Olyckor i JBP

Hälsingland

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Oerhört tragiskt och som oerhört oerfaren "park-åkare" själv så undrar man ändå hur man kan vinkla det här så mycket åt att det skulle vara parkens fel. Vet noll och inget om hur han var utrustad med skydd och cykel. Men erfaren cyklist väger ju inte tungt när man drar utför om man är landsvägäkare eller kör enkel "xc" hemma i skogarna.

Var i vallåsen förra veckan och vet inte hur många vi såg, familjer och "pappor" framförallt, med vanlig cykelhjälm och Crescent hardtail från 2006.

Och olyckor kan såklart hända oavsett vad. Han kankse var van åkare och hade skydd och klart att parken har ett ansvar att informera. Sen kan man kanske diskutera om det inte borde vara krav på fullface och ryggskydd, har man inte så får man hyra.
Ff är krav i järvsö.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
På liknande ställen så är de ju rätt lika. Alla nybörjare kan rulla Barbro (blå led i Järvsö), men tar man en blå led på vissa andra ställen i Finale eller alperna t.ex. så kan de flesta nybörjare inte rulla hela spåret. Sen med hoppleder blir det ju ännu krångligare, det är ju lätt för en nybörjare att rulla större delen av Shimano men att hoppa alla hopp är ju inte lika lätt, men att få hög fart är ju oftast lättare i hopp lederna eftersom de är släta. Känns som att hoppledarna är där man ser flest olyckor för att det är lätt för en nybörjare att få hög fart till skillnad från en brant stökig downhill-led där de flesta nybörjare tar det väldigt försiktigt eller går.

Jag har inte kört allt i Finale men det mesta poppis från t ex Nato Base är ju som mest röd. Blått i alperna är enligt min erfarenhet mest grusväg, men det kan klart skilja.

Jag tror det luras att shimano är röd, den borde vara blå. Kör man shimano och tror att man sen kan åka alla röda blir det kanske inte så bra.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag har inte kört allt i Finale men det mesta poppis från t ex Nato Base är ju som mest röd. Blått i alperna är enligt min erfarenhet mest grusväg, men det kan klart skilja.

Jag tror det luras att shimano är röd, den borde vara blå. Kör man shimano och tror att man sen kan åka alla röda blir det kanske inte så bra.

Varit i Finale de tre senaste åren och vissa leder som har varit rätt snälla har eroderat rätt kraftigt, t.ex. nedre delen av Crestino som är blå är nog väldigt svår för någon som tror att blått kommer vara som Barbro. De mest tighta partierna där är ju mer som itzy bitzy. Sen är ju övre delen fortfarande snäll. Från Nato basen är ju alla leder märkta som blå förutom 1 dock som är svart (trailforks svart dvs svensk röd, inte double Diamond). Även de blå lederna kring roller coaster typ toboga di canova är eroderade och verkligen inte blåa med varken Järvsö eller Åre mått mätt. Rent generellt sett så är ju de här tillplattade fina lederna som Barbro osv väldigt enkla för nybörjare att få bra fart, medan riktiga leder som är tekniskt svåra minskar farten. Tycker ofta man ser folk gå ned för lederna i Garda, Finale osv eller köra väldigt långsamt. I hoppleder som är släta går inte nybörjarna utan de kör på tills de kraschar hårt istället.

Ska du hoppa och landa på rätt ställe i Shimano är det rött, säkert därför den är markerad som röd, hur som lite svårare med hoppleder att blanda färg med vanliga spår. Jag kan t.ex. köra ned för alla svarta pister på skidor utan några problem, men jag skulle aldrig få för mig att köra i parken och hoppa, än mindre på någon svart slinga. Verkar inte riktigt som den självklarheten gäller på cykel. Där kör de flesta nybörjarna gärna hoppleder men mkt mer sällan de stökiga branta.

Att säga att det mesta från Natobasen är som mest röd är ju hela problemet dock, allt är relativt :) i Finale är det mesta blått från Nato basen. Det är bara blått förutom ett spår, men poängen är att någons referensram för vad ett blått och rött spår kanske är Järvsö, eller nån annan plats. Och då blir det lätt fel, eftersom det inte alls behöver stämma på nästa ställe man är på. Min referensram baseras ju på de ställen jag varit och där skulle jag säga att Järvsös spår är markerade som svårare än vad de är jämfört med de andra ställen jag varit på. Och då har jag varit på de flesta stora orterna (Åre, Gesunda, Järvsö) i Sverige väldigt många gånger och på ett 20 tal orter utomlands med bike park / shuttle.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Har kört Twist twist rätt många gånger och kan inte komma på något stort drop som man inte kan rulla, men det kanske finns. Lite för liten däremot har ju ett drop som man Inte kan rulla.

var bara en spekulation. Oavsett så måste man ju åka igenom o reka. Kanske han hade gjort, olyckor kan ju ske ändå

Kneecap

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Varit i Finale de tre senaste åren och vissa leder som har varit rätt snälla har eroderat rätt kraftigt, t.ex. nedre delen av Crestino som är blå är nog väldigt svår för någon som tror att blått kommer vara som Barbro. De mest tighta partierna där är ju mer som itzy bitzy. Sen är ju övre delen fortfarande snäll. Från Nato basen är ju alla leder märkta som blå förutom 1 dock som är svart (trailforks svart dvs svensk röd, inte double Diamond). Även de blå lederna kring roller coaster typ toboga di canova är eroderade och verkligen inte blåa med varken Järvsö eller Åre mått mätt. Rent generellt sett så är ju de här tillplattade fina lederna som Barbro osv väldigt enkla för nybörjare att få bra fart, medan riktiga leder som är tekniskt svåra minskar farten. Tycker ofta man ser folk gå ned för lederna i Garda, Finale osv eller köra väldigt långsamt. I hoppleder som är släta går inte nybörjarna utan de kör på tills de kraschar hårt istället.

Ska du hoppa och landa på rätt ställe i Shimano är det rött, säkert därför den är markerad som röd, hur som lite svårare med hoppleder att blanda färg med vanliga spår. Jag kan t.ex. köra ned för alla svarta pister på skidor utan några problem, men jag skulle aldrig få för mig att köra i parken och hoppa, än mindre på någon svart slinga. Verkar inte riktigt som den självklarheten gäller på cykel. Där kör de flesta nybörjarna gärna hoppleder men mkt mer sällan de stökiga branta.

Tjena!

Precis, det är rätt stor skillnad på cyklist och cyklist. Jag skulle ha svårigheter att ta mig ner för Twist Twist då jag inte är lika förtjust i drop nuförtiden och aldrig varit förtjust i att hoppa över gaps.
Men jag har inga problem med dom svarta i Åre. Iofs feglinjen ner för Rydbergs, men rätt drop där är väl ingen som kör idag?

Bikzz

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Aftonbladet är en riktig skittidning.... Jag har åkt väldigt mkt skidor, kraschat ibland, men det har alltid kännts säkert och kul, aldrig några skador.
Men Downhill MTB har jag aldrig vågat mig på, man fattar ju direkt vad som kan hända vid en olycka på ett olämpligt ställe, det är för riskabelt och hyfsat stor risk för elaka skador.

BadBoy09

Medlem
Olyckor i JBP
Jag undrar i vilket skick leden är just där olyckan skedde. Slutet på säsongen kan skilja sig en del mot början av säsongen. Ligger man strax bakom någon så kan det vara svårt att se skicket. Hamnar man snett där det är spårigt och panikbromsar före ett drop kan det sluta illa.

ooms

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Så sent som i helgen var det reportage i lokaltidningen om ”rekordsommaren”, och där trycktes det på att det inte var större andel eller värre skador än vanligt. Sjukvården bekräftade detta.
1927982B-4F0F-4159-9D8C-E2EF2F6CD24C.png

InlineOla

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tjena!

Precis, det är rätt stor skillnad på cyklist och cyklist. Jag skulle ha svårigheter att ta mig ner för Twist Twist då jag inte är lika förtjust i drop nuförtiden och aldrig varit förtjust i att hoppa över gaps.
Men jag har inga problem med dom svarta i Åre. Iofs feglinjen ner för Rydbergs, men rätt drop där är väl ingen som kör idag?

+1. Kört väldigt mycket relativt/mycket trixigt i alperna men det här med gaphopp gillas inte alls och jag har lite svårt att förstå poängen. Bygg dom med platå o låt de med för lite fart landa aningen obekvämt på platta toppen och de med full fart få perfektlandning. Det är najs att kunna köra ett hopp aningen långsamt för att "känna på det" men med gaphopp finns inte den möjligheten. Gapet i sig fyller ju egentligen noll funktion mer än att det kanske krävs lite mindre jord att bygga det än ett platåhopp.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
+1. Kört väldigt mycket relativt/mycket trixigt i alperna men det här med gaphopp gillas inte alls och jag har lite svårt att förstå poängen. Bygg dom med platå o låt de med för lite fart landa aningen obekvämt på platta toppen och de med full fart få perfektlandning. Det är najs att kunna köra ett hopp aningen långsamt för att "känna på det" men med gaphopp finns inte den möjligheten. Gapet i sig fyller ju egentligen noll funktion mer än att det kanske krävs aningen mindre jord att bygga det än ett platåhopp.

Det är ju det som är grejen, det sållar.

anders_

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag var i Järvsö när detta hände.
Olyckan skedde i första stendroppet på Twist Twist. Droppet är strax över midjehögt och går absolut inte att rulla, men tar man det som ett dropp har det en snäll, lång och rak landning. Jag har alltid tänkt på detta som ett snällt dropp, som ligger där för att se lite respektabelt ut och sätta nivån för leden. Tycker man droppet är obehagligt så ska man inte åka resten av Twist Twist. Droppet var defintivt inte slitet eller annorlunda mot vad det brukar vara, så det kan man inte skylla på.

Enligt ryktet på berget hade flera av de andra olyckorna som hänt i sommar och som också krävt ambulans eller helikopter hänt i samma dropp. Alltså att första stendroppet var överrepresenterat bland olyckorna i Twist Twist. (Jag vet dock inte om det var de här olyckorna som AB refererade till.)

För mig kändes detta konstigt eftersom resten av leden är så mycket svårare. Iallafall om man försöker. Nästa hopp som kommer efter droppet är tex, en lång dubbel eller trippel beroende på hur man räknar, där man lätt kan casea landningen och då flyga över styret på returen. Eller något av alla de gaphoppen som kommer senare, speciellt i nedre delen där iallafall jag upplever att hoppen växt de senaste åren. Skillnaden är nog att alla gaphopp är höga och branta, och avskräcker nog många på håll.

Sedan 2017 har det hänt mycket, men första stendroppet i början har nog varit detsamma i många år. Jag tror det var detta som VD'n menade, att den delen av leden där olyckan skedde har sett likadan ut de senaste åren.

Men nu i samband med detta har man tänkt lite mer kring detta.

Jag tror att problemet med första stenen är 2-delat. För det första är det inte helt tydligt att det faktiskt är ett dropp som kommer efter stenen. Infarten inbjuder till god fart, och man ser stenen från håll, men inte vad som är på andra sidan. När man väl ser att det är ett dropp är det för sent att bromsa. Visst, det står både en stor skylt med dropp vid sidan av droppet, men tittar man inte åt det hållet går det att missa. Det finns också en ordentlig informationsskylt vid infarten till leden att det är en avancerad led med både dropp och gaps som inte går att rulla. Denna informationen borde räcka.

För det andra står Monicas gröna ledskylt förvillande nära infarten till Twist Twist, och någon åkare på tusen kan nog missa detta, och förta leden för grön. Däremot borde man märka att Twist Twist definitivt inte är grön eftersom inrullningen är ganska brant, och infarten med trästaketet inbjuder till att stanna och läsa informationsskylten.

Så visst, lite bättre skyltning kan man ha, men det gäller ju att vara uppmärksam som åkare också. Inte för att klanka ner på någon, jag har själv bromsat på mig och nästan trillat ner för dropp någon gång.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag var i Järvsö när detta hände.
Olyckan skedde i första stendroppet på Twist Twist. Droppet är strax över midjehögt och går absolut inte att rulla, men tar man det som ett dropp har det en snäll, lång och rak landning. Jag har alltid tänkt på detta som ett snällt dropp, som ligger där för att se lite respektabelt ut och sätta nivån för leden. Tycker man droppet är obehagligt så ska man inte åka resten av Twist Twist. Droppet var defintivt inte slitet eller annorlunda mot vad det brukar vara, så det kan man inte skylla på.

Enligt ryktet på berget hade flera av de andra olyckorna som hänt i sommar och som också krävt ambulans eller helikopter hänt i samma dropp. Alltså att första stendroppet var överrepresenterat bland olyckorna i Twist Twist. (Jag vet dock inte om det var de här olyckorna som AB refererade till.)

För mig kändes detta konstigt eftersom resten av leden är så mycket svårare. Iallafall om man försöker. Nästa hopp som kommer efter droppet är tex, en lång dubbel eller trippel beroende på hur man räknar, där man lätt kan casea landningen och då flyga över styret på returen. Eller något av alla de gaphoppen som kommer senare, speciellt i nedre delen där iallafall jag upplever att hoppen växt de senaste åren. Skillnaden är nog att alla gaphopp är höga och branta, och avskräcker nog många på håll.

Sedan 2017 har det hänt mycket, men första stendroppet i början har nog varit detsamma i många år. Jag tror det var detta som VD'n menade, att den delen av leden där olyckan skedde har sett likadan ut de senaste åren.

Men nu i samband med detta har man tänkt lite mer kring detta.

Jag tror att problemet med första stenen är 2-delat. För det första är det inte helt tydligt att det faktiskt är ett dropp som kommer efter stenen. Infarten inbjuder till god fart, och man ser stenen från håll, men inte vad som är på andra sidan. När man väl ser att det är ett dropp är det för sent att bromsa. Visst, det står både en stor skylt med dropp vid sidan av droppet, men tittar man inte åt det hållet går det att missa. Det finns också en ordentlig informationsskylt vid infarten till leden att det är en avancerad led med både dropp och gaps som inte går att rulla. Denna informationen borde räcka.

För det andra står Monicas gröna ledskylt förvillande nära infarten till Twist Twist, och någon åkare på tusen kan nog missa detta, och förta leden för grön. Däremot borde man märka att Twist Twist definitivt inte är grön eftersom inrullningen är ganska brant, och infarten med trästaketet inbjuder till att stanna och läsa informationsskylten.

Så visst, lite bättre skyltning kan man ha, men det gäller ju att vara uppmärksam som åkare också. Inte för att klanka ner på någon, jag har själv bromsat på mig och nästan trillat ner för dropp någon gång.

I fallet med det droppet så känns det svårt att göra på något annat sätt om man ska kunna ha drops i bike parks. Det droppet är ju både utmärkt med skylt och egentligen inte ens ett speciellt konstigt drop. Det är ju relativt vanligt med drops att man inte ser landningen eller att det är ett drop förrän man måste köra droppet och inte kan bromsa om man kör i den "normala" farten för spåret. Är man osäker på ett nytt spår är det ju bäst att ta det lugnt första gången och titta innan man kör, sen kan ju alltid olyckor hända, men känns iaf som i detta fallet är det inte JBP:s fel på något sätt.

Hozo

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Som gammal alpinracer så inspekterar jag alltid banor första vändan, särskilt i bike parks. Att veta vad som kommer gör en otrolig skillnad i antalet farliga situationer man utsätter sig för. Av all tid jag spenderat i bike parks har jag ytterst sällan sett någon kliva av och titta på banor. Bra sätt att bli bättre på också eftersom man faktiskt kan fundera på linjeval!

Downhill är en extrem sport där bristande fokus eller konsekvens tänk i ens ett ögonblick kan skicka dig i rullstol eller graven. Problemet är att det är den nya "heta" grejen att testa på och många är bara där för att bevisa något men väl där inser man att techleder faktiskt kräver teknik så då vevar man Barbro etc för det är det enda man klarar av.

Edit: Tydligen stämde min gissning.

Gissningsvis det som hände var att personen inte var beredd på vad ett "riktigt" dropp va och tvärnitade lite för sent och föll framstupa rakt ned i platån under. Hade han överladdat eller botchat landningen på ett dropp i den leden ska man ha extrem otur att få såna skador. Problemet är säkert att han åkt andra spår där skylten dropp finns som enkelt kan rullas över. Man hamnar som i en falsk trygghet.

Hozo

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
+1. Kört väldigt mycket relativt/mycket trixigt i alperna men det här med gaphopp gillas inte alls och jag har lite svårt att förstå poängen. Bygg dom med platå o låt de med för lite fart landa aningen obekvämt på platta toppen och de med full fart få perfektlandning. Det är najs att kunna köra ett hopp aningen långsamt för att "känna på det" men med gaphopp finns inte den möjligheten. Gapet i sig fyller ju egentligen noll funktion mer än att det kanske krävs aningen mindre jord att bygga det än ett platåhopp.

+1 gaps är sjukt onödigt i bike parks, offra dem extra tusenlapparna och bygg hela platåer. Nybörjare kommer alltid hitta sig in till saker som är över deras förmåga så bättre att förekomma såna garanterade problem.

Vad det gäller dropps kan man ju även för säkerhetsskull sätta en brant men rullbar backside istället för ett estetiskt fint stup. Rippers kommer ju ändå hucka till rätta landningen men Joeys kan rulla.

Min tes Järvsö vs Åre är att Åre är byggt av ett företag som vill göra business medan Järvsö är byggt av åkare som blev en business.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ja, och då bör det stå en rullskylt i så fall....inte en droppskylt
Lösningen är så klart att ryka i styret på allt vilket jag numera förhoppningsvis gör. Tidigare hade jag ovanan att rulla vilket gick väldigt bra utom där det gick dåligt

anders_

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
+1 gaps är sjukt onödigt i bike parks, offra dem extra tusenlapparna och bygg hela platåer. Nybörjare kommer alltid hitta sig in till saker som är över deras förmåga så bättre att förekomma såna garanterade problem.

Vad det gäller dropps kan man ju även för säkerhetsskull sätta en brant men rullbar backside istället för ett estetiskt fint stup. Rippers kommer ju ändå hucka till rätta landningen men Joeys kan rulla.

Det skulle inte förvåna mig om det framöver dyker upp en brant träramp på baksidan, så folk kan rulla över utan att det sker en olycka. Men bygger man platåer över alla gaphopp så kommer snart många som rullar över dem, och då förstörs kickarna på hoppen.

Jolinwood

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Hemskt med allvarliga skador:(

Fattar inte poängen med gaps, om alla hopp i shimano skulle vara gaps skulle man väl behöva helikopterplatta vid de större hoppen.

Med det sagt gillar jag ESS-kravet att man MÅSTE rulla banan innan race. Köra blint utan nån som håller fart å linje åt en är alltid en risk.

Hoppas killen återhämtar sig.

Hozo

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jo, men då är det inte så jävla lätt om droppvarning ibland betyder att du kan rulla och ibland inte.

Nej det är helt klart dumt att skrika "varg" när det är en Golden valp, när det väl är en varg saknar man respekten att stanna på sidan först och kolla först......har dessutom personen ingen större generell förståelse för sporten så är såna krascher bara en fråga om tid.

Johge

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det skulle inte förvåna mig om det framöver dyker upp en brant träramp på baksidan, så folk kan rulla över utan att det sker en olycka. Men bygger man platåer över alla gaphopp så kommer snart många som rullar över dem, och då förstörs kickarna på hoppen.
Nej så vill vi inte ha det!

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Bättre information måste räcka. Att tycka att folk borde begripa själv hjälper inte men å andra sidan måste det få finnas drop.
I så fall måste det vara bättre med b line än att förstöra a line.

Olyckor i JBP
Var på plats och hjälpte till från när det hände tills helikopter lämnade. Järvsö som anläggning är otroligt proffessionell och både vd och personal är mkt kompetenta enligt mig.
Olyckor kan som ni nämnt alltid hända och detta är tyvärr ett exempel på hur det kan gå när oturen visar sig från sin sämsta sida.
Jag har både haft kontakt med vd och moder till den skadade killen och känner givetvis mycket känslor kring detta.
Aftonbladet kontaktade mig men vill ej späda på något och bli felciterad så hänvisade alla frågor till anläggningen.
Alla tankar går nu iaf till killen och de anhöriga.

Hälsingland

Aktiv medlem
Olyckor i JBP

Ut dom som inte bör åka den, typ som jag. Jag körde twist twist fram tills hoppen blev större sen tyckte jag insatsen blev för hög och låter bli. Jag cyklar park för sällan, tycker dropp är ok men har svårt med tekniken i kickar. Hade alla hopp haft platåer skulle den krylla av rookies och folk som mig, gaphoppen avskräcker oss men inte dom som förhoppningsvis kan.

Sen kan det ju såklart ändå gå snett tyvärr. :cry:

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det som har hänt är hemskt och mina tankar går till de som nyligen har skadat sig allvarligt. Jag hoppas innerligt att de klarar sig igenom detta utan allvarliga men.

Jag tycker också att vi ska låta bli att spekulera i det aktuella fallet. Det är en olycka som skulle kunnat drabba vem som helst en dålig dag.

Däremot är det intressant att diskutera huruvida det aktuella spåret/droppet kan "inbjuda" till olyckor på så sätt att det tex inte tydligt syns att det är ett dropp eller att förväxling mellan lederna finns på just denna plats. Jag tror nämligen att båda dessa resonemang är starka kandidater. Just på denna plats är det extremt rörigt med fem förgreningar och många cyklister som stannar upp. Risken är då överhängande att folk åker ner i fel led. I kombination med att det inte syns uppifrån att det är ett dropp kanske detta kan leda till onödiga olyckor. kanske kan det vara så att starten på Twisttwist inte är ombyggd, men kanske har någon av de andra lederna just där dragits om?

Jag tror att Järvsö skulle göra gott i att bygga om detta dropp och istället bygga en väl synlig och "sållande" feature. Typ ett trädropp på runt en meter med en chickenline som leder ner i Manolito. Det är, som Aron varit inne på i sin bok med svårighetsgraderingar, en tydligt binär skillnad på leder där allt går att rulla och sådana som kräver att man kan droppa/hoppa. Det bör tydligt manifesteras omgående vad som förväntas av cyklisten på en sådan led. Särskilt när folk har Barbro som referens och sen tänker "Det här är ju lätt, kanske ska testa nåt lite svårare". Man kan inte förvänta sig att alla besökare i en bikepark ägnar tid åt att offra åk för att reka/lära sig banor.

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
För sex år sedan:
10376339_10152094790410764_9100468337688869214_n.jpg

Haha, detta är alltså inte en vald teknik för ett mycket lågt dropp. Om jag hade vetat att kanten fanns där hade inte situationen uppstått. Från sidan jag kom ser man bara ett byggt hopp. Eftersom jag inte hade sett landningen bakom hoppet skulle jag rulla det och det hela blev putslustigt.

skier

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nu kan man ju förstås krascha även om man rekat banan före men jag skulle aldrig komma på tanken att köra full fart i en röd led första gången, det gör jag inte ens i Vallåsen första dagen på säsongen (ifall de byggt om ngt sen sist) trots att jag hittar bra där. Sen tycker jag också att hopp-leder är otrevligare än stökiga/branta leder just för att de kräver mer fart och ger större konsekvenser när man väl krashar.

Lite samma sak som att åka off pist för mig, jag följer inte nån annans spår utför en klippa utan att först ha kollat på droppet nerifrån, man vet ju aldrig vad den som åkt före har för nivå.

JohanWik

Medlem
Olyckor i JBP
Fast det är ju väl uppmärkt.
röd namnskylt och gul varningsskylt som inte kan förväxlas med annan led enligt mig, sen en gul droppskylt med tre nerdåtpilar vid droppet.

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Fast det är ju väl uppmärkt.
röd namnskylt och gul varningsskylt som inte kan förväxlas med annan led enligt mig, sen en gul droppskylt med tre nerdåtpilar vid droppet.
Skyltar är inte tillräckligt skulle jag säga. Är man inte mkt erfaren och bekväm har man inte det periferiseendet att man noterar sådant. Dessutom är det som sagt en
rörig plats med massa ledförgreningar och det är ledens första feature. Den skulle må bra av att det syns tydligt ovanifrån att det är ett dropp och ingen roller.

ponx

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Däremot är det intressant att diskutera huruvida det aktuella spåret/droppet kan "inbjuda" till olyckor på så sätt att det tex inte tydligt syns att det är ett dropp eller att förväxling mellan lederna finns på just denna plats. Jag tror nämligen att båda dessa resonemang är starka kandidater. Just på denna plats är det extremt rörigt med fem förgreningar och många cyklister som stannar upp. Risken är då överhängande att folk åker ner i fel led. I kombination med att det inte syns uppifrån att det är ett dropp kanske detta kan leda till onödiga olyckor. kanske kan det vara så att starten på Twisttwist inte är ombyggd, men kanske har någon av de andra lederna just där dragits om?

Men twist twist har ju ett rätt bra skyltat drop i början som sätter tonen för resten av leden, vilket är helt rätt. Om man dessutom har kört ner till de drop som väl skyltade finns i slutet av banan så fattar ju varenda människa att det är en krävande led man kör på. Det är inget fel på Järvsös skyltning eller gradering tycker jag. Har man valt fel led så kan man lätt byta till barbro eller manolito eller monika på vägen ner.

JohanWik

Medlem
Olyckor i JBP
Skyltar är inte tillräckligt skulle jag säga. Är man inte mkt erfaren och bekväm har man inte det periferiseendet att man noterar sådant. Dessutom är det som sagt en
rörig plats med massa ledförgreningar och det är ledens första feature. Den skulle må bra av att det syns tydligt ovanifrån att det är ett dropp och ingen roller.
Vi tycker olika 🙂 Om det är så att droppskyltar används vid rullställen så är det ju potentiellt farligt, annars tycker jag är tydligt nog. Man hinner rulla en bit efter förgreningen innan droppet kommer.
Twist twist vid 1:40

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Men twist twist har ju ett rätt bra skyltat drop i början som sätter tonen för resten av leden, vilket är helt rätt. Om man dessutom har kört ner till de drop som väl skyltade finns i slutet av banan så fattar ju varenda människa att det är en krävande led man kör på. Det är inget fel på Järvsös skyltning eller gradering tycker jag. Har man valt fel led så kan man lätt byta till barbro eller manolito eller monika på vägen ner.
Det är ju på detta dropp som olyckorna troligen har skett. På bilden nedan, är det tydligt att du närmar dig ett dropp som inte är rullbart, när du tidigare bara kört rullbara leder som Barbro och är en oerfaren bikeparkcyklist? Jag tycker utan tvekan att det visuella skulle kunna förbättras. Och då inte skyltning, utan hur droppet i sig gestaltas. När man rullar in mot det ser det ut som en roller.
Screenshot_20200812-080209_Firefox.jpg

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Vi tycker olika 🙂 Om det är så att droppskyltar används vid rullställen så är det ju potentiellt farligt, annars tycker jag är tydligt nog. Man hinner rulla en bit efter förgreningen innan droppet kommer.
Twist twist vid 1:40
Screenshot_20200812-080155_Firefox.jpg

Förgreningen till Twisttwist har byggts om till i år och ser mkt bättre ut än innan. Det är bra med staket och annat som tydligt fångar upp åkarna och signalerar att något händer. Skyltningen sitter dock fel. Den borde (även) sitta på träden där räckena slutar. Nu finns risk att oerfarna cyklister följer efter någon och medan fokus är på cykling och inlotsning till pausplats vid staketet passeras skyltarna. Sen tittar de visuellt nedför leden och det enda som då avslöjar att där är ett icke rullbart dropp är den lilla skylten högt upp på trädet. Eftersom farten redan gått upp när droppet kommer och skylten sitter högt upp på trädet finns stor riak att missa den.
Screenshot_20200812-080209_Firefox.jpg

Första rollern borde byggas till ett trädropp som sagt. Med chickenline ner till Manolito. Då kommer inte folk hamna i Twisttwist av misstag.

För övrigt syns även i filmen att gula diverseskyltar används även vid andra ställen än för uppenbar fara. Alltså stor risk att man som cyklist ignorerar dem.
Screenshot_20200812-080035_Firefox.jpg

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Informationen som står vid starten är tydlig och går inte att misstolka om man faktiskt läser den. Ett visst eget ansvar har man som individ också.
Jag menar inte att ansvaret för olyckorna ska läggas på JBP, men likväl belastas JBP av olyckor som dessa. Det ligger därför i parkens egenintresse att göra vad de kan för att förhindra olyckor. Och på den aktuella platsen finns förbättringspotential.

Fundadores

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
När man jobbar med kommunikation så vet man att man måste kommunicera om och om igen. Förslag. Vid bokning följer en PDF med: Inför ditt besök på Järvsö. Där förklarar man säkerhet och graderingar och symboler i parken. När man hyr cykel eller köper liftkort frågar man ” har du varit här tidigare” vid nej får man en flyer som förklarar säkerhet och graderingar och symboler i parken. Slutligen vid liften skylt som förklarar detsamma. Har besökaren missat då så skulle jag som kommunikationsansvarig åtminstone sova gott om natten.

Topp