Offline kartprogram till Android?

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Med en långtur i Europa i sommar med cykel på biltaket letar jag efter ett bra program för Android som klarar hantera open streets map offline eller liknande kartor för att göra gpx filer till gps mottagaren.
Tips mottages gärna!

Tycker oruxmaps har funkat fint iaf för kortare turer. Vet inte hur det funkar när man har större områden som måste cachas. Finns en hel del kartleverantörer att välja på och man kan välja zoomnivåer för cachning. Finns en gratis version med full funktionalitet och en donateversion om du sen gillar den.

MappApp är en variant - ladda ner lantmäteriets gröna kartor för de områden du behöver och navigera på dem. 20:- per blad har jag för mig.

Om du är ute efter Openstreetmap så finns Osmand, finns i gratisversion där du kan ladda ner 10 länder/kartor direkt i appen. Det går med lite krångel att ladda ner kartorna manuellt om man kommit upp i 10 nerladdningar och inte vill betala.

Du kan spela in GPX-spår (måste aktivera ett inbyggt plugin bara), navigera och lite allt möjligt. Finns separata visningslägen för gång, cykel och bil.

http://osmand.net/

...undrar också, men ni alla säger olika alternativ :-) tänk om alla sagt Orux, då hade det varit lite lättare :-)

Någon som funkar bra för bilåkning också med navigering och som är så lättanvänd att t om farsan kan använda den. Hade varit bra också :-)

+1 på osmand. Jag använder den till allt. Man kan göra rutter i google maps, ladda ned som .kml filer, konvertera till .gpx och lägga in i osmand. Google har även en funktion för att rutta för cyklar, jag tycker det funkar skitbra. Förutsätter lvg då. På stigar blir det mer komplicerat, då får man rita spår manuellt. Jag vet inte om det finns instruktioner typ sväng höger om 50 meter, jag orkar aldrig lyssna på sånt ändå men är man nöjd med att följa ett blått streck på kartan är osmand fantastiskt. Men även i ex vis Hellas finns många av de större stigarna med.

Jag har börjat köra med Locus. En grej jag gillade med fullversionen är att om du har ett spår inlagt så kan du välja att bara ladda ner kartor för spåret.

Av de uppräknade har testat orux och den funkar kanonbra i offline. Brukar göra långrutterna i gpsies och lägga över, med det går att göra rutter direkt i mobilen fast det blir pilligt som fan....

LasseB skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker oruxmaps har funkat fint iaf för kortare
> turer. Vet inte hur det funkar när man har
> större områden som måste cachas. Finns en hel
> del kartleverantörer att välja på och man kan
> välja zoomnivåer för cachning. Finns en gratis
> version med full funktionalitet och en
> donateversion om du sen gillar den.

Tack för alla tips! Orux har det jag ville ha. Nu dags att slipa formen för sommarens bravader. Dock så med nuvarande form pers på Stelvio långt borta...

Har testat Orux, OSMand samt Locus ganska utförligt och jag tycker att Locus är bäst. Använder det (tillsammans med Brouter) för offline routing och navigering både med bil och cykel.

Tillbaka
Topp