Jag tror att det är dags att byta vevpartiet på min gamla cykel (White SC Lite FF 16). Den har kuggat runt och tänderna på framförallt den största kransen ser rätt nerätna ut så det är väl på tiden.

Jag har dock ingen som helst aning om vad som är kompatibelt med vad. Baktill sitter det en 10-delad kassett ( Shimano HG500 11-32T) inköpt juli-18 så det blir till att byta den och slänga på en ny kedja också.

Det enda jag hittar att det står på kransarna är HG X Chain only och 48-36-26 vilket lär vara kransuppdelningen.

Men vad ska jag leta efter för att hitta ett nytt vevparti som passar? Det är bara en pendlarcykel med några branta backar så det kanske är en poäng att välja andra kuggantal om det går att bara byta?

Det verkar finnas olika armar för fyrkantiga infästningar och allt möjligt och jag vet inte hur jag tar reda på vilka som är kompatibla med mina växlar (Deore fram och SLX bak av okända modeller)

Målet är att hitta något vettigt som funkar men gärna så billigt som är rimligt att komma undan med.

Utöver det gissar jag att jag behöver en vevarmsdragare av passande modell?

Tack på förhand!
 

Pfaff

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Eftersom du har vevlager med fyrkantaxel kan du enkelt ersätta med BSA-lager för stort sett vilken axelstandard som helst, tex Shimanos HT2-standard eller Sram DUB. Och en flora av passande vevpartier.
Då öppnar sig en helt ny värld för dig.
Och ja, du kommer att behöva en avdragare för de bef vevarmarna och lite annat Biltemaverktyg för att ta bort och byta vevlager.
 

HugSeal

Ny medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Eftersom du har vevlager med fyrkantaxel kan du enkelt ersätta med BSA-lager för stort sett vilken axelstandard som helst, tex Shimanos HT2-standard eller Sram DUB. Och en flora av passande vevpartier.
Då öppnar sig en helt ny värld för dig.
Och ja, du kommer att behöva en avdragare för de bef vevarmarna och lite annat Biltemaverktyg för att ta bort och byta vevlager.

Behöver jag alltså byta själva vevlagret också? Jag hade hoppats slippa det utan bara kunna peta på en ny vevarm med kransar som passar.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Behöver jag alltså byta själva vevlagret också? Jag hade hoppats slippa det utan bara kunna peta på en ny vevarm med kransar som passar.
Eftersom det är en modern hoj är det väl kapslat lager och då är det nog bra att byta, om nu kedjekransarna är så slitna. Hade det varit en äldre cykel hade det bara varit att plocka isär vevpartiet och göra rent samt fetta in kullagren igen. På så sätt var det bättre förr.
 
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Om någon av klingorna är nitad fast så kan det vara lättare att byta vev och klingor, precis som du tänkte. Sök på vevparti på t.ex bikester och kryssa i 4-kant i axelstandard så kommer du få 35 olika alternativ från 189:- och uppåt.

Vevlager hade jag bytt samtidigt, brukar kosta dryga hundringen för 4-kant.

Du måste då ta reda på diameter på lagerhuset och 4-kanttappens längd.

Du behöver en pedalarmsavdragare och en hylsa för 4-kantsvevlager.
 

HugSeal

Ny medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Här är lite bilder på det hela. Varning för skitiga klingor, det har varit en grusig vinter.

Men jag behöver alltså bara hitta ett vevparti med rätt axelstandard och 3 klingor, när jag har kollat runt bland delar så har det funnits specifika vevparti för olika växlar (7, 9, 10 bakväxlar etc.) men det är inte så noggrant då?

Hur vet jag att det är en fyrkantsaxel, finns det en tydlig fyrkant att leta efter? :)

20220125_193429_HDR.jpg

20220125_193408_HDR.jpg

20220125_193347_HDR.jpg

20220125_193458_HDR.jpg
20220125_193506_HDR.jpg
 
Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Behöver jag alltså byta själva vevlagret också? Jag hade hoppats slippa det utan bara kunna peta på en ny vevarm med kransar som passar.

Nä, det behöver du inte om vevlagret är bra.
Om klingorna är nitade på vevarmen kan du behöva byta dom annars är det bara att byta klingor. Då behöver du söka efter klingor med samma fästdiameter (BCD) som befintliga.
Infästningen på fyrkantaxeln är ju sannolikt JIS (Japansk standard) Den skiljer sig i profil mot ISO (världsstandard, dvs europeisk standard) och den måste vara rätt om vevarmen ska sitta fast. Men byter du inte är det problemet ur världen.
Glöm inte att fetta in vevaxlarna före återmontage av vevarmarna ;-)
 

Pfaff

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Här är lite bilder på det hela. Varning för skitiga klingor, det har varit en grusig vinter.

Men jag behöver alltså bara hitta ett vevparti med rätt axelstandard och 3 klingor, när jag har kollat runt bland delar så har det funnits specifika vevparti för olika växlar (7, 9, 10 bakväxlar etc.) men det är inte så noggrant då?



Ja nog är det dax 😂

Klingorna är fäst med skruv så byte är enkelt.

Om du håller rent lite bättre framgent håller nog bästa uppsättning klingor, kransar och kedjor lite längre.
 

HugSeal

Ny medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Ja nog är det dax 😂

Klingorna är fäst med skruv så byte är enkelt.

Om du håller rent lite bättre framgent håller nog bästa uppsättning klingor, kransar och kedjor lite längre.

Hehe, anade det :D

Och ja, tvättar inte cykeln mer än några gånger per år och tycker det är svårt att komma åt kring klingorna framtill. Men fick ut fem år på klingorna åtminstoone :)

Då gissar jag at det vettigaste är att plocka av klingorna och mäta avstånden mellan hålen och sedan skaffa nya med samma mått? Behöver jag något särskilt verktyg för att få av klingorna, t.ex. om jag behöver ta av vevarmen för att komma åt dem? Eller är det bara en insexnyckel som det ser ut som?
 

Pfaff

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Hehe, anade det :D

Och ja, tvättar inte cykeln mer än några gånger per år och tycker det är svårt att komma åt kring klingorna framtill. Men fick ut fem år på klingorna åtminstoone :)

Då gissar jag at det vettigaste är att plocka av klingorna och mäta avstånden mellan hålen och sedan skaffa nya med samma mått? Behöver jag något särskilt verktyg för att få av klingorna, t.ex. om jag behöver ta av vevarmen för att komma åt dem? Eller är det bara en insexnyckel som det ser ut som?

Insex är verktyget
 

HugSeal

Ny medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Tack för all hjälp, mycket uppskattad av någon som kan väldigt lite om cyklar men som gärna lär sig saker! Imorgon får skruvarna bada i smörjolja så gör jag ett försök att få isär dem sedan.
 

HugSeal

Ny medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Nu har jag fått bort klingorna, den minsta sitter fortfarande kvar runt vevarmen då den är för liten för att få bort dock.

Den minsta klingan cyklar jag nästan aldrig på och den ser ut att vara i rätt gott skick ändå tror jag? Är det lika bra att byta den när jag byter de andra eller skulle det räcka att bara skrubba av den ordentligt? Tänker att i så fall slipper jag böket med att ge mig på att plocka bort vevarmen.

Då tänker jag att nästa steg är att mäta avståndet mellan hålen på klingorna (de två större använder samma hål så bör vara samma?) och sedan beställa nya klingor med samma hålcirkeldiameter?

Om jag behöver skaffa en avdragare för att få bort den innersta klingan också, är det någon särskild modell jag behöver? Hört något om att olika lager och vevarmar använder olika avdragare men vet inte om det stämmer?
Kan jag använda något i stil med denna:
Bikester Red Cycling Crank Puller

Är det någon poäng att byta utväxling/tandantal på klingorna? T.ex. ha ett mindre hopp mellan de två större för att få lite fler mellansteg där och minska avståndet mellan dem för att hjälpa växelföraren, eller är det lika bra att köra på samma jag har och undvika eventuella kompabilitetsproblem med storleken?



20220126_152102_HDR.jpg
20220126_152204_HDR.jpg
 
Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Var bor du? Det går säkert att låna en avdragare via ”Jag vill låna verktyg-tråden”.Standardavdragaren som finns på BT https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/pedalarmsavdragare-2000038271
bör passa men se till att dränka allt i 5-56 en god stund före. Sitter vevarmen fast riskerar du att förstöra gängorna i vevarmen.

Jag har själv med gott resultat konverterat en 3-del till tvådelat vevparti men det var på en cykel med HT2-parti där det finns möjlighet att flytta en distans från drevsidan till andra sidan så kedjelinjen blir lite bättre. Du kan ju lugnt plocka bort lilla klingan där om du inte använder den, bara kom ihåg att justera ändläget på framväxeln så du blockerar innersta läge.
Om du byter vevlagret finns de med olika axellängder för olika antal klingor. Jag kan tro - men vet inte - att du ska ha den närmast kortare i ditt fall om du skippar lilla klingan.
 

HugSeal

Ny medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Var bor du? Det går säkert att låna en avdragare via ”Jag vill låna verktyg-tråden”.Standardavdragaren som finns på BT https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/pedalarmsavdragare-2000038271
bör passa men se till att dränka allt i 5-56 en god stund före. Sitter vevarmen fast riskerar du att förstöra gängorna i vevarmen.

Jag har själv med gott resultat konverterat en 3-del till tvådelat vevparti men det var på en cykel med HT2-parti där det finns möjlighet att flytta en distans från drevsidan till andra sidan så kedjelinjen blir lite bättre. Du kan ju lugnt plocka bort lilla klingan där om du inte använder den, bara kom ihåg att justera ändläget på framväxeln så du blockerar innersta läge.
Om du byter vevlagret finns de med olika axellängder för olika antal klingor. Jag kan tro - men vet inte - att du ska ha den närmast kortare i ditt fall om du skippar lilla klingan.

Är Linköpingsbo, men gillar att köpa verktyg när jag kommer fram till att jag behöver dem så jag kan fixa med saker själv i framtiden.

Men då kan jag köpa ett gäng klingor med samma hålcirkeldiameter och hålfördelning, se till att de inte är för stora och slår i ramen. Sen smäcka på dem där de gamla satt och justera växlarna efteråt så bör det funka?
 

Pfaff

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Är Linköpingsbo, men gillar att köpa verktyg när jag kommer fram till att jag behöver dem så jag kan fixa med saker själv i framtiden.

Men då kan jag köpa ett gäng klingor med samma hålcirkeldiameter och hålfördelning, se till att de inte är för stora och slår i ramen. Sen smäcka på dem där de gamla satt och justera växlarna efteråt så bör det funka?

Det borde de men jag svär mig fri 😊 Passande klingor borde inte vara allt för svåra att få tag i eftersom vevpartiet är Shimano. Du får förvissa dig om att de du köper är för rätt placering, inre och yttre.
Du får kanske även köpa nya klingbultar om inte de gamla är hela när du väl får av dom.
I Linkan har du ju nära till BT.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Ser just bilden i hygglig förstoring. Det verkar finnas fett i montaget så det räcker. Om du köper BTs avdragare får du nog förvissa dig om att tryckplattan är stor nog så den inte försvinner in i inre gängan istället för att trycka ut vevarmen. Ett passande mynt e.d. att trycka mot kan rädda arbetet.
 

HugSeal

Ny medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Det borde de men jag svär mig fri 😊 Passande klingor borde inte vara allt för svåra att få tag i eftersom vevpartiet är Shimano. Du får förvissa dig om att de du köper är för rätt placering, inre och yttre.
Du får kanske även köpa nya klingbultar om inte de gamla är hela när du väl får av dom.
I Linkan har du ju nära till BT.

Nejnej, passar inget kommer jag att kräva återbetalning från dig :P

Nu är delar beställda så dags för den alltid alltför långa väntan på att de ska anlända.

Fettet i vevarmen såg riktigt fräscht ut, helt rent och lite transparent grönt.

Återigen, tack för all hjälp allihopa. Jag är inte mycket till cykelnörd men när jag har behövt fixa något har jag kunnat få hjälp här och lärt mig göra det. Har så sakteliga plockat upp ekerbyte/hjulriktning, växeljustering, etc. Och nu kan jag byta vevarm och framdrev också. Många bäckar små :)
 

HugSeal

Ny medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Jag upptäckte en fråga till kring drivlinan. En av justeringsskruvarna bak har suttit fast och skallen är skadad så jag tänkte att det var lika bra att byta den. Letade reda på derailleurn (RD-M670) på si.shimano men vill bara dubbelkolla att jag tänker rätt.

På sprängskissen så står det att det är en M4 X 16,5mm. Men jag antar att det är en standard M4 med längden 16,5mm och inte att de har några specialskruvar med någon konstig stigning. 16,5mm stigning är ju orimligt men vem vet, de har kanske hittat på något eget system för att sälja fler skruvar :)
skruv.png
 

n3wton

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Har inte detaljläst allt men svarar lite snabbt på de saker jag är bra nära säker på.

Vevpartiet ser ut att vara ett octalink. Det är inte fyrkant, utan har åtta splines istället för fyrkantsaxel. Googla bild så förstår du. Ska du byta vevlager (eller vevar, men det behöver du såklart inte) så behöver du dels vevarmsavdragare samt avdragare till själva vevlagret. Tänk på att vevlagret är hängat åt olika håll på höger- och vänstersidan. Enkla octalink-lager förmodar jag har samma kvalitet som enkla fyrkantslager, dvs man måste byta och kan inte serva dem. När du tagit av vevarmarna känner du om lagret går lätt och utan glapp.

Bultcirkeldiameter är förmodligen 4x104 BCD. Finns en miljard klingor att välja mellan. Om du inte bytt kedja och kassett nyligen måste du byta dessa samtidigt - framklingorna håller normalt många kassettbyten och ännu fler kedjebyten.

Skruven är säkert vanlig gängstigning på men skallen är väldigt liten ibland och går in i själva konstruktionen. En med vanlig skalle på kanske inte fungerar av den anledningen.
 

HugSeal

Ny medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Hehe, fått hem alla prylar och sakerna som inte skall bytas är tvättade. Men insåg när jag började skruva att jag köpt fel avdragare. Testade att lägga ett mynt som stödbricka men då tillverkade jag en liten skål och armen satt fast.

Blir till att skaffa en passande avdragare och testa igen :)
 

Nito

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Lånar tråden lite då jag också funderar på att byta vevparti och lager på min gamla MTB. Sitter i nuläget original som fått flera rejäla smällar och nu senaste tiden börjat luckra upp sig i tid och otid, trots locktite. Funderar på om denna instegsmodell är kompatibel med min cykel då jag är sugen på att testa 165mm vevarm eftersom jag nästan uteslutande cyklar på stenigt stök. Står att det är 12-speed kompatibelt men storebrorsan till denna modell står det 11-12-speed. Någon som vågar sig på att uttala sig om kompabiliteten?

https://www.tcmcykel.se/vevparti-mt...ANrwG5pCYUb5cc0-TpAM4x5U3g81dsDxoCf1sQAvD_BwE

Screenshot_20220712-155745~2.png


 

jonte987

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Ja, jäklar du. Fattade inte att "powerspline" var en egen standard, utan trodde att det var marketing-jargong. Vad ska jag ha då, som gärna inte kostar skjortan?
Ja, du kan ju köpa en bb som passar. Jag har inte så bra koll men nåt sånt här

Eller köp en NX med dub bb
 

Nito

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Finns visst sx dub också men hade kört NX så man vet vad man får.

Tack för hjälpen! Fick bli en SX för det var den enda med 165mm i lager. Verkar skilja cirka 200g från NX vilket jag kan leva med.
 

jonte987

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Tack för hjälpen! Fick bli en SX för det var den enda med 165mm i lager. Verkar skilja cirka 200g från NX vilket jag kan leva med.
Eventuellt ligger en del av skillnaden i klingan och det går i så fall att åtgärda.
Tyvärr verkar vevlagret väga en del också. Vet inte om du räknar med det i diffen. Å andra sidan lär ju en powerspline vev väga mindre än en dub vev - se gäller att addera ihop det korrekt
 

jonte987

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
165 mm

Vore intressant att veta vad det väger utan klinga men kan inte hitta nåt. NX och GX väger inom felmarginalen. Mitt GX är 8g lättare än mitt NX. Berk har uppmätt tvärtom (vilket är roligare)
 

Nito

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Eventuellt ligger en del av skillnaden i klingan och det går i så fall att åtgärda.
Tyvärr verkar vevlagret väga en del också. Vet inte om du räknar med det i diffen. Å andra sidan lär ju en powerspline vev väga mindre än en dub vev - se gäller att addera ihop det korrekt
Såg nu att delarna kanske inte passar ändå trots allt? Står 28,8mm på vevpartiet och 24mm på det vevlager jag beställde... Framgår inte i min cykels Specs vilken diameter är på nu...
 

jonte987

Aktiv medlem
Nytt vevparti, hjälp med kompabilitet.
Topp