Oljiga fälgar och slitna bromsar

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 71275
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 71275

Guest
Hejsan!

Jag har en elcykel 26" 7 växlar Artnr. 27-2120 från Biltema. Men jag har inte problem med elen. Så därför lägger jag frågan i denna tråden.
Mina bakfälg blir jätte olig och sliter ner bromsklossarna direkt. Så det tar kanske max 1-2 timmars cykel tid sen är bromsklossarna nerslitna och fälgarna oljiga som in i helvete. Och kedjan är inte oljig av sig. Så jag vet inte var oljan kommer ifrån. De senaste 2 månader så har jag bytt bromsklossar 3gånger. Och då har jag haft KOOL STOP T3 SUPRA 2 DUAL COMPOUND, Force V-bromsklossar och RED CYCLING PRODUCTS ALLROUND 70MM. Alla nerslitna direkt.
Någon som har tipps på vad jag ska göra?
RamAluminium
Hjulstorlek26 "
Ramhöjd47,5 cm
FramgaffelStål
Växlar7
BakväxelShimano Tourney
VäxelväljareShimano RevoShift
Vevparti38 t, 170 mm
VevlagerKapslat
StyrlagerGängat
Styre/styrstamAluminium
FrambromsFälgbroms (V-broms)
BakbromsFälgbroms (V-broms)
Drev14–28 t
KedjaKMC, rostskyddad
FälgDubbelbottnad, aluminium
Däck47-559 mm
Sadelstolpe27,2 mm, 350 mm
FärgSvart
Vikt20 kg
Vikt (utan batteri)18 kg
BatteritypLi-ion, Samsung/LG-celler
Laddtid4–6 timmar
Laddcykler500
Räckvidd20–40 km
MotorplaceringBak
Maxlast120 kg

27-2120_xxl_1.jpg

1-2 timmar kan inte vara fysiskt möjligt. Med olja på fälgen blir nog slitaget mindre snarare än större, men var skulle oljan komma ifrån?

Ligger bromsklossarna i hela tiden eller något i den stilen? Med vanlig cykel skulle du inte orkat trampa då, men med el kanske cykeln orkar åt dig så att du kör bromsarna tokvarma och därmed sliter ner dem.

Ta lite bilder på hur det ser ut kring bromsarna så man ser hur klossarna är installerade. Och fota även det du menar är oljigt. Alltså så att man kan se oljan, eller vad det nu är. Och så någon bild som visar bakhjulet från olika vinklar. Kanske det kan ge ledtrådar.

Tillbaka
Topp