jonte987
Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ja, det är inte kattskit för en annan. Helt annan typ av led än det jag cyklatKanske kan friska upp minnet för er som varit på plats.
Ja, det är inte kattskit för en annan. Helt annan typ av led än det jag cyklatKanske kan friska upp minnet för er som varit på plats.
Ff är krav i järvsö.Oerhört tragiskt och som oerhört oerfaren "park-åkare" själv så undrar man ändå hur man kan vinkla det här så mycket åt att det skulle vara parkens fel. Vet noll och inget om hur han var utrustad med skydd och cykel. Men erfaren cyklist väger ju inte tungt när man drar utför om man är landsvägäkare eller kör enkel "xc" hemma i skogarna.
Var i vallåsen förra veckan och vet inte hur många vi såg, familjer och "pappor" framförallt, med vanlig cykelhjälm och Crescent hardtail från 2006.
Och olyckor kan såklart hända oavsett vad. Han kankse var van åkare och hade skydd och klart att parken har ett ansvar att informera. Sen kan man kanske diskutera om det inte borde vara krav på fullface och ryggskydd, har man inte så får man hyra.
På liknande ställen så är de ju rätt lika. Alla nybörjare kan rulla Barbro (blå led i Järvsö), men tar man en blå led på vissa andra ställen i Finale eller alperna t.ex. så kan de flesta nybörjare inte rulla hela spåret. Sen med hoppleder blir det ju ännu krångligare, det är ju lätt för en nybörjare att rulla större delen av Shimano men att hoppa alla hopp är ju inte lika lätt, men att få hög fart är ju oftast lättare i hopp lederna eftersom de är släta. Känns som att hoppledarna är där man ser flest olyckor för att det är lätt för en nybörjare att få hög fart till skillnad från en brant stökig downhill-led där de flesta nybörjare tar det väldigt försiktigt eller går.
Generellt har väl JBP alltid haft ett ganska bra tänk kring underhåll, säkerhet och markeringar. Känns lite taskigt att just de blir utpekade som vårdslösa.Ff är krav i järvsö.
Jag har inte kört allt i Finale men det mesta poppis från t ex Nato Base är ju som mest röd. Blått i alperna är enligt min erfarenhet mest grusväg, men det kan klart skilja.
Jag tror det luras att shimano är röd, den borde vara blå. Kör man shimano och tror att man sen kan åka alla röda blir det kanske inte så bra.
Har kört Twist twist rätt många gånger och kan inte komma på något stort drop som man inte kan rulla, men det kanske finns. Lite för liten däremot har ju ett drop som man Inte kan rulla.
Varit i Finale de tre senaste åren och vissa leder som har varit rätt snälla har eroderat rätt kraftigt, t.ex. nedre delen av Crestino som är blå är nog väldigt svår för någon som tror att blått kommer vara som Barbro. De mest tighta partierna där är ju mer som itzy bitzy. Sen är ju övre delen fortfarande snäll. Från Nato basen är ju alla leder märkta som blå förutom 1 dock som är svart (trailforks svart dvs svensk röd, inte double Diamond). Även de blå lederna kring roller coaster typ toboga di canova är eroderade och verkligen inte blåa med varken Järvsö eller Åre mått mätt. Rent generellt sett så är ju de här tillplattade fina lederna som Barbro osv väldigt enkla för nybörjare att få bra fart, medan riktiga leder som är tekniskt svåra minskar farten. Tycker ofta man ser folk gå ned för lederna i Garda, Finale osv eller köra väldigt långsamt. I hoppleder som är släta går inte nybörjarna utan de kör på tills de kraschar hårt istället.
Ska du hoppa och landa på rätt ställe i Shimano är det rött, säkert därför den är markerad som röd, hur som lite svårare med hoppleder att blanda färg med vanliga spår. Jag kan t.ex. köra ned för alla svarta pister på skidor utan några problem, men jag skulle aldrig få för mig att köra i parken och hoppa, än mindre på någon svart slinga. Verkar inte riktigt som den självklarheten gäller på cykel. Där kör de flesta nybörjarna gärna hoppleder men mkt mer sällan de stökiga branta.
Tjena!
Precis, det är rätt stor skillnad på cyklist och cyklist. Jag skulle ha svårigheter att ta mig ner för Twist Twist då jag inte är lika förtjust i drop nuförtiden och aldrig varit förtjust i att hoppa över gaps.
Men jag har inga problem med dom svarta i Åre. Iofs feglinjen ner för Rydbergs, men rätt drop där är väl ingen som kör idag?
+1. Kört väldigt mycket relativt/mycket trixigt i alperna men det här med gaphopp gillas inte alls och jag har lite svårt att förstå poängen. Bygg dom med platå o låt de med för lite fart landa aningen obekvämt på platta toppen och de med full fart få perfektlandning. Det är najs att kunna köra ett hopp aningen långsamt för att "känna på det" men med gaphopp finns inte den möjligheten. Gapet i sig fyller ju egentligen noll funktion mer än att det kanske krävs aningen mindre jord att bygga det än ett platåhopp.
Jag var i Järvsö när detta hände.
Olyckan skedde i första stendroppet på Twist Twist. Droppet är strax över midjehögt och går absolut inte att rulla, men tar man det som ett dropp har det en snäll, lång och rak landning. Jag har alltid tänkt på detta som ett snällt dropp, som ligger där för att se lite respektabelt ut och sätta nivån för leden. Tycker man droppet är obehagligt så ska man inte åka resten av Twist Twist. Droppet var defintivt inte slitet eller annorlunda mot vad det brukar vara, så det kan man inte skylla på.
Enligt ryktet på berget hade flera av de andra olyckorna som hänt i sommar och som också krävt ambulans eller helikopter hänt i samma dropp. Alltså att första stendroppet var överrepresenterat bland olyckorna i Twist Twist. (Jag vet dock inte om det var de här olyckorna som AB refererade till.)
För mig kändes detta konstigt eftersom resten av leden är så mycket svårare. Iallafall om man försöker. Nästa hopp som kommer efter droppet är tex, en lång dubbel eller trippel beroende på hur man räknar, där man lätt kan casea landningen och då flyga över styret på returen. Eller något av alla de gaphoppen som kommer senare, speciellt i nedre delen där iallafall jag upplever att hoppen växt de senaste åren. Skillnaden är nog att alla gaphopp är höga och branta, och avskräcker nog många på håll.
Sedan 2017 har det hänt mycket, men första stendroppet i början har nog varit detsamma i många år. Jag tror det var detta som VD'n menade, att den delen av leden där olyckan skedde har sett likadan ut de senaste åren.
Men nu i samband med detta har man tänkt lite mer kring detta.
Jag tror att problemet med första stenen är 2-delat. För det första är det inte helt tydligt att det faktiskt är ett dropp som kommer efter stenen. Infarten inbjuder till god fart, och man ser stenen från håll, men inte vad som är på andra sidan. När man väl ser att det är ett dropp är det för sent att bromsa. Visst, det står både en stor skylt med dropp vid sidan av droppet, men tittar man inte åt det hållet går det att missa. Det finns också en ordentlig informationsskylt vid infarten till leden att det är en avancerad led med både dropp och gaps som inte går att rulla. Denna informationen borde räcka.
För det andra står Monicas gröna ledskylt förvillande nära infarten till Twist Twist, och någon åkare på tusen kan nog missa detta, och förta leden för grön. Däremot borde man märka att Twist Twist definitivt inte är grön eftersom inrullningen är ganska brant, och infarten med trästaketet inbjuder till att stanna och läsa informationsskylten.
Så visst, lite bättre skyltning kan man ha, men det gäller ju att vara uppmärksam som åkare också. Inte för att klanka ner på någon, jag har själv bromsat på mig och nästan trillat ner för dropp någon gång.
+1. Kört väldigt mycket relativt/mycket trixigt i alperna men det här med gaphopp gillas inte alls och jag har lite svårt att förstå poängen. Bygg dom med platå o låt de med för lite fart landa aningen obekvämt på platta toppen och de med full fart få perfektlandning. Det är najs att kunna köra ett hopp aningen långsamt för att "känna på det" men med gaphopp finns inte den möjligheten. Gapet i sig fyller ju egentligen noll funktion mer än att det kanske krävs aningen mindre jord att bygga det än ett platåhopp.
+1 gaps är sjukt onödigt i bike parks, offra dem extra tusenlapparna och bygg hela platåer. Nybörjare kommer alltid hitta sig in till saker som är över deras förmåga så bättre att förekomma såna garanterade problem.
Vad det gäller dropps kan man ju även för säkerhetsskull sätta en brant men rullbar backside istället för ett estetiskt fint stup. Rippers kommer ju ändå hucka till rätta landningen men Joeys kan rulla.
Jo, men då är det inte så jävla lätt om droppvarning ibland betyder att du kan rulla och ibland inte.
Nej så vill vi inte ha det!Det skulle inte förvåna mig om det framöver dyker upp en brant träramp på baksidan, så folk kan rulla över utan att det sker en olycka. Men bygger man platåer över alla gaphopp så kommer snart många som rullar över dem, och då förstörs kickarna på hoppen.
Det är ju det som är grejen, det sållar.
Sållar vad?
Haha, detta är alltså inte en vald teknik för ett mycket lågt dropp. Om jag hade vetat att kanten fanns där hade inte situationen uppstått. Från sidan jag kom ser man bara ett byggt hopp. Eftersom jag inte hade sett landningen bakom hoppet skulle jag rulla det och det hela blev putslustigt.
Skyltar är inte tillräckligt skulle jag säga. Är man inte mkt erfaren och bekväm har man inte det periferiseendet att man noterar sådant. Dessutom är det som sagt enFast det är ju väl uppmärkt.
röd namnskylt och gul varningsskylt som inte kan förväxlas med annan led enligt mig, sen en gul droppskylt med tre nerdåtpilar vid droppet.
Däremot är det intressant att diskutera huruvida det aktuella spåret/droppet kan "inbjuda" till olyckor på så sätt att det tex inte tydligt syns att det är ett dropp eller att förväxling mellan lederna finns på just denna plats. Jag tror nämligen att båda dessa resonemang är starka kandidater. Just på denna plats är det extremt rörigt med fem förgreningar och många cyklister som stannar upp. Risken är då överhängande att folk åker ner i fel led. I kombination med att det inte syns uppifrån att det är ett dropp kanske detta kan leda till onödiga olyckor. kanske kan det vara så att starten på Twisttwist inte är ombyggd, men kanske har någon av de andra lederna just där dragits om?
Vi tycker olikaSkyltar är inte tillräckligt skulle jag säga. Är man inte mkt erfaren och bekväm har man inte det periferiseendet att man noterar sådant. Dessutom är det som sagt en
rörig plats med massa ledförgreningar och det är ledens första feature. Den skulle må bra av att det syns tydligt ovanifrån att det är ett dropp och ingen roller.
Det är ju på detta dropp som olyckorna troligen har skett. På bilden nedan, är det tydligt att du närmar dig ett dropp som inte är rullbart, när du tidigare bara kört rullbara leder som Barbro och är en oerfaren bikeparkcyklist? Jag tycker utan tvekan att det visuella skulle kunna förbättras. Och då inte skyltning, utan hur droppet i sig gestaltas. När man rullar in mot det ser det ut som en roller.Men twist twist har ju ett rätt bra skyltat drop i början som sätter tonen för resten av leden, vilket är helt rätt. Om man dessutom har kört ner till de drop som väl skyltade finns i slutet av banan så fattar ju varenda människa att det är en krävande led man kör på. Det är inget fel på Järvsös skyltning eller gradering tycker jag. Har man valt fel led så kan man lätt byta till barbro eller manolito eller monika på vägen ner.
Vi tycker olikaOm det är så att droppskyltar används vid rullställen så är det ju potentiellt farligt, annars tycker jag är tydligt nog. Man hinner rulla en bit efter förgreningen innan droppet kommer.
Twist twist vid 1:40
Jag menar inte att ansvaret för olyckorna ska läggas på JBP, men likväl belastas JBP av olyckor som dessa. Det ligger därför i parkens egenintresse att göra vad de kan för att förhindra olyckor. Och på den aktuella platsen finns förbättringspotential.Informationen som står vid starten är tydlig och går inte att misstolka om man faktiskt läser den. Ett visst eget ansvar har man som individ också.