Önskar tips på hur man ska tänka vid val av cykel till småbarn

Gråtand

Ny medlem
Har en grabb som fyller 5 senare i vår som behöver en ny cykel. Skulle önska hjälp med lite tankar kring val av typ av cykel och funktioner.

Han är ca 117-118 cm lång. Han har kunnat cykla i ca 1,5 år men cyklar inte superofta. I dagsläget har han en 16"are i BMX-liknande form med fotbroms och handbroms fram. Problemet med den är väl att sadeln inte går att höja så mycket och när han cyklar så slår han nästan knäna i styret. Känns inte som ideal sittställning för att få kraft, vilket jag antar kan vara en del av förklaringen att han tycker det är tungt i uppförsbackar.

Nästa steg upp från hans nuvarande hoj hade ju varit 18", men generella storleksguider på nätet verkar antyda att 20" skulle vara en annan väg att gå. Finns det nåt råd vad gäller däckstorlek? Ramen måste givetvis passa för hans längd... . Hänger längd på vevarmar ihop nåt med däckstorlek?

I dagsläget så kör han oväxlat och spontant tänker jag att han har nog att tänka på när vi cyklar utan att behöva hålla på med växlar. När kan/bör/ska man introducera sånt?

På den cykel han har nu använder han mest fotbromsen (och ibland "tå-broms") för att stanna. Finns handbroms på framhjul, men den har jag medvetet justerat ned så att den inte nyper så hårt för att undvika olyckliga fadäser. Öppnar man upp för att skippa fotbromsen så finns ju mer val vad gäller cyklar. Det varierar så klart, men hur hade ni tänkt angående motorik/teknik och att inte ha fotbroms till ett snart 5 årigt barn?

Dämpare går i mitt huvud bort då det adderar vikt. Tycker många barncyklar är konstigt tunga trots sin lilla storlek, och eftersom han kämpat lite i uppförsbackar så vill jag gärna ha något lätt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Du tänker rätt kring dämpare tycker jag.

Vi har alltid kört handbroms, från springcykel och uppåt. Det ger överlägset bäst kontroll skulle jag säga, det vore otroligt obehagligt att cykla MTB i skogen med fotbroms..

Sen är alla barn olika. Vår äldste körde springcykel från ca 1.5, handbroms (bara bak) på densamma från ca 2 år, 16" trampcykel från 3 år, 20" från fem år och 24" från sex år. Han är dock dryga 140 cm nu vid 8 års ålder, dags att byta till större inom kort.. Yngste som fyller fyra i sommar fixar inte springcykeln riktigt ännu.

ponx

Aktiv medlem
Jag köpte en 20" Frog som båda mina döttrar kört på. De har varit väldigt nöjda och den är fortfarande i fint skick. Cykeln ska vara lätt, ha handbromsar, odämpad och förvaras inomhus.

Freddie L

Aktiv medlem
Det är väldigt individuellt förstås. Men du tänker inte fel. Hellre 20” och mindre ram i den storleken (har lite med cykelvana att göra). Skippa helst framgaffel. Handbroms är ju faktiskt bättre än fotbroms på de flesta vis, så lika bra att rycka av plåstret.

Titta på Isla, Frog och liknande cykelmärken utvecklade för barn. Lycka till!

Aron

Moderator
Det här är något av en käpphäst, men min åsikt är att fotbromslagen för barn är en dumhet bibehållen av världsfrånvända vuxna som inte fattar något om barns cyklande. Barn testar gärna gränserna genom att cykla på en massa ställen där de lagstiftande vuxna knappt skulle få för sig att sätta foten. Och när det går för fort (eller åt helsike) är barnets instinkt att sätta ut fötterna för att ta emot sig, eller ställa sig upp på balanserade pedaler när de börjar bli äldre. Och då har de ingen broms längre. Handbroms är överlägset på alla sätt utom möjligtvis underhåll.

Det enda välvilliga jag har att säga om fotbroms på barncyklar är att lagen tillkom i en svunnen tid där handbromsarna inte var lika bra som idag.

End of rant.

glitch

Aktiv medlem
Det mesta har sagts:
- köp ett märke som är nischade på barncyklar
- Kolla här på köp och sälj, dyker regelbundet upp fina barncyklar här då vi happyiter är måna om att våra barn får en bra intro till cykelvärlden. Dessa håller dessutom värdet bra så man kan sälja vidare utan alltför stor förlust när det är dags för nästa storlek
- handbroms fram och bak som är barnspecifik med anpassade handtag
- stel gaffel
- 20" blir kanon

utöver nämnda märken finns även Earlier Rider, Kubikes och några till.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Det var länge sedan vi gjorde detta men vad ungarna själva tycker är viktigt tror jag inte direkt förändras.

aben

Aktiv medlem
Om det inte handlar om kompisar som har annat så säger jag enväxlad standardcykel med fotbroms och 20"-hjul och att den har skärmar och pakethållare. Cykeln skall vara oöm och tåla vad som helst nästan och enkel så att han själv kan fixa med den, det är den cykel som kommer ge mest.

hanek082

Aktiv medlem
Vår son fick en BMC blast 20" när han fyllde 5 och jag är iaf riktigt nöjd. Mitt mål med cykel var att hitta en någorlunda lätt cykel utan dämpare för att kunna användas till allt. Kan sakna skärmar ibland då det blir lite väl smutsigt vid regn men annars har den levt upp till det vi önskade och den funkar riktigt bra i skogen.

Man fick tjata en hel del om att han ska skulle växla i början men efter några veckor så började det fungera bättre och efter sommaren så växlar han till 80 % rätt. fortfarande svårt att lägga i lätt nog växel i backar ibland.

Finns flera alternativ till cyklar, dottern har en Woom som vi också är riktigt nöjda med. Båda har haft early rider som också varit bra men skulle tipsa om att inte köra remdrift då den var väldigt tungt växlad och inte lätt att fixa. Hon cyklade i stort sett bara på första växeln.

Det är värt att köpa dyrare cyklar, vi fick tillbaka ca 90 % av inköpspris på vår early rider belter när vi sålde den efter ett år

Hälsingland

Aktiv medlem
Kör på 20", vi har haft en frog till våra i den åldern men ingen av döttrarna kom riktigt överens med den. Knepig geo tycker jag 🤷‍♂️

Båda två blev som helt nya cyklister när de gick över på en trek roscoe 24". Sexåringen kör den nu sen i somras och är väl någonstans kring 125cm.

Äldsta dottern är lite över 140 cm och kör trek marlin 27,5" i strl s. Funkar kanon

thomaslundstrom

Aktiv medlem
20” definitivt.

Ett tips till dig är att tråla blocket och Marketplace efter Early Rider-cyklar. Modeller Belter eller Seeker (vanlig cykel rep. MTB för barn typ). Skitbra cyklar bägge två. Någon hade skrivit in fel pris på Amazon.se så en massa cyklar såldes för 400 kr istf. motsvarande €400, så det har kommit en massa oanvända hojar i kartong som folk försöker kränga vidare. Passa på att pruta. :)

Vi köpte en Scott Scale 20” till 5-årige grabben i höstas. Jag (och han) är skitnöjda med den. Han har just hittat växelreglaget.

glitch

Aktiv medlem
Sks Rowdy är bra skärmar som funkar till de flesta cyklarna och barnen brukar tycka det ser coolt ut. definitivt bra med skärmar för både barnen och föräldrarnas psyke :)
Frog är som sagt konstigt långa i ramen, Islabikes eller Early rider eller Voom är bättre i geon.

Gråtand

Ny medlem
Stort tack för alla grymma tips, tycker att jag har fått en bra idé om vad jag ska leta vidare efter. Det enda jag känner att jag velar kring är växlar. Känns som att urvalet av "rätt" barncyklar är litet, och ska man inte ha växlar blir det ännu färre. Så för att ha fler val kanske det vore dumt att utesluta växlar, samtidigt föreställer jag mig att växlar kommer vara mer av ett distraktionsmoment än ett hjälpmedel just nu för grabben. Men får klura på den.

Ska hålla span på valda begagnatställen. Just nu verkar det helt dött på "rätt" typ av barncyklar, men det är ju inte direkt helt i cykelsäsong för gemene man ännu :)

Freddie L

Aktiv medlem
Om barnen känner för att växla gör de det, annars skiter de i det. Oavsett hur mycket pappan lirkar. Eller ”idag ska jag köra på (tex) 2:an” och så gör de det hela j-kla rundan…

Så ja du har nog rätt i att inte alls barn är redo att fullt ut utnyttja växlar, men jag tycker inte att det är en anledning att avstå vissa modeller. Eller jo, försök undvik modeller med framväxel.

jonte987

Aktiv medlem
Innan de är för stora för 20'' så lär de sig nog växla även om de inte gör det från dag 1. Min grabb kan växla rent mekaniskt trots små fingrar och gjorde det på kommando i början men vägrar nu.
Han växlar men ser inget behov att göra det flera ggr per dag om man säger så....

simson

Aktiv medlem
Stort tack för alla grymma tips, tycker att jag har fått en bra idé om vad jag ska leta vidare efter. Det enda jag känner att jag velar kring är växlar. Känns som att urvalet av "rätt" barncyklar är litet, och ska man inte ha växlar blir det ännu färre. Så för att ha fler val kanske det vore dumt att utesluta växlar, samtidigt föreställer jag mig att växlar kommer vara mer av ett distraktionsmoment än ett hjälpmedel just nu för grabben. Men får klura på den.

Ska hålla span på valda begagnatställen. Just nu verkar det helt dött på "rätt" typ av barncyklar, men det är ju inte direkt helt i cykelsäsong för gemene man ännu :)
Tja ! Tror inte är dött men de som kommer ut till försäljning som är bra försvinner fort ,
de tre barncyklar jag sålt här på happy kanske jag får ihop en timmes ”liggetid” på , earlyridern gick på mindre än 10min å vissa som hörde av sig var villiga att betala i förskott typ , så man måste duktigt på hugget.!
Som nån skrev att om du köper nytt så får du tillbaka rätt mycket när du säljer den och telningen/telningarna har haft en rolig cykel under tiden.
Lycka till
Mange

Topp