Omröstning för pendlarcykel

Vilken cykel hade du valt som pendlingscykel för 14km ToR på cykelbana för en nybörjare?

• https://www.decathlon.se/elops-single-speed-500-vit-id_8550383.html

• https://www.wiggle.se/vitus-dee-vr-stadscykel-nexus-2021

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-betty-leeds-M904213.html?vgid=G1292959&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-blackheath-M806648.html?vgid=G1131836&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-M806657.html?vgid=G1131854&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-8s-M904228.html?vgid=G1342599&cgid=36903

• https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-8s-disc-street-M904231.html?vgid=G1293001&cgid=36903

• https://www.bikester.se/serious-gravix-one-M806822.html?vgid=G1132127&cgid=36901

Resultatet är endast synligt efter enkät.

plawsworth

Aktiv medlem
Efter tidigare tråd här och lite research bland beg har jag sammanställt ett antal cyklar som ligger i prisklass upp till 6000kr. Tänkte därför se vad den allmänna optionen anser om dom eftersom att det är små skillnader på en del av dom i utrustning som kan vara svårt att avgöra om det är värt ett par hundra lappar extra.

mvh
Romeo

CITYCYKEL SINGLE SPEED 500 VIT ELOPS 2 799kr
https://www.decathlon.se/elops-single-speed-500-vit-id_8550383.html

SPECIFIKATION AV RAM, FRAMGAFFEL OCH HJUL
RAM: i Hi Ten-stål, anpassad för 120 mm lång bakhjulsaxel
FRAMGAFFEL: i Hi Ten-stål, anpassad för 100 mm lång framhjulsaxel
HJUL: dubbelbottnade fälgar, ETRTO 622x17C, kan förses med däck på mellan 25–37 mm
DÄCK: 700x32 mm, skinwall, 30 TPI, med nylonskydd mot punktering
NAV: flip flop-nav bak för att kunna förses med fast drev.
Dras åt med en mutter med M10-gänga
SPECIFIKATION AV STYR-/SADELKOMPONENTER OCH PEDALER
STYRSTAM: 60 mm i aluminium
STYRE: 500 mm i aluminium
SADEL: Sport 100
SADELSTOLPE: 25,4 mm i aluminium. Fastsvetsad klämma, vilket gör det omöjligt att justera vinkeln, men samtidigt får sadeln att hålla mycket längre.
PEDALER: MTB-pedalerna Grip 520
SPECIFIKATION AV DRIVLINA OCH BROMSAR
VEVPARTI: i aluminium, 44 tänder, vevarmar på 170 mm
FRIKRANS: 18 tänder och 30 spärrhakar (BMX-typ)
KEDJA: korrosionsskyddad single speed-kedja, 1/2" x 1/8"
VEVLAGER: Thun Topaz 119 mm
BROMSAR: styva caliperbromsar (bromsar av landsvägstyp) med bromsskor
Komposition
Ram
100% Stål

Vitus Dee VR Stadscykel (Nexus, 2021) 5.849,00 kr
https://www.wiggle.se/vitus-dee-vr-stadscykel-nexus-2021

Fixie Inc Betty Leeds vit 2 205 kr
https://www.bikester.se/fixie-inc.-betty-leeds-M904213.html?vgid=G1292959&cgid=36903

Vikt (ca)
12.42 kg
Systemvikt (cykel+cyklist+packning)
120 kg
Totalt antal växlar
1
Inkluderar
Inklusive pedaler:Ja
Ram
Materialtyp:StålModell:Diamant
Gaffel
Modell:Stel gaffelMärke:FIXIE Inc.
Växel
Drivlina:SinglespeedAntal växlar:1Märke:Singlespeed
Vevparti
Modell:ProWheel Solid-246T, 165 mm > Rh: 51, 53, 55 cm / 170 mm> Rh: 57, 60 cmVäxelratio Drev 1:46 Tänder
Vevlager
Modell:Thun Goal 113 mm
Kedja
Modell:KMC Z-410
Kassett
Modell:Sunrun FW-16Z.
Frambroms
Märke:AlhongaTyp:HJ-421ADQBromssystem:Fälgbroms
Bakbroms
Märke:AlhongaTyp:HJ-421ADQBromssystem:Fälgbroms
Bromshandtag
Modell:Alhonga HJ-4123AD
Styre
Modell:Meghna Bredd: 520 mm / Rise: 30 mmMaterial:Hi-Ten lätt stål
Styrstam
Modell:A-Head, Leadtec LCS-7121, 90 mmMaterial:Aluminium
Handtag
Meghna UGP-218/ 130 mm
Styrsats
FSA 888
Sadel
Meghna US-3401
Sadelstolpe
Modell:Integrerad sadelstolpeDiameter:25.4 mmTyp:HL SP-C208, Längd: 300 mmMaterial:Aluminium
Framnav
Modell:KT D66F
Baknav
Modell:KT DJ3R
Fälg
Modell:Meghna nr 31 / 32-hålMaterial:Aluminium
Framdäck
Storlek:28Däckbredd:28 mmModell:Kenda Kwest K-193
Bakdäck
Storlek:28Däckbredd:28 mmModell:Kenda Kwest K-193
Pedaler
Meghna UL-284 med reflexer
Övriga egenskaper
med reflexer

Fixie Inc Blackheath 2 795 kr
https://www.bikester.se/fixie-inc.-blackheath-M806648.html?vgid=G1131836&cgid=36903

Vikt (ca)
10.73 kg
Totalt antal växlar
1
Inkluderar
Ram
Materialtyp:AluminiumModell:Diamant
Gaffel
Modell:Stel gaffelMärke:FIXIE Inc.Typ:Steel Straight-gaffel
Växel
Vevparti
Modell:ProWheel SO-246T-1, 170 mm legerad vev, svartVäxelratio Drev 1:46 Tänder
Vevlager
Modell:Thun Goal
Kedja
Modell:KMC Z-510
Kassett
Modell:Sunrun FW-16 1/2 "x1/8 "x16 Z.
Frambroms
Märke:AlhongaTyp:47-59 mmBromssystem:Fälgbroms
Bakbroms
Märke:AlhongaTyp:47-59 mmBromssystem:Fälgbroms
Bromshandtag
Modell:Alhonga Alloy 2 Finger Type
Styre
Modell:Flat, Meghna Stål 600 mm, Klämma: 25.4 mm, Rise:1.5"
Styrstam
Modell:A-Head, Leadtec Legerad Ahead Type, Rise: -10, Längd: 70 mm for 51cm & 53 cm, 90 mm for 55.5cm & 57.5cm, 110 mm for 60 cm, Klämma: 25.4 mm
Styrsats
Chinhaur CH-281
Sadel
Meghna
Sadelstolpe
Modell:Integrerad sadelstolpeDiameter:27.2 mmTyp:HL SP-C208/ 350 mmMaterial:Aluminium
Framnav
Modell:KT -D66F
Baknav
Modell:KT -DJ3R
Fälg
Modell:MeghnaMaterial:AluminiumStorlek:28 Tum
Framdäck
Storlek:28Däckbredd:28 mmModell:WTB Freedom Thick Slick Sport
Bakdäck
Storlek:28Däckbredd:28 mmModell:WTB Freedom Thick Slick Sport
Pedaler
Meghna UL-284

Fixie Inc Floater Race 3 315 kr
https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-M806657.html?vgid=G1131854&cgid=36903

Vikt (ca)
10 kg
Totalt antal växlar
1
Inkluderar
Ram
Gaffel
Växel
Vevparti
Modell:ProWheel SQ-246T-1Växelratio Drev 1:46 Tänder
Vevlager
Modell:FSA BB-7420ST
Kedja
Kassett
Modell:Shimano A8K-17
Frambroms
Märke:AlhongaBromssystem:Fälgbroms
Bakbroms
Märke:AlhongaBromssystem:Fälgbroms
Bromshandtag
Modell:Alhonga
Styre
Modell:HL DR-AL-48B, 420 mm bred, 25.4 mm diameterMaterial:Aluminium
Styrstam
Modell:A-Head, HL TDS-RD403GMaterial:Aluminium
Handtag
Velo VLT-011G-11
Styrsats
VP-A71
Sadel
Meghna US-3401
Sadelstolpe
Modell:Integrerad sadelstolpeDiameter:27.2 mmTyp:HL SP-215, micro-adjust, 350 mm långMaterial:Aluminium
Framnav
Baknav
Fälg
Material:AluminiumModell:Ihålig kammare
Framdäck
Storlek:28Däckbredd:28 mmModell:WTB F110
Bakdäck
Storlek:28Däckbredd:28 mmModell:WTB F110
Pedaler
VP-535, Nylon med Cr-Mo Insticksaxel

Fixie Inc Floater Race 8S 4 325 kr
https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-8s-M904228.html?vgid=G1342599&cgid=36903

Vikt (ca)
11.46 kg
Systemvikt (cykel+cyklist+packning)
120 kg
Totalt antal växlar
8
Inkluderar
Ram
Gaffel
Växel
Drivlina:DerailleurAntal växlar:8Märke:ShimanoTyp:Sora
Växelreglage
Märke:ShimanoTyp:Claris
Vevparti
Modell:ProWheel SQ-246T-1Växelratio Drev 1:46 Tänder
Vevlager
Modell:FSA BB-7420ST
Kedja
Kassett
Klinga/Klingor:11-32 TänderModell:Shimano HG 50
Frambroms
Märke:TektroTyp:R315Bromssystem:Fälgbroms
Bakbroms
Märke:TektroTyp:R315Bromssystem:Fälgbroms
Styre
Modell:Drop, HLMaterial:Aluminium
Styrstam
Modell:A-Head, HLMaterial:Aluminium
Handtag
Velo VLT-011G-11
Styrsats
VP-A71
Sadel
Meghna US-3401
Sadelstolpe
Modell:Integrerad sadelstolpeDiameter:27.2 mmTyp:HL SP-215, micro-adjust, 350 mm långMaterial:Aluminium
Framnav
Baknav
Fälg
Modell:Meghna, Ihålig kammareMaterial:AluminiumStorlek:28 Tum
Ekrar
Svarta
Framdäck
Storlek:28Däckbredd:28 mmModell:Meghna
Bakdäck
Storlek:28Däckbredd:28 mmModell:Meghna
Pedaler
VP-535, Nylon med Cr-Mo Insticksaxel

Fixie Inc Floater Race 8S skivbroms 5 615 kr
https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-8s-disc-street-M904231.html?vgid=G1293001&cgid=36903

Användningsområde
Gravel
Kön
Herr, Dam
Totalt antal växlar
14
Vikt (ca)
13.25 kg
Inkluderar
Ram
Modell:GravelMaterialtyp:Aluminium
Gaffel
Modell:Styv gaffelMärke:SeriousTyp:GravixMaterial:Aluminium
Växel
Drivlina:DerailleurAntal växlar:7Märke:ShimanoTyp:Tourney
Framväxel
Varianter:2-deladModell:Shimano Tourney
Växelreglage
Modell:Shimano Tourney
Vevparti
Modell:Prowheel RPE-421Växelratio Drev 1:50 TänderVäxelratio Drev 2:34 Tänder
Vevlager
Modell:Thun, 119 mm, Cartridge
Kedja
Modell:KMC Z7, 110 länkar
Kassett
Klinga/Klingor:11-28 TänderModell:Shimano CS-HG30-IAC, 7-speed
Frambroms
Märke:TektroTyp:M280, mekaniskBromssystem:SkivbromsarDiameter bromsskivor:160 mm
Bakbroms
Märke:TektroTyp:M280, mekaniskBromssystem:SkivbromsarDiameter bromsskivor:160 mm
Bromshandtag
Modell:Tektro
Styre
Modell:Bockstyre, HL DR-AL-210BB / Reach: 72 mmMaterial:Aluminium
Styrstam
Modell:A-Head, HL TDS-RD507A, Längd: 80 mm / 31.8 mmMaterial:Aluminium
Styrlinda
Velo VLT-001
Styrsats
Neco H115M-1
Sadel
Meghna US-3401, svart
Sadelstolpe
Modell:Integrerad sadelstolpeDiameter:30.9 mmTyp:HL SP-C255, 300 mm, svartMaterial:Aluminium
Framnav
Modell:KT-TD7F, QR
Baknav
Modell:KT-TD7F, QR
Fälg
Modell:Meghna
Framdäck
Storlek:28Däckbredd:37 mmModell:WTB Riddler
Bakdäck
Storlek:28Däckbredd:37 mmModell:WTB Riddler
Pedaler
NW-363
Övriga egenskaper
Sadelklämma: Leadtec LC-151 / 34,9 mm

Serious Gravix One 6 035 kr
https://www.bikester.se/serious-gravix-one-M806822.html?vgid=G1132127&cgid=36901

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Efter tidigare tråd här och lite research bland beg har jag sammanställt ett antal cyklar som ligger i prisklass upp till 6000kr. Tänkte därför se vad den allmänna optionen anser om dom eftersom att det är små skillnader på en del av dom i utrustning som kan vara svårt att avgöra om det är värt ett par hundra lappar extra.

mvh
Romeo
Gör ett inlägg där du lägger alla länkar till cyklarna, så länkarna blir klickbara.

Bonzo

Aktiv medlem
Jag tror att du åtminstone vill ha en cykel med växlar. Jag uppfattar det som att jag är ungefär i samma motionsklass som dig (nybörjare) och när jag cykelpendlat ungefär samma sträcka som dig har jag gjort det med en modell som liknar den där cykeln från Serious. Jag pendlar även en del med en gammal 26" MTB som jag monterat stel gaffel och släta däck på och även det funkar bra. Det är nog en smaksak om man vill ha bock eller inte och jag tar den cykeln som känns mest rätt för dagen, men jag skulle inte vilja vara utan växlarna.

MrSthlm

Aktiv medlem
Fixie eller inte har väl också att göra med lite hur profilen ser ut där man ska cykla (dvs hur backigt det är) och hur stark man är. Möjligen lite också på hur fåfäng man är (många tycker Fixie är snyggt/coolt). En fördel är väl mindre underhåll. Själv föredrar jag cykel med växlar men jag tränar ju mer cykling än enbart pendlingen, dvs jag vill inte köra totalt slut på mig under pendlingen. Skulle jag enbart pendla och inte träna mycket annat är det möjligt att det vore roande med en fixie.

Senast ändrad:

Ilritorno

Aktiv medlem
Jag har en Fixie Inc Floater Race 8S (tyvärr grå, då den svarta var slut när köpte). Bytt ut hjul och däck mot Shimanohjul och Panaracer Gravel 32mm-däck. Samt nytt vevparti+vevlager, ett Shimano Alfine-set.
Mycket nöjd med den efter de moddningarna. Älskar att cykla på den. Nästan lika mycket som min fina Bianchi. Perfekt pendlar/gruscykel för mina behov. Funkar helt ok för köra grusvägar och bättre stig, trots bara 32-mm-däcken.

Bilagor

• image0.jpeg
    image0.jpeg
    62.5 KB · Besök: 77
Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Var bor du och hur är vägen mellan hem o arbete beskaffat? Handlar du på vägen hem eller hämtar upp avkomma?

plawsworth

Aktiv medlem
Var bor du och hur är vägen mellan hem o arbete beskaffat? Handlar du på vägen hem eller hämtar upp avkomma?
Bor i Hjärup och pendlar till Staffanstorp så enligt Google är det 7km enkel håll och ↑18m ↓16m. Finns en backe som stiger som är ca 1km mellan orterna. bortsett från den så är det helt plant och det är cykelbana hela vägen.

Tanken är jobbet och ev in till Lund (5-6km) på helgerna och ta en fika.

plawsworth

Aktiv medlem
Jag har en Fixie Inc Floater Race 8S (tyvärr grå, då den svarta var slut när köpte). Bytt ut hjul och däck mot Shimanohjul och Panracer Gravel 32mm-däck. Samt nytt vevparti+vevlager, ett Shimano Alfine-set.
Mycket nöjd med den efter de moddningarna. Älskar att cykla på den. Nästan lika mycket som min fina Bianchi. Perfekt pendlar/gruscykel för mina behov. Funkar helt ok för köra grusvägar och bättre stig, trots bara 32-mm-däcken.
Kul att se någon som äger en i listan och är nöjd! Hur mycket skulle du uppskatta att alla uppgraderingarna gått på?

plawsworth

Aktiv medlem
11CAA7E8-45C4-447F-9C9A-B657650DB3E6.jpeg
Jag tror att du åtminstone vill ha en cykel med växlar. Jag uppfattar det som att jag är ungefär i samma motionsklass som dig (nybörjare) och när jag cykelpendlat ungefär samma sträcka som dig har jag gjort det med en modell som liknar den där cykeln från Serious. Jag pendlar även en del med en gammal 26" MTB som jag monterat stel gaffel och släta däck på och även det funkar bra. Det är nog en smaksak om man vill ha bock eller inte och jag tar den cykeln som känns mest rätt för dagen, men jag skulle inte vilja vara utan växlarna.
Ja jag är absolut nybörjare och tanken på en fixie var när jag behövde cykel akut då elcykeln strular och jag har en gammal Kronan cykel på 24kg utan växlar som när den inte hade dubbel punktering var oerhörd lätt trampad på sommaren när det blev ca 10km ToR till havet. Då tänkte jag att kan man hitta en cykel på 12kg eller mindre som är lika lätt att trampa runt på så kanske jag inte behöver växlar. Iom att vägen till havet (Lomma), city (Lund), jobb (Staffanstorp) föräldrarna (Malmö) är uteslutande cykelbana och väldigt platt.

Men samtidigt såklart när det blåser full motvind el annat kanske växlar inte är så dumt ändå. Inte cyklat med växlar annat än 300m till pizzerian på en Monark Karin där jag ändå inte växlar och elcykeln ligger konstant i högsta växel..

Fann en beg billig cykel som helt sticker ut från länkarna men som känns kanske för tung och opraktisk?

Spacekitty

Aktiv medlem
Det finns väl inga backar du måste över mellan Hjärup och Staffanstorp. Stora Uppåkravägen och Knästorps Kvarnväg är helt släta. Likaså Fätterslundsvägen och Lilla Uppåkra byväg genom Tirup.

Senast ändrad:

Ilritorno

Aktiv medlem
Kul att se någon som äger en i listan och är nöjd! Hur mycket skulle du uppskatta att alla uppgraderingarna gått på?
Jag har köpt allt till bra priser, via rea eller med rabatt, så möjligt det kan vara svårt hitta alla lika bra.
Men runt 3 500 kr.

Jag har betalat:
Vevparti Shimano Alfine, inkl vevlager 1035:-
Bakhjul Shimano R501 755 :-
Framhjul Shimano WH-RS100 - hade jag hemma, går på drygt 700 kr
Däck Panaracer Gravel King 32 mm 2st 600 :-
Pedaler Shimano PD-M520 325 :-

plawsworth

Aktiv medlem
Jag har köpt allt till bra priser, via rea eller med rabatt, så möjligt det kan vara svårt hitta alla lika bra.
Men runt 3 500 kr.

Jag har betalat:
Vevparti Shimano Alfine, inkl vevlager 1035:-
Bakhjul Shimano R501 755 :-
Framhjul Shimano WH-RS100 - hade jag hemma, går på drygt 700 kr
Däck Panaracer Gravel King 32 mm 2st 600 :-
Pedaler Shimano PD-M520 325 :-
okej tack för infon! För en amatör som inte har en aning om bra och dåliga delar, tänker om man köpte en liknande cykel för säg 8500kr att den då kunnat ha samma kvalitet? Tänker att cykeln idag kostar ca 4900kr på bikester + 3500kr i uppgraderingar att det kanske vore värt att betala mer från början.

plawsworth

Aktiv medlem
Det finns väl inga backar du måste över mellan Hjärup och Staffanstorp. Stora Uppåkravägen och Knästorps Kvarnväg är helt släta. Likaså Fätterslundsvägen och Lilla Uppåkra byväg genom Tirup.
När man cyklar ute på Knätorps kvarnväg längs åkrarna så upplever jag det som en enda lång utdragen backe när man kommer från Staffanstorp. Nu har jag ju cyklat med elcykel så då har man inte märkt det annat än med lägre hastighet jämfört men när man är påväg till jobb och cyklar nedförs. Så tanken vore att iom det är så lite stigning men så lång sträcka så vore det kanske ett ställe man vill ha växlar på för att slippa få en seg/långsam tur hemåt. Men nej det är ju inte höjdskillnad/backe jämfört vad jag gissar en Göteborgare eller Stockholmare upplever på en normal cykeltur :)

BFS

Aktiv medlem
Om du trivdes med din Kronan kanske du inte behöver uppgradera en ny cykel direkt? Köp en cykel och cykla på den. Du har inget större avstånd till jobbet så det mesta funkar till det (så länge du håller efter den). Och jag skulle satsat på nån med växlar.

MrSthlm

Aktiv medlem
@plawsworth

Bra grejer med Hjärup, morfar bodde där, begravd i Uppåkra. Saknar honom samt mina gamla sommarpolare för ca 35 år sedan. ;-) Morfar typ den enda i min släkt som var en sann sportnörd. Jag lirade exceptionellt mycket tennis men vet ej om de asfaltsbanorna finns kvar. Varit en hel massa i Staffanstorp också, schysst bad där vill jag minnas.

Borde ju vara rena tempocyklingen där, roande, enbart vinden som kan ställa till det. 🙃

Senast ändrad:

Ilritorno

Aktiv medlem
okej tack för infon! För en amatör som inte har en aning om bra och dåliga delar, tänker om man köpte en liknande cykel för säg 8500kr att den då kunnat ha samma kvalitet? Tänker att cykeln idag kostar ca 4900kr på bikester + 3500kr i uppgraderingar att det kanske vore värt att betala mer från början.
Du kan säkert få en något bättre cykel för den sammanlagda pengen jag lagt ut på detta. Jag blev av nån anledning lite förtjust i Fixiens geometri mm, jämfört med andra alternativ jag tyckte mig ha råd med i läget. Hade inte tänkt lägga riktigt så mycket på uppgraderingen i år heller. Jag hade ett par Shimano-hjul som tänkte använda. Men sedan kom jag att använda bakhjulet som Trainer-hjul, så fick skaffa ett nytt. Och vevpartiets utbyte blev lite akut påkommet pga en olycka med ena vevarmen på originalet.

Men en fördel med att köpa en liten billigare cykel, som man ändå någorlunda nöjd med och ser en potential med, är ju att man kan sprida ut utgifterna lite, testa sig fram, och se vad man kanske har mest behov av att uppgradera, och även kunna vänta på bättre erbjudande på enskilda delar.

Pfaff

Aktiv medlem
ToF Hjärup är det väl motvind oavsett vilket håll, när och var du än cyklar😉
Kedje- eller navväxel är rätt skönt, vad du väljer beror på hur mycket tid du vill lägga på underhåll. Navväxlar är i princip underhållsfria ( vad än som påsrås här och var i detta forum) men trögare.
Glöm inte bra täckande skärmar. Det är blött 9 mdr om året i Skåne. Fast det bör du ju redan veta om.

d_anders

Aktiv medlem
Minst tre växlar så klarar du både medvind och motvind. Det är ju varken fantastiskt upplyst eller gott om bilar på de där vägarna så köp vettig belysning också.

plawsworth

Aktiv medlem
Minst tre växlar så klarar du både medvind och motvind. Det är ju varken fantastiskt upplyst eller gott om bilar på de där vägarna så köp vettig belysning också.
Jovars ljus har jag på alltid typ även om det är cykelbana just för att se och synas då där finns en livsfarlig plats där cykelbanan korsar en väg och det är träd som skymmer sikten. Ja växlar kändes delvis som ett måste fram tills att jag testade en Stålhästen idag och en And The Revolution Town som jag cyklade ett par varv i motvind i Malmö och trots brist på växlar så kändes dom så oerhört lätta både till vikt och att trampa runt på. Men klart cykelbana på öppet fält i december med full motvind är alltid något annat...

plawsworth

Aktiv medlem
ToF Hjärup är det väl motvind oavsett vilket håll, när och var du än cyklar😉
Kedje- eller navväxel är rätt skönt, vad du väljer beror på hur mycket tid du vill lägga på underhåll. Navväxlar är i princip underhållsfria ( vad än som påsrås här och var i detta forum) men trögare.
Glöm inte bra täckande skärmar. Det är blött 9 mdr om året i Skåne. Fast det bör du ju redan veta om.
Haha ja men som gammal Malmöit är man van vid det magiska att alltid ha motvind oavsett om man är på väg någonstans eller på väg tillbaka. Men det stämmer blåser mycket då det är cykelbana genom öppna fält. Underhåll är egentligen inget problem då jag har en billig och bra cykelverkstad vid jobbet så där vore nog valet eller kvalet om det blir växlar såfall vilket som är lättast att cykla på och det är om jag förstått rätt inte navväxel man skall välja då. Japp stänkskärmar blir det oavsett cykel då jag ogillar tanken på att komma fram grisig på jobb och tvingas ha ombyte.

plawsworth

Aktiv medlem
Du kan säkert få en något bättre cykel för den sammanlagda pengen jag lagt ut på detta. Jag blev av nån anledning lite förtjust i Fixiens geometri mm, jämfört med andra alternativ jag tyckte mig ha råd med i läget. Hade inte tänkt lägga riktigt så mycket på uppgraderingen i år heller. Jag hade ett par Shimano-hjul som tänkte använda. Men sedan kom jag att använda bakhjulet som Trainer-hjul, så fick skaffa ett nytt. Och vevpartiets utbyte blev lite akut påkommet pga en olycka med ena vevarmen på originalet.

Men en fördel med att köpa en liten billigare cykel, som man ändå någorlunda nöjd med och ser en potential med, är ju att man kan sprida ut utgifterna lite, testa sig fram, och se vad man kanske har mest behov av att uppgradera, och även kunna vänta på bättre erbjudande på enskilda delar.
Sant det är inte helt fel att växa längs resan och testa sig fram!

plawsworth

Aktiv medlem
@plawsworth

Bra grejer med Hjärup, morfar bodde där, begravd i Uppåkra. Saknar honom samt mina gamla sommarpolare för ca 35 år sedan. ;-) Morfar typ den enda i min släkt som var en sann sportnörd. Lirade exceptionellt mycket tennis men vet ej om de asfaltsbanorna finns kvar. Varit en hel massa i Staffanstorp också, schysst bad där vill jag minnas.

Borde ju vara rena tempocyklingen där, roande, enbart vinden som kan ställa till det. 🙃
Jag har inte sett några tennisbannor sedan jag flyttade hit för fem år sedan men trevligt annars minus blåsten och regnet men det är svårt att undvika om man inte väljer att arbeta hemma på heltid. Men trevlig cykling annars till huvudorten

plawsworth

Aktiv medlem
Om du trivdes med din Kronan kanske du inte behöver uppgradera en ny cykel direkt? Köp en cykel och cykla på den. Du har inget större avstånd till jobbet så det mesta funkar till det (så länge du håller efter den). Och jag skulle satsat på nån med växlar.
Det är ett av valet då det trots allt är en väldigt pålitlig cykel och rullar lätt när den är hel. Sen tog jag en avstickare till en cykelbutik och testade en Stålhästen Sport och en And The Revolution Town idag och då blev man ju lite nykär i att se två i min smak snygga, lättvikts single speed som bortsett från den lite små tröga starten från stilla stående var precis så fantastiskt lätta att trampa runt på som jag misstänkte och då kliar det lite i plånboken och ens gamla trotjänare känns lätt lite väl tung..

Mashimaro

Aktiv medlem
Låg vikt kommer inte hjälpa dig när du pendlar, så det är inget att prioritera. Köp något med växlar så att du klarar både hård motvind och medvind. Externa växlar är effektivare än navväxlar, så det är att föredra. Särskilt med tanke på att det är ganska få snöiga dagar per år i södra skåne. Bockstyre är bra för att plöja genom motvinden, men inte nödvändigt. Bra skärmar, gärna med ego-lapp och kompis-lapp. Lättrullade däck, men inte på bekostnad av punkteringsskydd eller grepp vid lite sämre väder. Hellre något lite mer trögrullat med god komfort, bra grepp och bra punkaskydd.

BFS

Aktiv medlem
Det är ett av valet då det trots allt är en väldigt pålitlig cykel och rullar lätt när den är hel. Sen tog jag en avstickare till en cykelbutik och testade en Stålhästen Sport och en And The Revolution Town idag och då blev man ju lite nykär i att se två i min smak snygga, lättvikts single speed som bortsett från den lite små tröga starten från stilla stående var precis så fantastiskt lätta att trampa runt på som jag misstänkte och då kliar det lite i plånboken och ens gamla trotjänare känns lätt lite väl tung..
Det är absolut inget fel med att köpa nya cyklar. :) Allt var ju inte bättre förr och inte allt gammalt blir bättre av att lagras. En lätt cykel är ju roligare än en tung (och kostar ju mer). Och nya/hela delar är roligare än trasiga. Jag har en ss (ful)byggd av en gammal landsvägscykel i stål. Ingen lättviktare och den är heller inte i nyskick. Men den är från den tid då cyklar var som vackrast. Jag har absolut inga ambitioner om att vara snabb, så de gamla aerohjulen får sitta kvar bara för att de matchar. Rent cyklingsmässigt går den att cykla på i både uppförsbackar, motvind och traktorstigar. Den är inte optimal nånstans men jag gillar den ändå. Det är mycket känsla inblandat, så gör som DU känner. Det är ändå du som ska cykla på din cykel. Gillar du "fel" så är det ju upp till dig.

plawsworth

Aktiv medlem
Det är absolut inget fel med att köpa nya cyklar. :) Allt var ju inte bättre förr och inte allt gammalt blir bättre av att lagras. En lätt cykel är ju roligare än en tung (och kostar ju mer). Och nya/hela delar är roligare än trasiga. Jag har en ss (ful)byggd av en gammal landsvägscykel i stål. Ingen lättviktare och den är heller inte i nyskick. Men den är från den tid då cyklar var som vackrast. Jag har absolut inga ambitioner om att vara snabb, så de gamla aerohjulen får sitta kvar bara för att de matchar. Rent cyklingsmässigt går den att cykla på i både uppförsbackar, motvind och traktorstigar. Den är inte optimal nånstans men jag gillar den ändå. Det är mycket känsla inblandat, så gör som DU känner. Det är ändå du som ska cykla på din cykel. Gillar du "fel" så är det ju upp till dig.
Nej samtidigt gillar jag att ha gamla grejer när dom fungerar bra och därför den har fått stå utomhus och små rosta med dubbelpunktering. Fick cykeln då den var oväntat bra skick när polarens hyresvärd skulle slänga 40 cyklar och jag har kraschat cykeln på fyllan och tvingades byta framgaffel så där finns historia i den jag uppskattar varje gång jag cyklar den. Sen har jag känt att även om jag ibland önskat en växel eller två så har jag anpassat hastigheten när jag cyklade den. Men för pendling är det nog en fördel att ha en "bra" cykel men som du säger man skall gilla det man sitter på och placebo effekten av att sitta på en "snygg" cykel eller cykel man gillar även om den är inte helt optimal är ibland stark. :)

plawsworth

Aktiv medlem
Låg vikt kommer inte hjälpa dig när du pendlar, så det är inget att prioritera. Köp något med växlar så att du klarar både hård motvind och medvind. Externa växlar är effektivare än navväxlar, så det är att föredra. Särskilt med tanke på att det är ganska få snöiga dagar per år i södra skåne. Bockstyre är bra för att plöja genom motvinden, men inte nödvändigt. Bra skärmar, gärna med ego-lapp och kompis-lapp. Lättrullade däck, men inte på bekostnad av punkteringsskydd eller grepp vid lite sämre väder. Hellre något lite mer trögrullat med god komfort, bra grepp och bra punkaskydd.
Jovars det du säger är ungefär så min egen amatör hjärna resonerar med argument som är helt logiska och korrekta och det som bör för vardagspendlingen vara bästa. Sen är där ju ens hjärta och barnet inom en som blir knäsvag av alla dessa vackra cyklar man sett nu när man surfat ohälsosamt mycket på cyklar och går igång på att lyfta en cykel som idag och den känns ack så lätt. Samtidigt inser man ju att man får vad man betalar för och 2200kr eller det dubbla känns som det är Kina paketerat med fina färger och former i dess beståndsdelar gissar jag. Bockstyret är väl mest för det är "snyggt", dom få gånger jag cyklat med det så har jag upplevt antingen sitter jag rak och då kommer jag inte åt bromsarna eller så ligger jag ner och jag har känt mig instabil med ett så smalt styre. Så för mig är det inte nödvändigt annat än att det som sagt personligen upplevs som estetiskt tilltalade... :D

BFS

Aktiv medlem
Nej samtidigt gillar jag att ha gamla grejer när dom fungerar bra och därför den har fått stå utomhus och små rosta med dubbelpunktering. Fick cykeln då den var oväntat bra skick när polarens hyresvärd skulle slänga 40 cyklar och jag har kraschat cykeln på fyllan och tvingades byta framgaffel så där finns historia i den jag uppskattar varje gång jag cyklar den. Sen har jag känt att även om jag ibland önskat en växel eller två så har jag anpassat hastigheten när jag cyklade den. Men för pendling är det nog en fördel att ha en "bra" cykel men som du säger man skall gilla det man sitter på och placebo effekten av att sitta på en "snygg" cykel eller cykel man gillar även om den är inte helt optimal är ibland stark. :)
Du vet väl att det inte finns nåt förbud mot att ha flera cyklar? :) En cykelcykel och en gammal trogen festarkompis.

plawsworth

Aktiv medlem
Du vet väl att det inte finns nåt förbud mot att ha flera cyklar? :) En cykelcykel och en gammal trogen festarkompis.
Det har jag hört utmaningen är bristen på yta (trots jag bor i hus) och godkännande från regeringen då undertecknad är en sådan där person som har tre projektorer, åtta tvspelskonsoler osv så varje gång något tillförs måste det motiveras och helst avyttra något annat för att vidhålla världsfreden. Problemet nu är att jag vill ha en lätt och sportig pendlar cykel och frun vill ha en damcykel/lågt insteg vilket jag inte sett något vackert ännu. ^^

BFS

Aktiv medlem
Det har jag hört utmaningen är bristen på yta (trots jag bor i hus) och godkännande från regeringen då undertecknad är en sådan där person som har tre projektorer, åtta tvspelskonsoler osv så varje gång något tillförs måste det motiveras och helst avyttra något annat för att vidhålla världsfreden. Problemet nu är att jag vill ha en lätt och sportig pendlar cykel och frun vill ha en damcykel/lågt insteg vilket jag inte sett något vackert ännu. ^^
Det är alltid en utmaning med utrymmet (speciellt om det delas). Det finns fiffiga lösningar för att förvara cyklar men man måste kompromissa också. Kan du inte trejda in en projektor och ge frun en bra och snygg damcykel (det finns sjukt eleganta gamla damcyklar) mot att du får köpa en till (cykel som sparar pengar till hushållet ju mer du cyklar på den)?

Bengt-re

Aktiv medlem
Det är alltid en utmaning med utrymmet (speciellt om det delas). Det finns fiffiga lösningar för att förvara cyklar men man måste kompromissa också. Kan du inte trejda in en projektor och ge frun en bra och snygg damcykel (det finns sjukt eleganta gamla damcyklar) mot att du får köpa en till (cykel som sparar pengar till hushållet ju mer du cyklar på den)?
Smart förvaring med krokar och grejor kan spara väldigt mycket plats!

plawsworth

Aktiv medlem
Höjden av skymd sikt är väl ändå korsningen vid Tirups Örtagård när man kommer från Lilla Uppåkra.
korsning.png

helt off topic och viss varning för en man som hette Ove här....

Det är korsningen Stora Uppåkravägen och Gamla trelleborgsvägen som helt saknar stopp skylt eller hajtänder som är min nemesis och jag upplevt som värst i området. Då att cyklisterna ser inget som visar att man skall stanna och bilisterna som kommer från Gamla Trelleborgsvägen (70km/h väg) och kör rakt ut snabbt på Stora Uppåkravägen utan att bromsa mer än dom behöver. Tack vare träden på vänster sida av bilden så ser bilister och cyklister inte varandra och är totalt livsfarligt. Sedan har man ju ingen dödsönskan så man har ju lärt sig att alltid sakta ner men det är likväl oroväckande hur en korsning helt kan sakna skyltar eller märkning på marken kan jag personligen tycka. Skrev till trafikverket som menade att cyklister skall väja och verkade inte ta åt sig åt problemet att där kunde ju vara läge att fälla lite träd alt ett litet fartgupp för att bilister som kör längs Stora Uppåkravägen skall slippa tvärnita för bilister som svänger ut framför dom i full fart..

plawsworth

Aktiv medlem
Det finns tom förvaringsinspiration på detta forum. :)
Jag har börjat tömma skrivbord och ev även snart även gymmet i garaget för att göra plats för att vägg hänga lite saker. Så ja det är helt klart inte en dum tanke då jag märkt bara på elcykeln när den stod i garaget i två år att jädra skillnad på att förvara cykeln torrt vs att ha utomhus.

plawsworth

Aktiv medlem
Ja nuvarande cykel fick hon i samband med att vi blev sambos så tanken har funnits att ersätta den med en finare damcykel alt fräscha upp den rejält och byta ut Kronan cykeln mot en ny cykel så blir det totala antalet cyklar samma.

BFS

Aktiv medlem
Jag har börjat tömma skrivbord och ev även snart även gymmet i garaget för att göra plats för att vägg hänga lite saker. Så ja det är helt klart inte en dum tanke då jag märkt bara på elcykeln när den stod i garaget i två år att jädra skillnad på att förvara cykeln torrt vs att ha utomhus.
Man slipper mycket besvär (och sparar pengar) om man förvarar cykeln inomhus. En vägghängd cykel tar inte så mycket plats heller. Det där löser du bra, tror jag.
Ja nuvarande cykel fick hon i samband med att vi blev sambos så tanken har funnits att ersätta den med en finare damcykel alt fräscha upp den rejält och byta ut Kronan cykeln mot en ny cykel så blir det totala antalet cyklar samma.
Om hon får en bättre cykel och antalet cyklar är detsamma (eller ökar med en väggprydnad i garaget) kan det knappast bli några problem.

d_anders

Aktiv medlem
Visa bilaga 519602

helt off topic och viss varning för en man som hette Ove här....

Det är korsningen Stora Uppåkravägen och Gamla trelleborgsvägen som helt saknar stopp skylt eller hajtänder som är min nemesis och jag upplevt som värst i området. Då att cyklisterna ser inget som visar att man skall stanna och bilisterna som kommer från Gamla Trelleborgsvägen (70km/h väg) och kör rakt ut snabbt på Stora Uppåkravägen utan att bromsa mer än dom behöver. Tack vare träden på vänster sida av bilden så ser bilister och cyklister inte varandra och är totalt livsfarligt. Sedan har man ju ingen dödsönskan så man har ju lärt sig att alltid sakta ner men det är likväl oroväckande hur en korsning helt kan sakna skyltar eller märkning på marken kan jag personligen tycka. Skrev till trafikverket som menade att cyklister skall väja och verkade inte ta åt sig åt problemet att där kunde ju vara läge att fälla lite träd alt ett litet fartgupp för att bilister som kör längs Stora Uppåkravägen skall slippa tvärnita för bilister som svänger ut framför dom i full fart..
Öhh.. Nu känner väl Trafikverket inte till platsen men de menar alltså att om jag kommer cyklandes på Uppåkravägen så ska jag väja för en bilist som kommer från vänster och gör en drygt 90-gradig sväng ut på vägen?

Ilritorno

Aktiv medlem
Måste vara ett missförstånd? Högerregeln gäller även mellan cykel och bil. Nu är det förvisso en bortglömd regel, de flesta nuförtiden verkar tror att den som åker rakt framåt eller på den större vägen generellt har företräde.

Senast ändrad:

Ilritorno

Aktiv medlem
Jag har ju 32-mm och vanliga fälgbromsar. Det har alltid funkat fint. V-bromsar är väl inte värre, annat om än när behöver mecka med dem. Man får vara uppmärksam på vägen, och se till att försöka bromsa innan det blir halt bara. Men det gäller väl oavsett bromstyp.

Har aldrig ens testat skivbromsar så ingen uppfattning om dem :)

BFS

Aktiv medlem
Hur ställer ni er till 28-32 mm tunna däck och V-broms under hela vinterhalvåret samt regniga dagar? Inget att oroa sig över?
Vad gäller däcken beror det väl på underlaget. Fälgbromsar har ju alltid funkat (men isbildning på fälgarna är inte så kul). Man får hålla lite koll. Sen att det kan låta förjävligt ett tag efter man cyklat i nån skit kan man leva med (det är ju inget dödligt).

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Hur ställer ni er till 28-32 mm tunna däck och V-broms under hela vinterhalvåret samt regniga dagar? Inget att oroa sig över?
Det fungerar, men är det någon gång som skivbromsar är värda att ha så är det i dåligt väder.

28-32 däck fungerar såklart, men är det (halkfri) vinter med löv, vatten och grisigt underlag vill jag egentligen ha lite bredare däck - det fungerar absolut, men känns lite stabilare med lite mer gummi.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer