Östersund, Böle, Brattåsbacken - har markägaren tillstånd att (med skylt) avvisa cyklister?

Mendel

Medlem
Östersund, Böle, Brattåsbacken - har markägaren tillstånd att (med skylt) avvisa cyklister?
Hej, blev varse om att det var skyltat med cykling förbjuden i ”Brattåsbacken”. Vet ni om han har erforderligt tillstånd att avvisa cyklister med skylt?

Normalt sett har man rätt att cykla på enskild väg. I det här fallet är det skyltat från ”båda hållen” och min rättskänsla är att jag har svårt att se att han har tillstånd. Längst upp är det flera kilometer från gården. Längst ned så är det en ekonomibyggnad som avskiljer hemfridszonen (tomtmarken) så förstår inte att det kan finnas tillstånd där heller.

Men innan jag gör bort mig ytterligare så vill jag kolla om någon på happy vet om han har tillstånd?

DF9A2B5F-2E0F-4550-BFA5-6F310008013E.png

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Jag gillar inte när folk agerar ”civilpoliser”.

Civilpolisen i detta fallet är förmodligen ute och cyklar (höhö). Länken nedan sammanfattar läget ganska bra.

kontrapunkt

Aktiv medlem
Utanför detaljplanelagt område behöver man tillstånd från länsstyrelsen i form av lokal trafikföreskrift för att få förbjuda cykeltrafik på enskild väg. Inte många sådana finns, när jag sökt. *Motorfordonstrafik* förbjuden får väghållare besluta om på egen hand, om man äger och finansierar vägen själv.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag gillar inte när folk agerar ”civilpoliser”.

Civilpolisen i detta fallet är förmodligen ute och cyklar (höhö). Länken nedan sammanfattar läget ganska bra.
Det är för snällt att kalla beteendet för civilpoliser. Det riktiga epitetet är mindre smickrande än så.

Mendel

Medlem
Utanför detaljplanelagt område behöver man tillstånd från länsstyrelsen i form av lokal trafikföreskrift för att få förbjuda cykeltrafik på enskild väg. Inte många sådana finns, när jag sökt. *Motorfordonstrafik* förbjuden får väghållare besluta om på egen hand, om man äger och finansierar vägen själv.

Jag ringde länsstyrelsen och fick inget svar om vägen omfattades av lokal trafikföreskrift. Jag fråga det finns en tillsynsmyndighet för skyltning som försöker avhålla allmänheten från användandet av allemansrätten och vilken det är. Fick en hänvisning till Polisen.

Jag tror dock att det är kommunen som är tillsynsmyndighet även om det är utanför detaljplanelagt område.

Mendel

Medlem
Kanske ska lägga upp en varning om att jag blev skriken åt av markägaren innan någon konflikträdd cyklist ger sig ut.

Masjevel

Aktiv medlem
Hur ser skyltarna ut? Har svårt att tro att han har fått godkänt att förbjuda cykling. En anmälan till kommunen om felaktig skyltning kan vara på sin plats.

Mendel

Medlem
Hur ser skyltarna ut? Har svårt att tro att han har fått godkänt att förbjuda cykling. En anmälan till kommunen om felaktig skyltning kan vara på sin plats.
Ja, jag misstänker att kommunen är tillsynsmyndighet i det här fallet. Får gå vidare med det.

Bikzz

Aktiv medlem
Alltid bra att ha en burk sprayfärg i ryggsäcken när man är ute och cyklar.

Elhojtok

Aktiv medlem
Om han har tillstånd så borde det väl sitta ett C2 märke där. (Nu gillar ju förstås markägare att sätta upp sådana skyltar fast de inte har tillstånd)
Ta med handbojor nästa gång. Om gubben skriker för mycket så envarsgrip och boja honom för olaga hot.
Edit: Går bra att envarsgripa för ofredande också.

Senast ändrad:
Ja, ägaren av bommen får väl sätta upp vilka lappar han vill på sin bom. Det är inte brottsligt att diskriminera cyklister med sina lappar, vad jag vet. (Att oprovocerat skrika på andra kan vara ett brott däremot. (ofredande, inte olaga hot om han faktiskt inte hotar)) Så utan att cyklisterna förstår varför verkar markägaren ha hamnat i konflikt med alla cyklister. Då är det väl läge att utöva lite konfliktlösning? Snart häller väl han annars en stor hög med jord på sig egen väg. Månne han är sur för att han betalar för att upprätthålla en väg som en massa cyklister sliter på? Utan att fråga kan man bara gissa. Vi kan ju ha en lång tråd om på vilka sätt cyklister är störiga.

Masjevel

Aktiv medlem
Båda skyltarna är felaktiga enligt https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/enskild-vag/

Tillåtet att gå, cykla och rida​

Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga.

Trim

Aktiv medlem
Jag har lite annorlunda problem stenbrott med låst grind det är ju ett verksamhetsområde tyvärr så är det de som sticker in på området vilket kan vara direkt livsfarligt trots grind precis som de militära övnings områdena.

Mendel

Medlem
Ja, ägaren av bommen får väl sätta upp vilka lappar han vill på sin bom. Det är inte brottsligt att diskriminera cyklister med sina lappar, vad jag vet. (Att oprovocerat skrika på andra kan vara ett brott däremot. (ofredande, inte olaga hot om han faktiskt inte hotar)) Så utan att cyklisterna förstår varför verkar markägaren ha hamnat i konflikt med alla cyklister. Då är det väl läge att utöva lite konfliktlösning? Snart häller väl han annars en stor hög med jord på sig egen väg. Månne han är sur för att han betalar för att upprätthålla en väg som en massa cyklister sliter på? Utan att fråga kan man bara gissa. Vi kan ju ha en lång tråd om på vilka sätt cyklister är störiga.
Fast får man verkligen sätta upp skyltar som syftar till att avhålla allmänheten från att nyttja allemansrätten? Jag tror inte det.

”Skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område, som är av betydelse för friluftslivet, får inte finnas uppsatta utan tillstånd av kommunal myndighet. Tillstånd behövs dock inte om det är uppenbart att allmänheten inte får färdas fritt inom området eller att skylten är behörig av något annat skäl.” 5 paragrafen sfs 1998:814 men den kanske inte är tillämplig.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag ringde länsstyrelsen och fick inget svar om vägen omfattades av lokal trafikföreskrift. Jag fråga det finns en tillsynsmyndighet för skyltning som försöker avhålla allmänheten från användandet av allemansrätten och vilken det är. Fick en hänvisning till Polisen.

Jag tror dock att det är kommunen som är tillsynsmyndighet även om det är utanför detaljplanelagt område.
Det går att söka efter alla Sveriges trafikföreskrifter på karta här:

Bikzz

Aktiv medlem
Har ju varit många trådar om detta. Markägare el olika organisationer som vill hitta på egna regler och förbud. Sörmlandsleden, Skåneleden, Funäsfjällen tex. Bara att skita i/på. Allemansrätten gäller ! :cool:

marr

Moderator
Forumvärd
Har ju varit många trådar om detta. Markägare el olika organisationer som vill hitta på egna regler och förbud. Sörmlandsleden, Skåneleden, Funäsfjällen tex. Bara att skita i/på. Allemansrätten gäller ! :cool:
Inte överallt...

Trim

Aktiv medlem
Jag har lite annorlunda problem stenbrott med låst grind det är ju ett verksamhetsområde tyvärr så är det de som sticker in på området vilket kan vara direkt livsfarligt trots grind precis som de militära övnings områdena.
De och räddnings platser får inte blockera endast fordon med tillstånd
Och en grind finns ju av en anledning inte alltid mycket skyltat i bland kompletterad med privat väg eller ingen ting.
Får inte sätta upp sprängning pågår vid grind utan en bit in på området och runt område.

Makten

Aktiv medlem
Gör en polisanmälan samt skicka ett brev till markägaren och upplys om att han är polisanmäld för att ha satt upp olagliga skyltar.

Edit: Brevet är förresten antagligen överflödigt eftersom han lär bli varse polisanmälan från Polisen.

Jonatan F

Aktiv medlem
Eller så inser man att där bor en person som gärna vill vara ifred och så tänker man att man kan respektera en medmänniskas önskan?

Vår grannar lyssnade på halvhög musik en vardagförmiddag när jag satt och jobbade. Jag bad dem sänka eftersom jag satt hemma och jobbade. De sänkte basen. Jag var väldigt tacksam. Tror inte de hade behövt sänka men de gjorde det av välvilja. Och vårt hus har 0 ljudisolering. Man hör vad grannarna säger.

marr

Moderator
Forumvärd
Finns dock väldigt många rättshaverister där ute som skiter i reglerna. Bra att folk står upp emot idiotin.
Defintivt. Men för det kan man inte generellt säga att det alltid är så. Även om vissa gör det ganska ofta.

Makten

Aktiv medlem
Eller så inser man att där bor en person som gärna vill vara ifred och så tänker man att man kan respektera en medmänniskas önskan?
Då får nog personen flytta eller bygga ett plank, för det är inte så det funkar i Sverige. Lyckligtvis.

Jonatan F

Aktiv medlem
Då får nog personen flytta eller bygga ett plank, för det är inte så det funkar i Sverige. Lyckligtvis.

Nej, jag vet, bodde en natt i Arvika, herregud, ungdomarna där har ju ljudsystem som kan väcka en död på andra sidan norska gränsen. Lägg till bilar, vattenskotrar, snöskotrar, flygplan, husbilar och så vidare. Ingen verkar vilja ha lugn och ro :(

/en som drömmer om lugn och ro.

CCS

Aktiv medlem
Funkar och funkar, ibland får man finna sig i att ha överseende med vissa "original" tror jag, för grannsämjans skull om inte annat.

Om den eremitiske gubben slipper ha flåsande cyklister och hästryttare som bajsar fritt på sin mark, så kanske han även fortsättningsvis kommer att leverera ved av prima kvalitet till hushållen i sin närhet. 🤠

Makten

Aktiv medlem
Nej, jag vet, bodde en natt i Arvika, herregud, ungdomarna där har ju ljudsystem som kan väcka en död på andra sidan norska gränsen. Lägg till bilar, vattenskotrar, snöskotrar, flygplan, husbilar och så vidare. Ingen verkar vilja ha lugn och ro :(

/en som drömmer om lugn och ro.
Tämligen irrelevant jämförelse tycker jag. Hur mycket stör man om man cyklar förbi på en väg som tydligen inte ens är i närheten av bostaden? Jag tror snarast det är markägaren som redan är störd.

Funkar och funkar, ibland får man finna sig i att ha överseende med vissa "original" tror jag, för grannsämjans skull om inte annat.
Ju mer "överseende" man har med folk som på eget bevåg inskränker allemansrätten, desto vanligare kommer det att bli. Mycket dålig idé så länge man faktiskt inte stör på riktigt.

Mendel

Medlem
Tämligen irrelevant jämförelse tycker jag. Hur mycket stör man om man cyklar förbi på en väg som tydligen inte ens är i närheten av bostaden? Jag tror snarast det är markägaren som redan är störd.

Ju mer "överseende" man har med folk som på eget bevåg inskränker allemansrätten, desto vanligare kommer det att bli. Mycket dålig idé så länge man faktiskt inte stör på riktigt.
Den är i närheten, jag tog kort från andra sidan. Vägen går bakom ekonomibyggnad. En avstickare leder in på tomten men den cyklade jag inte. Ekonomibyggnader genererar ingen hemfridszon.

Å ena sidan så anser jag såklart att allemansrätten ska bevakas, men å andra sida så är det inte värt besväret att ta den här konflikten igen.

Obs ett par glas gin har flyktit ned för strupen. Så ska inte skriva mer nu

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem

Bra poäng!

sdx

Aktiv medlem

Så du tror att en skogsbilsväg har en föreskrift.
Men man skall nog lära sig och att skilja på statlig väg och kommunal.
Troligen så har markägaren själv bekostat vägen och då är frågan vad som är rätt.

Mendel

Medlem
Troligen så har markägaren själv bekostat vägen och då är frågan vad som är rätt.
Vägen är ”skogsbilväg” från ena hållet och utfartsväg för bostäder åt det andra hållet.

Jag vet att det är enskild väg, frågan var om personen har rätt att avhålla allmänheten och om inte, vilken är tillsynsmyndighet. Förstår inte din poäng.

stralle

Medlem
Spelar ingen roll om markägaren bekostat vägen själv. Finns en väg som inte är allmän så är den enskild. Där får man inte hindra cyklister, ryttare och gående. Förutsatt att inte föreskrifter (typiskt i naturreservat eller enligt lokala trafikföreskrifter) säger annat. I just detta fall är uppenbart skyltarna ogiltiga.

sdx

Aktiv medlem
Spelar ingen roll om markägaren bekostat vägen själv. Finns en väg som inte är allmän så är den enskild. Där får man inte hindra cyklister, ryttare och gående. Förutsatt att inte föreskrifter (typiskt i naturreservat eller enligt lokala trafikföreskrifter) säger annat. I just detta fall är uppenbart skyltarna ogiltiga.
Men det sitter en boom över den enskilda vägen alltså är vägen avstängd.

ooms

Aktiv medlem
Men det sitter en boom över den enskilda vägen alltså är vägen avstängd.
Jo, men den gäller ju juridiskt bara för motorfordon. Förr i tiden respekterade även andra sånt, men nu är det mer inne att bara tänka på sig själv och sina rättigheter. Kom in i matchen och var inte så omodern!

Masjevel

Aktiv medlem
Förr i tiden var man inte så ego att man satte upp hemmasnickrade skyltar och sen gapade efter folk som inte följde dessa skyltar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Förr i tiden var man inte så ego att man satte upp hemmasnickrade skyltar och sen gapade efter folk som inte följde dessa skyltar.
Mm jag tänker om något att när det faktiskt bodde folk överallt istället för att det blivit sommarstugor eller förfallit så var acceptansen för att nån godtyckligt skulle stänga en väg än lägre.

Topp