Om man skulle köpa nåt bättre begagnat...

andjoh01

Medlem
Hur ska man tänka angående komponenter? Är 10år gamla "top of the line" grejer bättre än nya i mellanklass eller hur snabbt går utvecklingen?

andjoh01 sa:
Är 10år gamla "top of the line" grejer bättre än nya i mellanklass?
Nej, absolut inte.

Utvecklingen går snabbt, framför allt inom MTB. Varje ny generation brukar vara väsentligt bättre än generationen innan om man pratar ramar, stötdämpare, bromsar, dropper posts etc.

Sedan ska man inte underskatta enkelheten när komponenter följer samma standard, (ändras trots allt ibland), och att slippa trötta fjädrar och utslitna delar.

Men vill man bygga billigt är beg guld. Man får en omodern men funktionell mtb för några hundralappar om man vet vad man gör.

Och vad är egentligen skillnaden mellan en ny häftig FS och en gammal helstel?
- det är svårare (men man får bättre teknik)
- man blir tröttare fort (men trötthet är ju målet med träning)
- enklare komponenter (som man kan serva billigt själv)

Senast ändrad:
Har ingen större aning igentligen, men ger mig på en gissning.
Tex framväxel hade jag nog valt en äldre xtr framför ny deore, tror inte de utvecklats så mycket.
Bakväxel skulle jag lätt ta ny deore med clutch än äldre xtr.
Totalt sett hade jag heldre tagit nytt deore än gammalt xtr, men tror inte jag skulle vilja köpa lägre nivå än deore.
Hoppas de tankarna hjälper något.

Orsaken till min fråga är att jag återupptäckt MTB-cyklingen igen efter mååånga års uppehåll. Det innebär att jag tog fram min cykel som jag fick i konfirmationspresent och har gett mig ut i skogen. Jag är nu 38år så ibland när jag är ute och cyklar tänker jag att det kanske är dags att uppdatera utrustningen lite. Det har ju säkert hänt någonting på de 20+ åren sen min cykel var ny. Samtidigt fungerar allt original precis som det ska och cykeln verkar vara ganska lätt, 12,5kg, även mot dagens enklare (10000kr) cyklar. Så jag tänker att man kanske skulle kunna köpa nåt som är nyare än min, men inte sprillans och ändå få nåt som är ett stort hopp utvecklingsmässigt från det jag har idag. Något som var grymt för 5-10år sedan kanske iallafall är bättre än min 23-24år gamla cykel.
Jag tycker egentligen det är jäkligt kul att köra runt på en gammal klenod, speciellt när man håller jämnt tempo med de som har cyklar för 40-50tusen. Men jag börjar bli lite orolig att något ska gå sönder vid fel tillfälle och orsaka omfattande personskador. Det knakar och brakar betänkligt när man pressar på lite över stock och sten.

Priset rasar ju första åren på en mtb så tycker inte du behöver gå på en som är 5-10 år utan satsa på en som är 1-3 år gammal istället. Där får du mycket för pengarna och de är ändå moderna! Jag har bara köpt begagnade fs som är runt ett år gamla och de har legat runt halva nypriset.
Sista jag köpte var iofs en am-ht. En Vitus Sentier med helt ok delar för 8500 och den var bara några månader gammal och helt i nyskick!

Hur mycket vill/kan/bör/tänker du lägga och vill du ha fs eller ht? Hur lång är du?

Vad är bättre begagnat då? Vad pratar vi för priser?
Jag själv har en FS29'a i carbon, vikt under 11kg körklar.
Sammanlagt har den kostat mig under 15000:-
Kolla blocket, K&S här på happy mm.

andjoh01 sa:
Något som var grymt för 5-10år sedan kanske iallafall är bättre än min 23-24år gamla cykel.

Definitivt. Säg t.ex. att du köper en ca 5 år gammal Cannondale Flash 29 typ https://happyride.se/annonser/ad.php?id=36052 så kommer den cykeln (om den inte är helt slutkörd) vara helt överlägsen din gamla cykel. Jag har själv gjort denna erfarenhet ...

Tänkte mer på om nåt sånt här skulle vara revolutionerande för mig? Eller om jag lika gärna kan harva på med min gamla.

https://m.blocket.se/ostergotland/Crescent_Rimfaxe_75555653.htm?ca=14&w=1

Kollar alla kanaler dagligen efter fynd, men troligen kör jag vidare över vintern med den gamla (om den håller). Sen får vi se till våren om intresset håller i sig. Beror mycket på hur intresset hos min 6-åring blir också. Just nu finns det inget roligare än att cykla i skogen. Fortsätter det så finns det klara motiv till att investera även till mig själv.

Om det är den där du funderar över kan du nog lika gärna harva på med din gamla. Rock Shox Tora, det är väl en 10 år gammal budgetgaffel...

Oskar sa:
Om det är den där du funderar över kan du nog lika gärna harva på med din gamla. Rock Shox Tora, det är väl en 10 år gammal budgetgaffel...

Var bara ett exempel. De riktiga fynden försvinner ju så fort så de går inte att använda som exempel. Men det jag lockas av är cyklar som såldes nya för 10-12tusen för något eller några år sedan och ibland dyker upp på Blocket för 2500-3000. (Förhoppningsvis inte stöldgods)
Varför då siffran 2500-3000? Jo för att jag jämför med vad det skulle kosta att byta ut delar(bromsar mm) på min nuvarande.

Tillbaka
Topp