Öhlins evo rxf 36

marr

Moderator
Forumvärd
Öhlins evo rxf 36
Fått min fixad från recallen och uppdaterad till evo nu.
Tror fasen gaffeln behöver köras in en del med de nya bussningarna och skrapisarna. Ganska oplush initialt.

Någon mer som fått sin uppgraderad och testat lite mer?

marr

Moderator
Forumvärd
Öhlins evo rxf 36
Luthman Photography sa:
Skulle inte bussningarna ha mer "glapp" i den eller var det den andra gaffeln?
Jo, som jag förstod det. Men sen har den nta skrapringar med, de kanske är sticky som fan, eller så har järvsö glömt hälla i olja :p

Hasse#7

Aktiv medlem
Öhlins evo rxf 36
Synd att det skall vara så mycket problem. Märket andas ju premium och erfarenhet. Är cykel för lättviktigt och effektsvagt för att erfarenheten skall hjälpa?

marr

Moderator
Forumvärd
Öhlins evo rxf 36
Hasse#7 sa:
Synd att det skall vara så mycket problem. Märket andas ju premium och erfarenhet. Är cykel för lättviktigt och effektsvagt för att erfarenheten skall hjälpa?
Får se vad som händer när man kört lite mer. Den kanske vaknar till liv.

marr

Moderator
Forumvärd
Öhlins evo rxf 36
Hasse#7 sa:
Hoppas. Det är nog en hel del pengar och prestige nedplöjt i satsningen.
Eftersom qlla bussningar och skrapringar är nya, kan det ju faktiskt finnas en viss inkörningsperiod. Så har det ju varit på andra gafflar.

Henrik83

Aktiv medlem
Öhlins evo rxf 36
Den skillnaden jag upplever i min gaffel är 90% placebo & 10% okunskap. Men den är samma lika som pre-EVO. Sen är det ju ganska ointressant hur den beteer sig i garaget, hur mycket riktig nedförsbacke har du hunnit cykla?

marr

Moderator
Forumvärd
Öhlins evo rxf 36
Henrik83 sa:
Den skillnaden jag upplever i min gaffel är 90% placebo & 10% okunskap. Men den är samma lika som pre-EVO. Sen är det ju ganska ointressant hur den beteer sig i garaget, hur mycket riktig nedförsbacke har du hunnit cykla?
En runda bara. 4 fina tänkbara ess sträckor typ. Så ja, det krävs mer tid :)

K.Strom

Ny medlem
Öhlins evo rxf 36
Det Öhlins behöver I Sverige just nu är att komma ur det där trasslet med specialized. Så man kan börja använda deras kontaktnät av otroligt duktiga tekniker. Så man kan vända sig till kompetenta personer med backning av Öhlins själva i ryggen.

Låter som något är fel i vilket fall. Sådär va min innan jag bytte skrapringar. Nu är den smutt som fan och tänker inte försöka uppgradera till EVO även fast själva idén med den uppgraderingen är att den absolut inte ska vara sticky.
Kör du fjäder eller luft?

marr

Moderator
Forumvärd
Öhlins evo rxf 36
K.Strom sa:
Det Öhlins behöver I Sverige just nu är att komma ur det där trasslet med specialized. Så man kan börja använda deras kontaktnät av otroligt duktiga tekniker. Så man kan vända sig till kompetenta personer med backning av Öhlins själva i ryggen.

Låter som något är fel i vilket fall. Sådär va min innan jag bytte skrapringar. Nu är den smutt som fan och tänker inte försöka uppgradera till EVO även fast själva idén med den uppgraderingen är att den absolut inte ska vara sticky.
Kör du fjäder eller luft?
Luft.

Men tror faktiskt det är de nya skf skrapisarna som är boven.
Testade med lite gaffelsmör och den börjar ge med sig. Ska försöka hinna med en tur imorgonbitti innan jobbet

Sam

Aktiv medlem
Öhlins evo rxf 36
Jag som har 120mm och cyklar trail ska alltså införskaffa RXF 36 (Edit: EVO) med luft?

Senast ändrad:

Lusde

Ny medlem
Öhlins evo rxf 36
Jag har också glapp i min gaffel, höger gaffelben. Helt nyservad med nya packningar. Har cyklar typ 3 timmar. Glappar när jag håller in frambroms och rucklar. Trode det var styrlagret först innan jag felsökte till gaffel. Glappet försvann när jag la tryck med handen mellan bågen över och innerben på höger sida. Störigt. Hoppas glappet försvinner med tiden.

Lusde

Ny medlem
Öhlins evo rxf 36
Glapp tenderar att förvärras, inte försvinna, med tiden.
Inte roligt att läsa att du har den erfarenheten. Jag är andra ägare på gaffeln, den är under ett år och har gått max 50 timmar nu innan första service. Vart vänder jag mig smidigast? Är jag helt rökt i reklamationsärenden eftersom jag är andra ägare tro?

/ Niklas

Lusde

Ny medlem
Öhlins evo rxf 36
Hittat en lösning med säljaren vi ska testa. Hade ett par underben från nya modellen liggandes hemma. De är 8mm längre tydligen. Han trodde att bussningarna var lite för inmasserade. Gränsen verkar vara hårfin. Glappet är minimalt och påverkar ingen negativt, mest mitt psyke som inte klarar av det, får lite slackare HTA nu också 😎 hoppas de funkar! Tack för svar 👍

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer