Och där var cykelkraft på väg i konkurs..

Maakus

Aktiv medlem
NickPick sa:
Maakus sa:
jonte987 sa:
ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Cyklister gräver sin egen grav genom att handla utomlands och inte på hemmaplan.
Snarare cykelhandlarna som gräver sin egen grav genom att leva kvar på 80-talet. De måste inse att marknaden och konkurrensen är global idag.
Precis. Måste finnas en marknad för service. Om man nöjer sig med 20% vinst på delar och har kompetens minst i nivå med en Google sökning.

80-100% påslag funkar inte idag när alla kan se priset hos tysken.
Kikar på ny hoj.
En av modellerna kostar i Sverige ca ~56.000, och ifrån storbritanien ~33.000...
Länka båda.
Får pudla lite på priset i GB, men har för mig att det var 30% förut.

Sverige, 58 179:-
https://www.cykellagret.se/p19799/gt-force-carbon-pro-gloss-cyan-with-gt-yellow-and-deep-navy-2019
"Sverige" 55,000:-
https://www.dahlmanscykel.se/product/gt-force-carbon-pro-2019/
Tyskland 52 375:-
https://www.bikester.se/gt-bicycles-force-carbon-pro-heldaempad-mtb-turkos-874722.html

Storbrittanien 37 346:-
https://www.tritoncycles.co.uk/moun...UQiMbaq5tkq_DuyyWjg2UN_mRVJI5QvUaAhZBEALw_wcB

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Gillar inte skadeglädjen. Att driva e-handel med styckeprodukter i snabb tillväxt och med stora investeringsbehov är svårt utan tillgång på externt kapital. Jag tror elcykelpremien försvårade. Den linjära tillväxten bröts för opportun galopp.

Stervelo

Aktiv medlem
För min del är det synd om det går åt skogen. Det borde finnas plats för en cykel-ehandel med bra sortiment och ok pris i Sverige.
CC handlade jag från, men cykelkraft har det blivit mycket mindre av, mer från tysken.
Jag tror det är en kombination av att det kändes som en sälja parfymsite mer än cykelprylar och att de inte hade mycket i lager av det de visade upp.
När jag handlar vill jag ha det NU, att visa resterande 80% som inte finns i lager är dåligt tror jag.
Men det kanske är helt rätt när "vi" inte är målgruppen om det nu är så.

CC var mer som tysken och britten. CK vet jag inte riktigt hur de tänkt att det skulle fungera.
Om nu "vi" inteär målgruppen, vem ska de sälja ibis och yeti till? Det förstår inte jag.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
happymtb.fr sa:
felt sa:
Men jag tycker även sättet att utöva sitt moderatorskap på är rätt tveksamt... :/
+1
Är benägen att hålla med och jag brukar inte göra så, men igår gjorde jag ett undantag och tycker ärligt talat att det var välförtjänt.

Den som läst posthistoriken från användaren kunde nog misstänkt något själv också.

NickPick

Aktiv medlem
Maakus sa:
NickPick sa:
Maakus sa:
jonte987 sa:
ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Cyklister gräver sin egen grav genom att handla utomlands och inte på hemmaplan.
Snarare cykelhandlarna som gräver sin egen grav genom att leva kvar på 80-talet. De måste inse att marknaden och konkurrensen är global idag.
Precis. Måste finnas en marknad för service. Om man nöjer sig med 20% vinst på delar och har kompetens minst i nivå med en Google sökning.

80-100% påslag funkar inte idag när alla kan se priset hos tysken.
Kikar på ny hoj.
En av modellerna kostar i Sverige ca ~56.000, och ifrån storbritanien ~33.000...
Länka båda.
Får pudla lite på priset i GB, men har för mig att det var 30% förut.

Sverige, 58 179:-
https://www.cykellagret.se/p19799/gt-force-carbon-pro-gloss-cyan-with-gt-yellow-and-deep-navy-2019
"Sverige" 55,000:-
https://www.dahlmanscykel.se/product/gt-force-carbon-pro-2019/
Tyskland 52 375:-
https://www.bikester.se/gt-bicycles-force-carbon-pro-heldaempad-mtb-turkos-874722.html

Storbrittanien 37 346:-
https://www.tritoncycles.co.uk/moun...UQiMbaq5tkq_DuyyWjg2UN_mRVJI5QvUaAhZBEALw_wcB
1. Fjolårsmodell.
2. Om någon butik i Sverige ens tagit hem den där ganska döda modellen så är det garanterat bra pris. Det är lagercyklar som säljs.
3. Cykellagret säljer väl bara på tro?

Rattnalle

Aktiv medlem
Stervelo sa:
För min del är det synd om det går åt skogen. Det borde finnas plats för en cykel-ehandel med bra sortiment och ok pris i Sverige.
CC handlade jag från, men cykelkraft har det blivit mycket mindre av, mer från tysken.
Jag tror det är en kombination av att det kändes som en sälja parfymsite mer än cykelprylar och att de inte hade mycket i lager av det de visade upp.
När jag handlar vill jag ha det NU, att visa resterande 80% som inte finns i lager är dåligt tror jag.
Men det kanske är helt rätt när "vi" inte är målgruppen om det nu är så.

CC var mer som tysken och britten. CK vet jag inte riktigt hur de tänkt att det skulle fungera.
Om nu "vi" inteär målgruppen, vem ska de sälja ibis och yeti till? Det förstår inte jag.
Alltså det är ju synd att det inte finns en rimligt bra svensk sån här verksamhet helt klart. Men specifikt CK har ju inte riktigt lockat.

AX3L

Aktiv medlem
jomper sa:
happymtb.fr sa:
felt sa:
Men jag tycker även sättet att utöva sitt moderatorskap på är rätt tveksamt... :/
+1
Är benägen att hålla med och jag brukar inte göra så, men igår gjorde jag ett undantag och tycker ärligt talat att det var välförtjänt.

Den som läst posthistoriken från användaren kunde nog misstänkt något själv också.
Jag får gå mot strömmen där och säga att jag tycker att det alltid är bra om det avslöjas att ett företag går in och postar eller verkar anonymt på ett forum. För mig går det lite under samma paragraf som att en bloggare måste berätta om sina samarbeten om de får spons eller motsvarande. Om det sedan är en anställd som postar utan företagets vetskap, ja det är ju beklagligt. Men där har den anställda gjort fel, inte happy.

jonte987

Aktiv medlem
Miss Lycka 2.0 sa:
Varför prutar ni inte? Det gör jag.
Nej. Om Ica skyltar med dubbla priset så går jag inte in och prutar. Den som tycker det är smart marknadsföring ska göra så men kom inte och gråt om globalisering sen.
Däremot kan jag tänka mig ett litet påslag för att slippa prutning, fejkpriser osv.
Är det någon som testat det? En ärlig verksamhet där man inte försöker luras? Kanske kan vara nåt för Sverige.

Berk

Aktiv medlem
AX3L sa:
jomper sa:
happymtb.fr sa:
felt sa:
+1

Jag får gå mot strömmen där och säga att jag tycker att det alltid är bra om det avslöjas att ett företag går in och postar eller verkar anonymt på ett forum. För mig går det lite under samma paragraf som att en bloggare måste berätta om sina samarbeten om de får spons eller motsvarande. Om det sedan är en anställd som postar utan företagets vetskap, ja det är ju beklagligt. Men där har den anställda gjort fel, inte happy.
+1

qma

Aktiv medlem
Bara en anekdot om övergången CC-CK. Jag tyckte det var tröttsamt när den ganska väl fungerande websidan för CC som jag handlat en hel del av, försvann till förmån för CKs som jag inte använt tidigare. CC gav mig ett mer sportinriktat och kvalitativt intryck (ytterst subjektivt).

Har ändå handlat från CK några gånger, men ingen cykel.

perzzon

Aktiv medlem
AX3L sa:
jomper sa:
happymtb.fr sa:
felt sa:
+1

+massor

skier

Aktiv medlem
AX3L sa:
jomper sa:
happymtb.fr sa:
felt sa:
+1

+1

Schreddan

Aktiv medlem
CK är ju ett företag som på flera sätt försöker göra smygreklam på Happy, i befintliga trådar eller t o m starta nya. Det är alltså inte bara EN anställd utan minst två.
Möjligt att det är på eget bevåg men lika sopigt för det.

Bra gjort Jomper!

SIE

Aktiv medlem
Köpte en Merida 120 hos CK i Sisjön i våras. Hur funkar det med garantin, går det generellt via åf eller via tillverkaren?

itisasitis

Ny medlem
Jag hoppas att anställda och leverantörer får betalt i vettig tid. Sen kan vad som helst få hända. Jag har personligen inte haft några större problem med cykelkraft; jag har haft dom som en av nätbutikerna jag kollar när jag ska beställa delar. Har inte haft några problem med lagersaldo, men dåliga leveranstider ett par gånger. Jättebra kontakt med kundtjänst vid retur. Ibland har dom till och med varit billigast, porto från tysken inräknat. Håller dock med om att hemsidan varit dålig, med dåliga filter och produkter som funnits som ändå inte dykt upp i sökningar.

Knappast första eller sista gången i världshistorien som ledning och styrelse chansar och misslyckas med att lösa finansiering. Förhoppningsvis lär sig alla något av detta.

jolov

Aktiv medlem
perzzon sa:
AX3L sa:
jomper sa:
happymtb.fr sa:
felt sa:
+1

+massor
Jag läste igenom inläggshistoriken igår efter att inlägget i den här tråden, är ju ett par inlägg där användaren försvarar cykelkraft och är rätt nedlåtande mot folk (typ kallar dom snåla för att dom undrade varför priset höjdes med 5000kr över natten) osv.
Uppskattar ändå att Jomper avslöjade att det var någon från cykelkraft som skrivit det. Är enbart företaget, ingen enskild person som blir utpekad resonerar jag.
Minst sagt välförtjänt

perzzon

Aktiv medlem
Cykelkraft(s anställda) har som sagt en historik av att ha postat här och gjort fulreklam / försvarat ftg utan att annonsera vad man kommer ifrån.
Tänker ffa på Mr supply chain manager.
Senast i oktober ser jag att han argsint försvarat företaget när det fick rimliga klagomål.

Senast ändrad:

Skogling

Aktiv medlem
Jag har aldrig handlat från CK och kommer aldrig handla av dem.

Jag hade en fantastisk relation med Cyclecomponents när det begav sig.

Det var då det. Nu har jag bäst relation med Wiggle, Chainreaction och alla dom stora tyska drakarna. När jag "telefonbeställer".

Min LBS är nu mer Sigge Cykel. Dom är inte billiga. Men dom kan cykel.

lundatok

Aktiv medlem
Ja, låt oss vara kränka för Jompers "avslöjande". Hörde ryktesvägen att CK inte betalt ut löner på ett tag, om det stämmer så hade jag personligen varit lite mer kränkt över det.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Henrik83 sa:
felt sa:
Minst sagt väldigt osmakligt.
+1
Osmakligt inlägg, givet den officiella rollen som moderator. Dessutom 8½ timmar för sent då skadan redan var skedd och i princip redan utagerad av forummedlemmarna.

Att i tid (inom 15 min) moderera/redigera själva inlägget från Getabocken och meddela Getabocken vad problemet var hade varit ett proffsigare agerande. Kan Jag tycka.

Sixten Fors

Aktiv medlem
perzzon sa:
Kan någon er som ogillat tilltaget berätta vad ni upplever som fel med det?
Jag anser att:
Moderering av Getabockens inlägg inom 15 min hade varit på sin plats, radera inlägg och meddela Getabocken varför.
Jompers inlägg 9 h senare var ingen moderering utan ett vanligt inlägg, där Jomper blandade ihop rollen som moderator och vanlig forummedlem. Osmakligt.

Alltså minst tre fel: Sen på bollen, ingen moderering, blandar ihop sina olika roller. Happy har kanske lite halvkassa rutiner, precis som CK?

perzzon

Aktiv medlem
En tycker olika uppenbarligen.

Kan tycka att det är onödigt att skriva om sina egna känslor efteråt men det känns som en minimal sak i sammanhanget.

wukkaN

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
perzzon sa:
Jag anser att:
Moderering av Getabockens inlägg inom 15 min hade varit på sin plats, radera inlägg och meddela Getabocken varför.
Jompers inlägg 9 h senare var ingen moderering utan ett vanligt inlägg, där Jomper blandade ihop rollen som moderator och vanlig forummedlem. Osmakligt.

Alltså minst tre fel: Sen på bollen, ingen moderering, blandar ihop sina olika roller. Happy har kanske lite halvkassa rutiner, precis som CK?
Är Jomper (och övriga moderatorer) avlönade och har som uppgift att realtidsmoderera forumet? Om inte så vill jag nog hävda orimligheten i ditt förslag på tidsfrist. Men det kanske är det som är poängen, om det inte görs direkt så ska det inte göras alls.

Edit: I övrigt ser jag inga problem med Jompers agerande. Tycker snarare att det, utifrån den här situationen, var påkallat.

Senast ändrad:

WSB

Medlem
wukkaN sa:
Sixten Fors sa:
perzzon sa:
Jag anser att:

Är Jomper (och övriga moderatorer) avlönade och har som uppgift att realtidsmoderera forumet? Om inte så vill jag nog hävda orimligheten i ditt förslag på tidsfrist. Men det kanske är det som är poängen, om det inte görs direkt så ska det inte göras alls.

Edit: I övrigt ser jag inga problem med Jompers agerande. Tycker snarare att det, utifrån den här situationen, var påkallat.
+1

Jomper gjorde rätt. Och läser man Getabockens inlägg som nämnt ovan, så är det ju ändå väldigt tydligt att han jobbar för CK eller har någon annan stark koppling dit. Så Jomper poängterade bara något som är uppenbart.

// En happy-mupp som Getabocken gillar att kalla det :)

rekrevs

Aktiv medlem
WSB sa:
wukkaN sa:
Sixten Fors sa:
perzzon sa:
Jag anser att:

+1

Jomper gjorde rätt. Och läser man Getabockens inlägg som nämnt ovan, så är det ju ändå väldigt tydligt att han jobbar för CK eller har någon annan stark koppling dit. Så Jomper poängterade bara något som är uppenbart.

// En happy-mupp som Getabocken gillar att kalla det :)
+1

Sixten Fors

Aktiv medlem
wukkaN sa:

Happy är ett ftg. Om och hur de väljer att avlöna sina medarbetare hör kanske inte hit.

Precis som när Facebook skyller på mängden inlägg när de skiter i att ta ansvar för innehållet på sin plattform.

bigmollo

Aktiv medlem
Jag tycker att Jomper skulle ha redigerat, rapporterat och mailat Getabocken INOM EN SEKUND efter han skrev inlägget. Allt annat är ORIMLIGT!!!

R

Medlem
Trist att en handlare har problem och trist att Cykel-Kraft skriver märkliga inlägg. Jag har inte handlat en pinal hos dem men har försökt några gånger i deras butik på Götgatan utan framgång. Jag tycker Jomper gjorde rätt genom att göra inlägget mer transparent, ibland blir det extra intressant att veta vem avsändaren är. För mig är heller inte Jomper en ”vanlig forummedlem”, eller vad nu det var någon kallade honom.
Att en person som blivit avstängd från forumet två gånger har kritiska åsikter om modereringen är kanske inte så konstigt.

Lingon

Aktiv medlem
Verkar ju vara lite snurrigt på cykelkraft, men tråkigt om dom försvinner. Helt fantastiskt att man kunnar köpa riktiga premiumhojar som yeti och ibis till lägre priser än svennebanan s-works.
Men det är kanske därför dom har problem.

Oskar

Aktiv medlem
Montage och leverans av dessa ibis-hojar verkar ju ofta inte varit i närheten av premium...

me.I.am

Aktiv medlem
AX3L sa:
jomper sa:
happymtb.fr sa:
felt sa:
+1

+ Jättemycket.
Bra jomper!
Det är en form av smygreklam kan jag tycka, och det är inte tillåtet vad jag vet.

wukkaN sa:
Sixten Fors sa:
perzzon sa:
Jag anser att:

+1

bigmollo sa:
Jag tycker att Jomper skulle ha redigerat, rapporterat och mailat Getabocken INOM EN SEKUND efter han skrev inlägget. Allt annat är ORIMLIGT!!!
+ massor

R sa:
Att en person som blivit avstängd från forumet två gånger har kritiska åsikter om modereringen är kanske inte så konstigt.
+ :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer