Öhlins, Fox eller Rock Shox

Spindelbenen

Aktiv medlem
Halloj!
Har sökt här men bara hittat trådar som är några år gamla och utvecklingen går såklart framåt så jag tänkte kolla om någon här har lite koll, trots att det såklart kan bli subjektivt.

Jag har funderingar på att uppgradera både gaffel och dämpare på min hoj och har kollat in respektive märkes "värsting" variant, dvs den som heter Factory inom Fox, Pike Ultimate RC2 från RS och RXF36 TTX18 blablabla från Öhlins när det kommer till gaffel och DPX2, Super Ultimate samt TTX Air AM när det kommer till dämpare.

Det som slår mig är att det är mycket svårt att hitta bra jämförelser mellan dessa (kan bero på att jag suger på att söka) och att RS ligger hyfsat lågt i pris jämfört med de andra två. Det kan säkert bero på att Fox/Öhlins har lite fetare gaffelben, vad vet jag?

Så är RS mycket sämre än Fox/Öhlins eller beror det på andra orsaker?

Jag vill inte uppgradera och sen tycka att det inte gjorde så mycket, å andra sidan vill jag inte lägga onödigt mycket deg heller om jag inte behöver.

Men på min förra hoj hade jag en Foxgaffel och jag måste säga att jag nog, helt subjektivt gillade den bättre än den Pike RCT3 eller vad den heter som jag har nu.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Aj fan, det missade jag. Det är en Stumpjumper 2019 med en RockShox Pike RC, DebonAir gaffel samt en RockShox Deluxe RT3 dämpare.
Jag kör mest i Hellas men använder den även i Järvsö. Men till 95% är det teknisk terräng.

H.

Aktiv medlem
Jag tror inte att skillnaden blir tillräckligt stor för att motivera helt nya grejer om du vill köra RS. Däremot skulle du ju kunna köpa en ny dämparenhet till gaffeln som sniklösning för att få nåt vassare.

Jag kör TTX air bak på min hoj och är väldigt nöjd med prestandan men har inte jämfört med tex DPX2 som också är en riktigt bra dämpare.

Westman

Aktiv medlem
Skillnaden från Pike RC blir hyfsat stor till alla ovanstående om du vill ställa in något specifikt och större ju hårdare du kör. Om du kollar Factory från Fox, se till att du kikar på HSC/LSC varianten och inte trelägesvarianten, finns båda. Eller på FIT4 iaf, vet inte hur det är på GRIP2.

Släng med Cane Creek i listan också om du ändå vill jämföra top of the line- Helm Air fram och CCDB Air eller CCDB Air IL bak. Bakdämparna utvecklade ihop med Öhlins och gaffeln är också väldigt, väldigt bra imo: https://happyride.se/forum/read.php/1/3115606/3601110#msg-3601110

Du skrev inte om det var en 29 eller 27.5 Stumpy, men är det 27.5 hade jag även lagt till BOS Deville.

Jag skulle kanske överväga att bara byta framgaffeln om jag var du och skulle då kikat på BOS Deville, Helm Air eller RXF 36 Trail: https://www.ohlins.com/campaign/trail/

Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
prod188906_Black_NE_01

(Helt utan att ha testat den, gå bara på fanboy-känslan)

Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
Vilka punkter ska lyftas upp från befintlig utrustning?
Eller är det bara uppgraderingar för att få snurr på affärerna i branschen...? ?

Maakus

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Köp inte manitoun för du kommer upptäcka att ingen kan serva den i Sverige.

Jodå! Minst en i stockholm, och två i GBG.

Jofa kan säkert för ett sexpack folkisar.
Rattnalle fixar den med pelarborren.
Jag fixar biffen för ett sexpack folkisar, men till skillnad från Jofa, kommer jag även att spilla ut ca 5 liter olja på golvet.
SDX kan nog fixa den med lite övertalning.

Vem behöver RBS?

Crossmax

Aktiv medlem
Rock Shoxen är mest service-vänlig, Fox 36 Grip2 är skitgrym men vet inte om den är värd det prispåslaget som Fox tar ut i Europa jämfört med RS (i USA ligger Fox och RS på typ samma pris), och Öhlinaren känns som ett oprövat kort. Jag hade nog gått för RS.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Rock Shoxen är mest service-vänlig, Fox 36 Grip2 är skitgrym men vet inte om den är värd det prispåslaget som Fox tar ut i Europa jämfört med RS (i USA ligger Fox och RS på typ samma pris), och Öhlinaren känns som ett oprövat kort. Jag hade nog gått för RS.

Det där är lite intressant. Jag fick (i alla fall nästan) för mig att Fox var lite mer high-end just på grund av att de ligger markant högre än RS i pris.

Bra recension där i videon oxå Jensen verkar det som. Ska kolla in den.

Crossmax

Aktiv medlem
Johan A sa:
Crossmax sa:

Det där är lite intressant. Jag fick (i alla fall nästan) för mig att Fox var lite mer high-end just på grund av att de ligger markant högre än RS i pris.
Ja, av någon outgrundlig anledning så lägger Fox på världens påslag på priserna i Europa, medan RS inte gör det. Missta inte det för att Fox skulle vara mer premium.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Johan A sa:
Crossmax sa:

Ja, av någon outgrundlig anledning så lägger Fox på världens påslag på priserna i Europa, medan RS inte gör det. Missta inte det för att Fox skulle vara mer premium.

??

Aron

Moderator
Happymtb.fr har en poäng. Vad är det du saknar hos din nuvarande dämpare? Utan att veta det blir det lite svårt att komma med råd.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men jämfört med min förra hoj som hade en Foxgaffel så upplever jag denna som stötig trots att jag har fipplat med både tokens och lufttryck. Den är liksom inte så skön tycker jag.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Aron, det där känns faktiskt som något som skulle vara värt att testa. Kollade in deras video på youtube och där säger han att den endast funkar till Solo Air Forks men jag har DebonAir. Det kan såklart bero på att videon är från 2016, vad vet jag. Men i sminka grisen tråden skrivs även att DebonAir har mindre stiction än Luftkappe vilket får mig att fundera på om det är värt att testa trots att den "bara" kostar en tusenlapp.

Det är inte lätt det här men efter att ha läst på lite så VERKAR det som att det jag vill/behöver ha är en mer plush negativ kammare som tar alla småstötar bättre än min gaffel gör idag.

Kanske mindre stiction oxå då stiction gör att gaffeln känns som den fastnar lite innan den börjar jobba??? Eller har jag helt fel?

Hagman

Aktiv medlem
Luftkappe funkar för debonair. Så länge du bara har en luftkammare att kunna pumpa luft i så funkar det. Sticktion bitarna kan lika gärna handla om andra saker också, så som ev behov av service, lr mängden/bristen på spel mellan bussningar och innerben. Sen när d gäller vilka märken som kan vad bäst är min känsla att RS och fox gör det mesta ungefär lika, men fox har större möjlighet till justeringar på deras vred och RS ger något lite mer feedback på vad som händer på stigen.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Debonair fjäder är ganska bra, Luftkappe är bättre men inte jättemycket. Tänk att skillnader på Internet kan upplevas större än i verkligheten! ?

Kan stötigheten du upplever komma från returen som är något fel inställd?

sdx

Aktiv medlem
Johan A sa:
Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men jämfört med min förra hoj som hade en Foxgaffel så upplever jag denna som stötig trots att jag har fipplat med både tokens och lufttryck. Den är liksom inte så skön tycker jag.
Du har inte funderat på att skruva ut returdämpningen lite gran kan göra underverk.

H.

Aktiv medlem
Luftkappe fyller väl ingen större funktion på MY19? Var väl framförallt de tidiga Pike som detta var problem med?

sdx

Aktiv medlem
Johan A sa:
sdx sa:
Du har inte funderat på att skruva ut returdämpningen lite gran kan göra underverk.

Näää, men nu har tre personer, oberoende av varandra sagt samma sak så det kanske är dags nu? ?
Gör det sen tittar du över hur det är bak med för en taskigt inställd bakfjädring fortplantar sig till framfjädringen
Sen skit i dom inställningar som internet bjuder rena skiten skulle jag påstå har testat för testandets skull cykeln blev helt osyklingsbar.
Det bästa är att testa på en slinga och skriva upp varje förändring man gör .

Crosswind

Medlem
Intressant tråd det här. Jag har en Ripmo med Fox 36 Performance gaffel. Kör i Hellas och Flottsbro och försöker mest att utmana mig själv i utförslöpor med stök och bök. Har just börjat skruva lite mer på dämperiet och jag tror jag fått till det med rätt tokens i gaffeln och bakdämparen nu.Tycker det blivit klart bättre och mer följsamt. Funderar nu lite på att byta ut dämparenheten i gaffeln till den mer avancerade Grip2 dämparen i vinter när det ändå är dags för service. Man skall kunna ställa in betydligt fler grejer på den. Lite oklart vad själva dämparenheten kostar men runt 3000:- verkar det som. Eller skall man lägga pengarna på en Shochwiz och på så sätt vara säker på att man ställt in allt rätt? Eller både och? Rätt ny på det här men tycker det är kul att nörda ner sig lite. Några råd?

mikipedia_

Aktiv medlem
Crosswind sa:
Intressant tråd det här. Jag har en Ripmo med Fox 36 Performance gaffel. Kör i Hellas och Flottsbro och försöker mest att utmana mig själv i utförslöpor med stök och bök. Har just börjat skruva lite mer på dämperiet och jag tror jag fått till det med rätt tokens i gaffeln och bakdämparen nu.Tycker det blivit klart bättre och mer följsamt. Funderar nu lite på att byta ut dämparenheten i gaffeln till den mer avancerade Grip2 dämparen i vinter när det ändå är dags för service. Man skall kunna ställa in betydligt fler grejer på den. Lite oklart vad själva dämparenheten kostar men runt 3000:- verkar det som. Eller skall man lägga pengarna på en Shochwiz och på så sätt vara säker på att man ställt in allt rätt? Eller både och? Rätt ny på det här men tycker det är kul att nörda ner sig lite. Några råd?

Shockwiz är en kul grej heltklart! MEN det den säger är ingen absolut sanning, bara ”teoretiskt” rätt, det är för dig det ska kännas rätt.

Edit. Hyr hellre en wiz i en vecka, finns folk här på happy som hyr ut. En bekant har tagit 400 för uthyrning (tror det är 7dagar hos dig)

Senast ändrad:

Crossmax

Aktiv medlem
Crosswind sa:
Jag har en Ripmo som jag kör en Fox 36 med Grip2 på. En grym gaffel som blev märkbart bättre när jag installerade en Luftkappe i den, så det tycker jag du ska börja med innan du köper en ny dämparenhet för 3 ggr så mycket. Jag tror inte du kommer få någon aha-upplevelse av en Shockwiz, men kan ju vara kul att hyra vid tillfälle (om du bor i Sthlm så skicka ett PM, har en Shockwiz du skulle kunna testa med).

Spindelbenen

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Jag har en Ripmo som jag kör en Fox 36 med Grip2 på. En grym gaffel som blev märkbart bättre när jag installerade en Luftkappe i den.

Det verkar vara en värstinggaffel men du upplever ändå en märkbar skillnad? Kan du förklara hur skillnaden upplevs? Om det går i ord? Alla som har installerat den verkar mer eller mindre helt lyriska, speciellt när jag kollade på recensionerna på TFTuned.

sdx

Aktiv medlem
Johan A sa:
Crossmax sa:
Jag har en Ripmo som jag kör en Fox 36 med Grip2 på. En grym gaffel som blev märkbart bättre när jag installerade en Luftkappe i den.

Det verkar vara en värstinggaffel men du upplever ändå en märkbar skillnad? Kan du förklara hur skillnaden upplevs? Om det går i ord? Alla som har installerat den verkar mer eller mindre helt lyriska, speciellt när jag kollade på recensionerna på TFTuned.
Kan vara placebo med gör ett blid test där du inte vet vad som sitter i så får du se om du prickar rätt.

larsaw

Aktiv medlem
H. sa:
Luftkappe fyller väl ingen större funktion på MY19? Var väl framförallt de tidiga Pike som detta var problem med?

Jo faktiskt, för den ska tydligen innebära större vol-ökning jämfört mot nya Debonair MY19.
Tror att .fr t.o.m. testat MY19 OCH LuftKappe!! Vet inte hur han upplevde det dock.

happymtb.fr

Aktiv medlem
larsaw sa:
Tror att .fr t.o.m. testat MY19 OCH LuftKappe!! Vet inte hur han upplevde det dock.
Stämmer bra det.

Luftkappe ger dig en större negativ kammare än Debonair, vilket ger dig mer känslighet i början av slaget och mer stöd i mitten av slaget.
På andra sidan, intränger Luftkappe mer i det positiva kammaren än vad Debonair gör så att man får mer ramp up i slutet av slaget.
Samtidigt, en större negativ kammare gör att man behöver mer tryck för att få en likvärdig SAG vilket gör också att man får mer ramp up i slutet av slaget (med Luftkappe).
Debonair fjäder lovar en viss slaglängd men man får generellt 5mm mindre än utlovat. (Det kanske inte gör så mycket i praktiken men det finns väll folk som räknar fram så att det borde finnas folk som räknar millimeter! ?)
Till sist, erbjuder Debonair en mycket lägre friktion med den röda bearing assy (det går att flytta den till en airshaft som passar Luftkappe! ?)

Vilken är bäst då?
Det beror på vad man är ute efter, helt enkelt!
Jag skulle säga att skillnaden mellan dessa är inte jättestor. Jag har nu båda i olika gafflar med samma slaglängd och är nöjd med båda. Dom beter sig lite annorlunda men jag har inte samma dämperi i båda vilket också påverkar.

Spindelbenen

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Luftkappe ger dig en större negativ kammare än Debonair, vilket ger dig mer känslighet i början av slaget och mer stöd i mitten av slaget.
På andra sidan, intränger Luftkappe mer i det positiva kammaren än vad Debonair gör så att man får mer ramp up i slutet av slaget.

Vilken är bäst då?

Jag är ute efter en gaffel som är bra att ta alla stötar i Hellas när jag molar fram i mina 12km/h. Mer känslighet i början av slaget känns spontant rätt då gaffeln mest arbetar i början av slaget när jag kör, väldigt sällan den bottnar ur hela tiden.

Vad är ramp up??

sdx

Aktiv medlem
Johan A sa:
happymtb.fr sa:

Vilken är bäst då?

Jag är ute efter en gaffel som är bra att ta alla stötar i Hellas när jag molar fram i mina 12km/h. Mer känslighet i början av slaget känns spontant rätt då gaffeln mest arbetar i början av slaget när jag kör, väldigt sällan den bottnar ur hela tiden.

Vad är ramp up??
Less main pressure, combined with high pressure in the ramp-up chamber, improved the sensitivity but we couldn’t achieve full travel.
Taget i från mbr.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Ramp up kallas också progressivitet och betyder att det krävs mer kraft för att använda dom sista centimeter av slaglängden.

Angående din framfartstakt och dina önskemål om komfort, jag undrar om en fatbike vore lämpligare? ??

@sdx:
Det är allmänt mycket fokus på att använda hela slaglängden. Oringen på innerbenet kan beskyllas för det kanske...? Jag tycker det är bättre att ha bra egenskaper på den delen av slaglängden man använder 99% av tiden än att lägga för mycket fokus på dom sista centimeter.

Henrik83

Aktiv medlem
Johan A sa:

Med den beskrivningen är det du behöver en nyservad gaffel & rätt inställningar. Du behöver inget nytt hokus pokus i gaffeln för Hellas. Köp PUSH eller TFTunes låg-friktions skrapringar så får du en större skillnad i ”känslighet i början av slaget” än vad en Luftkappe erbjuder. https://www.tftuned.com/fork-parts/rockshox/fork-seal-kits/c341 Kan du inte ställa in gaffeln själv, hyr en ShockWiz. SW är ingen mirakelpryl men du kommer tillräckligt nära perfektion för att gaffeln ska fungera alldeles utmärkt till Hellas.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer