Och där var cykelkraft på väg i konkurs..

Rattnalle

Aktiv medlem
marr sa:
Polarbear sa:
@Hasse Att döma av tonen här så är det väl snarare din förtjänst isf?
Sällan något svenskt faller i god jord här. Se bara öhlins tex. Ytterst o populärt. Nu är det iofs sålt med...
Är du delägare i cykelkraft eller vad är grejen?

Att verksamheter som av olika skäl inte går runt måste avvecklas är en av finesserna med en marknadsekonomi. Det öppnar för att någon som är duktigare kan göra samma sak bättre. Cykelkraft har ju aldrig verkar fungera bra för kundens del med långa och osäkra leveranstider. Visst några har gjort kap på Ibis men hur lockande har det varit att handla där annars?

Som konsument är jag inte våldsamt intresserad av om det är ett tyskt eller svenskt företag. Saker som pris och service är det som avgör. Produkterna är samma och inget av länderna är ett land jag känner att jag behöver undvika av etiska skäl.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ck har alltid fungerat bra för mig men har uppenbarligen haft tur antagligen när man läser om andra.
Har inte heller något emot att handla av Tyskland men handlar hellre svenskt om möjligheten finns.

Hasse#7

Aktiv medlem
Måste man ha en lokal svensk generalagent? Jag menar om det är så att de knäcker överlevnadsmarginalen för handlare? Om allt är billigare på nätet och man ändå måste veta exakt vad man beställer så kan man ju hoppa ett led förhandla volymrabatt med näthandlare, ta hem alla cyklar i container till en safe mottagare/lagerhotell och sedan hämta några åt gången eller alla cyklar där. Jag frågar mest för att jag är nyfiken. Det händer ju till och med att handlare rekommenderar att man köper, grejer de inte har hemma, själv på nätet. Detta för att vinsten inte täcker arbete och omkostnader, plus att det tar längre tid.

marr

Moderator
Forumvärd
Rattnalle sa:
marr sa:
Polarbear sa:
Sällan något svenskt faller i god jord här. Se bara öhlins tex. Ytterst o populärt. Nu är det iofs sålt med...

Att verksamheter som av olika skäl inte går runt måste avvecklas är en av finesserna med en marknadsekonomi. Det öppnar för att någon som är duktigare kan göra samma sak bättre. Cykelkraft har ju aldrig verkar fungera bra för kundens del med långa och osäkra leveranstider. Visst några har gjort kap på Ibis men hur lockande har det varit att handla där annars?

Som konsument är jag inte våldsamt intresserad av om det är ett tyskt eller svenskt företag. Saker som pris och service är det som avgör. Produkterna är samma och inget av länderna är ett land jag känner att jag behöver undvika av etiska skäl.
Handlat ganska mycket senaste året från ck. Till bättre eller motsvarande priser som hos tysken. Euron har varit dyr helt enkelt.
De flesta gångerna har det fungerat väldigt smidigt. Fick vänta någon gång, på något som inte var i lager. Fine för mig.

Hur många gånger har du själv handlat, en hel del antar jag med tanke på din stensäkra ståndpunkt att de aldrig levererar.

kais01

Aktiv medlem
saknar cyclecomponents, och verkligen otur för dem att de skulle köpas upp av ett företag med helt annan karma, eller snarare brist på karma.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Måste man ha en lokal svensk generalagent? Jag menar om det är så att de knäcker överlevnadsmarginalen för handlare? Om allt är billigare på nätet och man ändå måste veta exakt vad man beställer så kan man ju hoppa ett led förhandla volymrabatt med näthandlare, ta hem alla cyklar i container till en safe mottagare/lagerhotell och sedan hämta några åt gången eller alla cyklar där. Jag frågar mest för att jag är nyfiken. Det händer ju till och med att handlare rekommenderar att man köper, grejer de inte har hemma, själv på nätet. Detta för att vinsten inte täcker arbete och omkostnader, plus att det tar längre tid.

Shimano nordic är väl ett typiskt katastrofexempel. Svenska handlare har sämre inpriser än tyskarna har ut i sina butiker.

Rattnalle

Aktiv medlem
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Polarbear sa:

Handlat ganska mycket senaste året från ck. Till bättre eller motsvarande priser som hos tysken. Euron har varit dyr helt enkelt.
De flesta gångerna har det fungerat väldigt smidigt. Fick vänta någon gång, på något som inte var i lager. Fine för mig.

Hur många gånger har du själv handlat, en hel del antar jag med tanke på din stensäkra ståndpunkt att de aldrig levererar.
Exakt noll faktiskt men har fått rätt nära liverapportering från ett par som gjort det inklusive ett par cyklar och det har räckt för att avskräcka. Inte mycket som varit rätt ens när cyklarna faktiskt kommit fram. Lösa smågrejer verkar förvisso funka bättre men även där rätt många avskräckande historier för att vara ett litet urval människor.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Med tanke på den stadiga utveckling av omsättningen måste väl fler än några kunder ha varit nöjda... även om man har svårt att tro det när man läser några inlägg härifrån.

Jag har varit nöjd med mina köp. Ibland långa leveranstider kan jag leva med, cykling är bara en hobby för min del! ?

MAMTB

Aktiv medlem
Som sagt tråkigt för de anställda. De har ju även startat upp flera nya butiker det senaste. Undra hur det blir med dom nu.

grondahl

Aktiv medlem
Har handlat i deras butik på Götgatan ett par gånger och beställt på nätet någon gång med, bra bemötande i butik och helt ok leveranstid. Men mest småsaker, växlar, kedjor etc. Väldigt bekvämt att kunna köpa saker i butik när man ändå har vägen förbi.

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
geologen sa:
GurraG sa:
Det krakelerade redan i starten/övergången från cyclecomponents. När cyclecomponents hemsidedesign försvann så försvann troligen hälften av kunderna bla ego, hade de behållit den så hade starten varit bra och fler hade känt sig hemma och troligen fortsatt handla.
Instämmer fullständigt.
+2

Ändå tråkigt med CK. Har handlat några gånger och det har fungerat bra till ok. Hoppas på en fortsättning på något vis.

tmalm

Aktiv medlem
Hoppas CC tar vid igen, kan ju fortsätta med CKnamnet som är inarbetat, bara byta tillbaka till en bra hemsida (och en hel del till som behöver fixas...)

/T

Visste inte att det var så illa som vissa beskriver här... Var och besökte en av deras nybyggda butiker och det var väldigt stort och mycket fräscht och trevlig personal. De nämner ju de nya butikerna som en stor kostnad. Sen varför satsar man i andra länder som Finland och Danmark innan man är stabil och etablerad på hemmaplan ? En annan stor kostnad de nämnde var utveckling av mjukvara...

johfo

Aktiv medlem
Det var ju tråkigt. Har hittat en del jag behövt i butiken i Sisjön och fått bra hjälp där och även beställt en del på nätet och inte haft några större problem med leveranstider.

Beställde en ny hjälm i lördags, efter att ha kraschat den jag köpte där i juni.
Den har legat "i plockkö" hela dagen idag med beräknat utleveransdatum idag.
Hittar inte samma modell, färg och storlek någon annan stans.
Undras om jag får den...

Hill

Medlem
Aron sa:
Enligt den länkade artikeln verkar det inte vara kunderna som svikit, bolaget ökade omsättningen med 75% förra året. Problemen ska handla om en likviditetskris som i sin tur bottnar i en rad ofinansierade investeringar.

Cykelkraft har har helt enkelt spenderat pengar de inte hade och leverantörerna har ledsnat på att inte få betalt.
"Man kan inte bromsa sig ur en kris!"
Bruno Anderhage
:)

etnica

Aktiv medlem
De hade väll hoppats på en wework men var väll inte tillräckligt duktiga på att snacka omkull investerare.

cykel + breakit == kräks

imrog

Medlem
Är väl än så länge bara en företagsrekonstruktion.
Nordic E tail eller däckfirman som de har bakom sig kan ju pytsa in lite pengar.

Men oftast slutar det ju i konkurs..

D i U

Aktiv medlem
imrog sa:
Är väl än så länge bara en företagsrekonstruktion.
Nordic E tail eller däckfirman som de har bakom sig kan ju pytsa in lite pengar.

Men oftast slutar det ju i konkurs..
Ioförsig så har dom nästan inget på hyllan ändå att rea ut när Jag tänker efter :P

Ååå fy fan ska de alltså lägga över sin värdelöshet på fodringshavarna, ja det kunde jag anat, jävla psykopater som driver det här bolaget. Varför börjar de inte BARA SKÖTA SITT JOBB. Jag lovar er att om ni sätter mig i ett lager då kommer jag inte ta veckor på mig att skicka en del, ja jag kommer inte ens säga att delen är inne när de INTE är det. Sen bryr jag mig inte om alla som får sina grejer, man SKA få sina grejer när man köper av ett företag.

Nej Cykelkraft gå i konkurs redan igår så vi slipper er, ni är bara jobbiga.

thomalin

Aktiv medlem
De har varit sjukt ojämna när det gäller service, men på just enkel e-handel har de varit nära 100% för mig, med bra pris och snabb leverans, ofta ett dygn. Har handlat en del just därför.

Men att köpa cykel (ibis, så kanske inte bara deras fel) var sisådär med lång väntetid och många oklara besked. Montaget var halvkasst, felaktigt och oengagerat, och cykeln skitig vid leverans. Leveransögonblicket (irl) matchade inte priset, i något hänseende.

AX3L

Aktiv medlem
Crocko sa:
AX3L sa:
Jocke1970 sa:
SLI sa:
Nä, att deras nya order-/lagersystem är helklass är ingen hemlighet. Undrar vem som levererat det! Nån som vet?
"Bland annat har bolaget utvecklat egen mjukvara och gjort stora satsningar på att automatisera lagret."

Dom har utvecklat det själva, enligt länkad artikel.

//Jocke
I nästa veckas avsnitt ska vi prata om kärnverksamhet, och vad det är för något!
Fast just den typen av lösningar ligger ju ganska nära kärnverksamheten, finns nog minst lika många företag som varit nära eller gått i KK för att man köp någon icke passande standardlösning som man försökt anpassa ihjäl, inte alls ovanligt i nischade branscher att OL är hemkokt eller av en lokal partner.
Självklart. Ibland är att utveckla själv enda lösningen. Men du måste hålla med om att det låter lite dumt med ett cykelföretag som utvecklar dator/lagersystem? Utvecklingskostnaden per enhet blir ju liksom inte att leka med. Lite som när Saab utvecklade sin egen GPS.

h.g.j

Aktiv medlem
AX3L sa:
Crocko sa:
AX3L sa:
Jocke1970 sa:
SLI sa:
Nä, att deras nya order-/lagersystem är helklass är ingen hemlighet. Undrar vem som levererat det! Nån som vet?
"Bland annat har bolaget utvecklat egen mjukvara och gjort stora satsningar på att automatisera lagret."

//Jocke
I nästa veckas avsnitt ska vi prata om kärnverksamhet, och vad det är för något!
Fast just den typen av lösningar ligger ju ganska nära kärnverksamheten, finns nog minst lika många företag som varit nära eller gått i KK för att man köp någon icke passande standardlösning som man försökt anpassa ihjäl, inte alls ovanligt i nischade branscher att OL är hemkokt eller av en lokal partner.
Självklart. Ibland är att utveckla själv enda lösningen. Men du måste hålla med om att det låter lite dumt med ett cykelföretag som utvecklar dator/lagersystem? Utvecklingskostnaden per enhet blir ju liksom inte att leka med. Lite som när Saab utvecklade sin egen GPS.
Du menar att dom inte har relevant utbildning? Vi vet ju inte vilka kompetenser dom har inom företaget. Min erfarenhet är att "standard" program sällan täcker specifika behov, och att det oftast är svårt och dyrt att få dom anpassade för sin specifika verksamhet.

me.I.am

Aktiv medlem
Jag skrev om 4sound i XXL-tråden, som gick i konkurs. Där var problemet att Nordea inte ville ge kredit längre (eller kanske inte öka krediten?). Det i sin tur verkar bero på att Nordea går lite knackigt.

Är det banken (bankerna?) som som inte vill leka längre som gör att CK gått i konkurs?

Rattnalle

Aktiv medlem
h.g.j sa:
AX3L sa:
Crocko sa:
AX3L sa:
Jocke1970 sa:
SLI sa:

//Jocke
Du menar att dom inte har relevant utbildning? Vi vet ju inte vilka kompetenser dom har inom företaget. Min erfarenhet är att "standard" program sällan täcker specifika behov, och att det oftast är svårt och dyrt att få dom anpassade för sin specifika verksamhet.
Det hade låtit mer rimligt om det var någon nisch det handlar om men försäljning B2C är ju rätt vanligt...

ooms

Aktiv medlem
Nu verkar det ju vara en företagsrekonstruktion de håller på med (som påpekats tidigare i tråden), så det är ju inte direkt game over.

Crocko

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
h.g.j sa:
AX3L sa:
Crocko sa:
AX3L sa:
Jocke1970 sa:
SLI sa:

//Jocke
Det hade låtit mer rimligt om det var någon nisch det handlar om men försäljning B2C är ju rätt vanligt...
Mmm kan man tycka, och ungefär så tycker varenda systemleverantör som besöker ett byggvaruhus tills de skall förklara hur de hanterar lagersaldon för virke på löpmeter. Alla branscher har sina utmaningar med systemstöd och det är sällan de stora drakarna har något passande i byrålådan, inte alls ovanligt att kostnaderna för att anpassa ett standardsystem kostar 10ggr mer än att utveckla eget.

Dustin's nya ägare höll på att köra hela verksamheten i drickat när det skulle byta ut det gamla hemhacket som grundarna förvaltat i så där 20år mot ett standardsystem, och just B2C är bland det svåraste som finns pga oförutsägbar efterfrågan och hög transaktionsvolym med ganska små ordervärden/transaktion.

Stream

Aktiv medlem
WTF, plötsligt blev alla systemarkitekter i trå’n? Fantastiskt! Hur hinner ni med allt? Doktorera i hydralisk bottom out control, expert på obestånd och företagsrekonstruktioner och samtidigt vara systemerare på VM-data. Imponerande.

frause

Aktiv medlem
Stream sa:
WTF, plötsligt blev alla systemarkitekter i trå’n? Fantastiskt! Hur hinner ni med allt? Doktorera i hydralisk bottom out control, expert på obestånd och företagsrekonstruktioner och samtidigt vara systemerare på VM-data. Imponerande.
Det är för att vi inte har några kategorier.

Eller ja alltså, elcyklar kan vi inget om då.

Luzen

Aktiv medlem
När man läser boksluten så ser man ett klassiskt exempel på ett företag som vill växa men inte har en plan (läs kapital) för hur det skall gå till.

Per 171231 finns långa skulder på nästan 8 mkr, dessa och en del till hade man behövt för att klara fortsätta på dåvarande nivå.

Rattnalle

Aktiv medlem
Stream sa:
Det är väl snarare tvärt om så att vi som lekmän tycker det är otroligt märkligt att ett ehandelaföretag ens ska behöva ägna sig åt icke-kärnverksamhet av den omfattningen för att inga alternativ som går att köpa är bra nog. Den som är insatt ser uppenbarligen problemen..

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det är ett problem med standardsystem och dess konsulter. Även egenskruvade system är ett stort problem så det är inte lätt att göra rätt.
En början är att köra helt standard på allt som inte är en differentiater. Lagerhållning av diskreta produkter känns inte helt unikt för cykel.

Inte utan att man undrar om de tänkte att det som funkade för 15 år sen i bythjul funkar nu för cykel. Dvs låta lillbrorsan hacka ihop nåt lite snabbt utan spec.

NickPick

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Hasse#7 sa:

Shimano nordic är väl ett typiskt katastrofexempel. Svenska handlare har sämre inpriser än tyskarna har ut i sina butiker.
Det här är ju verkligen ett stort problem. Svenska priser är sjuka. Vad gör Shimano Nordic för pengarna? Dom syns ju inte särskilt mycket heller.

Sen kan man ju inte jämföra att köpa en kedja i plastpåse avsedd att använda när man bygger ny cykel mot en butikspackad kedja i butik hos sin närmsta lbs.

Rattnalle

Aktiv medlem
NickPick sa:
Raggamuffin sa:
Hasse#7 sa:

Det här är ju verkligen ett stort problem. Svenska priser är sjuka. Vad gör Shimano Nordic för pengarna? Dom syns ju inte särskilt mycket heller.

Sen kan man ju inte jämföra att köpa en kedja i plastpåse avsedd att använda när man bygger ny cykel mot en butikspackad kedja i butik hos sin närmsta lbs.
Nej men även tyskarna skickar sina kedjor i blå kartong eller röd plastask beroende på vilken religion man hör till.

niklaws

Medlem
Raggamuffin sa:
Hasse#7 sa:

+1 - En ständig kamp som butiksarbetare

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer