Orsaken till min fråga är att jag återupptäckt MTB-cyklingen igen efter mååånga års uppehåll. Det innebär att jag tog fram min cykel som jag fick i konfirmationspresent och har gett mig ut i skogen. Jag är nu 38år så ibland när jag är ute och cyklar tänker jag att det kanske är dags att uppdatera utrustningen lite. Det har ju säkert hänt någonting på de 20+ åren sen min cykel var ny. Samtidigt fungerar allt original precis som det ska och cykeln verkar vara ganska lätt, 12,5kg, även mot dagens enklare (10000kr) cyklar. Så jag tänker att man kanske skulle kunna köpa nåt som är nyare än min, men inte sprillans och ändå få nåt som är ett stort hopp utvecklingsmässigt från det jag har idag. Något som var grymt för 5-10år sedan kanske iallafall är bättre än min 23-24år gamla cykel.
Jag tycker egentligen det är jäkligt kul att köra runt på en gammal klenod, speciellt när man håller jämnt tempo med de som har cyklar för 40-50tusen. Men jag börjar bli lite orolig att något ska gå sönder vid fel tillfälle och orsaka omfattande personskador. Det knakar och brakar betänkligt när man pressar på lite över stock och sten.