Oljebyte Fox Float

Elingsbo

Ny medlem
Oljebyte Fox Float
Min MTB med Fox Float gaffel & dämpare har snart gått ett år utan annan service på dämpningen än yttre rengöring efter så gott som varje runda. Hade tänkt lämna in för service efter CykelVasan. Alternativ lära mig att göra det själv om min sambo tycker jag har tillräckligt med tid :)

Men efter att ha upptäckt att den tunna oljefilmen som tidigare funnits på innerbenen av gaffeln efter att man komprimerat den inte längre finns där börjar jag bli lite orolig att oljan börjar sina. Och har inte någon större lust att vänta någon vecka på att få verkstadstid och sedan ytterligare någon vecka på att servicen ska bli klar mitt i cykelsäsongen.

Så eftersom jag är novis på MTB och inte pillat med gafflar tidigare tar jag tacksamt emot tips på hur ni brukar göra. De instruktioner jag googlat fram förespråkar att ytterbenen ska tas av, innerbenen rengöras och gummibussningarna och skumringar bytas. Allt med diverse specialverktyg. Är detta verkligen nödvändigt att göra vid varje tillfälle, eller räcker det att mellan större servicetillfällen tappa ur oljan och hälla på ny?

Vore också tacksam för tips på någon butik i 08-området som kan tänkas sälja Fox Suspension Fluid och 20wt Gold olja. Har endast hittat de båda på utländska nätbutiker, men tycker det är snabbare och smidigare att handla i butik.

thomalin

Aktiv medlem
Oljebyte Fox Float
Ska inte foxdämpare skickas till Danmark så fort man behöver göra ngt? Cykloteket har inte vågat/ kunnat göra något med min dämpare... Ja, förutom att montera den fel med skador på ramen som konsekvens.

Senast ändrad:

etnica

Aktiv medlem
Oljebyte Fox Float
Fullservice så är det väll kanske danmark men för att göra 30h servicen av "luftbehållaren" så fixar man själv(man blir fort ruinerad annars).

Men har helt ärligt inte koll på om garantin är void för 30h servicen om man inte gått fox kurs nånstans på andra sidan jordklotet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Oljebyte Fox Float
Har du kört ett år utan service är nog nya skrapringar på sin plats också, inte bara olja.

Luftburksservice är busenkelt att fixa själv. Det är innanmätet som ska till Danmark.

Elingsbo

Ny medlem
Oljebyte Fox Float
Kört och kört, har i alla fall ägt cykeln ett år :)
Kollar man på beskrivningen i länken ovan verkar man ändå behöva köpa kitet med nya skrapringar för att kunna byta ut brickan nedtill, så då det är väl bara att hosta upp stålarna.

Tack för input!

Rattnalle

Aktiv medlem
Oljebyte Fox Float
Jag orkar aldrig byta mina såna brickor. Det funkar ändå. Men annars kan du söka efter crush washer på eBay och köpa en påse för nästan inga pengar alls. Mät nuvarande bara.

Elingsbo

Ny medlem
Oljebyte Fox Float
Tvivlar på att jag gör det på 30 minuter om jag räknar in tiden för att ta fram cykeln och verktygen samt plocka tillbaka och städa undan efter mig :)

Men verkar ju inte vara någon rocket science. Men går nog bet på att hitta komponenterna i butik så det får bli att beställa från cyclecomponents. Passar nog på att fixa air sleeve maintanance på dämparen när jag ändå håller på...

Hur gör ni andra med den större servicen som Fox vill att man gör årligen eller var 100:e timme (och där man åtminstone för dämparen måste skicka iväg till auktoriserad servare)? Följer ni det intervallet? Ska man göra det känns det som att inköpskostnaden för cykeln snabbt blir en liten del av ägandekostnaden.

Elingsbo

Ny medlem
Oljebyte Fox Float
Ja, jag har ju inte så mycket att jämföra med men är inte superimponerad över känslan. Med tanke på kostnaden för att skicka iväg på service blir det kanske till att göra det jag kan själv och när grejorna ger upp lägga pengarna jag annars skulle använt till servicen på att köpa nya grejor. Det är ju mycket roligare att köpa nytt än att betala för att upprätthålla funktionen på befintliga prylar :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Oljebyte Fox Float
En stor del av problemet med Fox är ju just det där att det måste skickas iväg. Rock shox har en instruktion för att göra hela servicen själv istället. Gissa vem som får mina pengar..

Sunny

Medlem
Oljebyte Fox Float
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> En stor del av problemet med Fox är ju just det
> där att det måste skickas iväg. Rock shox har
> en instruktion för att göra hela servicen själv
> istället. Gissa vem som får mina pengar..

Vadå måste skickas iväg, finns väl en hel del med instruktioner på hur du själv kan renovera en fox

Rattnalle

Aktiv medlem
Oljebyte Fox Float
Sunny skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En stor del av problemet med Fox är ju just
> det
> > där att det måste skickas iväg. Rock shox
> har
> > en instruktion för att göra hela servicen
> själv
> > istället. Gissa vem som får mina pengar..
>
> Vadå måste skickas iväg, finns väl en hel del
> med instruktioner på hur du själv kan renovera
> en fox

Officiella för bakdämpare? Då kanske jag letade dåligt. Eller så har de bättrat sig.

Elingsbo

Ny medlem
Oljebyte Fox Float
Kollade precis Fox hemsida. Förutom instruktion för "Air Sleeve Maintanance" hittade jag även en instruktion för "Dish Rebuild". Även för gaffeln finns instruktioner för för "Basic Maintanance" och "Cartridge Rebuild".

Verkar inte vara supersvårt, men en hel del steg att ha koll på och en del specialverktyg som säkert går att hitta andra lösningar till. Men det blir ju rejält tröttsamt att göra detta minst en gång per år :(

Dock står det i serviceschemat att den större servicen på dämparen måste utföras av auktoriserad servare...

Foxis

Aktiv medlem
Oljebyte Fox Float
Fullservice av Fox bakdämpare ska väl utföras av auktoriserad verkstad. Kan ju nästan förstå varför, för jämfört med oljebyte så verkar det iafall i mina ögon hyfsat knepigt.
För visst är det detta som är stora servicen på bakdämparen efter vanlig luftburksservice?
http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=170

Är det lättare att serva en RockShox, eller är skillnaden bara tillverkarnas inställning till egen service?

Rattnalle

Aktiv medlem
Oljebyte Fox Float
När jag läste instruktionen till monarch plus innan jag köpte en tänkte jag snarare att det verkade tidsödande än särskilt svårt. Många moment där det var ganska noga typ. Jämfört med ett par ytterben där det bara är att slabba i lite.

Foxis

Aktiv medlem
Oljebyte Fox Float
Kikade snabbt på servicemanualen för RS Monarch Plus RC3, och spontant intryck är att dokumentationen är fruktansvärt mycket bättre än Fox. Bara det gör att det känns mindre läskigt att ge sig på...

Elingsbo

Ny medlem
Oljebyte Fox Float
Var samma instruktion ovan som jag hittade. Verkar inte särskilt svårt, men många steg att hålla reda på. Och en massa pillgöra. Inte direkt något man ser fram emot att göra årligen...

Topp