Omöjligt ställa in ny bakväxel

Gusfokal

Ny medlem
Hej

En fråga kring något som lokale kompetente cykelreparatören inte kunnat lösa.

Efter att själv misslyckats och monterat en någon länk för kort kedja så spänndes hela kedjan och bakväxeln ut maximalt när jag ställde mig upp i början av en uppförsbacke med stora klingan fram och största där bak. Bakväxeln sträcktes ut maximalt framåt och förstördes. Jag köpte först en tioväxlad tiagraväxel men det gick inte att få den att växla bra. Antingen växlade den bra på största klingorna eller efter skruvande på lägsta klingorna men kunnde aldrig köra hela registret, På misstanke om att det kanske var något fel på växeln köpte jag en ultegraväxel som cykelrep monterade. Med denna blev det i princip samma sak. Växelwire är oljad och löper fritt. Växelörat är rakt. Men något gör alltså att bakväxeln ej kan ta jämna steg över kassetten. Någon som haft liknande problem? Det som ev återstår att byta är växelreglaget om det kan ha skadats och orsaka problematiken men detta börjar bli dyrt för en cykel som är värd kanske 5000-6000kr.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hur många växlar har du och vad har du för reglage? Viredraget är ändrat ifrån nyare tiagra och 11-delat så det kommer inte att fungera med äldre eller moderna 8/9 delade reglage.

n3wton

Aktiv medlem
Innan reglagebyte måste man kolla växelörat. Det kan ha skadats av draget i bakväxeln eventuellt. Kan ha sådan effekt som du beskriver.

I övrigt, som Bengt skriver, är det noga med kompabiliteten. Både den och växelörat borde din reparatör ha koll på, annars är han mest en medelmåttig montör om något..

n3wton

Aktiv medlem
Denna typ av trådar slutar ofta med bilder som såklart är bra, men det är skitsvårt att avgöra från dem vad som är fel. Ett böjt växelöra kontrolleras med ett speciellt verktyg, inte med ögonmått på en bild. Jag skulle rekommendera att gå till en annan mekaniker och beskriva situationen, så får du löst ärendet på snabbast vis.

Gusfokal

Ny medlem
Cykeln är ca 8 år gammal. Har 2*10. 105 reglage. Framväxel Tiagra och den gamla bakväxeln 105. Hade kassett 11 eller 12-32. Köpte alltså nyligen tiagraväxel för 10 delat som inte kunde växla jämt, känns som att de steg den gör inte helt matchar kassetten, också testat på trainer där jag har 11-28 och fungerar lite bättre men ej bra. Trodde alltså det var fel på växeln och köpte ultegra 11 delat som enligt cykelreparatören ändå fungerar med 10-delat men fick samma problem. Växelörat ser rakt ut bakifrån men vet inte om det ändå kan vara skadat?

Gusfokal

Ny medlem
Denna typ av trådar slutar ofta med bilder som såklart är bra, men det är skitsvårt att avgöra från dem vad som är fel. Ett böjt växelöra kontrolleras med ett speciellt verktyg, inte med ögonmått på en bild. Jag skulle rekommendera att gå till en annan mekaniker och beskriva situationen, så får du löst ärendet på snabbast vis.
Hej. Ja jag vet ej om det är kontrollerat mef verktyg, planerar att uppsöka annan mekaniker/reparatör

Mayhem

Aktiv medlem
Om jag inte räknar helt fel har du en 10-delad kassett där bak, vilket också stöds av att det står "10SPD" på vevpartiet. Du kan inte använda en bakväxel för 11-delat med reglage och kassett för 10-delat.

Undantaget reglage från senaste Tiagra 4700 som har samma utväxling som de 11-delade. Har du försökt använda en Tiagra 4700 bakväxel med dina äldre 105 reglage så är det också förklaringen varför det inte fungerade.

n3wton

Aktiv medlem
Att inte själv veta kompatibilitet mellan olika generationer av bakväxlar osv är ju inte alls konstigt, det är det man isåfall har sin cykelmekaniker till. Det finns för många klåpare inom alla yrken verkar det som..

Skönt att du verkar vara lösningen på spåren!

Som det redan sagts så är det Tiagra 4700 bakväxeln som är problemet. Den funkar bara med Tiagra 4700-reglage eller som 11-delad bakväxel tillsammans med valfritt 11-delat Shimanoreglage.

Jag kör min stålgravel med Ultegra 6800-reglage och Tiagra 4700 bakväxel och 11-delad kassett 11-36. Allt lirar perfekt.

Gusfokal

Ny medlem
Om jag inte räknar helt fel har du en 10-delad kassett där bak, vilket också stöds av att det står "10SPD" på vevpartiet. Du kan inte använda en bakväxel för 11-delat med reglage och kassett för 10-delat.

Undantaget reglage från senaste Tiagra 4700 som har samma utväxling som de 11-delade. Har du försökt använda en Tiagra 4700 bakväxel med dina äldre 105 reglage så är det också förklaringen varför det inte fungerade.
Hej
Tack för svar.👍 Den växel som jag köpt och trodde var kompatibel var just Tiagra 4700 men då förstår jag varför det inte fungerar. Sedan fick råd om att även 11 delad växel skulle fungera så köpte ultegra 11-delat men då är det inte rent tekniskt möjligt att få detta att fungera eftersom mina äldre reglage inte är kompatibla med detta
/ Kalle

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hej
Tack för svar.👍 Den växel som jag köpt och trodde var kompatibel var just Tiagra 4700 men då förstår jag varför det inte fungerar. Sedan fick råd om att även 11 delad växel skulle fungera så köpte ultegra 11-delat men då är det inte rent tekniskt möjligt att få detta att fungera eftersom mina äldre reglage inte är kompatibla med detta
/ Kalle
Precis. Det är 4700 som är kompatibel med 11-delat, exakt som du (och andra) kom fram till i tråden.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer