Övik-tråden

ulander

Ny medlem
Övik-tråden
Jag funderar på att ta en Push inne i stan efter jobbet på torsdag......cyklar nog mot masten vid 16.30 om vädret tillåter!! Nån som hakar på?

Aristoteles

Ny medlem
Övik-tråden
Efter några dagars donhillande i Hemavan så är jag känner jag mig fast i träsket och vill fortsätta på heltid.
Är det någon aktivitet i Övik och Umeå under hösten? Pluggar i Umeå men är fast i Luleå under sommaren och här har vi inget åkbart.

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Aristoteles skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon aktivitet i Övik och Umeå under
> hösten?

Liften i övik går idag. 12.00 - 16.00
Den går varannan lördag under sommaren.

14 JULI KL 12,00-16,00
28 JULI KL 12,00-16,00
11 AUGUSTI KL 12,00-16,00
25 AUGUSTI KL 12,00-16,00
8 SEPTEMBER KL 12,00-16,00
22 SEPTEMBER KL 12,00-16,00
29 SEPTEMBER KL 12,00-16,00

Öviksmicke

Ny medlem
Övik-tråden
Måste ju bara få fråga här om nån varit ner till liften nån lördag som den inte skulle gå enlg schemat som lars skrev? Blev lite paff för några veckor sen då jag läste ÖA och det stod en artikel om liften och där sa man så stolt att liften går varje lördag... jag har dock svårt å tro på vad som skrivits i den artikeln...

Zao

Medlem
Övik-tråden
Har inte tittat om liften rullat de andra lördagarna med jag läste samma sak i ÖA.

Kommer trampa Domsjö-Gullvik efter 14-15 i dag. Om det är nån som är sugen på o hänga på så är det bara o höra av sig.

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Jodå... vi är ett gäng som cyklar utför.
Liften går varannan lördag och när liften inte går så är det pushbike eller DHresor som gäller.
Vad hade du tänkt dig för cykel till utförsåkningen?

Aristoteles

Ny medlem
Övik-tråden
Lars.E skrev:
> Jodå... vi är ett gäng som cyklar utför.
> Liften går varannan lördag och när liften inte
> går så är det pushbike eller DHresor som
> gäller.
> Vad hade du tänkt dig för cykel till
> utförsåkningen?

Ok nice!
Planen är isåfall en beggad Kona Stinky kanske. Helst billigt från någon bortskämd unge som ska skaffa moped:P

JanneÖvik

Ny medlem
Övik-tråden
Jag måste förtydliga mig, jag har gjort en liten film om Tolvtjärnsloppet i Övik där Ni får följa bl.a Mikael Lindnord, Lars E m.fl. Här är filmen:
/Janne

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Du vet väl att liften går i Ö-vik på lördag ?
11 AUGUSTI KL 12,00-16,00

Efter liften stänger blir det teknisk stigcykling i långsamt tempo ner mot Hörnsjön och runt där någon timme. Samling för stigcykling efter 16 på varvsbergsrestaurangens uteservering där jag ska äta lite innan vi drar iväg på stigarna. Jag kommer troligast att trampa med XC-cykeln på stigarna, men tempot hålls på en nivå så att det går att hänga med med valfri cykel.

Hoppas att man ser många ansikten där på lördag!

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Du klarar dig ju med fethojen även på eftermiddagen då vi inte har så bråttom.
Men det blir mer spännande med HTn, och kanske roligare?
Du får nog göra som jag och köra fethoj på förmiddagspasset och lättviktare på eftermiddagen.

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Fin dag på berget idag.
Ett stort tack till alla som kom och körde i bikeparken, och ett extra tack för sällskapet till de som hängde med på stigcyklingen efteråt.
Grymt skön dag.

/Lars

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Tjena.

Vi ska försöka att dra ihop ett gäng för att röja och fixa lite efter Grävmaskinspåret i bikeparken eftersom många saknat det spåret då liften gått.

Vi siktar på att vara där på söndag från 12 och framåt.
Kom gärna förbi och hjälp. Det finns sjukt mycket att göra på det spåret för att det ska bli åkbart.

Vi måste renovera långbron + röja massor med gräs + försöka att dika efter kanten + fylla igen där vattnet skurit + bummla bort några stenar.
Har du en röjsåg, räfsa, kratta, såg, skruvdragare, storskruv, planka, spade, hink, skottkärra eller ett par arbetshandskar får du gärna ta med.

Tanken är att spåret ska vara åkbart lördag 25e augusti då liften går nästa gång, och att långbron ska hålla tills snön kommer.

Vi behöver all hjälp vi kan få för att klara detta.

mvh.
Lars

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Känner mig lite mör efter Tolvtjärnsloppet 4 mil idag.
Men imorgon klockan 12 så är det jobb i bikeparken som gäller.
Hoppas det kommer några arbetvilliga och hjälper.

/Lars

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Nu börjar jag lasta bilen med grejjer som kan vara bra att ha för dagens arbete i bikeparken.
Alla som är sugen på att hjälpa är välkömmen.
Vi samlas 12.00 vid dirtplan. Och fortsätter så länge vi orkar.

BrigTSD

Ny medlem
Övik-tråden
Jag har annat som måste göras idag. Annars har jag gärna huggit i på ett hörn. Blir det fler arbetspass till veckan eller har ni tänkt hinna med allt idag?

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Först vill jag tacka Mikael, Andreas och Jesper för hjälpen med röjningen och Marcus för snickerierna.
Tack.

Vi hade nog tänkt hinna allt idag. Men så blev det inte.

Gräset på Grävmaskinspåret från lersmetsvägen och ner är borta. Så den biten är färdigröjd.
Det som är kvar att göra där är att jag ska åka och skruva fast några brädor i Långbron när jag laddat batterierna till skruvdragaren.

Övre delen av Grävmaskinspåret är grovröjt Men kräver mer jobb för att bli OK.
Vi tar gärna hjälp med är att räfsa bort allt gräs som ligger i grävmaskinspåret mellan toppen och lersmetsvägen. 2 st räfsor finns i betongförrådet vid Dirtplan.
Det skulle oxå vara bra om någon fixade groparna som skogsmaskinen gjort. Spade (och kanske en kratta?) finns i betongförrådet vid Dirtplan.

/Lars

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Nu är långbron färdigfixad och håller förhoppningsvis fram till vintern om vi har tur.
Så nedre delen av grävmaskins får väl anses som öppen om man kör via Lersmetsvägen.
Övre delen kräver mer jobb för att det ska likna något, men den går att köra från samma start som serviceleden (fd. övre gräsklipparn) trots att det är mycket gräs kvar i spåret och skador från skogsbruket.
Krattglada gubbar efterlyses. Någon som kan tänkas vilja hjälpa BrigTSD i veckan?

yooz1e

Ny medlem
Övik-tråden
Testade köra Grävmaskin från toppen av åsbacken idag efter XC turen, slutade med kul smärta från brännäslor och pushbike samma väg man kom ner :D Shit happens ;)

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Aristoteles skrev:
> Får man ta cykeln på tåget från Umeå till
> Övik?

Nuvarande regler säger nej av säkerhetsskäl.
Men...

Vissa konduktörer tillåter inte det av säkerhetsskäl enligt norrtågs regler.
Andra tillåter det om man tar bort hjulen så det inte räknas som cykel.
Vissa tycker att det går finfint att hänga cykeln på avsedda krokar.

Jag hoppas att det i framtiden kommer att lösa sig så att det anses säkert att använda avsett utrymme som det var tänkt. Som det är nu är det lite utav en chansning.

BrigTSD

Ny medlem
Övik-tråden
Grävmaskinsspåret är nu krattat upp till slalombacken ungefär. Imorgon och på Fredag har jag inte tid att hjälpa till. Däremot kan jag vara med och göra ett ryck på Lördag innan liften öppnar.

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Sol i Ö-vik på lördag !!!

Liften går lördag 25 AUGUSTI KL 12,00-16,00.

Efter liften stänger blir det teknisk stigcykling i långsamt tempo ner mot Hörnsjön och runt där någon timme, eller så länge man vill. Samling för stigcykling efter 16 på varvsbergsrestaurangens uteservering där jag ska äta lite innan vi drar iväg på stigarna. Jag kommer att trampa med XC-cykeln på stigarna om det finns fler med XC-cykel. Tempot hålls på en nivå så att det går att hänga på med valfri cykel.

SMHI, klart.se och yr har alla lovat sol på lördag !
Så släpp ur luft ur däcken och pumpa dämparna för på lördag ska det cyklas.

/Lars

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Pumpa Boost-valve på RC4an, och WC-gaffeln.
Ta med XC-hjälmen och dumpa DH-skydden i min bil vid restaurangen.
Det kommer att bli lugnare tempo än de rundor du brukar lura ut mig på.

Lars.E

Aktiv medlem
Övik-tråden
Lift på lördag.
---------------
Nu är det bara 3 liftdagar kvar i Ö-vik denna sommar, så kör hårt.

8 SEPTEMBER KL 12,00-16,00
22 SEPTEMBER KL 12,00-16,00
29 SEPTEMBER KL 12,00-16,00

Skottkärran är fixad efter förra veckans störtregn.
Black hole är röjd längst upp och är i fint skick.
Övriga spår har jag inte hunnit kolla, men jag förmodar att dom är ungefär som vanligt.

Vi ses på berget.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer