Oljeläckage Charger RCT3. Vilken del ska jag beställa?

Octagon

Aktiv medlem
Det bubblar och kommer ut olja under den blå muttern i bilden längst ner (ratten till kompressionsvredet). Vad är det för delar jag behöver köpa?
Nummret på gaffeln är 48T766... så jag antar att det är en 2017. Rocksox säger FS-LYRK-RCT3-B1

Kan det vara en hel sats "8 / universal: Fork Damper Charger Bladder Assembly for Lyrik RCT3 (A1) / RC (B1) / Pike 29+ RCT3 / RC 29+ (2017-2018)" jag behöver?
Dvs hela blåsan och alltihop?
(Jag har luftningssats för charger, behöver bara delarna)
2022-08-06 11_01_17-RockShox Spare Parts for Lyrik RCT3 A1-C1_RC B1-C2_RC2 C1 (2016-2019) - bi...png

IMG_1814.jpg

Bilagor

• IMG_1814.jpg
    IMG_1814.jpg
    514 KB · Besök: 5

Octagon

Aktiv medlem
Nu har jag googlat reda på svaret. Sram tycker inte att kompressionsmodulen ska servas på Chager 2 och 2.1. Från deras hål återstår alltså bara en ny dämpare.

Alternativ 2 är att köpa en Push HC97, dvs uppgradering. Den kostar ca 300 euro och verkar lite knölig att hitta inom EU, men finns här; https://shop.fahrrad-fahrwerk.de/. Har inte kollat frakten.

Alternativ 3 är att köpa hem x-ring och o-ring och byta själv. Verkar rätt bökigt och inte jättelätt att hitta delarna, men det finns.

Mini_me

Aktiv medlem
Nu har jag googlat reda på svaret. Sram tycker inte att kompressionsmodulen ska servas på Chager 2 och 2.1. Från deras hål återstår alltså bara en ny dämpare.

Alternativ 2 är att köpa en Push HC97, dvs uppgradering. Den kostar ca 300 euro och verkar lite knölig att hitta inom EU, men finns här; https://shop.fahrrad-fahrwerk.de/. Har inte kollat frakten.

Alternativ 3 är att köpa hem x-ring och o-ring och byta själv. Verkar rätt bökigt och inte jättelätt att hitta delarna, men det finns.
Tja!

Kolla med Trek GBG som har det som behövs. Fanns på lager när jag beställde för ca 8 månader sen. Slutade iof med att jag satte i en HC97 istället.

AX3L

Aktiv medlem
Är den sub två år och du är första ägaren får du en ny enhet på garantin. Prata tex med bikeplace.

Octagon

Aktiv medlem
Är den sub två år och du är första ägaren får du en ny enhet på garantin. Prata tex med bikeplace.
Tack. Nej, den är mycket välanvänd och köptes ganska billigt begagnat för flera år sedan. Får se när jag hinner laga. Det är grabbens hoj och i värsta fall får jag sätta dit en Pike 29” (Charger 1) som snart är utan cykel. Mullet är ju hett, 160 bak och 150 fram kan bli intressant.

Octagon

Aktiv medlem
Tja!

Kolla med Trek GBG som har det som behövs. Fanns på lager när jag beställde för ca 8 månader sen. Slutade iof med att jag satte i en HC97 istället.
Jag funderar på att gå den vägen, men mycket pengar på gammal gaffel och enligt vad jag läst så ska den vara mer ”bra stöd” när man kör hårt än att den filtrerar bort skak och småstök. Och cykeln ska snart tas över av en lätt 13-åring Var köpte du HC97 och vad fick du ge?

Mini_me

Aktiv medlem
Jag funderar på att gå den vägen, men mycket pengar på gammal gaffel och enligt vad jag läst så ska den vara mer ”bra stöd” när man kör hårt än att den filtrerar bort skak och småstök. Och cykeln ska snart tas över av en lätt 13-åring Var köpte du HC97 och vad fick du ge?
Köpte direkt från Push och gav väl runt 4 för allt inkl skatter mm. Beställde ihop med @Makten så vi delade på tull mm.

Handen på hjärtat så är den guld när man orkar pusha den. Blir du trött så blir det stötigt.
Jag är inte så brydd över det iof så kan leva med det.

Bästa jag gjort med gaffeln är att sätta i en Coil (Smashpot).
Kör en Lyrik RC2 2019

Octagon

Aktiv medlem
Köpte direkt från Push och gav väl runt 4 för allt inkl skatter mm. Beställde ihop med @Makten så vi delade på tull mm.

Handen på hjärtat så är den guld när man orkar pusha den. Blir du trött så blir det stötigt.
Jag är inte så brydd över det iof så kan leva med det.

Bästa jag gjort med gaffeln är att sätta i en Coil (Smashpot).
Kör en Lyrik RC2 2019
Tack. Får ha det som sista utväg om dom där sprintarna går av, det är mer pengar än jag gav för gaffeln. Och som sagt är det inte jag som ska ha den utan en 13-åring på knappt 50 kg, så det där med att orka pusha gaffeln kan nog dröja, han är bortskämd med Bomber Z1 anno 2002 med öppet oljebad och stålfjäder.

Makten

Aktiv medlem

Det är ungefär lika bökigt att montera HC97, så fixar du inte o-ringsbyte så lär du heller inte fixa dämparuppgradering. 😉

Sen bör du vara medveten om att HC97 inte på något sätt är "plush", tvärtom. Verkar optimerad för folk som kör skiten ur grejerna. Jag gillade den inte alls och den sitter nu på min HT där det är så stötigt och jävligt ändå att det inte spelar nån roll. :cautious:😂

Octagon

Aktiv medlem
Det är ungefär lika bökigt att montera HC97, så fixar du inte o-ringsbyte så lär du heller inte fixa dämparuppgradering. 😉

Sen bör du vara medveten om att HC97 inte på något sätt är "plush", tvärtom. Verkar optimerad för folk som kör skiten ur grejerna. Jag gillade den inte alls och den sitter nu på min HT där det är så stötigt och jävligt ändå att det inte spelar nån roll. :cautious:😂
Låter exakt som när jag provcyklat den på internet. HC97 skulle vara helt fel för en 50 kilos cyklist. Troligen för mig också för 99% av det jag kör.

jonte987

Aktiv medlem
Hur får man en lyrik att funka för 50kg? Är det inte fjädern som är problemet inte dämparen? Får man upp trycket så funkar dämparen också? Så har jag i alla förstått bakdämparen och det borde väl vara samma?

Octagon

Aktiv medlem
Hur får man en lyrik att funka för 50kg? Är det inte fjädern som är problemet inte dämparen? Får man upp trycket så funkar dämparen också? Så har jag i alla förstått bakdämparen och det borde väl vara samma?
I den åldern är "funkar" att
- Den rör sig upp och ner.
- Den bottnar inte i stora hoppet på Barbro
- Det rinner inte olja ner på bromsen

Bonus är om det skakar mindre än en hyrcykel med stenhårda stålfjädrar. När han blir äldre och har krav som storebror kommer nog vikten att passa bättre.

Octagon

Aktiv medlem

Montera HC97 är väl inte svårare än att byta den £$€ blåsan. Som jag förstått är det när man drar ut den blå grunkan det kan hända grejor med sprintarna. Men det får lösa sig när jag får grejorna.

sdx

Aktiv medlem
I den åldern är "funkar" att
- Den rör sig upp och ner.
- Den bottnar inte i stora hoppet på Barbro
- Det rinner inte olja ner på bromsen

Bonus är om det skakar mindre än en hyrcykel med stenhårda stålfjädrar. När han blir äldre och har krav som storebror kommer nog vikten att passa bättre.
Synd om grabben att åka omkring g med ett spett.

Topp