Övergå från 3x9 delat till 1x10 delat på en Crescent Helag (Hybrid)

UmeJanne

Ny medlem
Hej
Min välanvända Crescent Helag Hybridcykel behöver bli upprustad. Tänker byta ut vevparti, vevlager, framdrev och backdrev mm
Idag sitter ett 3x9 delat Altus & Deore (bak) växelsystem.
Skulle gärna ändra och köra 1x10 delat istället.

Har försökt undersöka och se om jag får dit ett 10 växlat drev bak?
Tycker det är jättesvårt att mäta? (Jag har MTB cyklar hemma med 10 växlar bak)

Jag har 3 st frågor till någon vänlig person :)
1. Tror ni kommer jag lyckas få dit ett 10-växlat drev bak? Kommer det rymmas?

2. Köper man vevlagret baserat på vilket vevparti man bestämmer sig för?
Kan man utgå ifrån att "hålet i ramen" där vevlagret ska sitta har ett standardmått?

3. Om jag får dit ett 1x10 delat system. Hur många taggar bör drevet fram ha? Svår fråga jag vet :)
Cykeln används till och från jobbet. Inga superbranta klättringar alltså..

Mvh
Janne

aben

Aktiv medlem
Hej
Min välanvända Crescent Helag Hybridcykel behöver bli upprustad. Tänker byta ut vevparti, vevlager, framdrev och backdrev mm
Idag sitter ett 3x9 delat Altus & Deore (bak) växelsystem.
Skulle gärna ändra och köra 1x10 delat istället.

Har försökt undersöka och se om jag får dit ett 10 växlat drev bak?
Tycker det är jättesvårt att mäta? (Jag har MTB cyklar hemma med 10 växlar bak)

Jag har 3 st frågor till någon vänlig person :)
1. Tror ni kommer jag lyckas få dit ett 10-växlat drev bak? Kommer det rymmas?

2. Köper man vevlagret baserat på vilket vevparti man bestämmer sig för?
Kan man utgå ifrån att "hålet i ramen" där vevlagret ska sitta har ett standardmått?

3. Om jag får dit ett 1x10 delat system. Hur många taggar bör drevet fram ha? Svår fråga jag vet :)
Cykeln används till och från jobbet. Inga superbranta klättringar alltså..

Mvh
Janne
Jag har för mig att 9 och 10-delat går att skifta men du kommer även behöva byta bakväxel och växelreglage så det blir ingen billig affär.

UmeJanne

Ny medlem
Jag har för mig att 9 och 10-delat går att skifta men du kommer även behöva byta bakväxel och växelreglage så det blir ingen billig affär.
Tack för ditt svar. Jag använder cykeln så ofta jag kan till jobbet = billigt istället för bilen :)
Så jag kan tänka lägga ut en slant..
Så du vet inte riktigt om det går?
Mvh
Janne

aben

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Jag använder cykeln så ofta jag kan till jobbet = billigt istället för bilen :)
Så jag kan tänka lägga ut en slant..
Så du vet inte riktigt om det går?
Mvh
Janne
Inte helt säkert tyvärr men det borde vara lätt att kolla upp.

JohanRR4

Aktiv medlem
1. 10 delat borde inte vara några problem om det är en vanlig HG body.

2. Det finns en del olika standarder på vevlager och man väljer det som passar sitt vevparti. Angående mått och om det passar så är det nog lättast om du lägger ut lite bilder och mått här så kan vi nog hjälpa dig. Det rimligaste är nog dock att det är ett Square Taper nav med en 68/73mm bredd vilket ser ut så här:
1664913375238.png

Lite svårt att se dock om du inte har tagit av vevpartiet först.

3. Jag har ingen aning. På mtbn så har jag 34 fram och 11-46 bak och det är sällan jag kommer upp i högsta växeln förutom på vägen i nedförsbackar. På pendlaren dock så har jag 32/48 fram och 11-32 bak och där ligger jag oftast på det stora drevet fram och i mitten på kassetten bak. Så jag hade väl sagt någon stans mellan 36 och 42 taggar fram med ett 11-32 kassett bak. (bara en gissning.)

DanielS

Aktiv medlem
Vevpartiet kan du nog behålla om du vill hålla ner budgeten en aning. Jag har själv konverterat min pendel-hybrid från 3x8 till 1x10, behöll vevlager och vevparti men satte ett NW framdrev där mittenklingan satt tidigare.

Jag kör 38t fram och 11-42t kassett, det passar perfekt för mig för stadsnära pendling med en del rejält branta uppförsbackar. Men de flesta här verkar tycka att man båda ska ha högre högsta och lägsta växel än så.

Du kan ju jämföra med dina växlar idag, vad är den högsta och lägsta växeln du regelbundet använder idag?

JohanRR4

Aktiv medlem
Vevpartiet kan du nog behålla om du vill hålla ner budgeten en aning. Jag har själv konverterat min pendel-hybrid från 3x8 till 1x10, behöll vevlager och vevparti men satte ett NW framdrev där mittenklingan satt tidigare.
Precis det jag tänkte skriva. Blir nog billigast med nuvarande vevparti med NW drev och sedan 10 delat deore från shimano (ca. 110 euro för kassett, bakväxel och växelreglage)

UmeJanne

Ny medlem
Främst är det att jag vill "förenkla" genom att ha en singelklinga fram och då tänkte jag att kan man få plats med 10 växlar istället för 9 är det väl bra?

roller

Aktiv medlem
Jag bara funderar på om du har så mycket att vinna på att gå över till 10-delat.

UmeJanne

Ny medlem
Tack alla för era kommentarer och svar ikväll.
Tänkte återkomma med lite info när jag bestämt mig vad jag tänker köpa.
Återkommer

Mvh
Janne

BFS

Aktiv medlem
Tack alla för era kommentarer och svar ikväll.
Tänkte återkomma med lite info när jag bestämt mig vad jag tänker köpa.
Återkommer

Mvh
Janne
Vad har du för väg till jobbet? Tror du klarar dig bra med 1x9 i Umeå. Det blir mycket enklare att behålla allt som det är (om det funkar) och bara byta ut det som är slitet.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Om du absolut vill byta till 10delat så kan du ändå behålla bakre växelföraren, fast den kan ju vara gammal och racklig och i behov av att antingen bytas ut helt, eller bara byta jockeywheels på (gör det även om du behåller växelföraren!) Du behöver bara ett 10delat växelreglage (from 11delat är det krångligare)
Men förutom att du kan köra med samma kassetter och kedjor på både pendlaren och mtbn (fast du kan köra 10 delad kedja på 1*9 också) så ser jag ingen riktig nytta i att byta till 10delat på pendlaren, du lär inte behöva större range på kassetten och du slipper en del byten samt att inställningarna kan vara ännu lite mindre känsliga, och förmodligen är allt billigare.
I övrigt som flera andra givit råd om här ovan.

Edit: fel. Se lts inlägg nedan.

Senast ändrad:

johfo

Aktiv medlem
10-delade kassetten är aningen smalare än 9-delade, så du behöver en spacer på HG-bodyn, typ en sån här:

LTS

Aktiv medlem
Om du absolut vill byta till 10delat så kan du ändå behålla bakre växelföraren,
Du behöver byta bakväxeln också. Enda undantaget är om du hittar ett flatbar-reglage från någon utgången 10-delad lvg-grupp. Nuvarande gruppers reglage går inte. Mtb-reglage går inte alls.

Stumpy

Aktiv medlem
10-delade kassetten är aningen smalare än 9-delade, så du behöver en spacer på HG-bodyn, typ en sån här:
8-, 9- och 10-delade kassetter är väl lika breda. 11-delade landsvägskassetter är 1,85 mm bredare.
(Iallafall om vi pratar Shimano.)

Jag skulle satt på en 38-tänders NW-klinga och en bash ring (som kedjeskydd) fram och bara bytt kassetten bak till en 11-32. Det räcker långt för pendling, är billigt och slittåligt.

JohanRR4

Aktiv medlem
8-, 9- och 10-delade kassetter är väl lika breda. 11-delade landsvägskassetter är 1,85 mm bredare.
(Iallafall om vi pratar Shimano.)
Jag tror att det är så att dem 11 delade HG bodysarna är lite bredare än de äldre 8/9/10 delade och det är därför man skulle behöva en spacer. Tror inte att det kommer behövas i detta fall

Stumpy

Aktiv medlem
Jag tror att det är så att dem 11 delade HG bodysarna är lite bredare än de äldre 8/9/10 delade och det är därför man skulle behöva en spacer. Tror inte att det kommer behövas i detta fall
Ja, landsvägsbody för 11-delat är bredare, men det är i så fall samma spacer som behövs för 9- och 10-delat.

johfo

Aktiv medlem
Ja, landsvägsbody för 11-delat är bredare, men det är i så fall samma spacer som behövs för 9- och 10-delat.
kanske kom jag ihåg fel, men jag hade för mig att jag fick en sån spacer med ett hjul för några år sen och att det stod nåt om 10-delad kassett på 8/9/10 HG-body... Ska jag konvertera min 9-delade till 10 framöver så ska jag ta fram skjutmåttet och kolla verkligheten innan jag sätter dit låsringen...

Audioholic

Aktiv medlem

UmeJanne

Ny medlem
Halloj,
Och supertack för allt engagemang :)
Nu har jag ett förslag till komponenter. Jag har lyssnat till ni som tycker det är onödigt att gå till 10-delad kassett.
Jag tänker nu 9-delad kassett.

Vev parti:
Shimano Alfine FC-S501 1x9-vxl 170mm 45T (Svart)
Det verkar följa med ett vevlager (SM-BB4600)?

Kassett:
9-delad Shimano CS HG200 (Svart) 11-34T

Bakväxel:
Shimano Deore M591 bakväxel lång arm

Växelreglage:
Växelreglage Shimano Alvio SL-M3100, höger 9 växlar

Cykeln är svart, så om jag får ihop det blir det en snygg cykel :)
Är det något jag glömt ? Blir det bra med 45T fram och 11-34T bak?

Mvh
Janne

UmeJanne

Ny medlem
Jag
Jag skulle valt en betydligt mindre framklinga, eftersom jag inte känner att jag behöver hålla 50 km/h under pendlingen och gärna har lättare utväxling uppför.
Jag förstår, det var det ända vevpartiet jag fann igår då jag letade (på TMC).
Jag hittar ett 39T drev på Bike discount. Blir väl bättre men blir det tillräckligt bra? Tack för all hjälp än en gång.

Stumpy

Aktiv medlem
Jag

Jag förstår, det var det ända vevpartiet jag fann igår då jag letade (på TMC).
Jag hittar ett 39T drev på Bike discount. Blir väl bättre men blir det tillräckligt bra? Tack för all hjälp än en gång.
39 skulle passa mig bra, med en 11-34 kassett. Kör nu 38 eller 36 fram på betydligt trampvänligare cykel än Helagen. Visst, trampar ur i en nerförsbacke, men då kan jag rulla istället.

UmeJanne

Ny medlem
Tjena
Tack igen för ert engagemang, alltid lika kul :)

Så här blev det:
Vev parti:
Shimano Alfine FC-S501 1x9-vxl 170mm 39T (Svart)
Vevlager (SM-BB4600)

Kassett:
Behåller mitt gamla 11-36

Bakväxel:
Byter inte ut bakväxeln, lite uppsmörjning dock :)

Växelreglage:
Byter inte ut växelreglage, bytt växelvajer

Nöjd med cykeln. Har ett 42T drev som jag får se om jag byter till lite senare?

Topp