Översikt/jämförelse Specialized/S-Works olika lvg skor??

Putteman

Medlem
Jag har förstått att Specialized/S-Works är ofta uppskattade vad gäller lvg skor. Jag ska köpa nya skor, och vill ha några som är bättre än instegsmodellerna, men slippa slanta upp typ 5000:-.

Jag har hittat en butik som hade en av Specialized enklaste modeller, och passformen var bra till mig. Men jag har svårt att hitta butiker som har ett stort sortiment på deras skor för att prova. Känns som om det är bara Shimano nästan överallt.

Så jag tänkte iaf börja här om någon har koll på vad som skiljer deras modeller åt? Jag är bara en halvsunkig motionär, och då får man ju betala själv helt enkelt. Det jag hoppas lite på är såklart att det kanske finns någon mellanmodell som är näääästan lika bra som värstingarna men kostar mindre.

Så, nån som har lite koll på deras modeller??

Tack

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Modellen som heter Torch är snäppet under S-Works. Betydligt billigare men med bra prestanda - boastängning och kolfibersula.

Putteman

Medlem
Tack för svar.

Tror ni man kan förvänta sig att man som glad amatör märker någon skillnad på S-Works 7 och Torch 3.0? Och vad upplever man då tror ni?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag testade faktiskt Torch 3.0 men köpte S-Works. Dock endast av den anledningen att Torch inte fanns i halvstorlekar och jag drar 44.5 hos Specialized. Men de ser riktigt fina ut. Bara du inte kräver halvstorlekar tror jag du kommer bli sjukt nöjd.
Skillnaden i något stiffness index misstänker jag att du inte kommer märka. Plus att jag ibland funderar på om det där med styvhet är så jäkla bra för oss som inte har effekt nog att nyttja det. Risken är (väl?) att det mest blir stumt. Men med det sagt tycker jag att mina S-Works 7 med en miljon i stiffness index är just sköna.

Berk

Aktiv medlem
En kanske viktig skillnad mellan billigare Specialized och S-Works skor är passformen: S-Works är lite smalare. Jag behöver gå upp en halv storlek för pro-passformen annars passar mina fötter som er breda fram inte. Torch 3.0 (och 2.0) har vanliga passformen. Jag har ett par Specialized "pro" skor som har samma passformen som S-Works. Dom är styvare än Torch 3.0. Jag tycker om det, men för andra är det mindre viktigt.

Putteman

Medlem
En kanske viktig skillnad mellan billigare Specialized och S-Works skor är passformen: S-Works är lite smalare. Jag behöver gå upp en halv storlek för pro-passformen annars passar mina fötter som er breda fram inte. Torch 3.0 (och 2.0) har vanliga passformen. Jag har ett par Specialized "pro" skor som har samma passformen som S-Works. Dom är styvare än Torch 3.0. Jag tycker om det, men för andra är det mindre viktigt.
Det där var ju en intressant aspekt. Då jag har rätt små fötter (strl 41 i "normala" skor) så upplever jag ofta att såväl cykelskor som vanliga skor blir för smala. Antar att jag har korta men breda fötter då.

Berk

Aktiv medlem
Det där var ju en intressant aspekt. Då jag har rätt små fötter (strl 41 i "normala" skor) så upplever jag ofta att såväl cykelskor som vanliga skor blir för smala. Antar att jag har korta men breda fötter då.

Många delar av fötter kan variera på olika sätt. Mina fötter är breda fram, men smala bak och höga i mitten med platta fram. Flesta skor är för smala på framsidan för mig. Men de flesta breda skor är för breda bak. Specialized skor med vanliga passformen passar mig bra för att dom är lite bredare fram än de flesta cykelskor. Gamla Specialized mtb skor var för breda bak och jag drog ut min hack när jag gick på dom. Nyare Specialized modeller är perfekt bak.

-Andy-

Aktiv medlem
Passformen skiljer sig åt mellan olika S-Works-modeller och årsmodeller. Mina gamla S-Works lvg-skor var t.ex. smalare än mina nya S-Works Road 7:or som nästan är för breda för mina fötter. Sen är det skillnad mellan t.ex. S-Works Road 7 och S-Works Exos av naturliga skäl (helt olika typer av skor).

I övrigt instämmer jag i det som skrivits tidigare om att Torch 3.0 är väldigt bra skor till ett hyggligt pris.

gustavgo

Medlem
Många delar av fötter kan variera på olika sätt. Mina fötter är breda fram, men smala bak och höga i mitten med platta fram. Flesta skor är för smala på framsidan för mig. Men de flesta breda skor är för breda bak. Specialized skor med vanliga passformen passar mig bra för att dom är lite bredare fram än de flesta cykelskor. Gamla Specialized mtb skor var för breda bak och jag drog ut min hack när jag gick på dom. Nyare Specialized modeller är perfekt bak.

Det är verkligen en djungel, speciellt man har en liten udda fot. Jag själv som ofta har problem skorna blir stora fram (långa tår), fick prova igenom ett 10-tal modeller innan jag hittade ett par SIDI-skor som satt som gjutet. Mitt tips är att göra en större beställning (så man får lite att jämföra med) från nån av nätbutikerna där det är smidigt att returnera.

Bra sula gör även mycket för den totala känslan har jag märkt. Jag brukar byta sulorna i både cykel och löpskor mot en som sula som passar min hålfot bättre.

Jag har svårt att hitta butiker som har ett stort sortiment på deras skor för att prova. Känns som om det är bara Shimano nästan överallt.
Bor du Stockholm/göteborgsområden så bör "Specialized Concept Store" ha skor.

C-dale

Aktiv medlem
Håller med. Fick köpa en enklare modell för att få tillräcklig bredd över framfoten.

hbn

Medlem
Musette brukar ha både Torch 3.0, S-Works, samt exos hemma.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Ett annat tips är Shimano RC701, samma nivå som Torch 3.0 och ungefär samma pris. Något bredare i lästen än specialized men prestandamässigt likvärdig.

lundatok

Aktiv medlem
Nya S-Works 7 har en mycket bredare tåbox än Sub 6, så det är ganska stora skillnader mellan modellerna inom S-Works som sådan.

mhenry

Aktiv medlem
En liten anekdot som kanske inte är helt on topic: Jag hade ett par S-Works Sub6 som jag fick utbytta på grund av att ett snörhål gick sönder. Den nya högerskon (med samma storleksangivelse som den gamla) var för liten. Stortån tog i. De tidigare hade passat perfekt och var utmärkta, förutom att snörning inte är toppen när man kör långt, fötterna svullnar och man tvingas stanna för att slippa smärtan.

lundatok

Aktiv medlem
Jag hade ett par med snörning, de var rätt mycket mindre än de med boa av samma modell som efterträdde dom.

hbn

Medlem
Ett annat tips är Shimano RC701, samma nivå som Torch 3.0 och ungefär samma pris. Något bredare i lästen än specialized men prestandamässigt likvärdig.
Fast att Shimano satt enkelriktade BOAs på RC701 var en dealbraker för mig. Synd på en annars fin sko

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer