Olycka på Färingsö idag

cal.

Medlem
Olycka på Färingsö idag
Var det någon som körde motionsloppet på Färingsö idag? Jag cyklade där ute och mötte klungorna ett par gånger och tänkte på att de verkade köra "som om vägen var bilfri / mötesfri". Tyvärr inträffade en olycka vid en frontalkrock med personbil vid Skå Edeby senare. Jag såg ambulansen passera Drottningholms slott i en jäkla fart och tänkte att något måste ha hänt vid tävlingen.

Någon som var där och vet mer om vad som hände än SVD?

Varför avlyser man inte vägen vid sånna här lopp i Sverige?

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessioni....svd.se/?service=mobile&articleId=3503742

Senast ändrad:

grump

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
Är nog omöjligt att få tillstånd att helt avlysa vägar för såväl motionslopp som tävling. Tyvärr så gör såna här olyckor det svårare att öht få tillstånd :-/. Bättre att tävla på riktigt då säkerheten är högre.

Pebben

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
För att det är ett motionslopp, inte en tävling. Frågan kanske ska vara. Varför tävlar man på ett motionslopp? Eller rättare sagt. Varför beter man sig som om det vore en tävling på ett motionslopp. (Har inget med denna olycka att göra utan rent allmänt)

Kommer ihåg "Energitrampet" för ca 5 år sedan. Precis samma sak där. För att inte tala om VR.

Hoppas verkligen att det går bra för både cyklisten och bilföraren. Ok, bilföraren kanske inte ligger på sjukhus, men ändå. Så hoppas det går bra för båda.

DT

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Finns mer info i Carrera-tråden. Det var tydligen en cyklist som gick på hjul och vurpade ut i motsatta körfält precis när de fick möte. Bilisten skall ha kört "bra". Maximal otur med andra ord. :-(

MarkKaiser

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
jag var där. Ingen rolig syn. bilisten verkade helt oskyldig. Chockad. Cyklisten såg allvarligt skadad ut. Vi har inte ens 5% av proffsens teknik men hetsas att köra över vår förmåga i motionslopp och veterantävlingar. På en så smal väg såm vid Skå är det bara ren tur att inte mer händer.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Olycka på Färingsö idag
MarkKaiser skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi har inte ens 5% av proffsens teknik
> men hetsas att köra över vår förmåga i
> motionslopp och veterantävlingar. På en så smal
> väg såm vid Skå är det bara ren tur att inte
> mer händer.

Vem hetsar er?

Selast

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
Nu var jag inte där igår men körde loppet förra året och även då var det några läskiga incidenter när vi i snabbklungan mötte bla buss på de smala vägarna efter varvningen. Då gick det bra men att köra ett lopp därute utan att ta bort bilarna känns så där. Jättetrist att det gick så här illa i år och jag hoppas verkligen att det går bra både för cyklisten och bilisten.

thomalin

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
grump skrev:
> Hur gick det för CYKELN?

Ironi, humor, eller vad det nu är... är rätt osmakligt i detta fall.

AxelSthlm

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Selast skrev:
> Nu var jag inte där igår men körde loppet
> förra året och även då var det några läskiga
> incidenter när vi i snabbklungan mötte bla buss
> på de smala vägarna efter varvningen. Då gick
> det bra men att köra ett lopp därute utan att ta
> bort bilarna känns så där. Jättetrist att det
> gick så här illa i år och jag hoppas verkligen
> att det går bra både för cyklisten och
> bilisten.

Loppet går huvudsakligen på rätt små vägar, det borde inte vara helt orimligt att stänga av eller i vartfall begränsa trafiken för dem som inte bor i Skå Ede eller Kumla by, Svart sjö mm. Samma sak borta vid Sånga Säby, fimpa genomfartstrafiken en halv dag om året.

grump

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
thomalin skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur gick det för CYKELN?
>
> Ironi, humor, eller vad det nu är... är rätt
> osmakligt i detta fall.

Vi kan ju alla vara överens om att något gick väldigt fel och cyklisten skadades allvarligt. Ärligt talat är jag inte förvånad då säkerheten sällan är bra på motionslopp, jag kanske t.o.m är lite avig inställd till dessa lopp pga dessa händelser. Om man nu är så het på att köra fort och tävla (mot sig själv, mot sina kompisar eller andra klubbar) är det betydligt bättre att lösa licens och köra riktiga och betydligt säkrare tävlingar. Med mastermc/bil, med kommissarie, med enkelriktade vägar och flaggvakter som har rätt att stoppa trafiken. I ljuset av detta muttrade jag min kommentar som möjligen uppfattas som provocerande. Jag å andra sidan tycker det är provocerande att det ska tävlas på motionslopp, dags att det får ett slut snart om man frågar mig.

Globalistic

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Flaggvakter vid tävlingar har väl ingen laglig rätt att stoppa trafiken (funktionär med vanlig reflexväst, typ)? Sedan om man som bilist väljer att ignorera flaggvaktens uppmaning är väl upp till bilisten med risk för att bli vållande till något dumt...?

jansson99

Moderator
Forumvärd
Olycka på Färingsö idag
Flaggvakt=säkerhetsvakt tror jag via ansökan för arrangemanget till länsstyrelse/polis har rätt att dirigera trafiken.

grump

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
Globalistic skrev:
> Flaggvakter vid tävlingar har väl ingen laglig
> rätt att stoppa trafiken (funktionär med vanlig
> reflexväst, typ)? Sedan om man som bilist väljer
> att ignorera flaggvaktens uppmaning är väl upp
> till bilisten med risk för att bli vållande till
> något dumt...?

Jodå, det finns möjlighet att utbilda flaggvakter med befogenhet att stoppa trafik i enlighet med undantag i vägtrafikförordningen som man ansökerom via länsstyrelse och trafikverket. I samråd med polisen.

42Hz

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
jansson99 skrev:
> MarkKaiser skrev:
> -----
> > Vi har inte ens 5% av proffsens teknik
> > men hetsas att köra över vår förmåga i
> > motionslopp och veterantävlingar. På en så
> smal
> > väg såm vid Skå är det bara ren tur att
> inte
> > mer händer.
>
> Vem hetsar er?

Stavas Strava!

Senast ändrad:

MarkKaiser

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
jansson99 skrev:
>
> Vem hetsar er?

Ingen. Vi hetsar varandra och oss själva. Vi ser ut som riktiga cyklister med har bara en bråkdel av deras förmåga. Det vet du mycket väl OM du nånsin deltagit i såna lopp. Själv var jag inte med loppet, jag bara körde där och råkade se det - och jag har faktiskt avstått från att köra nästan alla lopp på grund av att det är farligt (ligger man med en klunga har man väldigt få möjligheter att flytta på sig om oturen är framme. Väljer man att soloköra är det mesta av nöjet ändå borta). Vi kommer inte att få avstängda vägar, det är bara att inse, så det som återstår är att ta det lungt, även om det knappast kommer att ske heller:(

jansson99

Moderator
Forumvärd
Olycka på Färingsö idag
MarkKaiser skrev:
> jansson99 skrev:
> >
> > Vem hetsar er?
>
> Ingen. Vi hetsar varandra och oss själva.

Ja men då så!

> Det vet du mycket väl OM du
> nånsin deltagit i såna lopp.

Jag har kört en del motionslopp på cykel utan att ha känt mig speciellt hetsad.

Globalistic

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
jansson99 skrev:
> Flaggvakt=säkerhetsvakt tror jag via ansökan
> för arrangemanget till länsstyrelse/polis har
> rätt att dirigera trafiken.

Men dirigera och stoppa är väl två olika saker i detta sammanhang? Sedan har jag för mig att som ovan skriver att man kan ansöka om att vissa eller flera kan få tillstånd genom utbildning eller så få utökade befogenheter men för dessa eldsjälar som står vid en korsning eller övergångsställe mot en matig macka inrindga i sista sekund utrustade med visselpipa och en sopkvast har väl egentligen inga lagstöd för att stoppa trafiken.

jonja

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Känns inte bra att folk skadar sig svårt på ngt som bara är lek och söndagsnöje. Det är sant att säkerheten på motionslopp sällan är vad man skulle önska, att döma av den sammanlagda mängden rätt allvarliga olyckor under årens lopp. Och man blir inte särskilt sugen att delta när man läser om olyckorna. Inte heller licenstävlingar är ju nån patentlösning, minns bla en dödsolycka vid vändpunkten på ett 3-mila tempo för rätt många år sen, som arrangerades av en stor sthlmsklubb. Såna händelser är så obehagliga att alla inblandade, tex flaggvakter, tenderar att förtränga att det överhuvudtaget ägt rum. Var i alla fall inte särskilt mkt snack om det efteråt, så som jag minns det.

MarkKaiser

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
Pebben skrev:
> För att det är ett motionslopp, inte en
> tävling. (...) Varför tävlar
> man på ett motionslopp?

1. Jag har kört en del riktiga tävlingar, dvs. ordnade av Svenska Cykelförbundet, i veteranklasserna, inkl. SM - det är INTE avstängd trafik där heller. 2. Så snart du låter en grupp köra från A till B så kommer de att tävla, så är det bara.

poqa

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
MarkKaiser skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > För att det är ett motionslopp, inte en
> > tävling. (...) Varför tävlar
> > man på ett motionslopp?
>
> 1. Jag har kört en del riktiga tävlingar, dvs.
> ordnade av Svenska Cykelförbundet, i
> veteranklasserna, inkl. SM - det är INTE
> avstängd trafik där heller. 2. Så snart du
> låter en grupp köra från A till B så kommer de
> att tävla, så är det bara.

Jag förstår mig inte på att många försöker intala sig själva och andra att motionslopp inte går ut på att cykla snabbt / "tävla".
Att låtsas som att man inte "ska" cykla snabbt på ett motionslopp gör att säkerhetstänket/kraven inte blir lika högt.
Tror jag....

Globalistic

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
A, Privatperson - Får stoppa trafik vid "nödvärn"/fara för annans liv
B, Säkerhetsvakt - Utbildad av Trafikverket och får stoppa trafiken med lagstöd
C, Flaggvakt - Får endast påkalla uppmärksamhet, dock ingen laglig rätt att stoppa trafiken.

C är väl vanligast förekommande? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Känns ju knasigt om vem som helst i princip får ställa sig å stoppa trafiken med en anledning vi kanske inte har en aning om. Vad vet vi om det vankas treetrace, cykellopp, pågående brott eller annat om man sitter vid ett stop å inte ser det som händer längre fram?

jansson99

Moderator
Forumvärd
Olycka på Färingsö idag
Globalistic skrev:
> A
> B
> C

C är (har varit) vanligast, men det kommer garanterat att vara B som krävs inom en snar framtid.
C blir automatiskt A om någonting händer.

SCF utbildar personer till B.

johan44

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Tragiskt men väntat. Jag har kört carrera en gång, halva sträckan, sen bröt jag och åkte hem. Fullständigt livsfarligt var min känsla för det loppet.

hm

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Ett väldans tjat om att just motionslopp är farliga.
Har ni aldrig sett cykel på tv? Ser det riskfritt ut? Har det aldrig hänt en olycka vid proffstävlingar?
Har ni aldrig känt er obekväma/rädda under träning?
Hur många "riktiga" tävlingar går det i Sverige på avstängda vägar?
Tyvärr är det så här det ser ut på lvg-cykling och i trafiken. ibland händer tyvärr det som inte får hända.
Sen kan det såklart bli bättre, men det är knappast motionens fel.

thomalin

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
grump skrev:
> thomalin skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur gick det för CYKELN?
> >
> > Ironi, humor, eller vad det nu är... är rätt
> > osmakligt i detta fall.
>
>
> Vi kan ju alla vara överens om att något gick
> väldigt fel och cyklisten skadades allvarligt.
> Ärligt talat är jag inte förvånad då
> säkerheten sällan är bra på motionslopp, jag
> kanske t.o.m är lite avig inställd till dessa
> lopp pga dessa händelser. Om man nu är så het
> på att köra fort och tävla (mot sig själv, mot
> sina kompisar eller andra klubbar) är det
> betydligt bättre att lösa licens och köra
> riktiga och betydligt säkrare tävlingar. Med
> mastermc/bil, med kommissarie, med enkelriktade
> vägar och flaggvakter som har rätt att stoppa
> trafiken. I ljuset av detta muttrade jag min
> kommentar som möjligen uppfattas som
> provocerande. Jag å andra sidan tycker det är
> provocerande att det ska tävlas på motionslopp,
> dags att det får ett slut snart om man frågar
> mig.

Ok. Håller med i mycket av ovan.. Oavsett orsak/uppsåt med kommentaren så kändes det osmakligt att ställa en cykel mot ett människoliv. Jag förstår att det inte var din avsikt. Men faktumet att det kan feltolkas, t ex av en anhörig, räcker.

Supertramp

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Jag tror att man kan förbättra säkerheten om man väljer att köra varvlopp tex 6 x 20km. Då kan man kanske lättare stänga delar av vägen, eller i alla fall skylta ordentligt att cykeltävling pågår. Om man dessutom ser till att varvet innehåller en rejäl backe så kan man få roligare lopp. Tre/fyra MC som kör framför de första klungorna minskar risken för frontalkrock med bil. MÅlgången bör vara bilfri och tillräckligt bred så att man kan spurta. Bäst med uppförsbacke innan så att inte hela tätklungan är med i spurten.

Selast

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
Jag tror Supertramp är inne på något vettigt med MC. Som det gick till på Carrera igår vad jag förstår så hade man en bil som låg framför de första och sen inget mer. Jag tror man skulle ha ett flertal MC som ligger framför de olika klungorna och varnar. Dessa MC skulle kunna röra sig upp och ned allt efter behov. Detta tror jag skulle göra mycket för säkerheten. På bla Trondheim-Åre snurrade det runt en massa MC och det loppet gick 21 mil på allmänna vägar och kändes betydligt säkrare än Carrera.

grump

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
Globalistic skrev:
> A, Privatperson - Får stoppa trafik vid
> "nödvärn"/fara för annans liv
> B, Säkerhetsvakt - Utbildad av Trafikverket och
> får stoppa trafiken med lagstöd
> C, Flaggvakt - Får endast påkalla
> uppmärksamhet, dock ingen laglig rätt att stoppa
> trafiken.
>
> C är väl vanligast förekommande? Eller är jag
> helt ute och cyklar nu?
>
> Känns ju knasigt om vem som helst i princip får
> ställa sig å stoppa trafiken med en anledning vi
> kanske inte har en aning om. Vad vet vi om det
> vankas treetrace, cykellopp, pågående brott
> eller annat om man sitter vid ett stop å inte ser
> det som händer längre fram?

Okej, det var slarvigt uttryckt av bl.a mig, att flaggvakter har rätt att stoppa trafik. Jag har själv gått den utbildningen men såg mig inte som säkerhetsvakt utan som flaggvakt. Med stöd av godkänt tillstånd kan lokala föreskrifter åsidosättas som t.ex stopplikter, hastighet, färdriktning och man har rätt att tillfälligt stoppa trafiken. Om en bilist ignorerar t.ex anbefallt stopp ses det som att bilisten ignorerar polismans stopptecken vilket är grovt övertramp. Men det kan ju vara som så att detta missbrukas och att man kör så utan utbildade vakter och det är ju inte bra. Och definitivt svårt för en bilist att veta om det är på riktigt eller fejk, men förmodligen billigare rent bötesmässigt att inte chansa.

Senast ändrad:

Supertramp

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Ett säkerhetsproblem tycker ajg är att det blir så stora klungor på motionstävlingarna. Detta problem skulle minska om man försökte hitta mer kuperad bansträckning. Svårt på Ekerö dock...

grump

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
Selast skrev:
> Jag tror Supertramp är inne på något vettigt
> med MC. Som det gick till på Carrera igår vad
> jag förstår så hade man en bil som låg
> framför de första och sen inget mer. Jag tror
> man skulle ha ett flertal MC som ligger framför
> de olika klungorna och varnar. Dessa MC skulle
> kunna röra sig upp och ned allt efter behov.
> Detta tror jag skulle göra mycket för
> säkerheten. På bla Trondheim-Åre snurrade det
> runt en massa MC och det loppet gick 21 mil på
> allmänna vägar och kändes betydligt säkrare
> än Carrera.

Tour Of Jämtland Trondheim-Åre är ju inte särskilt trångt efter den första backen så problemet med stor klunga existerar inte på den typen av lopp. Jag tror det är svårt för en eller flera mc att "valla" grupper av cyklister och samtidigt göra det på ett trafiksäkert sätt. Och återigen, det är motionslopp och inte tävling det handlar om. Visst är det kul att få en bra tid men har man ambitionen att armbåga sig fram axel mot axel på gränsen av ens förmåga finns det bättre ställen att göra det på, som t.ex linjelopp som iallafall har en uttalad säkerhetsstrategi.

Senast ändrad:

JT

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
Jag tror antalet skadade skulle vara i princip oförändrat även om man stänger av vägarna. Min erfarenhet är att det förhållandevis sällan beror på annan trafik när folk kraschar.

Ibland upplever man situationer när det kanske är lite "läskigt" pga annan trafik, men jag tror att man trots allt anpassar sitt risktagande utifrån förutsättningarna. Det som upplevs som farligt behöver inte nödvändigtvis vara det.

MarkKaiser

Ny medlem
Olycka på Färingsö idag
Vill bara flika in, apropå förslag om MC, etc.: det var ju inte bilens fel att olyckan skedde! Enl. många vittnen körde bilen rel. sakta och väl till höger, men möter man en klunga på 60 pers på DEN smala vägen räcker det att nån som ligger ute till vänster tappar fokus i nån sekund, eller att han/hon inte ens KAN gå till höger för där är det fullt med andra... Därför hjälper det inte om det så ligger fem MC före. Lösningen? Det finns ingen. Flytta till ett land med cykelkultur och avstängda vägar - eller räkna med lite blod då och då, som nån antydde (det där var cynism.. man kan inte heller jämföra med 'riktiga' tävlingar där hjälp finns inom 10 sekunder, det är just viljan att efterlikna riktiga tävlingar som är boven här)

belio

Medlem
Olycka på Färingsö idag
Urs fyfan det låter inget bra alls! Hoppas han klarar sig utan bestående men.

Var själv där och cyklade igår, tycker vägarna där är nog så obehagliga att köra solo på grund av den påtagliga och snabba biltrafiken i området.

Måste säga att jag är imponerad av snittet som producerades av de som var riktigt snabba, dryga 40 är väl inte dåligt alls?

Bengt-re

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Felet är väl egentligen stor klunga, oerfarna cyklister och att det skall hetsas och tävlas. Förbjud klunga helt, enbart solokörning. Tidtagning med chip och individuell start där de snabbaste får starta först.

fyrbåk

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Bengt-re skrev:
> Felet är väl egentligen stor klunga, oerfarna
> cyklister och att det skall hetsas och tävlas.
> Förbjud klunga helt, enbart solokörning.
> Tidtagning med chip och individuell start där de
> snabbaste får starta först.

Eftersom man sparar uppåt 40% ansträngning genom att köra i klunga så kommer klungor bildas oavsett vilket. Ärligt talat tror jag inte ens slopad tidtagning skulle ändra på det. Möjligen diskvalificering, men eftersom det ändå rör sig om motionslopp så spelar det nog ingen roll.

DT

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Bengt-re skrev:
> Förbjud klunga helt, enbart solokörning.
> Tidtagning med chip och individuell start där de
> snabbaste får starta först.

Tror att det kallas tempolopp.

emilh

Aktiv medlem
Olycka på Färingsö idag
Det var ingen tidtagning på detta lopp.
Nog kan det vara frestade att åter dra igång debatten kring motionslopp/"riktig tävling och huruvida tröskeln till det sistnämnda är för hög, men det här är kanske fel tråd?

schäfer

Medlem
Olycka på Färingsö idag
hm skrev:
> Ett väldans tjat om att just motionslopp är
> farliga.
> Har ni aldrig sett cykel på tv? Ser det riskfritt
> ut? Har det aldrig hänt en olycka vid
> proffstävlingar?
> Har ni aldrig känt er obekväma/rädda under
> träning?
> Hur många "riktiga" tävlingar går det i Sverige
> på avstängda vägar?
> Tyvärr är det så här det ser ut på
> lvg-cykling och i trafiken. ibland händer tyvärr
> det som inte får hända.
> Sen kan det såklart bli bättre, men det är
> knappast motionens fel.

Det är just det som är problemet för många har sett för mycket proffslopp
på tv och blir så kallade eurosportcyklister dom tror att man kan köra som dom
gör på tvdetta är en stor orsak till olyckor på motionslopp, en vädjan till er
som vill tävla gör det på cykeltävlingar med därför avsedda säkerhetsåtgärder,
och kör motionsloppen som just motionslopp med större marginaler,

jag hoppas att alla inblandade i olyckan snabbt kryar på sig

//Per

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer