Och där var cykelkraft på väg i konkurs..

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Det är producenten som styr prisbilden och inpriser till generalagenten. De kan faktiskt räkna på sin abakus.
Bilar är billiga i USA.

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
När människor råkar ut för såna här saker måste de genomgå skuldsanering och leva på minimum i fem år. Varför inte göra samma sak för företag? Här ser det ju ut som om de hittat på massa dyra projekt som de bör kunnat ha räkna på inte skulle bära sig, och sen gör detta för att lämpa över "betalningen" av det grandiosa på leverantörer. Hur vill man som leverantör hantera samma företag efter det?

AX3L

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Stream sa:
WTF, plötsligt blev alla systemarkitekter i trå’n? Fantastiskt! Hur hinner ni med allt? Doktorera i hydralisk bottom out control, expert på obestånd och företagsrekonstruktioner och samtidigt vara systemerare på VM-data. Imponerande.
Det är väl snarare tvärt om så att vi som lekmän tycker det är otroligt märkligt att ett ehandelaföretag ens ska behöva ägna sig åt icke-kärnverksamhet av den omfattningen för att inga alternativ som går att köpa är bra nog. Den som är insatt ser uppenbarligen problemen..
This! Sen får man väl säga att deras supply-chain inte har fungerat helt klanderfritt. Om det sen beror på deras egna system låter jag vara osagt, men onekligen är det många som fått vänta länge på saker som skulle vara i lager, dålig koll på uppdateringar kring när saker som inte är i lager förväntas komma, saker som aldrig kommer över huvud taget osv. Liknande problem är väldigt ovanligt hos t.ex. tyska butikerna skulle jag säga. Eller klädbutiker online. Eller...

Rattnalle

Aktiv medlem
geologen sa:
När människor råkar ut för såna här saker måste de genomgå skuldsanering och leva på minimum i fem år. Varför inte göra samma sak för företag? Här ser det ju ut som om de hittat på massa dyra projekt som de bör kunnat ha räkna på inte skulle bära sig, och sen gör detta för att lämpa över "betalningen" av det grandiosa på leverantörer. Hur vill man som leverantör hantera samma företag efter det?
Du kan få näringsförbud. Men det krävs mer än att bara vara dålig på affärer.

zodah

Aktiv medlem
frause sa:
Stream sa:
WTF, plötsligt blev alla systemarkitekter i trå’n? Fantastiskt! Hur hinner ni med allt? Doktorera i hydralisk bottom out control, expert på obestånd och företagsrekonstruktioner och samtidigt vara systemerare på VM-data. Imponerande.
Det är för att vi inte har några kategorier.

Eller ja alltså, elcyklar kan vi inget om då.
Hehe, det här tyckte jag var roligt : -)

Har inget att tillföra i sak dock...

Rattnalle

Aktiv medlem
AX3L sa:
Rattnalle sa:
Stream sa:
Det är väl snarare tvärt om så att vi som lekmän tycker det är otroligt märkligt att ett ehandelaföretag ens ska behöva ägna sig åt icke-kärnverksamhet av den omfattningen för att inga alternativ som går att köpa är bra nog. Den som är insatt ser uppenbarligen problemen..
This! Sen får man väl säga att deras supply-chain inte har fungerat helt klanderfritt. Om det sen beror på deras egna system låter jag vara osagt, men onekligen är det många som fått vänta länge på saker som skulle vara i lager, dålig koll på uppdateringar kring när saker som inte är i lager förväntas komma, saker som aldrig kommer över huvud taget osv. Liknande problem är väldigt ovanligt hos t.ex. tyska butikerna skulle jag säga. Eller klädbutiker online. Eller...
Lite så. Valet mellan en butik där det oftast funkar och en där det alltid funkar är ganska lätt. Det får vara en väldigt bra deal för att oftast ska vara ett rimligt alternativ.

NickPick

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
NickPick sa:
Raggamuffin sa:
Hasse#7 sa:
Måste man ha en lokal svensk generalagent? Jag menar om det är så att de knäcker överlevnadsmarginalen för handlare? Om allt är billigare på nätet och man ändå måste veta exakt vad man beställer så kan man ju hoppa ett led förhandla volymrabatt med näthandlare, ta hem alla cyklar i container till en safe mottagare/lagerhotell och sedan hämta några åt gången eller alla cyklar där. Jag frågar mest för att jag är nyfiken. Det händer ju till och med att handlare rekommenderar att man köper, grejer de inte har hemma, själv på nätet. Detta för att vinsten inte täcker arbete och omkostnader, plus att det tar längre tid.

Shimano nordic är väl ett typiskt katastrofexempel. Svenska handlare har sämre inpriser än tyskarna har ut i sina butiker.
Det här är ju verkligen ett stort problem. Svenska priser är sjuka. Vad gör Shimano Nordic för pengarna? Dom syns ju inte särskilt mycket heller.

Sen kan man ju inte jämföra att köpa en kedja i plastpåse avsedd att använda när man bygger ny cykel mot en butikspackad kedja i butik hos sin närmsta lbs.
Nej men även tyskarna skickar sina kedjor i blå kartong eller röd plastask beroende på vilken religion man hör till.
Ja, men inte alltid. Delar ämnade att bygga ihop cyklar av brukar vara billigast.

Rattnalle

Aktiv medlem
NickPick sa:
Rattnalle sa:
NickPick sa:
Raggamuffin sa:
Hasse#7 sa:
Måste man ha en lokal svensk generalagent? Jag menar om det är så att de knäcker överlevnadsmarginalen för handlare? Om allt är billigare på nätet och man ändå måste veta exakt vad man beställer så kan man ju hoppa ett led förhandla volymrabatt med näthandlare, ta hem alla cyklar i container till en safe mottagare/lagerhotell och sedan hämta några åt gången eller alla cyklar där. Jag frågar mest för att jag är nyfiken. Det händer ju till och med att handlare rekommenderar att man köper, grejer de inte har hemma, själv på nätet. Detta för att vinsten inte täcker arbete och omkostnader, plus att det tar längre tid.

Shimano nordic är väl ett typiskt katastrofexempel. Svenska handlare har sämre inpriser än tyskarna har ut i sina butiker.
Det här är ju verkligen ett stort problem. Svenska priser är sjuka. Vad gör Shimano Nordic för pengarna? Dom syns ju inte särskilt mycket heller.

Sen kan man ju inte jämföra att köpa en kedja i plastpåse avsedd att använda när man bygger ny cykel mot en butikspackad kedja i butik hos sin närmsta lbs.
Nej men även tyskarna skickar sina kedjor i blå kartong eller röd plastask beroende på vilken religion man hör till.
Ja, men inte alltid. Delar ämnade att bygga ihop cyklar av brukar vara billigast.
Då har jag hittills lyckats undvika att köpa sådana helt enkelt trots att jag brukar välja den billigaste varianten av xt som finns hemma.

Luzen

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Jag skrev om 4sound i XXL-tråden, som gick i konkurs. Där var problemet att Nordea inte ville ge kredit längre (eller kanske inte öka krediten?). Det i sin tur verkar bero på att Nordea går lite knackigt.

Är det banken (bankerna?) som som inte vill leka längre som gör att CK gått i konkurs?
CK har inte gått i konkurs, de har ansökt om rekonstruktion och kan under rekonstruktionstiden inte gå i konkurs.
Det som händer nu är ett borgenärsammaträde för att höra om deras syn på ev ackord.

Under rekonstruktionen behöver verksamheten ha en finansiering och det vet vi inte om det finns.
Det mesta avhandeln i en rekonstruktion blir kontanthandel, dvs de kommer ah svårt att köpa in nya varor på faktura ller kredit.

Och lagret har de nog inte mycket kvar att sälja ifrån.

geologen sa:
Enig enig enig. Men det är ju landets politik att vi ska vara företagsamma.

Sixten Fors

Aktiv medlem
CK (ledningen) är klantarsel som verkar ha nollkoll på det mesta. Omsättningen må ha ökat från 144 MSEK 2017 till 257 MSEK 2018 men de verkar inte lyckas att tjäna några pengar. Undra hur mycket omsättningen backat under 2019? Gissning: Utan 2018 års påsktokkampanjen på Ripmo (där de räknade fel och sålde en dös cyklar med förlust), noll nyheter 2019 från BikeFun, flera underleverantörer som är smarta nog att inte leverera utan att få betalt, har jag svårt att se hur 2019 kan överträffa 2018 omsättningsmässigt. Blir det återgång till 150 MSEK?

CK förtjänar konkurs, men deras leverantörer förtjänar inte att bli blåsta på miljoner (BikeFun, Ibis, alla andra).

Som jämförelse omsätter nog "WiggleCRC Group featuring Bike24" >6000 MSEK?

erik h

Aktiv medlem
Aron sa:
Cykelkraft har har helt enkelt spenderat pengar de inte hade och leverantörerna har ledsnat på att inte få betalt.
Cykelföretagare i ett nötskal...

Synd att de inte fixade ekonomin, det var ju en kul ambition med bra sortiment utanför Specialized/Trek-rännan och dessutom synlighet mitt i stan.

lundatok

Aktiv medlem
Nu spekulerar jag, men det kan ju varit så att leveranstiden för Ripmo varit löjlig för att IBIS vägrat skicka cyklar på kredit. Som SUP verkar gjort.

Det finns andra exempel, lokalt i Stockholm, där man använt den enes pengar till att betala för andras cyklar så...

Sen verkar ju inte expansionen ut i norden varit så genomtänkt heller.

grondahl

Aktiv medlem
Crocko sa:
Mmm kan man tycka, och ungefär så tycker varenda systemleverantör som besöker ett byggvaruhus tills de skall förklara hur de hanterar lagersaldon för virke på löpmeter. Alla branscher har sina utmaningar med systemstöd och det är sällan de stora drakarna har något passande i byrålådan, inte alls ovanligt att kostnaderna för att anpassa ett standardsystem kostar 10ggr mer än att utveckla eget.
Spontant så känns de flesta erp/lagersystem/robotlager som otroligt mer anpassade för att köpa/hantera/sälja/plocka etc diskreta artiklar i låda som ex cyklar och tillbehör än virke på löpmeter.

me.I.am

Aktiv medlem
h.g.j sa:
AX3L sa:
Crocko sa:
AX3L sa:
Jocke1970 sa:
SLI sa:
Nä, att deras nya order-/lagersystem är helklass är ingen hemlighet. Undrar vem som levererat det! Nån som vet?
"Bland annat har bolaget utvecklat egen mjukvara och gjort stora satsningar på att automatisera lagret."

Dom har utvecklat det själva, enligt länkad artikel.

//Jocke
I nästa veckas avsnitt ska vi prata om kärnverksamhet, och vad det är för något!
Fast just den typen av lösningar ligger ju ganska nära kärnverksamheten, finns nog minst lika många företag som varit nära eller gått i KK för att man köp någon icke passande standardlösning som man försökt anpassa ihjäl, inte alls ovanligt i nischade branscher att OL är hemkokt eller av en lokal partner.
Självklart. Ibland är att utveckla själv enda lösningen. Men du måste hålla med om att det låter lite dumt med ett cykelföretag som utvecklar dator/lagersystem? Utvecklingskostnaden per enhet blir ju liksom inte att leka med. Lite som när Saab utvecklade sin egen GPS.
Du menar att dom inte har relevant utbildning? Vi vet ju inte vilka kompetenser dom har inom företaget. Min erfarenhet är att "standard" program sällan täcker specifika behov, och att det oftast är svårt och dyrt att få dom anpassade för sin specifika verksamhet.
En annan aspekt är vissa företags ovilja att anpassa verksamheten efter ett standardsystem. Jag vet ett stort företag som köpte nytt system för många miljoner, sedan köpte dom anpassningar för en mycket större summa så att det nya systemet skulle fungera precis som det gamla. Att anpassa rutiner på företaget kom aldrig på fråga. Bara ett exempel ur högen.

Har en känsla av att systemering idag endast gäller "datasystemet", inte en översyn av företagets rutiner.

me.I.am

Aktiv medlem
Luzen sa:
me.I.am sa:
Jag skrev om 4sound i XXL-tråden, som gick i konkurs. Där var problemet att Nordea inte ville ge kredit längre (eller kanske inte öka krediten?). Det i sin tur verkar bero på att Nordea går lite knackigt.

Är det banken (bankerna?) som som inte vill leka längre som gör att CK gått i konkurs?
CK har inte gått i konkurs, de har ansökt om rekonstruktion och kan under rekonstruktionstiden inte gå i konkurs.
Det som händer nu är ett borgenärsammaträde för att höra om deras syn på ev ackord.

Under rekonstruktionen behöver verksamheten ha en finansiering och det vet vi inte om det finns.
Det mesta avhandeln i en rekonstruktion blir kontanthandel, dvs de kommer ah svårt att köpa in nya varor på faktura ller kredit.

Och lagret har de nog inte mycket kvar att sälja ifrån.
Ok, snappade inte upp att det var en rekonstruktion.
Men det som utlöste det hela var väl enkelt uttryckt brist på pengar? Första åtgärden brukar vara att låna mer pengar, förmodar att dom redan hade stora lån. Så antar att banken/bankerna sa stopp?

least

Medlem
Att ett företag tvingas in i rekonstruktion är för att man bedömer att bolaget inte överlever på grund av de skulder som man har dragit på sig. Men, om detta bedömas vara relativt kortvarigt och fodringsägarna går med på ett ackord, då kan bolaget överleva.
De flesta leverantörer med ansvarskänsla brukar gå med på ett ackord, om den nya finasieringsplanen verkar rimlig.

Om inte, då blir det konkurs och alla förlorar.

ooms

Aktiv medlem
me.I.am sa:
h.g.j sa:
AX3L sa:
Crocko sa:
AX3L sa:
Jocke1970 sa:
SLI sa:
Nä, att deras nya order-/lagersystem är helklass är ingen hemlighet. Undrar vem som levererat det! Nån som vet?
"Bland annat har bolaget utvecklat egen mjukvara och gjort stora satsningar på att automatisera lagret."

//Jocke
I nästa veckas avsnitt ska vi prata om kärnverksamhet, och vad det är för något!
Fast just den typen av lösningar ligger ju ganska nära kärnverksamheten, finns nog minst lika många företag som varit nära eller gått i KK för att man köp någon icke passande standardlösning som man försökt anpassa ihjäl, inte alls ovanligt i nischade branscher att OL är hemkokt eller av en lokal partner.
Självklart. Ibland är att utveckla själv enda lösningen. Men du måste hålla med om att det låter lite dumt med ett cykelföretag som utvecklar dator/lagersystem? Utvecklingskostnaden per enhet blir ju liksom inte att leka med. Lite som när Saab utvecklade sin egen GPS.
Du menar att dom inte har relevant utbildning? Vi vet ju inte vilka kompetenser dom har inom företaget. Min erfarenhet är att "standard" program sällan täcker specifika behov, och att det oftast är svårt och dyrt att få dom anpassade för sin specifika verksamhet.
En annan aspekt är vissa företags ovilja att anpassa verksamheten efter ett standardsystem. Jag vet ett stort företag som köpte nytt system för många miljoner, sedan köpte dom anpassningar för en mycket större summa så att det nya systemet skulle fungera precis som det gamla. Att anpassa rutiner på företaget kom aldrig på fråga. Bara ett exempel ur högen.

Har en känsla av att systemering idag endast gäller "datasystemet", inte en översyn av företagets rutiner.
Dock kan jag tycka det är sunt att systemet anpassas till företaget, inte tvärtom. Det måste ändå vara företagets behov som sätts i första rummet.

me.I.am

Aktiv medlem
Det gäller att inte vara stelbent, ibland kan en enkel förändring av rutinerna göra att man sparar mycket vad gäller datasystemet (dåligt ord, jag vet), en förändring som inte påverkar företaget negativt. Det går inte att vara kategorisk där. Ställer mig dock tveksam till att företag skall hålla fast vid sina rutiner i all oändlighet. Den åsikten du ger uttryck för gör att det blir svårjobbat.

I exemplet jag nämnde så var det ett företag som bl.a. hade egna sågverk. Vi var på rundvandring på företaget, dom visade stolt upp en automatiserad linje dom nyss köpt och installerat. Råa trädstammar in, färdiga möbler ut (lite överdrivet kanske). Jag var på vippen att fråga dom varför dom inte hade byggt om den nyinköpta roboten så den passade in rakt av där de gamla maskinerna hade varit.

PS.
Det finns stora vinster i att ha ett standardsystem utan anpassningar, jämfört med att ha anpassningar, eller att ha ett egettillverkat system. Framförallt i det långa perspektivet. Så det är definitivt en bra idé för företag att se över sina rutiner i samband med systemskifte, även om det skulle generera en stor engångssumma.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
ooms sa:
me.I.am sa:
h.g.j sa:
AX3L sa:
Crocko sa:
AX3L sa:
Jocke1970 sa:
SLI sa:

//Jocke

Dock kan jag tycka det är sunt att systemet anpassas till företaget, inte tvärtom. Det måste ändå vara företagets behov som sätts i första rummet.
Däri ligger den pedagogiska utmaningen. Det känns intuitivt men om TCO överstiger förbättringen värde så ska anpassningen inte göras. Bra konsulter kan sälja in standardlösningen. Skitkonsulter moddar sönder systemet och skyller på kunden.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det gäller att skilja på rutiner som bidrar till konkurrensfördelar och rutiner som inte gör det. De senare kan man lika gärna ändra så de passar systemet om det är jämförbart effektivt. de förstnämnda kan det vara värt att anpassa systemet för.

grondahl

Aktiv medlem
ooms sa:
Företagets behov kanske inte alltid är att behålla ett påtvingat arbetssätt från ett äldre system?

me.I.am

Aktiv medlem
jonte987 sa:
...
Däri ligger den pedagogiska utmaningen. Det känns intuitivt men om TCO överstiger förbättringen värde så ska anpassningen inte göras. Bra konsulter kan sälja in standardlösningen. Skitkonsulter moddar sönder systemet och skyller på kunden.
Du glömmer skitkonsulter som säljer in standardsystem, "det här löser alla era problem".
Annars håller jag med dig. Det är väldigt svårt att kämpa mot prestige.

Rattnalle

Aktiv medlem
Blanda nu inte ihop försäljare med vi som är konsulter av den sortens som faktiskt bidrar med sakkunskap.

Tomcaten

Aktiv medlem
Hill sa:
Aron sa:
Enligt den länkade artikeln verkar det inte vara kunderna som svikit, bolaget ökade omsättningen med 75% förra året. Problemen ska handla om en likviditetskris som i sin tur bottnar i en rad ofinansierade investeringar.

Cykelkraft har har helt enkelt spenderat pengar de inte hade och leverantörerna har ledsnat på att inte få betalt.
"Man kan inte bromsa sig ur en kris!"
Bruno Anderhage
:)
Hahha. Tyckte jag kände igen namnet från golfaren innan jag slog upp det.

jonte987

Aktiv medlem
me.I.am sa:
jonte987 sa:
...
Du glömmer skitkonsulter som säljer in standardsystem, "det här löser alla era problem".
Annars håller jag med dig. Det är väldigt svårt att kämpa mot prestige.
Jo att det felsålt är det vanliga. Ovan menade jag "sälja" som i att förespråka i designfasen.
Vore det inte för säljare och användare så hade livet varit lättare....

me.I.am

Aktiv medlem
Microsoft har förstått hur det fungerar. I nya Windowsversioner brukar det finnas en inställning för att få det att se ut som i gamla versionen.

jonte987

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Microsoft har förstått hur det fungerar. I nya Windowsversioner brukar det finnas en inställning för att få det att se ut som i gamla versionen.
När det begavs sig för 10-15 år sen och vi fick göra många större service pack lyft efter en kortare tid (don't ask) så kunde vi regelmässigt plocka bort 70-80% av de anpassningar som absolut skulle med första gången. Då hade de vant sig vid den nya versionen och brydde sig inte längre.

me.I.am

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
Blanda nu inte ihop försäljare med vi som är konsulter av den sortens som faktiskt bidrar med sakkunskap.
oss, OSS

Men värst är väl ändå konsulter som gått över till den mörka sidan.
Förlåt.

Vilken mörk sida tänker du på? Misstänker att det kanske skiljer sig beroende på bransch.
Konsulter som blir säljare.

EDIT:
Men ska man vara lite seriös så behövs en balans. Programmerare har en tendens att ge kunden för mycket, säljare att ge kunden för lite, så en bra balans behövs.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
oss, OSS

Förlåt.

Vilken mörk sida tänker du på? Misstänker att det kanske skiljer sig beroende på bransch.

EDIT:
Men ska man vara lite seriös så behövs en balans. Programmerare har en tendens att ge kunden för mycket, säljare att ge kunden för lite, så en bra balans behövs.
Jag sitter i en sits där jag ofta är inblandad i både sälj, projektledning och med sakkunskap i samma projekt. Många mindre projekt. Ofta flera år samma kund. Det är tacksamt att projektleda något man själv ihop med kunden fått specificera och vet blir bra utifrån förutsättningar och behov.

jonte987

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
oss, OSS

Förlåt.

EDIT:
Jag sitter i en sits där jag ofta är inblandad i både sälj, projektledning och med sakkunskap i samma projekt. Många mindre projekt. Ofta flera år samma kund. Det är tacksamt att projektleda något man själv ihop med kunden fått specificera och vet blir bra utifrån förutsättningar och behov.

Det gjorde jag med tidigare, nu på kund sidan. Men det är mycket som är felsålt av hästhandlare.

Rattnalle

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
oss, OSS

Förlåt.

EDIT:

Det gjorde jag med tidigare, nu på kund sidan. Men det är mycket som är felsålt av hästhandlare.
Jo det har jag ju också provat. Har lyxen att slippa mestadels nu.

me.I.am

Aktiv medlem
Blir ständigt lika förvånad hur mycket oseriöst det finns inom branschen, en gång i tiden som nyutbildad så trodde jag att databranschen skulle vara självsanerande, hahahahahahahahahah..........

Är väl lite som cykel-e-handlare, är en vara 1 krona billigare så struntar många i om leveranser och returer/reklamationer hanteras dåligt.

least sa:
Att ett företag tvingas in i rekonstruktion är för att man bedömer att bolaget inte överlever på grund av de skulder som man har dragit på sig. Men, om detta bedömas vara relativt kortvarigt och fodringsägarna går med på ett ackord, då kan bolaget överleva.
De flesta leverantörer med ansvarskänsla brukar gå med på ett ackord, om den nya finasieringsplanen verkar rimlig.

Om inte, då blir det konkurs och alla förlorar.
Ur ett marknadsperspektiv är det såklart helt förkastligt med sådan socialism gällande företag, även skuldsanering är en tragedi.

Men ditt resonemang är också lite skevt, de har REDAN förlorat, Cykelkrafts personal är inkompetenta, och det är DÄRFÖR de har hamnat där de är. Förresten är det inte Cykelkrafts roll att ha den makten över fodringsägarna, vi borde tvärtom kräva ägarna att personligen ta på sig skulderna.

Sixten Fors

Aktiv medlem
CK's web är tvärkass. Sjuuuukt långsam och svårnavigerad, dåliga filter, noll överblick. Gjorde just en sökning på 12spd kedja. CK erbjuder tre olika modeller, varav en i lager (påstår de, vilket inte går att lita på) för 1029 kr. Nej tack :)

Varför inte bara göra som Bike24? Rätt från början. Deras web har sett i princip likadan ut i 10 år. Bäst då, fortfarande bäst. Blixtsnabb, säkert 30 ggr kortare svarstid än CK vid sökning/filtrering. Användarvänlig. Störst sortiment. Bra priser. Bike24 hade ca 25 olika 12spd kedjor, alla i lager, från 16,80 EUR.

Att Bike24 dessutom är grymt snabba (orderhantering, leveranser) och proffsiga att ha att göra med gör inte saken sämre.

Senast ändrad:

Stream

Medlem
jonte987 sa:
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
oss, OSS

Förlåt.

EDIT:

Eller felköpt av pappskallar.

jonte987

Aktiv medlem
Stream sa:
jonte987 sa:
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
oss, OSS

Förlåt.

EDIT:

Eller felköpt av pappskallar.
Yes.

Crocko

Aktiv medlem
Stream sa:
Vi internetcyklar då blir det mycket tid över till annat :)

jonte987

Aktiv medlem
Crocko sa:
Stream sa:
Vi internetcyklar då blir det mycket tid över till annat :)

Wm-data är det som ligger nära Wessels?

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
oss, OSS

Är du helt säker på det, en konsult som lärt sig ta betalt är ändå ganska ofarlig jämfört med en säljare med Admin rättigheter.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer