Olja till foxgaffel

Pontus87

Medlem
Olja till foxgaffel
Finns massor av trådar men det är mycket diskussion, vilken eller vilka oljor ska användas vid en 50 h service på en fox 36 gaffel?

MTBemil

Aktiv medlem
Olja till foxgaffel
Har för mig att det är fox guld 20wt, men är mindre kritiskt än oljan i dämparenheten, vilken årsmodell är det? Går att söka på deras hemsida med serienummer eller 4-siffrig id kod för exakta instruktioner och olja/mängd

Mback72

Aktiv medlem
Olja till foxgaffel
FIT4 - 20wt Gold i båda benen.
GRIP och GRIP2 - 20wt Gold på luftsidan och 5wt Teflon infused på dämparsidan.
Mängden beror på sida och årsmodell. Det finns en bra tabell för respektive årsmodell på Fox hemsida.

MTBemil

Aktiv medlem
Olja till foxgaffel
Så du menar fox skriver gold men menar något annat? 🤔
1620156429830.png

Pontus87

Medlem
Olja till foxgaffel
Någon som har koll på vilket fett jag ska använda när jag tagit ut luft skaftet och gjort rent? Har kollat en del videos och de säger aldrig vad de smörjer in det med innan det monteras tillbaka?

MarcusL79

Medlem
Olja till foxgaffel
40cc 5wt med teflon i dämparsidan och 10cc guld wt20 i luftsidan samt 3cc guld i själva luftkammaren

Vid vilken service har man i de 3ccl i luftkammaren?

Har en fox 34 rhythm grip 2021, som jag ska göra en underbensservce på.

När jag kollar Youtube fyller somliga på där och andra inte. Har det att göra med årsmodell på gaffel, eller om man gör en "lower leg" + servar något annat?
Jag tappar ju aldrig ur nåt därifrån?

Fox servicemanual säger inget om det vad jag kan se i alla fall. Sorry, får inte länk-knappen att aktivera sig..

Gmbn (4år gammal iofs) fyller inte heller på:

Men Sid gör det vid 16:08 (klippet 6 mån)
:

Mback72

Aktiv medlem
Olja till foxgaffel
Vid vilken service har man i de 3ccl i luftkammaren?

Har en fox 34 rhythm grip 2021, som jag ska göra en underbensservce på.

När jag kollar Youtube fyller somliga på där och andra inte. Har det att göra med årsmodell på gaffel, eller om man gör en "lower leg" + servar något annat?
Jag tappar ju aldrig ur nåt därifrån?

Fox servicemanual säger inget om det vad jag kan se i alla fall. Sorry, får inte länk-knappen att aktivera sig..

Gmbn (4år gammal iofs) fyller inte heller på:

Men Sid gör det vid 16:08 (klippet 6 mån)
:
Fyll i 3cc om du har haft isär luftfjädern.

MarcusL79

Medlem
Olja till foxgaffel
Fyll i 3cc om du har haft isär luftfjädern.
Det låter ju som det mest logiska, men som i Sids fall har hon ju inte det?

Räcker det med att man tar ut de långa "pinnarna" ur överbenen för att man ska behöva fylla på eller är det när man öppnar dämpare ovanifrån?

Jag har inte så bra koll på hur en dämpare är uppbyggd och kan inte detaljernas rätta namn, men slänger in en bild jag hittade i en annan tråd ifall nån snabbt vill förklara delarna och dess funktion.
damper-grip-copy.jpg

sdx

Aktiv medlem
Olja till foxgaffel
Det låter ju som det mest logiska, men som i Sids fall har hon ju inte det?

Räcker det med att man tar ut de långa "pinnarna" ur överbenen för att man ska behöva fylla på eller är det när man öppnar dämpare ovanifrån?

Jag har inte så bra koll på hur en dämpare är uppbyggd och kan inte detaljernas rätta namn, men slänger in en bild jag hittade i en annan tråd ifall nån snabbt vill förklara delarna och dess funktion. Visa bilaga 487412
Det är den delen som sköter kompression och returdämpningen sitter på höger sida sett baki från.
Den delen som är luft fjädern sitter på vänstersida sett bakifrån.

MarcusL79

Medlem
Olja till foxgaffel
Det är den delen som sköter kompression och returdämpningen sitter på höger sida sett baki från.
Den delen som är luft fjädern sitter på vänstersida sett bakifrån.
På cykeln är jag med på att det är så, på bilden är det luftfjädern som är den nedersta och kompr/retur den översta?
Vad kallas delen med en fjäder på och vad kallas pinnarna med de röda grejjer på?

Så då är det om jag drar ur "pinnen" på delen längst ner som jag behöver fylla på 3cc fox gold i luftkammaren?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Olja till foxgaffel
Bilden du lagt upp är en dämpare, den som sitter i höger ben. Den har inget att göra med luftfjädern, som sitter i vänster ben.

Om din gaffel ska ha 3 cc 20wt gold i övre kammaren på luftsidan så skruva loss hela toppen och ta ut den och gör ren ev. tokens och utrymmet där, och ha i oljan, varje gång du gör en underbensservice.

sdx

Aktiv medlem
Olja till foxgaffel
På cykeln är jag med på att det är så, på bilden är det luftfjädern som är den nedersta och kompr/retur den översta?
Vad kallas delen med en fjäder på och vad kallas pinnarna med de röda grejjer på?

Så då är det om jag drar ur "pinnen" på delen längst ner som jag behöver fylla på 3cc fox gold i luftkammaren?
Det är inte luftfjädern utan det är kompression och retur spindeln som bilden visar att dra ut returknobben den röda så går det inte att hälla in olja där utan där skall det vara 40cc med olja av slisktyp

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer