Olika dubbtyper olika bra vid drivning framåt?

JTF

Ny medlem
Efter sammanträde vid runda bordet och konsultation med några finska och kanadensiska experter...osv... // Redigerat 2017-08-09 Anledning: Trolltråd, ytterligare trams raderat! // :-)

Senast ändrad:

Miracle

Aktiv medlem
Jo, mina Suomi W240 å Extreme 294 behöver högt tryck för att fungera bra på is har jag märkt, medans mina 45nrth Dillinger 5 greppar härligt även vid låga tryck så dina funderingar kan nog gå i rätt bana, kan jag tänka! :-)

frid!

jonja

Aktiv medlem
Frågetkn för om dubben verkligen ligger an så där snett i normal drift, eller ens i ett vurpförlopp?

JTF

Ny medlem
jonja sa:
Frågetkn för om dubben verkligen ligger an så där snett i normal drift, eller ens i ett vurpförlopp?
Ja, det är högst sannolikt att illustrationen överdriver, men principen borde väl ändå kvarstå?

Tillägg: Men om gummit som själva dubben sitter i är mjukt och följsamt så hjälper det ju till ytterligare att dubben får en mindre bra vinkel vid tung belastning uppför. T.ex. upplever jag att Ice Spiker PRO har väldigt mjuka och klena gummidobbar jämfört med t.ex. Suomi 294 och WXC300.

Senast ändrad:

JTF

Ny medlem
Miracle sa:
Jo, mina Suomi W240 å Extreme 294 behöver högt tryck för att fungera bra på is har jag märkt, medans mina 45nrth Dillinger 5 greppar härligt även vid låga tryck så dina funderingar kan nog gå i rätt bana, kan jag tänka! :-)

frid!
Ja det är nog så att olika dubbdäck kräver olika lufttryck och "hårdhet" på ytan för att prestera på topp. (kanske även med olika inom samma dimension)

Anledningen till att jag startade tråden var delvis pga att jag står i valet och kvalet att köpa nya Ice Spiker Pro vikbara med spetsdubb - eller - Ice Spiker Pro ej vikbara med Race Guard-skydd och STD-dubb, båda alternativ i dim. 26x2.1". Alltså samma mönster men olika dubbtyper. Och lite olika totalvikt...
Men det lutar nog mer och mer åt de något billigare men tyngre Pro med "plattdubb" för det vore bra med det extra punkteringsskyddet i slitbanan för grusvägar/stenstigar med vassa stenar och även transportsträckor genom stan med vasst gruskross/glaskross.

Senast ändrad:

PKJoacim

Aktiv medlem
Har vikbara Ice Spiker Pro, har inte spetsiga dubb. Dubbens form är lika som på det icke vikbara, skillnaden är att den vikbara har kärna i hårt material och alu i kroppen medan den icke vikbara har homogen ståldubb.

Eller har jag missat något?

JTF

Ny medlem
PKJoacim sa:
Har vikbara Ice Spiker Pro, har inte spetsiga dubb. Dubbens form är lika som på det icke vikbara, skillnaden är att den vikbara har kärna i hårt material och alu i kroppen medan den icke vikbara har homogen ståldubb.

Eller har jag missat något?
Det verkar finnas vikbara med både spetsiga och platta dubb? Sist jag köpte vikbara Pro Evo för ca 2 år sen så var det med spetsiga dubb från fabrik.

Senast ändrad:

PKJoacim

Aktiv medlem
Jag blev nyfiken och kollade ett par webshoppar som säljer ersättningsdubb till Schwalbe och det verkar finnas två varianter, stål med platt dubbtopp och alu med spetsig dubbtopp. Jag får kolla när jag kommer hem, även om däcken är använda ett par rundor så borde det gå att se om det är platt eller spetsig dubb.

dabac

Aktiv medlem
Kurets sa:
Kan du länka det? Verkar ju helt befängt att det skulle finnas dubb av Alu!
Helt av alu har jag aldrig sett. Men de kan ha en mantel av alu och en hårdare kärna.

Eller en mantel av stål och en hårdare kärna.

JTF

Ny medlem
dabac sa:
Kurets sa:
Kan du länka det? Verkar ju helt befängt att det skulle finnas dubb av Alu!
Helt av alu har jag aldrig sett. Men de kan ha en mantel av alu och en hårdare kärna.

Eller en mantel av stål och en hårdare kärna.
+1

För att ett ögonblick titta lite utanför cykelbubblan så var väl Gislaved (med modellen Nordfrost) en av de första med dubbar med just aluminiummantel för personbilsdäck i början av 90-talet om jag inte minns helt fel. Det förekom argument såsom att kunna dämpa både buller och förbrukning en aning med denna dubbtyp. Idag är det väl standard på de flesta nya bildubbdäck?

Senast ändrad:

PKJoacim

Aktiv medlem
Schwalbe påstår att det är wolframkarbid i kärnan och alu eller stål i kroppen på dubben. Ingen har påstått att dubben är gjorda enbart i alu.

JTF

Ny medlem
PKJoacim sa:
Jag blev nyfiken och kollade ett par webshoppar som säljer ersättningsdubb till Schwalbe och det verkar finnas två varianter, stål med platt dubbtopp och alu med spetsig dubbtopp. Jag får kolla när jag kommer hem, även om däcken är använda ett par rundor så borde det gå att se om det är platt eller spetsig dubb.
Har du hunnit kolla vilken typ du har?

PKJoacim

Aktiv medlem
Japp, nu när du påminde. Och du har helt rätt. Dom är spetsiga. Har inte sett det tidigare. Kul.

Sixten Fors

Aktiv medlem
En av grejen med Schwalbes findubb med alukropp är väl lägre vikt? Har för mig att viktskillnaden är avsevärd. Orkar inte kolla upp vikten just nu.

JTF

Ny medlem
Sixten Fors sa:
En av grejen med Schwalbes findubb med alukropp är väl lägre vikt?
Ja, precis. Bullerfrågan är ju inte lika adekvat i cykelvärlden som i bilvärlden, men däremot den lägre vikten som påverkar cykelglädjen positivt.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Jag har kört båda de första dubbtyperna men faktiskt aldrig reflekterat över skillnaden på själva dubbarna även om jag sett att de är olika.

PRO-däcket är mjukare i gummit. Förutom att spetsdubben (i Schwalbes fall) är lättare är de väl också "bättre" på att penetrera is trots att däcket ger efter, tänker jag mig? Mina ISP PRO har spetsiga dubb.

Jag tycker för övrigt PRO är betydligt trevligare att cykla på. Så om vintern är lång och pengarna räcker rekommenderar jag dem. Vad gäller punka har de varit lika bra, alla jag kört.

PKJoacim

Aktiv medlem
Jag vill minnas att det skiljer kring 2hg per däck mellan det vikbara Pro med aludubb och det vanliga ovikbara med ståldubb och stålkanttråd.

PKJoacim

Aktiv medlem
Ersättningsdubben i stål har platt topp. Kollade nyss när jag bytte till vinterhjulen inför dagens tur. Man ser vilka dubb som är orginal och vilka som är ersättningsdubb.

Spetsiga långa dubbar verkar vara det som gäller om man ska köra motordriven tvåhjuling på is.

Tittar man på väggodkända bildäck så har dom rektangulära dubbarna stor framgång. Men där är det så många andra parametrar än enbart bästa fäste på is som som man önskar uppfylla.

JTF

Ny medlem
Ubu sa:
Johan Falk sa:
Jag och medlemmarna vid runda bordet anser att spetsdubb är mycket bra vid normala förhållanden, men kanske mindre bra just i den illustrerade vinkeln,
.

På riktigt?
Du får ju mer dubb-yta mot isen med "std-dubb" jämfört med spetsiga (även om det är extremt små differenser) men spetsiga kan ju istället penetrera djupare. Det blir ju smalare klösmärken i isen med spetsdubb jämfört med plattdubb.
För övrigt borde ju självfallet dubbarnas antal, utstick, och placering i däcket vara en betydligt viktigare faktor för vilket grepp som ges.

Senast ändrad:
Friktionen mellan stål och is är inte särskilt hög så det man vill är att dubben ska tränga in i isen. Smala och spetsiga dubbar borde ge bäst förutsättningar för bra grepp på is. Är det endast bra isgrepp som ska prioriteras så är nog alla på marknaden förekommande cykeldubbdäck för kort dubbutstick.

Ubu

Ny medlem
Johan Falk sa:
Ubu sa:
Johan Falk sa:
Jag och medlemmarna vid runda bordet anser att spetsdubb är mycket bra vid normala förhållanden, men kanske mindre bra just i den illustrerade vinkeln,
.

På riktigt?
Du får ju mer dubb-yta mot isen med "std-dubb" jämfört med spetsiga (även om det är extremt små differenser) men spetsiga kan ju istället penetrera djupare. Det blir ju smalare klösmärken i isen med spetsdubb jämfört med plattdubb.
För övrigt borde ju självfallet dubbarnas antal, utstick, och placering i däcket vara en betydligt viktigare faktor för vilket grepp som ges.
Det jag tyckte lät lite weird var att du verkar anta att dubben träffar marken med en annan vinkel när marken lutar uppåt...

JTF

Ny medlem
Ubu sa:
Det jag tyckte lät lite weird var att du verkar anta att dubben träffar marken med en annan vinkel när marken lutar uppåt...
Jag förstår att det lät weird, men i en extremt brant uppförsbacke får man ju inte samma tryck mot marken på bakhjulet (om man står upp) som vid "vanlig" cykling och som på framhjulet vid inbromsning etc, det var främst det jag fiskade efter.

Tillägg: Och som tidigare skrevs i tråden, så kan ju gummidobbarna ge efter en aning på lågpumpade och/eller extra "mjuka" däck som t.ex. Ice Spiker Pro, vilket ytterligare vrider dubben i en annan (sämre!) vinkel än rakt på.

Senast ändrad:

C-dale

Aktiv medlem
Jag vill se ett tyskt test mellan olika däckstryck. Vilket drar bäst, lågt tryck med flera dubbar mot isen men min mindre tryck på varje dubb eller högt tryck med färre dubb som trycks in hårdare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer