Om man ska ha en fullface som är lätt....

dalmin

Medlem
Jag tycker Fox Pro Frame sitter som ett smäck! Dock har jag inte provat att ramla med den än 👍🏻

LDG

Medlem
Ingen som har koll på någon läff fullfacehjälm som finns för riktigt små huvuden? 49 eller 50cm.

maer

Ny medlem
Förlåt om jag kapar denna tråd, men känner någon till om de finns någon fysisk butik i Stockholm som säljer fullface?

Jonrun

Aktiv medlem
Nyss köpt en TLD Stage, sitter bra på min vattenskalle men oprovad utomhus.
Har flera DH hjälmar av olika fabrikat.
Har oxå en sån. Man får se till att testa i butik om möjligt tillsammans med goggles om man tänkt använda det för att många inkl mig sj upplever att det helt enkelt inte fungerar. Anledning är att dom trycker igen näsan så man inte kan andas. Synd när hjälmen är så jäkla lätt och snygg :/

josofin

Medlem
... vad ska man ha då? Tänker mig typ Fox proframe, eller någon med avtagbart munskydd eller vad det heter. Har redan en stighjälm och en riktig fullface.
Anledningen till att jag behöver en sådan hjälm är att det ska cyklas i Italien i sommar, delvis utan lift/shuttle men det ska också gå utför!

Hjälmar som sitter bra på mig är: Poc Tectal och Poc Coron.
Har en Giro Switchblade MIPS med avtagbar chinbar som jag gillar, lätt och luftig.. Har dock inte så mycket att jämföra med...

Valhalla_

Aktiv medlem
Kan nog vara den tjejen har men tror hon tyckte den var för varm för att trampa i. Iaf när det var över 15 grader ute.
Jag har en bell sanction och den är skitvarm. Fullständigt oduglig till annat än liftburen park-åka just pga värmen. Och så är den rätt tung också.

smelk

Medlem
Rekommenderar Bell super 3r. Kört super i 4 år och för mig känns den säker. Är på 4e hjälmen nu då jag haft 3 ordentliga smällar mot huvudet.

Ultralite

Aktiv medlem
Bell super dh är ju lätt som fullface men utan hakskydd är den inte speciellt lätt..minsweet känns betydligt lättare på huvudet. Kör nästan alltid den vid stigcykling just därför.

roskai

Aktiv medlem
Någon som provat Sweet protection arbitrator? Verkar vara bra mycket mer hjälm än alla vi pratat om. Kanske lite varm?

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag modifierade min O´neal Fury, alltså klippte bort onödiga plastdelar och fordringar så att den blev lätt.
Det kanske är ett bra sätt för att man köper en "tung" ff men gör den lättare och även mera andningsbar. Det viktigaste att skydda är ju huvudet så hellre för tung än för lätt där.

roskai

Aktiv medlem
Jag modifierade min O´neal Fury, alltså klippte bort onödiga plastdelar och fordringar så att den blev lätt.
Det kanske är ett bra sätt för att man köper en "tung" ff men gör den lättare och även mera andningsbar. Det viktigaste att skydda är ju huvudet så hellre för tung än för lätt där.
Vikten är väl egentligen inte problemet. Snarare att det inte ska vara så jäkla varmt.

xyz-saft

Aktiv medlem
Om det viktigaste är att skydda huvudet har jag svårt att förstå meningen med att klippa bort det som ska hjälpa till du skydda huvudet...

marr

Moderator
Forumvärd
Hur är Bell Super Air R Mips? Inte sett den innan. Tycker den ser najs ut, utan käkskydd varianten. Stighjälms alternativet ser ut som ett schysst alternativ jämfört med gamla 2r och 3r.
Med käkskydd blir det såklart alltid en kompromiss jämfört med riktiga FF hjälmar.

roskai

Aktiv medlem
Tycker att vi lägger ner diskussionen om att modifiera hjälmar, det är direkt olämpligt att ge sådana råd. Vill man göra det på eget initiativ så fine jag skiter i det men det låter som sjukt dålig idé. Föreställ att någon som inte har någon som helst förståelse för hur en hjälm är uppbyggd börjar lätta sin hjälm pga denna tråd - inte bra.

Tomcaten

Aktiv medlem
Vikten är väl egentligen inte problemet. Snarare att det inte ska vara så jäkla varmt.
Varmt blir det ju. Man får träna sig på det. Under sommar-halvåret baxnar jag nästan men jag har alltid resonerat att i worst-case-scenarios så kan jag alltid låta trycka ned käften i marken med vetskap om att tandläkaren inte behöver plocka upp tänder ur strupen.

Chalshus

Medlem
Senast ändrad:

roskai

Aktiv medlem
Om du passer i Poc, vil du også kunne bruke Sweet Arbitrator. Skall i carbon. DH Godkjent. God på hodet. Topp finish.

Visa bilaga 403693
Tack frågade om den förut!

marr

Moderator
Forumvärd
Tack frågade om den förut!
Den är varm. Jag hade den ett kort tag bara. Passade väl inte mitt huvud helt perfekt heller. Och varm.
Tyckte hjälmen utan käkskydd var rent för tung också. Gillade väl inte helt lösningen med två olika käkband heller.
Lite synd, för det är klart den snyggaste hjälmen.

C-dale

Aktiv medlem
Har oxå en sån. Man får se till att testa i butik om möjligt tillsammans med goggles om man tänkt använda det för att många inkl mig sj upplever att det helt enkelt inte fungerar. Anledning är att dom trycker igen näsan så man inte kan andas. Synd när hjälmen är så jäkla lätt och snygg :/
Beror också på vilka goggles man använder. Hade samma problem med en Bell FF. Lösningen var ett par Scott med ställbar näsbrygga som jag hittade på http://www.crossendurocompaniet.com/ i Kållered som har ett mångdubbelt sortiment jmfr med alla cykelhandlare.

roskai

Aktiv medlem
Den är varm. Jag hade den ett kort tag bara. Passade väl inte mitt huvud helt perfekt heller. Och varm.
Tyckte hjälmen utan käkskydd var rent för tung också. Gillade väl inte helt lösningen med två olika käkband heller.
Lite synd, för det är klart den snyggaste hjälmen.
En kompis har den hjälmen, ska kolla om jag kan få prova!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Också nyfiken på den. Har varit nöjd med min super 2r sen jag köpte den 2016. Bekymret jag har med den nu är att svettbandet verkar sjunga på sista versen.
Den kunde såklart vara lättare men vikten känns inte jobbig ens när jag cyklar stig med hakskyddet på (Glitchs klagan över sällskapande cyklisters mekande med hjälmar är från verkligheten...), och jag tänker att det behövs material för att skydda och då väger det.
Nu tänker jag hänga kvar med 2r en ett tag för att få lite recensioner om air'en.
Det jag undrar mest över är om hjälmen går ner lika långt i nacken som 2r'en gör, både med o utan hakskyddet.

Hur är Bell Super Air R Mips? Inte sett den innan. Tycker den ser najs ut, utan käkskydd varianten. Stighjälms alternativet ser ut som ett schysst alternativ jämfört med gamla 2r och 3r.
Med käkskydd blir det såklart alltid en kompromiss jämfört med riktiga FF hjälmar.

Fetadäckar

Medlem
Ingen som har koll på någon läff fullfacehjälm som finns för riktigt små huvuden? 49 eller 50cm.
Som många andra skrivit så rekommenderar jag Bell super 3r. Alla i familjen har varsin. Dottern som mäter 51cm i omkrets har storlek S som passar 52-56cm. Står att den väger 749g. Men vårat ex väger 690g.

marr

Moderator
Forumvärd
Också nyfiken på den. Har varit nöjd med min super 2r sen jag köpte den 2016. Bekymret jag har med den nu är att svettbandet verkar sjunga på sista versen.
Den kunde såklart vara lättare men vikten känns inte jobbig ens när jag cyklar stig med hakskyddet på (Glitchs klagan över sällskapande cyklisters mekande med hjälmar är från verkligheten...), och jag tänker att det behövs material för att skydda och då väger det.
Nu tänker jag hänga kvar med 2r en ett tag för att få lite recensioner om air'en.
Det jag undrar mest över är om hjälmen går ner lika långt i nacken som 2r'en gör, både med o utan hakskyddet.
Sambon beställde tydligen en super air häromdagen till sig. Hennes 2r har också varit med länge. Återkommer med intryck

yonsson

Aktiv medlem
Frågade precis Mtb-store om Bell Super Air R.
Den kommer dit i slutet av nästa vecka eller vecka 11.

mikipedia_

Aktiv medlem

marr

Moderator
Forumvärd
@marr: har sambon haft en 2r/3r innan och kan jämföra passformen?
Tack för infon i övrigt!
Ganska subjektivt. Men.
På 2r fick vi plocka bort gummibitar som satt under linern, tejpade fast. 3r hade inte dessa, vilket nog var enda skillnaden där tror jag. (vi har inte haft någon 3r)
Men initialt tyckte hon att air r känns bra. Då har hon kört 2r i några år och varit nöjd med det.

Så passar 2r/3r tror jag nog att air r ska göra det med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer