Offset på framgaffel till en Santa Cruz Tallboy 2018

Johan777

Medlem
Hej svejs!

Köpte för 1,5 år sedan en Tallboy ram och jag har kört en Rockshox 130mm framgaffel till denna.

Nu är det dags att uppgradera och jag tittar på Fox34 120mm, men jag blir inte klok på offset.

Jag har hittat någon sida som angav 51mm och detta verkar mest troligast för årsmodellen, men jag kan inte få det bekräftat någonstans!

Jag ska köra uteslutande 29" (finns 27,5+ då 130mm travel) om nu detta val påverkar offset...

Så finns det någon vänlig själ här som har koll på läget :) ?

glitch

Aktiv medlem
Gamla TB3 har 50ish som offset för 29"
Så om du har en TB med dämparen placerad under överröret är det fabriksmåttet.
På TB4 gick man till kortare offset.
Sen spelar det inte superstor roll. Skulle du hitta en med kort offset till superpris och du inte tycker cykeln upplevs som väldigt liten redan funkar det också, man vänjer sig fort :)
Den gaffeln kan du ju ha kvar sen om du skulle byta ram till en nyare då det mesta har kortare offset numera.

Grilljanne

Ny medlem
På min TB 3 sitter en gaffel med 44 mm rake (som väl är detsamma som offset, eller?) 29" tums hjul på den. Gaffeln är originalspec.

glitch

Aktiv medlem
Vad är det för årsmodell? För mig veterligen var det först på TB 4 de började fabriksspeca kort offset. Bör ju om inte annat gå att ta reda på offseten på RS gaffeln TS har genom serienumret.

simson

Aktiv medlem
Vad är det för årsmodell? För mig veterligen var det först på TB 4 de började fabriksspeca kort offset. Bör ju om inte annat gå att ta reda på offseten på RS gaffeln TS har genom serienumret.
Mata in serienumret som står på baksidan av kronan i TrailHeadappen som glitch skriver så har du nog lösningen

simson

Aktiv medlem
Såhär ser det ut på min ena gaffel,
andra raden nerifrån .
7F7F5392-AE28-4D23-9997-D93EBCC43F50.png

Grilljanne

Ny medlem
Kör tredje sommaren på den, så den borde vara en 2019. Fick den i månadsskiftet feb/mars det året.
Screenshot_20210731-183527.jpg

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Skillnaden på offset är minimal. Folk har svårt att märka skillnad när man gjort blindtest.
Håller inte med - då har jag egen erfarenhet av olika offset på flera cyklar där jag lattjat med olika gafflar. Skillnaden är märkbar MEN man vänjer sig fort så det är främst när man direkt byter som man känner skillnaden. Alltså det är inte som natt och dag men man märker skillnad. Sen hade jag inte kunnat säga vad en viss cykel har för offset blindat, men back to back märks skillnaden :)

Johan777

Medlem
Tack för ert engagemang! Detta klargör en del saker för min del, det spelar kanske inte så stor roll med offset men jag vill landa så nära orginal upplevelsen som möjligt då jag tycker om cykeln väldigt mycket.

Jag har som Grilljanne visade också varit inne på 44mm i offset och jag har för mej att när jag köpte ramen så var 2018 speccad med 51 offset och 2019 44. Men detta är ett vagt minne jag har och inte lyckats hitta något om detta.

Om någon sitter med en SC Tallboy MY18 och kan läsa serienummer som grabbarna har lyckats med ovan vore det grymt och få mina teorier bekräftade annars kommer jag att köra på 44 mm offset.. Tror jag.. :-)

glitch

Aktiv medlem
Skriv ditt serie nr här så kan sökert någon kolla i trailhead appen vad det står. Men du kan enkelt ladda ned appen själv som sagt ;-)

Johan777

Medlem
Nu har jag googlat ordentligt och det måste vara så att det är 44mm offset som gäller, redan på Tallboy 2 så började dom med 44 i offset såvitt jag kan läsa mej till.

Jag går på Grilljannes spec och tackar för detta!

glitch

Aktiv medlem
Tolkar det som att du inte kollade upp ditt seriener? Eller var din ett bygge på lös ram så det nan sitta på vilket som?
När Tallboy 2 kom fanns det inte ens 44 offset gafflar i 29" mig veterligen.
En av "nyheterna" som nämns i testerna av TB 4 är att man gått till kort offset.

Sen kan man göra det ännu enklare och maila santa Cruz och vänta någon dag så får man svaret. Men kör på 44 det blir bra det :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer